المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص سعر لاب lenovo Z500

الصفحات : [1] 2

MISTER ICE MAN
10-09-2013, 13:01
السلام عليكم يا شباب

بخصوص اللاب lenovo Z500 انا شوفت العرض ده فى ابليانس
https://www.appliance-eg.com/ProductDetails.aspx?ID=2134&n=Lenovo+Z500-i561T2D+++Case+++Mouse+Wireless++USB+Modem

لاب بمواصفات خرافيه و سعر غريب قوى ؟!
اللاب بروسيسور I5 جيل تالت و مش الترا لأ M كمان .. مع هارد 1 تيرا و رامات 6 جيجا و كارت شاشه خارجى 2 جيجا nVidia Geforce GT 740M و كل ده بسعر 4299 !!
حد عنده تفسير ؟!

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
10-09-2013, 13:06
اخى الكريم انه عرض خاص من الشركة ... بدليل السعر القديم ملغى و مكتوب الجديد .. و معاه هدايا شنطة + USB Mobinile ..
اعتقد انه فرصة كبيرة جداا فى الشراء اذا كان مناسب لك فى الشراء ...

moftyko
10-09-2013, 13:12
اخى الكريم دى الموصفات الصحيحهIntel® Core™ i5-3230M Processor (3M Cache, up to 3.20 GHz)
4GB DDR3 RAM 1066MHz
500GB HDD 5400 rpm
DVD+/-RW drive
15.6" Backlit LED HD display (1366x768)
NVIDIA GeForce GT 645M with 2 GB DDR3 dedicated
Web Camera
WiFi - Bluetooth - USB - Ethernet 10/100
HDMI
6 cell battery
وعلى فكرة الشاشه نطش وسعر 4,177 No operating system

isl_amd
10-09-2013, 13:13
السعر مش غريب ولا حاجة و ممكن تلاقي حاجات نفس المواصفات في الحدود دي و ما تنساش إنه مش نازل بوندوز ده في حد ذاته مقلل جامد في التمن

AhmedouviX
10-09-2013, 13:22
مش غريبه عادي الجهاز ده نازل بالسعر ده و في اجهزه زيه بنفس المواصفات و متنساش ان في حاجات متضحي بيها في مقابل السعر

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
10-09-2013, 14:52
السعر مش غريب ولا حاجة و ممكن تلاقي حاجات نفس المواصفات في الحدود دي و ما تنساش إنه مش نازل بوندوز ده في حد ذاته مقلل جامد في التمن
العكس اخى الكريم لما بيبقى بويندوز يبقى اغلى كتير

isl_amd
10-09-2013, 15:05
العكس اخى الكريم لما بيبقى بويندوز يبقى اغلى كتير
راجع كلامي يا باشا أنا بقوله لو كان نازل معاه وندوس كان هيبقى أغلي من كده :)

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
10-09-2013, 15:07
راجع كلامي يا باشا أنا بقوله لو كان نازل معاه وندوس كان هيبقى أغلي من كده :)

تمام انا فهمت غلط بس :D

arsenal_henry
10-09-2013, 19:16
هو الغريب كارت الشاشه الـ740M .. اتأكد ان هو ده الكارت الموجود في الجهاز ..
وممكن في احتمال انه يكون refurbished ..

AhmedouviX
10-09-2013, 19:50
هو الغريب كارت الشاشه الـ740M .. اتأكد ان هو ده الكارت الموجود في الجهاز ..
وممكن في احتمال انه يكون refurbished ..

لا هوا ٧٤٠ فعلا .. بس الكارت مش بالقوه الي الرقم بيوحي بيها :D outdated

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

arsenal_henry
10-09-2013, 20:00
لا هوا ٧٤٠ فعلا .. بس الكارت مش بالقوه الي الرقم بيوحي بيها :D outdated

ازاي؟ ده نازل في ابريل 2013 .. وادائه افضل بكتير من الـ630M اللي بينزل في الـZ580 ..
https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_700_Series

MOUSA AL-SARI
10-09-2013, 20:01
من زمان بنتظر اللحظة دي مشان افضح امر شركة لينوفو الغشاشة :D

اللا ده جربته لمدة اسبوع وقم باستبداله ب ديل 3521 بكرت 7670

جهاز اللينوفو ب كرت 740 فعلا ولكنه نسخة 64 بت وليس 128 بت اقصد عرض حزمة الذواكر الخاصة بالكرت

جميع المراجعات على الانترنت لكرت 740 هي لنسخة 128 بت وتظهر انه اقوى من 640 وقريب من 650

ولكن هذا الكرت بنسخة 64 بت ادائه مساوي ل 630 او 7670 تقريبا ..

