المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الموضوع الموحد لأستفسارات الأعضاء بخصوص أجهزة الأندرويد (متجدد)

الصفحات : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10

Ahmed.Elsayed
24-11-2013, 19:41
الف شكر استاذ احمد انا لاقيت الجهازين دول الرامة 512 هل دة بيهنج ولا لا لان لقيت ناس بتشتكى من الاجهزة اللى الرام بتاعها 512 والفشكر ليك مرة تانية واية راى حضرتك فى الموبايل دة ONE TOUCH SNAP Dual SIM Version: 7025D
دة رامة 1 جيجا وبرسسو
Quad-core 1.2 GHz
وبسعر 1600 راى حضرتك اتوكل على الله انشاء الله واجيبة

الجهاز ممتاز عن تجربة لكن لسه ما نزلش منه فى مصر بشريحتين مفيش غير 7025X

ahmed.elshemy
27-11-2013, 05:15
السلام عليكم انا شاكر جدا لحضرتكم علي المجهود المبذول في خدمة الاعضاء الي انا منهم
انا الحمد لله هقدر ازود الميزانية شوية لحد 2000 جنية تنصحوني بأيه في هذه الفئة السعرية ؟
تحياتي لكم جميعا و بدوام الصحة و العافية

Ahmed.Elsayed
27-11-2013, 09:09
السلام عليكم انا شاكر جدا لحضرتكم علي المجهود المبذول في خدمة الاعضاء الي انا منهم
انا الحمد لله هقدر ازود الميزانية شوية لحد 2000 جنية تنصحوني بأيه في هذه الفئة السعرية ؟
تحياتي لكم جميعا و بدوام الصحة و العافية

هل تريده بشريحة واحدة أم بشريحتين؟ وهل تفضل شركة معينة أم يفرق معك فقط أمكانيات الجهاز؟

ahmed.elshemy
28-11-2013, 07:00
مش هتفرق كام شريحة و لا نوع الشركة لكن المهم مواصفات و امكانيات الجهاز و الاهم البطارية تكون كبيرة ... شكرا للمتابعة

Ahmed.Elsayed
28-11-2013, 19:08
يمكنك شراء أى واحد من هذه الأجهزة :

1- Alcatel One Touch Snap ( شاشة 4.5 بوصة + معالج رباعى 1.2 جيجاهيرتز + 1 جيجا رام + كاميرا 8 ميجا بيكسل ) وسعره 1600 جنية .

2- Optimus L9 P768 ( شاشة 4.7 بوصة + معالج ثنائى 1 جيجاهيرتز + 1 جيجا رام + كاميرا 5 ميجا بيكسل ) وسعره 1900 جنية .

3- Galaxy Core I8262 ( شاشة 4.3 بوصة + معالج ثنائى 1.2 جيجاهيرتز + 1 جيجا رام + كاميرا 5 ميجا بيكسل ) وسعره 1900 جنية .

الأول هو الأفضل لكن لا يتوفر منه فى مصر حتى الآن بشريحتين فإذا كان تركيب شريحتين مهم جداً بالنسبة لك فقم بشراء أى جهاز من الأثنين الآخريين .

mido hamdy
28-11-2013, 23:29
انا معايا LG Optimus L7 وناوى ابيعه وأشترى النسخة الجديدة منه LG Optimus L7 II P713 ايه رأيكم فيه من حيث استخدام الأنترنت

والأغانى فى نفس الوقت ؟ وفيه ناس هنا فى مصر بتشتكى من انه بيسخن والكلام ده مش موجود بره فى المواقع الأجنبيه . سبب قرار بيعى لجهازى

الحالى LG Optimus L7 هو ان Multitasking للمعالج ضعيف جدا جدا بحيث ان لو مشغل اغنية وبتصفح النت فى نفس الوقت بيكون فيه

تقل وتهنيج كتير واحيانا المتصفح بيقفل لوحده . انا كل اللى عاوزه موبايل لأستخدام الأنترنت مع سماع الأغانى فى نفس الوقت بسلاسة من غير تهنيج

يعنى للتطبيقات والأنترنت فقط وليس للألعاب لأنى ملييش غير فى العاب الكمبيوتر وبطاريته تكون بتستحمل الشغل التقيل جدا لأنى بقعد تقريبا 8 ساعات

نت يوميا ( اللى شدنى للموبايل LG Optimus L7 II P713 أن بطاريته كبيرة جدا 2450 mah مش عارف دى ممكن تدينى كام ساعة على الأنترنت )

شكرا جزيلا . بأنتظار مساعدتكم .....

