المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ( الجيزه-الهرم ) ( للبيع او البدل ) جهاز Dell inspiron 5521 i7 ivy - 8gb ram - 8730m

AhmedBoss
09-09-2013, 08:13
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

1- اسم موديل السلعه -- Dell inspiron 5521 Titanium Grey
2- المتعلقات القادمه مع السلعه -- جميع المتعلقات الكرتون و الفاتوره و الاكياس و كله
3- الحالة العامة للسلعة. (مع وضع صور حقيقية حديثة إن أمكن) -- شبه الجديد
4- فى الضمان ام خارج الضمان -- في الضمان مستعمل لمده شهر هينتهي 8-2014
5- صوره حقيقيه للسلعه إن امكن

https://img513.imageshack.us/img513/5264/5khf.jpghttps://img834.imageshack.us/img834/2738/jqt3.jpghttps://img51.imageshack.us/img51/3290/vmkm.jpg
6- الجهاز للبدل او للبيع 5100 جنيه نهائي لا يقبل النقاش ابدا :D .. الجهاز جديد

7- مكان البيع (الجيزه - الهرم)
8- سبب البيع -- الترقيه لجهاز بمعالج رباعي بسبب استخدامي للبرامج الهندسيه ف المستقبل
9- طريقة التواصل (على العام أو الخاص)

الجهاز مستعمل لمده شهر تقريبا في حاله الجديد و معاه كل المتعلقات و الفاتوره و الضمان BDL يعني الي هيشتري كانه هيشتري جديدو اكرر الجهاز حالته كالجديد و البطاريه بستخدمها مره كل اسبوع تقريبا بقللها ل 14% و ازودها ل 60% بعد كده عشان تفضل زي الجديده و التتش باد مقفوله علي طول و بستخدم ماوس وايرليس :D و ممكن اقبل البدل بجهاز لابتوب فيه بروسيسور i7 الرباعي ايفي زي لينوفو z580 او ديل SE او اي جهاز بس البروسيسور يكون الرباعي لاني محتاج قوه اكبر للبرامج الهندسيه و يكون الجهاز حالته زي الجديد برضه و انا كنت شاري الديل 5521 للالعاب و مكنتش عامل حسابي علي هندسه بصراحه :D:D:D:D:D الجهاز اداءه ممتاز جدا خصوصا مع الالعاب الكارت رهيب و الاداء مع النظام ممتاز و الجهاز كحاله الجديد و من ساعه ما جبته و انا حاطط حامي للكيبورد و الماوس و الشاشه و الجهاز بالكامل و سبب البيع او البدل اني محتاج جهاز اقوي للاوتو كاد و البرامج الضخمه الي زيها و قالولي لازم معالج رباعي النواه عالاقل :(

ياريت لو كلامهم غلط و اقدر اشتغل بده عادي حد يفيدني لاني حابب الجهاز صعبان عليا اغيره لانه مكملش شهر و شغال حلو

AhmedouviX
09-09-2013, 08:23
متهيالي يشغل يا باشا البرامج الهندسية عادي و انا عندي نفس الجهاز شاريه عشان البرامج الهندسيه برضه .. بس مجربتهاش بصراحه لحد دلوقتي

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

AhmedBoss
09-09-2013, 08:34
طيب ياريت و اتمني من حد يأكد كلامك ده​

still alive
10-09-2013, 03:44
" حاطط حامي للكيبورد و الماوس و الشاشه" ايه الحامى دا وبتجيبه منين :D

AhmedBoss
13-09-2013, 09:30
" حاطط حامي للكيبورد و الماوس و الشاشه" ايه الحامى دا وبتجيبه منين :D

من اي محل كمبيوتر اشتري 2 كيبورد بروتكتور بحجم اللاب كله و الواحده ب 10 جنيه

---

للرفع

eng.ahmedyassen
13-09-2013, 21:35
شوف لو عايز تبدل بده
حتدفع فرق كام؟؟؟؟
Samsung NP550P5C-S03 Notebook PC

https://www.********.com/product.php?id=25449 (https://www.********.com/product.php?id=25449)

