المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حد الاستخدام العادل من شركة تي اي داتا ؟؟؟

ahmedyamany
27-08-2013, 21:26
دلوقتي انا مشترك في باقة 1 ميجا غير محدودة ... وشغال داونلود طول الوقت , حد الاستخدام العادل بيكون لغاية كام جيجا شهرياً ؟ سمعت ناس بتقول 300 جيجا في الشهر , وناس بتقول اقصى حاجة 40 جيجا ؟
ياريت اللي عنده معلومة ومتاكد منها 100% يقولي
شكراً مقدماً

Ahmedsherif96
27-08-2013, 22:29
دلوقتي انا مشترك في باقة 1 ميجا غير محدودة ... وشغال داونلود طول الوقت , حد الاستخدام العادل بيكون لغاية كام جيجا شهرياً ؟ سمعت ناس بتقول 300 جيجا في الشهر , وناس بتقول اقصى حاجة 40 جيجا ؟
ياريت اللي عنده معلومة ومتاكد منها 100% يقولي
شكراً مقدماً
الي انا متاكد منة انك لوحدك مش هتقدر توصل للاستخدام العادل و هو يتراوح بين 400:500 جيجا

ahmedyamany
27-08-2013, 22:32
زي الفل :D .. كده تمام اوي , شكراً يا كبير على الاهتمام

ahmedyamany
27-08-2013, 22:56
تحديث بسيط , خدمة العملاء قالولي مش بيطبقوا سياسة الاستخدام العادل على غير المحدود , يعني براحتك اعتقد

يسرى م
28-08-2013, 02:54
لا أنا و اخد 2 ميجا غير محدوده
وفجأه لقيت فى أخر الشهر السرعه متخفضه ل 64كيلو بيت فتصلت قالولى انته مستخدم 360جيجا دونلود
شركه حرمية

nanonona
28-08-2013, 04:22
في linkdsl اللي بيدوك 60% من السرعة المتعاقد عليها.. الاستخدام العادل آخره 40 جيجا فإزاي تي داتا حتكون 300 ولا 400؟!

سياسة الاستخدام العادل

تطبق سياسة الاستخدام العادل (بصورة استرشادية) على الاشتراكات الجديدة بدءاً من ١٤ أغسطس ٢٠٠٩
سياسة الإستخدام العادل مطبقة حاليا بصورة استرشادية، الهدف منها هو أخذ بيانات إحصائية عن استهلاك العميل للخدمة، سرعة الاشتراك لن تتأثر بهذه السياسة خلال هذه الفترة الاسترشادية.

سياسة الاستخدام العادل صممت لتضمن السرعة و الكفاءة القصوى لاشتراكك في أي وقت من اليوم. قلة قليلة من مشتركين LINKDSL يقومون بعمل شبكات لمشاركة اشتراكهم مع الجيران، او يقومون طوال الوقت في استخدام اشتراكهم في تحميل برامج/أفلام/موسيقى كبيرة الحجم. هذا الاستخدام يستهلك الكثير من سعة شبكة LINKDSL مما يترك سعة قليلة لباقي المشتركين. بما معناه أن سرعة اشتراكك تتأثر عندما تتصفح الإنترنت بسبب هؤلاء القلة من المستخدمين ذوي الاستهلاك العالي.

كيف ستطبق سياسة الاستخدام العادل على اشتراكات LINKDSL؟
لقد حددنا المستوى الاقصى للاستخدام العادل في الشهر لجميع باقاتنا الغير محدودة و باقات LINKDSL Plus، عندما يتعدى المستخدم هذا المستوى في خلال الشهر، فأنه يعتبر مستخدم عالي الاستهلاك، و بالتالي ستنخفض سرعته إلى ١٢٨ كيلوبت/ثانية حتى نهاية هذا الشهر(تخفيض السرعة غير مطبق بعد). و بنهاية الشهر سوف تعود سرعة الاشتراك للسرعة الأصلية و سوف نقوم بحساب استخدام المشترك من الصفر مرة اخرى.

انا مستخدم عادي الاستخدام للإنترنت. هل سأتأثر بتطبيق سياسة الاستخدام العادل
في الأغلب لن تتأثر نهائيا. فقط ٥٪ من عملاءنا يعتبرون من ذوي الاستهلاك العالي، فإذا لم تكن تشارك اشتراكك مع اخرين أو تقوم طوال الوقت في تحميل ملفات كبيرة الحجم، فسوف يكون من المستبعد أن تتعدى مستوى الاستخدام العادل لباقتك ولن تتأثر سرعة اشتراكك نهائيا.

