المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص شراء Motherboard + GPU+ PSU

Lone.Wolf
15-08-2013, 05:00
سلام عليكم

عندى جهاز مواصفاته
case: tiger + tiger psu 450w
mb: Gigabyte H61M
CPU: INTEL CORE I3 2100 3.10ghz
ram: kingstone 4gb ddr3 1600mhz
ومفيش كارت شاشه خارجى

بعد كده اكتشفت ان البورده للاسف اخرها 1333mhz بالنسبه للرامات
ده غير ان الجهاز بقاله فتره بيعمل freeze وبيهنج بطريقه غريبه وبعد فحص طويل وديته لمحل صيانه وغير كابل الداتا بتاع الهارد واشتغل تمام كام شهر وبعدين رجع freeze بشكل عشوائى حتى بمجرد فتح الجهاز وقبل فتح اى برامج! فتحت الكيسه فصلت كل حاجه نضفت الرام وغيرت مكانها ولا اى بتنجان وزى ما الفريز بييجى فجأه بيختفى فجأه لوحده
عملت فحص للهارد ملقتش مشاكل، وعملت فحص للرام برده مفيش مشاكل
هل ممكن تكون الباور خصوصا مع القطع المستمر للكهرباء!! او تكون فى حاجه مش مضبوطه فى البورده!

انا طرحت الموضوع هنا عشان عايزكم ترشحولى بورده كويسه لانى بفكر بجديه فى تغيير البورده "مش مرتاح للبورده دى ابدا"
وكمان كارت شاشه مناسب لتشغيل فيفا وبيس ويكون سعره معقول لشرائه بعد ذلك
انا ذكرت نوع الكيسه والباور عشان لو الباور سبب مشكله FREEZE عايز اعرف منكم باور مناسب وسعره معقول

وشكرا مقدما يا شباب :)

Mahmoud Essam
15-08-2013, 05:15
سلام عليكم

عندى جهاز مواصفاته
case: tiger + tiger psu 450w
mb: Gigabyte H61M
CPU: INTEL CORE I3 2100 3.10ghz
ram: kingstone 4gb ddr3 1600mhz
ومفيش كارت شاشه خارجى

بعد كده اكتشفت ان البورده للاسف اخرها 1333mhz بالنسبه للرامات
ده غير ان الجهاز بقاله فتره بيعمل freeze وبيهنج بطريقه غريبه وبعد فحص طويل وديته لمحل صيانه وغير كابل الداتا بتاع الهارد واشتغل تمام كام شهر وبعدين رجع freeze بشكل عشوائى حتى بمجرد فتح الجهاز وقبل فتح اى برامج! فتحت الكيسه فصلت كل حاجه نضفت الرام وغيرت مكانها ولا اى بتنجان وزى ما الفريز بييجى فجأه بيختفى فجأه لوحده
عملت فحص للهارد ملقتش مشاكل، وعملت فحص للرام برده مفيش مشاكل
هل ممكن تكون الباور خصوصا مع القطع المستمر للكهرباء!! او تكون فى حاجه مش مضبوطه فى البورده!

انا طرحت الموضوع هنا عشان عايزكم ترشحولى بورده كويسه لانى بفكر بجديه فى تغيير البورده "مش مرتاح للبورده دى ابدا"
وكمان كارت شاشه مناسب لتشغيل فيفا وبيس ويكون سعره معقول لشرائه بعد ذلك
انا ذكرت نوع الكيسه والباور عشان لو الباور سبب مشكله FREEZE عايز اعرف منكم باور مناسب وسعره معقول

وشكرا مقدما يا شباب :)

مرحبا بك أخى الكريم فى اول مشاركة لك .
بالنسبة لموضوع Freeze فما هو الويندوز الذى تقوم بأستخدامه ؟ و هل يحدث فى وقت الضغط ام فى حالة استخدام الجهاز بشكل عادى ؟ و ياريت تضغط على الجهاز ببرنامج Prime95 لمدة من 10 الى 15 دقيقة و تشوف هل سيحدث Freeze ؟ و تراقب درجة حرارة البروسيسور ببرنامج HW Monitor . و تتاكد من ان كابلات Sata سليمة و عندما يحدث Freeze شوف هل الهارد توقف عن العمل ام انه يعمل ؟ و هل حينما يحدث الفريز يقوم الجهاز بأعادة التشغيل او ShutDown ؟ . و تأكد من ان الويندوز لا يوجد به اخطاء و ان التعريفات متوافقة مع الويندوز . بالنسبة للوحة فهى فى العموم ممتازة و انا لدى واحدة مثلها و الحمد لله ممتازة . بالنسبة لكرت الشاشة فيرجى ذكر دقة شاشتك و ميزانيتك و ماهى الالعاب التى ستلعبها ؟ و بالنسبة للباور فيرجى ذكر الميزانية المخصصة له ؟

Lone.Wolf
15-08-2013, 05:34
ويندوز 7
الfreeze بيحدث فى الاستخدام العادى احيانا حتى بمجرد فتح الجهاز والجهاز لا يقوم باعاده الشتغيل كل حاجه بتبقى not responding والماوس بيتحرك عادى واحيانا بيرجع يشتغل عادى لوحده واحيانا لازم ارستر من من زرار الرستارت فى الكيسه
الويندوز سليم لان المشكله لما حصلت قبل كده ونزلت ويندوز اتكررت تانى ومارحتش غير بعد تغيير كابل الداتا للهارد
عموما شغلت ASC و TUNEUP ومفيش اخطاء كبيره وعملت فحص للهارد وفحص للفيروسات باكتر من برنامج
هل ممكن يكون cpu؟ انا استخدمت برنامج hot cpu tester وملقاش مشاكل فيه البروسيسور

