المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مين قرأ كتاب CCNA Security 554 ؟

وى واا
07-09-2013, 03:37
انا بدأ اقرأ فى الكتاب وفى بعض النقط صعبة جدا فى تفسيرها أو فهمها ، أنا فاهم النقطه الرئيسه اللى بيتكلم عنها بس بعض الكلمات حتى لما باجيب ترجمتها مش قادر أفهم عاوز يقول بيها ايه ، هل فى حد قرأ الكتاب واستوعبه كاملا؟ ايه رأيه فى الكتاب وهل هتساعد قرائته فى الشهادات القادمه فى مجال السيكيورتى؟ للأسف ماقرأتش الكتاب الخاص بـ CCNA لأنى كسلت لكن مش عاوز اكرر الغلط ده مع ccna security

westwind
07-09-2013, 20:10
اذا كنت تقصد كتاب المؤلف كيث باركر فأنا قرأته كله قراءة سريعة. و حالياً على مهلي كل ما يسمح الوقت اقرأ بتعمق و تركيز.
بالمقارنة مع كتاب ccna 640-804 للمؤلف تود لامل فأعتقد ان كتاب السكيورتي ابسط بكثير لغوياً. وبالعكس لا يستخدم الكثير من المصطلحات الموجودة في منهج الاكاديمي و انما عبارة عن لغة شوارع! كما انه يركز على الجانب العملي اكثر.
اكثر ما عجبني في الكتاب هو طريقة التلخيص و ترتيب المواضيع و ترابطها مع بعضها البعض.
نعم اعتقد انه اساس قوي للشهادات المتقدمة. لاحظ هذا النص المقتبس من احد فصول الكتاب:

The key Layer 2 security technologies we focus on in CCNA Security include port secu-
rity, BPDU guard, root guard, DHCP snooping, and access lists. The other topics from
the table you can save for your CCNP Security studies.

لاحظ انه دائماً يحب ان يوضح للقارئ ال scope بحيث تعرف بالضبط ماهي التقنيات و ايهما المطلوب في المنهج و ايهما ستأخذه في مستوى البروفشنال.

اذا عندك اسئلة عن اللغة العلمية للكتاب تفضل اسأل.

وى واا
07-09-2013, 21:43
شكرا على الرد ، أنا حاليا بأقرأ الكتاب قراءه بحيث أنى بافهم عاوز يقول أيه لكن مش بحفظ ، وبعد ما هاخلصه هاتفرج على الفيديوهات كيث باركر برضه الخاصة بـ CBT Nuggets وبعدين أقرأ الكتاب مرة تانيه. ايه رأيك؟

كتاب باركر لغة شوارع؟ أنا بواجع بعض الصعوبات أحيانا فى بعض المصطلحات زى فى الفصل الأول مثلا على سبيل الذكر لا الحصر "morph" "custodian" "repository" كلها مصطلحات كانت جديده عليا ومش سهل فهم معناها من محتوى القطعه.
بخصوص كتاب تود فهل فاتنى الكثير ؟ تنصح اقرأ كتاب المنهج القديم أو المنهج الجديد مثلا للـ CCNA بعد ما أنتهى من CCNA Security ؟

بخصوص المصطلحات ماقدرتش افهم القطعه دى فى الصفحه 61
Regulatory Compliance Affecting Risk
مقدرتش أفهم معنى المصطلح ده والقطعه أكثر غموضا ، وباحاول أدور على معنى الكلمات فى القاموس وباتجنب اترجمها عربى علشان اتعود على البحث فى القاموس وفهم الكلمات علشان تفيد فى قراءه الكتب على المدى البعيد وفهمى للغة. لكن بدون جدوى مش قادر افهم القطعه دى

westwind
08-09-2013, 11:24
انا بحاول اجمع واربط كلامك مع بعض عشان افهم هدفك ايه و البرنامج الواضعه لتحقيق هدفك ايه ..لكن بصراحة فشلت.
خليني ابدأ بالحاجة اللي استغربت ليها: "بعد ccna sec تريد تدرس ccna" ؟
اعتقد ان تسلسل الشهادات هو العكس. بس يمكن تكون غايتك التعلم فقط و ليش الشهادة.
عموماً فيه مواضيع كثيرة اتكتبت عن ccna و خلاصتها انك لو دارس القديم و مستعد للامتحان فإمتحن. غير ذلك فالافضل البداية مع المنهج الجديد.

