المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الايباد

Eman Moner
10-09-2013, 03:44
احسن طريقة لاختيار اى باد مستعمل ايه

MOHAMED FAROOQ
10-09-2013, 13:49
أخى الكريم عند شراءك ايباد استعمال فيجب عمل الاتى

1- تعرف على سعره أولا وهو جديد حتى لاتكون ضحيه للغش التجارى وانت تشتريه استعمال

2- عدم وجود اى خدوش بالجهاز وخصوصا الشاشه فهذا يقلل من سعره كثيرا جدا

3- انظر الى مسامير ربط الجهاز هل هو مفتوح من قبل وتم عمل صيانه له وتمت له الصيانه خارج التوكيل

4- تجربه الشاشه والتاتش ( بالضغط واللمس فى جميع الاتجاهات ) اذا لاحظت عدم استجابه التاتش فى مكان معين فهذا يعنى ان التاتش به خلل

5- فعل الزر الجانبى للأيباد المتخصص بتدوير الشاشه ( lock rotation ) وقلب فى الجهاز وانظر .....هل يعمل؟

6- يستحسن أن يكون بجميع محتوياته ( علبه + ابره فتح باب الشريحه + السماعه + الشاحن بالوصله USB ) حتى اذا اردت بيعه فملحقاته ستثبت السعر المطلوب فيه

7- عند شراءك للايباد حاول العثور على جهاز يحتوى على مساحه داخليه كبيره (32 جيجا مثلا ) نظرا لحجم التطبيقات الكبيره والتى تحتاج مساحه كبيره هذا ان كنت من هواه التطبيقات والالعاب واما اذا كنت غير مهتم غير بالانترنت وتطبيقاته البسيطه مثل ( الفيس بوك وتويتر وغيرها ) فيمكنك استخدام جهاز يحتوى على ذاكره 16 جيجا

8- الشبكه الاسيلكيه (WI FI ) يجب تجربتها ومن على مسافه حتى تتأكد من قوه استقباله للشبكه ( 10 متر مثلا )

9- عندما تلاحظ جهاز معروض عليك بدون ملحقات وحالته الخارجيه ممتازه فأهم شىء ان تجربه على الايتونز وتاخذ نسخه احتياطيه للأسماء فان لم يتعرف عليه الايتونز فهذا ايباد مقلد وانظر ايضا الى مسامير الربط الخارجيه فاذا كنت تشك فيها فاذهب به الى خبير فى مركز صيانه موثوق به
للتاكد من حاله فك الجهاز لانه ( يوجد بعض الأشخاص بعد عمل صيانه له خارج التوكيل يغيرون المسامير الخارجيه لتصبح جديده تماما حتى يتم بيعه )

وهذا الموقف حدث معى شخصيا فى ايفون 3gs من سنتين عندما غيرت الشاشه من اثر وقوع الجهاز منى وقال لى الفنى ( انا ممكن اغيرلك المسمارين دول ب 60 جنيه ومش هيبان انه مفتوح علشان متخسرش فيه لما تيجى تبيعه )
وطبعا اى حد هيفرح ويعمل كده :ah7: بس أنا حسبتها انها ما تستهلش واللى هيشتريه ده مش هيدفع فلوس و ان ساعتها ربنا مش هيبارك لى فى الفلوس اللى هتيجى من وراه وللأسف مش كل الناس ورفضت طبعا والحمد لله انى رفضت وبعته على معرفه الشارى بوضعه وربنا كرمنى وجبت ايفون 4s 32 جيجا
فاحترس أخى الكريم وربنا يوفقك