Ahmed.Elsayed
29-11-2013, 00:36
التهنيج سببه ضعف المعالج لأنه أحادى بالأضافة إلى حجم الرام فإذا أردت جهاز يعطيك أداء سلس فى ال Multitasking يجب شراء جهاز بمعالج على الأقل ثنائى مع رام 1 جيجا

والجهاز الذى أخترته لنفسك ثنائى الأنوية ورامته 768 ميجا وهى لا بأس بها لكن ممكن أن يهنج الجهاز منك من وقت للآخر وأكبر ميزة فى هذا الجهاز هو بطاريته

وإذا أردت جهاز بأمكانيات أفضل لكن يقبل شريحة واحدة ويستطيع تشغيل النت لفترة جيدة يمكنك شراء جهاز Alcatel One Touch Snap والجهاز به معالج رباعى 1.2 جيجاهيرتز + 1 جيجابايت رام فلن تواجه أى تهنيج نهائياً معه بأذن الله لكن بطاريته 1800mAH مثل معظم الأجهزة فى نفس الفئة السعرية

وسعر الجهاز 1600 جنية حسب آخر تحديث للأسعار وممكن أن تجده بسعر أقل فى محل 888 والذاكرة الداخلية به 2 جيجا ستكون كافية لتحميل أى برامج ويمكن زيادتها بكارت 32 جيجا إذا أردت تحميل ألعاب كبيرة الحجم .

mido hamdy
29-11-2013, 01:37
التهنيج سببه ضعف المعالج لأنه أحادى بالأضافة إلى حجم الرام فإذا أردت جهاز يعطيك أداء سلس فى ال Multitasking يجب شراء جهاز بمعالج على الأقل ثنائى مع رام 1 جيجا

والجهاز الذى أخترته لنفسك ثنائى الأنوية ورامته 768 ميجا وهى لا بأس بها لكن ممكن أن يهنج الجهاز منك من وقت للآخر وأكبر ميزة فى هذا الجهاز هو بطاريته

وإذا أردت جهاز بأمكانيات أفضل لكن يقبل شريحة واحدة ويستطيع تشغيل النت لفترة جيدة يمكنك شراء جهاز Alcatel One Touch Snap والجهاز به معالج رباعى 1.2 جيجاهيرتز + 1 جيجابايت رام فلن تواجه أى تهنيج نهائياً معه بأذن الله لكن بطاريته 1800mAH مثل معظم الأجهزة فى نفس الفئة السعرية

وسعر الجهاز 1600 جنية حسب آخر تحديث للأسعار وممكن أن تجده بسعر أقل فى محل 888 والذاكرة الداخلية به 2 جيجا ستكون كافية لتحميل أى برامج ويمكن زيادتها بكارت 32 جيجا إذا أردت تحميل ألعاب كبيرة الحجم .

شكرا ليك جدا اخى احمد على المساعدة . هو السبب الرئيسى للتهنيج ان لما بخش السيستم بلاقى الرامات 384 ميجا وليس 512 ميجا زى

اللى مكتوب فى المواصفات . فاذا كانت رامات الجهاز اللى ناوى عليه هى 768 ميجا فعليا ايه رأيك هيكون فيه تهنيج او بطئ لما اشغل

مثلا اغنية مع متصفح UC Browser بعدد 3 Tabs كأقصى شى فى نفس الوقت . مع العلم انى ان شاء الله هاستخدم برنامج Greenify

لجعل كل البرامج فى الخلفيه فى حالة خمول لتوفير موارد الجهاز . هيكون تمام ولا هيهنج بسبب الرامات ؟ أما Alcatel غير انها ماركة

مش بفضلها الهاتف الموضح بالأعلى رباعى النواة مع بطارية اقل بكثير 1800 لن يصمد معى نصف مدة أستخدامى للأنترنت .