انا شحصيا شعرت بفارق جيد في الاادء بين كرت 740 و 7670 لصالح ال 7670 طبعا

الجهاز انا استخدمته اسبوع واعلم كل عيوبه ومنها

بطارية داخلية 4 خلايا لا تصمد اكثر من 2.3 مع تصفح الانترنت

لاقط الويرليس ضعيف جدا جدا جدا

تعريفات اللاب سيئة جدا ويجب ان تحملها من الموقع الرسمي

صوت اللاب منخفض جدا وهذا مزعج

مشكلة عمل كرت الشاشة الخارجي بدل المدمج بشكل دائم

الاحلى من كدة غباء الشركة عند الضعط على الازرار من F1 الى F12 تعمل الاختصارات مثل تخفيض او زيادة سطوع الشاشة بدلا من ازرار F العادية

وعند الضغط على زر FN مع الازرار F تستجيب الازرار لاوامر F1 لى F12 العادية هذا سي جدا ويسبب مشاكل اثناء الالعاب

سطوع الشاشة منخفض جدا جدا وهذا مزعج عن استخدام الجهاز بمكان اضائته قوية
مميزات اللاب

حرارته جيدة المعالج لن يتجاوز 85 درجة + كرت الشاشة لن يتجازو 70 درجة في اسوء الضروف مع صوت مروحة هادئ جدا جدا

تصميم راقي جدا ونحيف جدا جدا

Unknown_Dragon
10-09-2013, 20:14

جهاز اللينوفو ب كرت 740 فعلا ولكنه نسخة 64 بت وليس 128 بت اقصد عرض حزمة الذواكر الخاصة بالكرت

جميع المراجعات على الانترنت لكرت 740 هي لنسخة 128 بت وتظهر انه اقوى من 640 وقريب من 650

الاحلى من كدة غباء الشركة عند الضعط على الازرار من F1 الى F12 تعمل الاختصارات مثل تخفيض او زيادة سطوع الشاشة بدلا من ازرار F العادية

وعند الضغط على زر FN مع الازرار F تستجيب الازرار لاوامر F1 لى F12 العادية هذا سي جدا ويسبب مشاكل اثناء الالعاب

مميزات اللاب

حرارته جيدة المعالج لن يتجاوز 85 درجة + كرت الشاشة لن يتجازو 70 درجة في اسوء الضروف مع صوت مروحة هادئ جدا جدا

هل هذه العيوب متواجدة ايضا فى Lenovo Z580 ؟؟؟

ارجو الرد باسرع ما يمكن لانى على وشك شراء Z580

MOUSA AL-SARI
10-09-2013, 20:17

طبعا لا

البطاريبة خارجية في ال 580

حوار الوايرليس ايضا يختلف لان القطعة تختلف بين الجهازين

كرت الشاشة 630 او 635 لا غبار عليه

الشاشة الخاصة فيه رائعة تاتي باضائة HD وليش WIGHT LED

جهاز لينوفو 580 تحفة اروع ما انتجت لينوفو بصراحة

AhmedouviX
10-09-2013, 20:32
ازاي؟ ده نازل في ابريل 2013 .. وادائه افضل بكتير من الـ630M اللي بينزل في الـZ580 ..
https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_700_Series

الاخ موسي مجرب .. كفي و وفي بالرد

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
11-09-2013, 00:35

مميزات اللاب

فينك من زماان اخى موسى بهذا الرد ...
فى الحقيقة انا احتارت بهذا الامر كثيرا ..
ازاى جهاز z500 بكارت 740 سعره ارخص من z580 و هو بكارت 630 ..
الان فقط فهمت الامر ...

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
11-09-2013, 00:37

لا طبعا اخى الكريم لا تقلق من Z580 تماما ليس به اى عيوب ...
بالتوفيق ان شاء الله اذا كان هناك نيه فى الشراء ...

Unknown_Dragon
11-09-2013, 06:37
لا طبعا اخى الكريم لا تقلق من Z580 تماما ليس به اى عيوب ...
بالتوفيق ان شاء الله اذا كان هناك نيه فى الشراء ...

حسنا بالحديث عن Lenovo Z580 عندى سؤال بعد اذن صاحب الموضوع
ايهم افضل فى مشاهدة الافلام البلوراى اللينوفو Lenovo Z580 أم الديل Dell 5521 ??
يعنى انهى شاشته احلى فى العرض ؟؟؟؟

وهل كارت الشاشة قوته ليها تأثير فى مشاهدة الافلام ؟؟؟؟

MOUSA AL-SARI
11-09-2013, 08:30
فينك من زماان اخى موسى بهذا الرد ...
فى الحقيقة انا احتارت بهذا الامر كثيرا ..
ازاى جهاز z500 بكارت 740 سعره ارخص من z580 و هو بكارت 630 ..
الان فقط فهمت الامر ...