الفيديو قبل الكتاب ؟ او بالعكس ؟
انا افضل الفيديو قبل الكتاب. لأنه بيعطي فكرة عامة مختصرة عن الموضوع و ب(يلملم) الاشياء مع بعضها خاصة اسلوبب cbt nuggets
و مع كتابة الملاحظات من الفيديوهات في كراس جديد اكون مستعد للكتاب.
و تبقى القضية شخصية و حسب ما يناسبك ويريحك

بخصوص الجزء الاول من كتاب sec 554 و اللي يشمل ثلاث فصول, هذا يسمى في سوق العمل IT management و هو مجال مستقل عن IT technical و له شهادات متخصصة.
يبقى على الفني technical ان يطلع على المجال فقط. و هذا ما تقدمه الفصول الاولى الثلاث من الكتاب.

شخصياً لم اواجه صعوبة مع الجزء الاول. ربما السبب هو اني قبلها كنت قد درست منهج comptia security plus
اذا كان عندك وقت و كنت من محبي التوسع و الالمام بالامور فتوجد فيديوهات شرح comptia sec plus sy0-301 للمبدعة ليزا سبونر و هي تغطي الجزء الاول من كتاب ccna sec
و التي ليس لها شرح فيديو.

بخصوص regulatory compliance
compliance هي من الفعل cmply و يعني الاتزام. بماذا ؟ هنا المقصود الالتزام بالقوانين.
مثلاً شركة عندها regulatory compliance و احدى بنودها تقول: ممنوع تزويد الزبون بالبرامج المهكرة. (لكن مسموح لك كموظف استخدامها على جهازك!)
فإذا انتهكت هذا القانون سوف تتعرض للمسائلة القانونية. هذا يختلف قليلاً عن مفهوم policy و التي عدم الاتزام بها ليس بالضرورة ان يؤدي الى مسائلة قانونية و انما فقط تحذير او تنبيه. مثلاً الشركة عندها policy يقول: استخدم snmpv3 بدل snmpv2 لأنه اكثر امان. فإن تجاوز هذه التعليمات ليس له مسائلة قانونية و انما اجراءات اخف.

خلاصة الموضوع و كل ما عليك فهمه هو التالي:
ان regulatory comliance لها تأثير ليس فقط من الناحية القانونية و انما لها تأثير على امان الشبكة و تعبر risk حالها حال عدم الالتزام بالبولسي policy

يعني لو عملت قائمة في كشكول الملاحضات بالامور اللي تؤدي الى risk , ضيف لها انتهاك reg. comlp.
و الجواب باين من عنوانه regulatory comliance affecting risk

good luck

وى واا
08-09-2013, 19:11
شكرا جدا على توضيح نقطه الـ regulatory compliance

بخصوص الـ Ccna انا امتحنتها بالفعل بس المنهج القديم 640 لكن بدون قراءه الكتاب فكان سؤالى هل من الواجب قراءه الكتاب حتى ولو كنت انتهيت من امتحان الشهاده؟ وخصوصا انى حاليا باذاكر لشهادة الـ ccna security وفى حاله لو لازم اقراب ، اقرأ الكتاب القديم اللى امتحنت منهجه أم الكتاب الخاص بالمنهج الجديد؟ وامتى ؟ بعد ما اخلص الـ ccna security ؟ ولا قبلها؟

westwind
09-09-2013, 07:09
المواضيع اللي لازم تكون عارفهه هي acl و nat و جميع تكنولوجيا switching من vlan و stp
كتاب السيكيورتي يعمل مراجعة على هذه المواضيع . يعني لا داعي لقراءة كتاب ccna

ahab
09-09-2013, 07:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المواضيع التي ذكرها أخي westwind هي مواضيع مهمة لأي مهندس
ولو حابب تقرأ ، يوجد كتاب مختصر ل CCNA ممكن تقرأ منه لأنك لو رجعت لكتاب ال sybex هيضيع منك وقت كبير جدا

https://www.4shared.com/get/ykFeGqta/CCNA_Mega_Guide.html

بالتوفيق

وى واا
09-09-2013, 14:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المواضيع التي ذكرها أخي westwind هي مواضيع مهمة لأي مهندس
ولو حابب تقرأ ، يوجد كتاب مختصر ل CCNA ممكن تقرأ منه لأنك لو رجعت لكتاب ال sybex هيضيع منك وقت كبير جدا

https://www.4shared.com/get/ykFeGqta/CCNA_Mega_Guide.html

بالتوفيق

اى مواضيع تقصد ؟ وشكرا جدا على الكتاب

ahab
09-09-2013, 15:00
أقصد هذه المواضيع

access list
nat , pat
vlans
routing between vlans
stp

يعني لو الانسان بيشتغل في أي مكان لازم يحتاج السويتشنج في الشغل فضروري تكون فهمه كويس