أنا قدامى ايضا Sony Xperia M بس هيكون اغلى 200 جنيه لأن سعر LG Optimus L7 II P713 هو 1550 ج فى محلات دريم 2000

شكرا جزيلا على المساعدة والحمد لله اخيرا عم سمعة سمحلى ان اديلك التقييم :) .

ahmed.elshemy
29-11-2013, 14:21
استاذ احمد متشكرا جدا لردك و تعبك معايا
معلش عايز اخد رأيك في الموديلين دول
LG Optimus L7 II Dual P715او

Alcatel One Touch Snap

مع العلم ان الاتنين في حدود الـ1600 جنية ... ترشحلي انهي واحد في هذه الحدود ؟

Ahmed.Elsayed
29-11-2013, 16:05
شكرا ليك جدا اخى احمد على المساعدة . هو السبب الرئيسى للتهنيج ان لما بخش السيستم بلاقى الرامات 384 ميجا وليس 512 ميجا زى

اللى مكتوب فى المواصفات . فاذا كانت رامات الجهاز اللى ناوى عليه هى 768 ميجا فعليا ايه رأيك هيكون فيه تهنيج او بطئ لما اشغل

مثلا اغنية مع متصفح UC Browser بعدد 3 Tabs كأقصى شى فى نفس الوقت . مع العلم انى ان شاء الله هاستخدم برنامج Greenify

لجعل كل البرامج فى الخلفيه فى حالة خمول لتوفير موارد الجهاز . هيكون تمام ولا هيهنج بسبب الرامات ؟ أما Alcatel غير انها ماركة

مش بفضلها الهاتف الموضح بالأعلى رباعى النواة مع بطارية اقل بكثير 1800 لن يصمد معى نصف مدة أستخدامى للأنترنت .

أنا قدامى ايضا Sony Xperia M بس هيكون اغلى 200 جنيه لأن سعر LG Optimus L7 II P713 هو 1550 ج فى محلات دريم 2000

شكرا جزيلا على المساعدة والحمد لله اخيرا عم سمعة سمحلى ان اديلك التقييم :) .

عندى على ذاكرة 1 جيجا نظام الأندرويد يستهلك أكثر من نصف هذه المساحة أثناء الأستخدام البسيط ومساحة الرام لا تكون دقيقة فى كل الأجهزة مثل مساحة الذاكرة الداخلية لا تكون كاملة

وجهاز Sony Xperia M بطاريته لم تكمل ال 1800mAH ولكن راماته أعلى

وبالنسبة لأجهزة الكاتيل فهى أجهزة جيدة الصنع ولكنها لا تعلن عن نفسها مثل الشركات المنافسة لها ولا أعرف لماذا الكثيرين يتخوفون منها ؟!

lumark
24-12-2013, 07:05
أريد أفضل برنامج حمايه للأندرويد

Ahmed.Elsayed
26-12-2013, 20:59
TrustGo برنامج

دوك
14-01-2014, 11:31
السلام عليكم
عايزة اشتري موب في حدود 1500 يكون الاندرويد بتاعه متطور والكاميرا كويسه وسريع مش بيهنج وما يكونشي كبير قوي
جزاكم الله خيرا

Ahmed.Elsayed
15-01-2014, 16:13
السلام عليكم
عايزة اشتري موب في حدود 1500 يكون الاندرويد بتاعه متطور والكاميرا كويسه وسريع مش بيهنج وما يكونشي كبير قوي
جزاكم الله خيرا

هل تريده بشريحة واحدة أم بشريحتين؟

مرسل عن طريق الهاتف.

دوك
15-01-2014, 18:44
[QUOTE=Ahmed.Elsayed;2718538]هل تريده بشريحة واحدة أم بشريحتين؟

بشريحتين ، وياريت حاجة غير السامسونج لان صوته مش عالي

Ahmed.Elsayed
15-01-2014, 21:15
هل تريده بشريحة واحدة أم بشريحتين؟

بشريحتين ، وياريت حاجة غير السامسونج لان صوته مش عالي

متوافر أمامك :

Sony Xperia M وهذا رابط بمواصفاته >>> https://www.gsmarena.com/sony_xperia_m-5497.php

وسعره 1555 جنية

LG Optimus L7 II Dual P715 وهذا رابط بمواصفاته >>> https://www.gsmarena.com/lg_optimus_l7_ii_dual_p715-5372.php

وسعره 1590 جنية

وأسعار الاجهزة ممكن أن تقل قليلاً أو تزيد قليلاً حسب المحل الذى ستقوم بالشراء منه.