Intel® Core™ i7-3630QM Processor (6M Cache, up to 3.40)
8GB DDR3 RAM 1600MHz
1TB HDD 5400 rpm
BluRay Drive
15.6" SuperBright 300nit HD+ LED Display (1600 x 900)
NVIDIA® GeForce® GT 650M GMA with 2GB dedicated VRAM
webcam
WiFi - Bluetooth - USB - Ethernet 10/100
HDMI
Memory card reader
6 cell battery
Windows 8 (64-bit)

AhmedBoss
13-09-2013, 21:50
ليك رساله عالخاص
--

ياريت البدل يكون بجهاز من نفس الفئه السعريه عشان الفرق ميكونش كبير

Mr.Fito
13-09-2013, 23:48
يا كبير انا طالب ميكانيكا باور عندي كورس انفينتور يوم الحد ان شاء الله وجهازي Lenovo Z580 i5 وشغال اوتوكاد و نفيتور وفوتوشوب وبرامج برمجة والجهاز زي الفل واعتقد ان برامج ميكانيكا هي اتقل برامج بعد الساب والثري دي ماكس ومش هيفرق معاك حاجة الا فى الرندرة واعتقد ال i5 عن ال i7 عشر دقايق رندرة
فكك يا عم جهازك جديد عارف فى كل حاجة بلاش المغامرة بحاجة مستعملة ولا حتي اسبوع عشان الله واعلم اية اللى جرا بس لو انت مصر على المبادلة بردو انت حر يا كبير انا جهازي Lenovo Z580 i5 الجهاز شارية من 15 يوم تقريباً بتاريخ 31/8
ونصيحة مني بلاش التفاؤل ده
شكلك لسة مستجد في هندسة :D دي تربية واصلاح متقلقش
فبلاش الثقة الزيادة في انك داخل هندسة ده انت ممكن تحول تاني سنة :D

AhmedBoss
14-09-2013, 00:22
اسال مجرب ولا تسال طبيب انت اقنعتني و بالنسبه لهندسه انا فلا مستجد و رايح إعدادي لسه و الجهاز هيكون ل سنين الجامعه كلها تفتكر هيقدر يكمل؟

انا شاريه للالعاب والله انا مش اد كليات و تعليم :D بس بيني و بينك حسيت اني رميت 1000 جنيه ف الجهاز ده ميستاهلهمش ... قله الخبره ودتني ف داهية :D

0Ahmed.Magdy0
14-09-2013, 05:23
انا معايا نفس الجهاز و شغال اوتوكاد الجهاز كويس و مفهوش اى مشكلة الحمد لله انا فى هندسة برضو بس ملحتقهاش حكومة دخلتها خاص و نصيحة منى ليك يابنى سيبك من جو الثانوية الى كان فى دماغك حاجة و الى انت داخل عليه حاجه تانيه خالص مش صعبة بس محتاجه تشد حيلك بجد عشان تعرف تجيب تقدير كويس كل سنة انا الحمد لله معدى اعدادى بامتياز و فى مواد واخد فيها full gpa كمان
بالنسبة للاوتوكاد فانت مش هتستخدم البرنامج فى اعدادى خالص انا اخدت كورس فيه فى اجازة اعدادى و مش عارف اذا كنت هستخدمة دلوقتى و لا لا كمان
----------------------------------------------------------------------------------
ليا سؤال عندك بالنسبة للجهاز
لما بتقفل الجهاز و تمسكه فى ايدك و تحاول تزق البطارية بأيدك لجوه بالراحة بتحس ان فى فراغ بسيط كده ( زى لقه فى مكان البطارية مخليها مش ثابته فى مكانها )
عشان الموضوع ده عندى و مش عارف اذا كانت مشكلة فى الجهاز ولا ده العادى

Mr.Fito
14-09-2013, 10:16
اسال مجرب ولا تسال طبيب انت اقنعتني و بالنسبه لهندسه انا فلا مستجد و رايح إعدادي لسه و الجهاز هيكون ل سنين الجامعه كلها تفتكر هيقدر يكمل؟

انا شاريه للالعاب والله انا مش اد كليات و تعليم :D بس بيني و بينك حسيت اني رميت 1000 جنيه ف الجهاز ده ميستاهلهمش ... قله الخبره ودتني ف داهية :D