اخي محمد هذا الامور كلها وجدتها في الجهاز وبعد تجربة هو سيء سيء وادائه في الالعاب اسوء بصراحة

انا بما شفت الجهاز اشتريته فورا ولكني صدمت بالجهاز هذا كله تمويه من شركة لينوفو :( ما كان هذا عشمي فيها ربنا عليها

الان مع ديل والحياة لوز لوز

حسنا بالحديث عن
Lenovo Z580
عندى سؤال بعد اذن صاحب الموضوع
ايهم افضل فى مشاهدة الافلام البلوراى اللينوفو
Lenovo Z580
أم الديل Dell 5521 ??
يعنى انهى شاشته احلى فى العرض ؟؟؟؟

وهل كارت الشاشة قوته ليها تأثير فى مشاهدة الافلام ؟؟؟؟

ال لينوفو 580 افضل لان الشاشة الخاصة به باضائة HD وليس wight led وسوف تعطيك اللوان ممتازة ولكن يعيب لابات اللينوفو بشكل عام زوايا الروئة السيئة في الشاشة

الديل افضل منه في هذه الامور يعني لو هتشاهد الافلام من مسافة اللينوفو هيكون خيار سيء للاسف

كرت الشاشة مش بيفرق في الافلام

sasaadel
04-10-2013, 02:46
طب ممكن سؤال .. انهو احسن probook hp
core i5
ram 6
vga 2 radeon
hard 750

ولا جهاز lenovo z500
core i5
ram 6
vga 2 nividia
hard 1tera

اروج الرد بالسرعه لاني علي وشك الشراء

arsenal_henry
04-10-2013, 08:33
طب ممكن سؤال .. انهو احسن probook hp
core i5
ram 6
vga 2 radeon
hard 750

ولا جهاز lenovo z500
core i5
ram 6
vga 2 nividia
hard 1tera

اروج الرد بالسرعه لاني علي وشك الشراء

لو اختيارك بين الجهازين دول فقط، اختار الاتش بي بروبوك ..

sasaadel
04-10-2013, 14:07
لو اختيارك بين الجهازين دول فقط، اختار الاتش بي بروبوك ..

بس المشكله ان الفيجا نوعها 740 m ..
وجي فورس .. بس مش بتتقري عالجهاز .. اعرف منين ان الفيجا دي فعلا 2 جيجا ولا بيشتغلني

arsenal_henry
04-10-2013, 16:19
بس المشكله ان الفيجا نوعها 740 m ..
وجي فورس .. بس مش بتتقري عالجهاز .. اعرف منين ان الفيجا دي فعلا 2 جيجا ولا بيشتغلني
تقصد الكارت في اللينوفو .. الكارت نسخة 64 bit يعني اداؤه تقريباً زي 630M واقل ..
ده غير انه فيه بعض العيوب زي الشاشه باهته (سطوع منخفض) ..

mora21
08-11-2013, 14:31
بسم الله الرحمن الرحيم الرد على كل ما يخص الاب lenovo z500 بما اني املك هذا اللاب اكثرمن شهرين
1- الجهاز بكارت نيفديا 740 اداءة قوي جدا في الالعاب بس للعلم ودة موجود في جميع الالعاب التي تحتوي على كارت داخلي مع خارجي لازم تضبط الالون الخاص بالكارت الداخلي لانها التي تعتمد عليها ف كل حاجة ادخل على خصائص الرسوم ثم color enhanement ثم اعمل saturation دي هي الالوان انا عندي25 لاني بحب الالوان العالية وعامل brightness 5 ودي حاجة مهمة جدا عشان اللي بيقول ان الالوان بهتة وبعد ذلك تدخل تلعب جيمز او تشغل اي ميديا او برنامج جرافك لازم تدخل علي اعدادت النفيديا وتضيف البرنامج او اللعبة نفسها علي ان يكون تشغيها على الكارت الخارجي

2- فعلا البطارية 4 خلايا بس اي لاب بيتعمد عند تشغيلة على السطوع اي وضع الاداء العالي غير balance غير save mode انا البطارية معايا 3.5 معايا متواصل على energy star واكثر من 4.5 على high performance وهكذا

3- لاقط الويرلس قوي مش ضعيف زي ما بيقول الاخ موسي للاسف معلومة خطاء
4- صوت الاب حلو جدا ونقي اوي مع برنامج dobely home theater نقاء الصوت مع قوتة ووضوحة افضل من صوت مزعج جدا
5- مشكلة عمل كرت الشاشة الخارجي بدل المدمج بشكل دائمد للاسف دي معلومة خطاء لان التشغيل بيكون على الكارت المدمج انما الكارت الخارجي انت اللي بتحدد هو اللي يشتغل او الداخلي او اوتو سليكت
6- الاحلى من كدة غباء الشركة عند الضعط على الازرار من F1 الى F12 تعمل الاختصارات مثل تخفيض او زيادة سطوع الشاشة بدلا من ازرار F العادية