سيد حسن 1
20-01-2014, 21:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا يا اخواني اريد شراء تابلت محترم يعيش معي ومش يبوظ ويكون صوته كويس وصورته كمان وكمان التتش والبطارية وكمان الكاميرا تكون كويسة
دورت عندك شركات كتير واتصلت و و و
المهم
ان كل واحد لازم يطلع عيب في اي تابلت احاول اشتريه
الهاي كوبي سامسونج
الوين تاتش
yxtel
ZTOUCH
وغيرها من الشركات وكنت حابب اعرف انها شركة افضل
اللي واردة من الامارات واللي واردة من دبي الخ
بيقولوا ان الصيني دايما بيبوظ وان الانواع دي دايما بتبوظ بسرعه والشاشه وبيسقط شبكه وبعد شهور مش هلاقيه هيكون انتهاء
سؤالي للخبراء واللي مجربين الحاجات دي
انا كل ما اقول اشتري مثلا 9 بوصة يقولوا هو حلو بس افضل ال 7 لانه شغال افضل ومفيهوش مشاكل غير ال9 بيجيب المشاكل
وبرضه اجي اشتري يقولوا مفيش تابلت يوجد به كاميرا 5 ميجا بيكسل
ولازم بيكونوا كادبين كله 3 و 2 الخ يارب الاقي الحل عندكم والثقه والرائ الصواب
ياريت الخبراء هنا يقولوا لنا ايه افضل نوع من دول او من الانواع التي غير متواجدة
بحيث اني اشتري وانا مطمن وحكاية التاتش والتصليح ايه وبرضه حكاية الكاميرا و5 ميجا دي ايه والبطاية مش بتقعد وقت كتير واي حد عنده جهاز جديد يقولي لو عاوز يبيعه
او عنده جهاز من دول وشغال كويس ويقولي احسن جهاز منهم

Ahmed.Elsayed
20-01-2014, 21:53
ياريت حضرتك تحدد الميزانية المخصصة للتابلت.

مرسل عن طريق الهاتف.

سيد حسن 1
20-01-2014, 21:57
انا هستخدمه كموبايل وانترنت والعاب بس يعني انترنت والعاب علي خفيف لكن الاكتر سماع اغاني وموبايل وكدا
ميزنيه 800 او 900 جنية والحاجات دي علي ما اعقتد فيها الحاجات دي ولا ايه مش عارف استمع لخبرت حضرتك يمكن يكون لديك الافضل

سيد حسن 1
20-01-2014, 23:10
اينك اخي الكريم

Ahmed.Elsayed
21-01-2014, 14:51
اينك اخي الكريم

تم أرسال رسالة لك.

مرسل عن طريق الهاتف.

phenomII
24-01-2014, 18:07
السلام عليكم ورحمة الله
رجاء المساعدة في الاختيار بين
سامسونج تاب 3 العشرة بوصة 3g
و السامسونج نوت 8
أيه الافضل واجيب ايه ؟

Saddik Rayan
24-01-2014, 18:31
السلام عليكم ورحمة الله
رجاء المساعدة في الاختيار بين
سامسونج تاب 3 العشرة بوصة 3g
و السامسونج نوت 8
أيه الافضل واجيب ايه ؟

ممكن تذكر رقم التاب 3

phenomII
24-01-2014, 19:06
ممكن تذكر رقم التاب 3

Samsung P5200 Galaxy Tab 3 - 10.1

Saddik Rayan
24-01-2014, 19:33
Samsung P5200 Galaxy Tab 3 - 10.1
ما استخدامك للجهاز ؟

phenomII
24-01-2014, 19:40
ما استخدامك للجهاز ؟

الاستخدامات
اولا كهاتف للاتصال
ثانيا برامج التواصل مثل واتس اب و سكايب وغيره
وتصفح الانترنت ومشاهدة الافلام وغيره