والله يابني هندسه سهلة للناس اللى حابة المجال ده وانا واحد جايب جيد مرتفع وداخل ميكانيكا باور اقول اية بس قلة ادب مني اني ادخل ميكانيكا بس انا بحبها جداً
والجهاز يا كبير هيدي جامد معاك متقلقش لانك في حالة دخولك مدني او عمارة هتحتاج ترندر ودي مش مشكلة لان البروسيسور هيعلي ل 2.5 انما انا هيعلي معايا 3.1 متقلقش بس لان الفترة الزمنية بس هي اللى هتفرق
من الاخر الجهاز مش هيقول يا بس لان في ناس معايا فى هندسة الجهاز معاها من سنة تقريباً وشغال حوالي 20 ساعة فى اليوم والجهاز لسة بحالتة ومش بيشتكي
وعشان تخلي الجهاز معاك سنين عاملو كويس اهم حاجة وحافظ علية والله يابني هيجي عليك وقت تكره الدراسة في يوم وهتضطر تلعب وانا موكوس منزلتش ولا لعبة لحد دلوقتي
وبالنسبة للي بيني بينك انت كدة فحضت نفسك رميت الف جنية يا رجل يا مفتري :D
متقلقش يا جدع هو اصلاً الاجيال الجديدة من كل انواع البروسيورز هتبقي U فدي حاجة في صفك ومتنساش جهازك i7 هيفتح بعدد الانوية اللى عندك انوية وهمية تساعدك يعني هيفتح 2 انوية وهمية فى الرندرة وده اللى نسيت اقولو
و الف مبروك ويا رب تشوف ايام حلوة فى هندسة يا شقيق ده انت هتحبها اوي اسأل مجرب :D

AhmedBoss
14-09-2013, 10:22
انا معايا نفس الجهاز و شغال اوتوكاد الجهاز كويس و مفهوش اى مشكلة الحمد لله انا فى هندسة برضو بس ملحتقهاش حكومة دخلتها خاص و نصيحة منى ليك يابنى سيبك من جو الثانوية الى كان فى دماغك حاجة و الى انت داخل عليه حاجه تانيه خالص مش صعبة بس محتاجه تشد حيلك بجد عشان تعرف تجيب تقدير كويس كل سنة انا الحمد لله معدى اعدادى بامتياز و فى مواد واخد فيها full gpa كمان
بالنسبة للاوتوكاد فانت مش هتستخدم البرنامج فى اعدادى خالص انا اخدت كورس فيه فى اجازة اعدادى و مش عارف اذا كنت هستخدمة دلوقتى و لا لا كمان
----------------------------------------------------------------------------------
ليا سؤال عندك بالنسبة للجهاز
لما بتقفل الجهاز و تمسكه فى ايدك و تحاول تزق البطارية بأيدك لجوه بالراحة بتحس ان فى فراغ بسيط كده ( زى لقه فى مكان البطارية مخليها مش ثابته فى مكانها )
عشان الموضوع ده عندى و مش عارف اذا كانت مشكلة فى الجهاز ولا ده العادى

تمام يا باشمهندش و انا بتكلم بس عشان الجهاز مش هقدر اغيره بعد كده لكام سنه قدام و ان شاء الله ربنا يكرم فيها .. بالنسبه البطارية اضغط عليها زقها لجوا و اتاكد انها متركبه صح

AhmedBoss
14-09-2013, 10:27
والله يابني هندسه سهلة للناس اللى حابة المجال ده وانا واحد جايب جيد مرتفع وداخل ميكانيكا باور اقول اية بس قلة ادب مني اني ادخل ميكانيكا بس انا بحبها جداً
والجهاز يا كبير هيدي جامد معاك متقلقش لانك في حالة دخولك مدني او عمارة هتحتاج ترندر ودي مش مشكلة لان البروسيسور هيعلي ل 2.5 انما انا هيعلي معايا 3.1 متقلقش بس لان الفترة الزمنية بس هي اللى هتفرق
من الاخر الجهاز مش هيقول يا بس لان في ناس معايا فى هندسة الجهاز معاها من سنة تقريباً وشغال حوالي 20 ساعة فى اليوم والجهاز لسة بحالتة ومش بيشتكي
وعشان تخلي الجهاز معاك سنين عاملو كويس اهم حاجة وحافظ علية والله يابني هيجي عليك وقت تكره الدراسة في يوم وهتضطر تلعب وانا موكوس منزلتش ولا لعبة لحد دلوقتي
وبالنسبة للي بيني بينك انت كدة فحضت نفسك رميت الف جنية يا رجل يا مفتري :D
متقلقش يا جدع هو اصلاً الاجيال الجديدة من كل انواع البروسيورز هتبقي U فدي حاجة في صفك ومتنساش جهازك i7 هيفتح بعدد الانوية اللى عندك انوية وهمية تساعدك يعني هيفتح 2 انوية وهمية فى الرندرة وده اللى نسيت اقولو
و الف مبروك ويا رب تشوف ايام حلوة فى هندسة يا شقيق ده انت هتحبها اوي اسأل مجرب :D

