المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله بالصور ياريت حل

kareem216x
23-08-2013, 11:21
السلام عليكم
ياريت حد يساعدني ياجمااعه , الجهاز بتاعي ديسك توب مبيشتغلش الا مرااوح بس ولمبات لكن مبيشتغلش ويجيب ويندوز الا لما افصل الكهربا واوصلها كتييير بيفتح ويندوز وساعات بيعلق جووه بس بيقف كلل حاااجه ومبيشتغلش الا لو فصلت الكهربا وحطتها تاني نضفت الرامات ومدخلات المذر بوورد وكللله
الملاحظه اللي لقيتها ان في جزء في المذر بوورد مبقدررش المسه من كتررر سخوونيته اوول مبفتح الجهااز بدقيقه وااحده درجه حرارته عاليه جداا والجزء ده في الصوره تحت ايه الجزء ده وهل ممكن هوا اللي عامل المشكله وبيتغير ولا لا ,,

نوع المذر بورد جيجا بيت كومبو 41 https://im40.gulfup.com/GIjvh.jpg

Ahmed.Elsayed
23-08-2013, 17:57
إذا كان المشتت يسخن بنسبة كبيرة فضع أى مروحة للتهوية عليه

جرب أولاً تشغيل جهازك بعد فك البطارية الموجودة على المازربورد وجرب باورسبلاى اَخر غير الذى تستخدمه

وإذا ظلت المشكلة كما هى فهناك أما المعالج درجة حرارته عالية أما هناك عطل بدائرة الباور الخاصة به فى المازربورد.

kareem216x
26-08-2013, 22:48
قمت بتشغيله بدون البطااريه وغيرت البورسبلاي والمشكله كما هيا
وهل لو كاانت المشكله في احد الدوائر يجعل الجهاز يعمل احيانا بعد فصل واعاده الكهرباء مرات عديده
واذا كانت المشكله في الدوائر كيف يمككني اصلاحها

Ahmed.Elsayed
27-08-2013, 03:21
يتم أصلاحها عند فنى متخصص لكن تأكد من عدم وجود أى شئ مركب على المازربورد يتسبب فى فشل أقلاعها عن طريق فك أى شئ مركب على المازربورد ماعدا المعالج ثم شغل جهازك فإذا أقلع من أول مرة بدون مشاكل ركب قطعة قطعة حتى تصل إلى القطعة المسببة لهذه المشكلة.

مرسل من الهاتف.

kareem216x
27-08-2013, 20:23
للاسف شلت كل حااجه وبرضه المشكله كما هيا طيب ياريت حضررتك لو تعرف محل فني موثوق في القاهره هكون شااكر ليييك جدااا

Ahmed.Elsayed
27-08-2013, 21:12
أذهب إلى مول البستان فى التحرير ستجد محلات صيانة بالأسفل أو أذهب إلى مول النخيلى الموجود بجواره.

w0rmium
30-08-2013, 12:19
مشاكل البوردات الجديدة هي البيوس .. معظمها هكذا ..
قم بتجربة بيوس ابديت للمذربورد

DXD
30-08-2013, 13:05
لماذا لم تجرب الحل الأول للأخ سيد؟
ضع مروحة فوق المشتت أي مروحة!!
وصورة لدرجات الحرارة

kareem216x
30-08-2013, 19:35
عملت ابديت للبيوس نفس المشكله
المشكله ليست مشكله حراره مشكله بدأ تشغيل الجهاز بيشتغل مرااوح بس لكن مع فصل وعاده الكهربا مرات عديده بيشتغل فمعرفش المشكله العجيبه دي من ايه

DXD
30-08-2013, 20:09
لم تفهمني....ضع مروحة فوق المشتت اللي انت معلموا بالأحمر! مشتت الشيبست.

w0rmium
30-08-2013, 21:24
اخي جرب افصل قطع اضفتها جديد على الجهاز .. مثل كرت صوت كرت شاشة
جرب مزود طاقه اخر لانه اذا لم يكن السبب بالسوفتوير يجب ان يكون هارد وير والابديت هو الي بتعلق بالتشبسيت هاي
جربت تنزل تعريفات للتشبسيت ؟

angelcomputer
30-08-2013, 23:30
اخى الكريم المشكله الموضحه من كلامك ان الشيب النورس بها سخنيه ممكن يكون تم تلفها او ضع اصبعك على الموسفت اللى جنبها شوفو بيسخن ولا لاء لان ممكن يكون هوه السبب و لكم جزيل الشكر

kareem216x
31-08-2013, 11:50
نزلت اخر تعريف للتشيبست نفس المشكله
ووضعت مرووحه عله الشيب
المشكله عندي في بدأ التشغيل يعني حته لو الجهاز مطفي من سنه مش هيشتغل من اول مره لازم افصل الكهربا واوصلها 3 مرات عشان يشتغل وبعد مبيشتغل ممكن يفضل 9 ساعات شغال لو عملت اعاده تشغيلل بيقفل ولازم اقعد افصل واوصل الكهربا تاني عشان يشتغل

Kasper3x
31-08-2013, 13:23
مشكله مقرفه انا عارفها كويس لكن ماكانتش بتحصل عندى مع سخونيه

الجهاز لما كنت اشغله كانت الكيسه فقط تعمل والمراوح تدور ولا تأتى أى معلومات على الشاشه . كان حلها فى الأول إعادة فصل الكهرباء وتشغيلها مرات عديده حتى يعمل الجهاز وتظهر المعلومات على الشاشه .
لكن مره بعد مره لم تعد تدخل حتى بفصل وإعادة الكهرباء ألف مره . مع العلم أن الكيسه كانت دائما مفتوحه وعليها مروحة مكتب لتهويتها جيدا . وتنظيفها بالبلاور كل أسبوعين تلاته .
وفى النهايه اضطررت لتغيير البورده .
لكنى لم أذهب بها لفنى لتصليحها .
أسأل الله أن تحل مشكلتك فى أقرب وقت

waedqossous
31-08-2013, 14:19
اخي هذه المشكله يمكن ان يكون سببها المكثفات حتى لو لم يظهر عليها انتفاخ يمكن ان تكون تالفه
كم عمر المذربورد عندك