والاهم هو الحاجه للتعديل علي الصور والكتابة عليها وعمل بعض التصميمات والموثرات البسيطه

HerOIraK
24-01-2014, 21:40
الاستخدامات
اولا كهاتف للاتصال
ثانيا برامج التواصل مثل واتس اب و سكايب وغيره
وتصفح الانترنت ومشاهدة الافلام وغيره

والاهم هو الحاجه للتعديل علي الصور والكتابة عليها وعمل بعض التصميمات والموثرات البسيطه

من خلال استخدامك للجهاز ..
ننصحك ب Galaxy Note 8
فهو سوف يلبي جميع احتياجاتك ان شاء الله ..
حيث يحتوي على معالج رباعي النواة بسرعة 1.6 جيجاهرتز وذاكرة عشوائية 2 جيجا .. ومساحة داخلية 16 جيجا ومع أمكانية اضافة ذاكرة خارجية تصل ل 64 جيجا ..
كاميرة 5 ميغابكسل .. هنا المواصفات الكامله له (https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_note_8_0_n5100-5252.php)
والاهم منهم هو وجود قلم S Pen ذو المميزات العديدة وسوف يفيدك كثيرا في التعديل على الصور وغيرها من الامر ..

سعره تقريبا 3500 جنيه مصري ..

Saddik Rayan
24-01-2014, 22:13
الفروق:
1-ذاكرة النوت 8 هي 2GB أما التاب 3 هي 1GB
2-كاميرا النوت 8 هي 5 ميغابيكسل أما التاب 1.3 ميغابيكسل
3- معالج النوت 8 هو رباعي النواة بسرعة 1.6 GHZ من فئة ال A9 بشريحة EXYNOS 4412 و هي نفس الشريحة المستخدمة في النوت 2 و الإس ثري أما التاب ثنائي النواة بسرعة 1.6
4- بطارية التاب 3 و هي 6800mA أما النوت 8 هي 4600mA
أخيراً كما قال الأخ Heroirak النوت 8 أفضل لستخدامك

Mabding
24-01-2014, 23:08
السلامـ عليكمـ ورحمة الله وبركاته ..

عايز اشتري موبايل أندرويد ويكون بالمميزات دي ..

أول حاجة وأهم حاجة .. الكاميرا مش أقل من 8 ميجا ..
لأن الأستخدام الأكبر ليه هيكون تصوير ..
الشاشة .. 4.3 بوصة كحد أدنى ..
إصدار الأندرويد مش أقل من 4 ..
ويكون التاتش بتاعه حلو ومريح وتكون باقي المميزات يعنى معقولة بالنسبة للسعر ..

الميزانية ..
1000 : 1600

الاستخدامات الأساسية ..
ملتيميديا .. تصوير .. + مشاهدة صور وأفلامـ + تشغيل تطبيقات خفيفة ..

الأنواع اللي بحبها جداً ..
هواوي .. رقم واحد ..
الكاتيل .. ولينوفو ..
مش حابب يكون سامسونج ..

ياريت لو حد يقترح عليا جهاز مناسب ويكون ليه الشكر :)

Ahmed.Elsayed
25-01-2014, 14:18
السلامـ عليكمـ ورحمة الله وبركاته ..

عايز اشتري موبايل أندرويد ويكون بالمميزات دي ..

أول حاجة وأهم حاجة .. الكاميرا مش أقل من 8 ميجا ..
لأن الأستخدام الأكبر ليه هيكون تصوير ..
الشاشة .. 4.3 بوصة كحد أدنى ..
إصدار الأندرويد مش أقل من 4 ..
ويكون التاتش بتاعه حلو ومريح وتكون باقي المميزات يعنى معقولة بالنسبة للسعر ..

الميزانية ..
1000 : 1600

الاستخدامات الأساسية ..
ملتيميديا .. تصوير .. + مشاهدة صور وأفلامـ + تشغيل تطبيقات خفيفة ..

الأنواع اللي بحبها جداً ..
هواوي .. رقم واحد ..
الكاتيل .. ولينوفو ..
مش حابب يكون سامسونج ..

ياريت لو حد يقترح عليا جهاز مناسب ويكون ليه الشكر :)

هل تريده بشريحة واحدة أم بشريحتين ؟