ما هو المستوى الاقصى للاستخدام العادل في الشهر لكل من باقاتنا؟

السرعة
المستوى الأقصى للإستخدام العادل في الشهر

٥١٢ كيلوبت/ثانية غير محدودة
٢٥ جيجا شهرياً

١ ميجابت/ثانية غير محدودة
٤٠ جيجا شهرياً

٢ ميجابت/ثانية غير محدودة
٦٠ جيجا شهرياً

٤ ميجابت/ثانية غير محدودة
٨٠ جيجا شهرياً

ما هي الخدمات التي تعتبر استخدام للإنترنت؟
جميع الخدمات (التصفح، تحميل، P2P، تدفق... الخ) يتم حسابها كإستخدام للإنترنت فيما عدا المواقع التالية, فإن تصفح هذه المواقع سيستثني من حساب استخدام المشترك.

Mazika.com
Masrawy.com
Yallakora.com
Yallabina.com

LINKDSL.com
LINK0777.com
Otlob.com
Careermideast.com

El3ab.com
Arabfinance.com
Arabia.msn.com
Barcaarabia.com

Shofha.com

هل هذا يعني أن خدمتي من LINKDSL أصبحت محدودة؟
إطلاقا، فسياسة الاستخدام العادل تطبق على الباقات الغير محدودة. فحتى لو كنت من المستخدمين من ذوي الاستخدام العالي، فلن نقوم بقطع الخدمة كليا. ولكن سوف تنخفض سرعة اشتراكك لـ ١٢٨ كيلوبت/ثانية حتى نهاية الشهر (تخفيض السرعة غير مطبق بعد). وهذا معناه أنك سوف تكون متصل بالإنترنت طوال الوقت بدون إنقطاع خلال هذه الفترة.

ahmed_taha
28-08-2013, 22:01
300 جيجا فقط
انا كنت شغال فى داتا وعارف موضوع دة
أقصى شى ليك 300 جيجا

ahmedyamany
28-08-2013, 22:46
ده حساب خدمة العملاء على الفيس بوك , وسالتهم وده كان ردهم عليا

McLaren
29-08-2013, 09:40
300 جيجا فقط
انا كنت شغال فى داتا وعارف موضوع دة
أقصى شى ليك 300 جيجا

على ال 1 ميجا

Ruthless Rebel
29-08-2013, 10:47
هو ممكن انك تحمل 10 جيجا ف اليوم علي السرعة دي اصلاً؟!

01101110110110
02-09-2013, 02:11
الموضوع ده اكيد و 300gb فقط و عن تجربه, بس تي داتا مش مسميهاها استخدام عادل, عشان كدة بيقولوا احنى مش بنطبق استخدام عادل. تي داتا بتقول دي من السنترال نفسه, والكلام ده طبعا مش صحيح. شركة لنك مش عندها الحد ده, او اعتقد انه اعلى ب 100-200gb على الاقل. الشركتين مش بتطبق استخدام عادل اصلا على السرعات اللي اقل من 8mb

المشكلة كمان ان الخط بتاعك لو عدا 300gb ثلاث مرات, بيفصلوا الخدمة نهائيا, بحجة انك بتأثر على باقي المستخدمين.

himaalex
02-09-2013, 02:21
يا جماعة اقصى حاجة فعلا هى 40 جيجا للخط ال1 ميجا
وعموما مفيش جهاز بيعدى تحميل 20 جيجا شهريا حتى لو بتحمل ليل نهار طول الشهر لبطيء الداونلود
اما حكاية 300 جيجا فانا اسف ماكنش حد غلب
عموما لو عايز تتاكد اعمل حساب لاستهلاكك طول شهر كامل واعرف انت بتسحب قد ايه والسرعة ثابتة ولا لا

assd.mohamed
16-02-2015, 04:02
اولا الاستخدام العادل يطبق على جميع السرعات

ثانيا سرعه 512 مثلا تعنى 60k /الثانيه 3.6m/الدقيقه 216m /الساعه 5.184 gigabit في اليوم 155.520 giga في الشهر

واسف علي الاطاله

mostafa23
23-02-2015, 22:11
تصحيح الشركة طبقت على الغير محدودة سياسة الصهاينة وهي لما تحمل ملف صغير جدا تأخذ سرعتك العالية المفروضة ولكن كلما زاد الملف عن حجم معين تنخفض السرعة ممكن لـ 8 ك يعني انت اصلا مش حا تقدر تحمل كثيرا بهذه السرعة وبالطبع اخر الشهر حا تكون استخدمت أقل من الاستخدام العادل وانصحك لا تتعب نفسك وتتصل بالدعم الفني حا يقعدك كتير انتظار معاه ويعمل معاك اي حركات وفي الأخير إذا لاحظت أنك متمرس يقولك ضع الراوتر للفحص لمدة 2 ساعة وسوف نرسل لك رسالة وكده الموضوع ضاع واتصل من جديد ولاشيء جديد

ahmed-hn
25-02-2015, 08:58
الاستخدام العادل مطبق بس لم تجى بتسالة يقوللك لا طبعا ههههه انت راجل غير محدود
لم بتعدى السرعة تقل تلقى البينج بيعمل ريكوست تايم اويت
وتلقى السرعة النت ضعيفة
اعتقد 350 جيجا للخط 2 ميجا