جربت hwmonitor وطلعت الحراره عاديه
وده تقرير البرنامج https://app.box.com/s/8esh03tnag6npm5vivyc

وجارى تجربه prime95

وفى مره بعد الفريز فتحت الكيسه ونضفت وشلت كل حاجه واعدت تركيبها وجيت افتح الجهاز اشتغل بس الشاشه مجبتش حاجه فضلت سوداء كان الجهاز مقفول دقيقه والجهاز زى مايكون رستر تلقائى مروحه البروسيسور وقفت بعدين اشتغلت تانى وبرده مجبش غير لما فصلت الكهرباء عنه خالص واتاكدت ان كل السلوك تمام وجيت افتحه اشتغل عادى وتمام ومفيش فريز! جربت برنامج HWmonitor جابلى سرعة المروحه عاديه جدا ! ده مخلينى اشك انها مشكله باور psu

الشاشه samsung 1366x768

كارت الشاشه الميزانيه 800 ج كحد اقصى -- الالعاب pes & fifa
والباور ممكن 300 او ممكن اجيب واحد من الاتنين والتانى بعدين لما تتوفر نقديه عشان تبقى الميزانيه اعلى شويه

Lone.Wolf
15-08-2013, 05:46
برنامج prime95 شغال ولحد دلوقتى مفيش فريز او اى مشاكل

Lone.Wolf
15-08-2013, 07:26
مش مهم تحليل لمشحله الجهاز وسببها

حد يقترح عليا طيب كارت شاشه وباور كويس !

saphire hd 7750 1gb oc ddr5
ده يشاغل على البورده بتاعتى كويس بدون مشاكل!

وباور gamma 400w كافى !

M o h a m a d
15-08-2013, 09:59
ماهي الميزانية أخي

Mahmoud Essam
15-08-2013, 18:25
ويندوز 7
الfreeze بيحدث فى الاستخدام العادى احيانا حتى بمجرد فتح الجهاز والجهاز لا يقوم باعاده الشتغيل كل حاجه بتبقى not responding والماوس بيتحرك عادى واحيانا بيرجع يشتغل عادى لوحده واحيانا لازم ارستر من من زرار الرستارت فى الكيسه
الويندوز سليم لان المشكله لما حصلت قبل كده ونزلت ويندوز اتكررت تانى ومارحتش غير بعد تغيير كابل الداتا للهارد
عموما شغلت ASC و TUNEUP ومفيش اخطاء كبيره وعملت فحص للهارد وفحص للفيروسات باكتر من برنامج
هل ممكن يكون cpu؟ انا استخدمت برنامج hot cpu tester وملقاش مشاكل فيه البروسيسور

جربت hwmonitor وطلعت الحراره عاديه
وده تقرير البرنامج https://app.box.com/s/8esh03tnag6npm5vivyc

وجارى تجربه prime95

وفى مره بعد الفريز فتحت الكيسه ونضفت وشلت كل حاجه واعدت تركيبها وجيت افتح الجهاز اشتغل بس الشاشه مجبتش حاجه فضلت سوداء كان الجهاز مقفول دقيقه والجهاز زى مايكون رستر تلقائى مروحه البروسيسور وقفت بعدين اشتغلت تانى وبرده مجبش غير لما فصلت الكهرباء عنه خالص واتاكدت ان كل السلوك تمام وجيت افتحه اشتغل عادى وتمام ومفيش فريز! جربت برنامج HWmonitor جابلى سرعة المروحه عاديه جدا ! ده مخلينى اشك انها مشكله باور psu

الشاشه samsung 1366x768

كارت الشاشه الميزانيه 800 ج كحد اقصى -- الالعاب pes & fifa
والباور ممكن 300 او ممكن اجيب واحد من الاتنين والتانى بعدين لما تتوفر نقديه عشان تبقى الميزانيه اعلى شويه
بالنسبة لموضوع Not Responding فأعتقد انها مشكلة سوفت وير يعنى ويندوز او تعريفات او غيره فما هو الويندوز الذى تستخدمه أخى الكريم و ما هو اصدار تعريف كرت الشاشة اللى بتستخدمه ؟ . بالنسبة لمشكلة ان الشاشة مبتشتغلش و الجهاز بيرستر تلقائى ففى الاغلب بتكون يأما من الباور يأما من عدم تركيب الرام بشكل صحيح . هل يتوقف الهارد عن الدوران عندما يحدث الفريز ؟ بالنسبة لكرت الشاشة و الباور فأنصحك بكرت Gigabyte AMD Radeon HD 7770 OC 1GB GDDR5 بسعر 930 ج و باور HEC (Gamma) 450w PSU بسعر 275 ج و لو سعرهم عالى ممكن تقلل كرت الشاشة الى Gigabyte GeForce GTX 650 OC 1GB GDDR5 بسعر 860 ج و لكن HD 7770 افضل .