يا استاذ فيتو انا مش عارف اقولك ايه والله :D و انا احتمال ميكاترونيكس او اتصالات او ميكانيكا لسه علي حسب يعني و التربو بوست ف ال i7 فيه 3.1 و بالنسبه لحافظ عالجهاز انا بعامله زي ابني والله و مبحركوش من مكانه :D و بالنسبه للالف جنيه انا بحاول انسي اثار الصدمه و اخفف عنها باني اتفرج علي شكل الجهاز و سمكه و اداءه مع الالعاب فبنسي شويه و اقول الحمدلله مع اني كنت محتاج الألف جنيه جدا .... بالنسبه لايام حلوه بقي فادعيلنا لانها مش هتبقي ايام حلوه خالص :D

Mr.Fito
14-09-2013, 14:23
يا استاذ فيتو انا مش عارف اقولك ايه والله :D و انا احتمال ميكاترونيكس او اتصالات او ميكانيكا لسه علي حسب يعني و التربو بوست ف ال i7 فيه 3.1 و بالنسبه لحافظ عالجهاز انا بعامله زي ابني والله و مبحركوش من مكانه :D و بالنسبه للالف جنيه انا بحاول انسي اثار الصدمه و اخفف عنها باني اتفرج علي شكل الجهاز و سمكه و اداءه مع الالعاب فبنسي شويه و اقول الحمدلله مع اني كنت محتاج الألف جنيه جدا .... بالنسبه لايام حلوه بقي فادعيلنا لانها مش هتبقي ايام حلوه خالص :D
يلا الحمد لله على كل شئ
يا كبير ربنا يكرمك ويوفقك متخش هندسة حلوة :D
متخفش انا مطمن عليك من كل حاجة وبالذات لو دخلت حكومة فتأكد هندسة محمية طبيعية للذكور اعتقد فهمتني :D
انت دخلت جامعة اية يا كبير طمني

0Ahmed.Magdy0
14-09-2013, 16:31
بقولكوا ايه يا جماعة هو رقم ال service tag الى على ظهر اللاب ده مهم فى حاجه ؟
اصله اتمسح من عندى نصه

AhmedouviX
14-09-2013, 16:51
بقولكوا ايه يا جماعة هو رقم ال service tag الى على ظهر اللاب ده مهم فى حاجه ؟
اصله اتمسح من عندى نصه

موجود ف الكرتونه .. انا عندي الستيكر الي ف الشمال جمب الماوس ده اتمسح برضه

0Ahmed.Magdy0
14-09-2013, 17:25
موجود ف الكرتونه .. انا عندي الستيكر الي ف الشمال جمب الماوس ده اتمسح برضه

فين برضو على الكرتونة معلش
وياريت تعرفنى اذا كان عندك موضوع اللقة البسيطة بتاعت البطارية انا مركبها كويس و متأكد من كده بس فى فراغ بسيط لما برفع اللاب عن الترابيزة و ازق البطارية لجوه بالراحة بحس ان فى فرق بسيط
و لو ده مش عند حد غيرى انا بس ده يعتبر عيب تصنيع و اوديه الضمان ولا ايه النظام و هيكون ايه التصرف بتاعهم مع اللاب ساعتها ؟

kogi2010
24-09-2013, 07:25
هههههههههههههههه يا راجل اوتوكاد ايه اللى عاوز i7 ولا حتى اتخنها برنامج هندسة
انا خريج هندسة ميكانيكا برضة
كنت شغال على ال 3d max ( اللى هو اتخن من الاوتوكاد 10 مرات ) بلاب i3 ههههههههههههه
انت بس اهم حاجة فى الرندرة كارت الشاشة
والبروسيسور هيشتغل اشطا متقلقش
وحرام تبيعة وتخسر فى تمنه 500 جنيه عشان حاجة انت مش محتاجها