وعند الضغط على زر FN مع الازرار F تستجيب الازرار لاوامر F1 لى F12 العادية هذا سي جدا ويسبب مشاكل اثناء الالعاب لا توجد مشاكل مع الالعاب في موضوع المفاتيح نهائي
7- سطوع الشاشة منخفض جدا جدا وهذا مزعج عن استخدام الجهاز بمكان اضائته قوية للاسف معللومة خطاء سطوع الشاشة عالي وقوي الشاشة اكثر من روعة
8- اللي بيقول ان الالوان بهتة زاي يظبط الاختيار اللي انا قولت علية في الاول وشوف النقاء
الاب دة عن تجربة رائع انا قولت رائي عن تجربة الحاجة اللي انا مستاء منها هي ان البطارية داخلية فقط

magoo_2003
08-11-2013, 16:01
انا كنت بدور على جهاز اشترية بكرة وكنت محتار بين الجهاز دة لامتلاكة كارت 740 انا كدة احترت اكتر :ah26:

AhmedMagnifico
08-11-2013, 17:05
بسم الله الرحمن الرحيم الرد على كل ما يخص الاب lenovo z500 بما اني املك هذا اللاب اكثرمن شهرين
1- الجهاز بكارت نيفديا 740 اداءة قوي جدا في الالعاب بس للعلم ودة موجود في جميع الالعاب التي تحتوي على كارت داخلي مع خارجي لازم تضبط الالون الخاص بالكارت الداخلي لانها التي تعتمد عليها ف كل حاجة ادخل على خصائص الرسوم ثم color enhanement ثم اعمل saturation دي هي الالوان انا عندي25 لاني بحب الالوان العالية وعامل brightness 5 ودي حاجة مهمة جدا عشان اللي بيقول ان الالوان بهتة وبعد ذلك تدخل تلعب جيمز او تشغل اي ميديا او برنامج جرافك لازم تدخل علي اعدادت النفيديا وتضيف البرنامج او اللعبة نفسها علي ان يكون تشغيها على الكارت الخارجي

2- فعلا البطارية 4 خلايا بس اي لاب بيتعمد عند تشغيلة على السطوع اي وضع الاداء العالي غير balance غير save mode انا البطارية معايا 3.5 معايا متواصل على energy star واكثر من 4.5 على high performance وهكذا

3- لاقط الويرلس قوي مش ضعيف زي ما بيقول الاخ موسي للاسف معلومة خطاء
4- صوت الاب حلو جدا ونقي اوي مع برنامج dobely home theater نقاء الصوت مع قوتة ووضوحة افضل من صوت مزعج جدا
5- مشكلة عمل كرت الشاشة الخارجي بدل المدمج بشكل دائمد للاسف دي معلومة خطاء لان التشغيل بيكون على الكارت المدمج انما الكارت الخارجي انت اللي بتحدد هو اللي يشتغل او الداخلي او اوتو سليكت
6- الاحلى من كدة غباء الشركة عند الضعط على الازرار من F1 الى F12 تعمل الاختصارات مثل تخفيض او زيادة سطوع الشاشة بدلا من ازرار F العادية

وعند الضغط على زر FN مع الازرار F تستجيب الازرار لاوامر F1 لى F12 العادية هذا سي جدا ويسبب مشاكل اثناء الالعاب لا توجد مشاكل مع الالعاب في موضوع المفاتيح نهائي
7- سطوع الشاشة منخفض جدا جدا وهذا مزعج عن استخدام الجهاز بمكان اضائته قوية للاسف معللومة خطاء سطوع الشاشة عالي وقوي الشاشة اكثر من روعة
8- اللي بيقول ان الالوان بهتة زاي يظبط الاختيار اللي انا قولت علية في الاول وشوف النقاء
الاب دة عن تجربة رائع انا قولت رائي عن تجربة الحاجة اللي انا مستاء منها هي ان البطارية داخلية فقط

wallahy ya basha ana msgl fel montada ma5sos 3lashan ashkork la2eny lesa gayeb ell lap men youm wa7ed we mawdo3 el sto3 da kan ta3bny we kaman b3d rad el a5 el kareem mosa faslny men el lap aktr
laken el7amdo lellah 3mlt el saturation 15 bas :D we el brightness 5 7set be far2 shase3 we el donia zabtt ma3aia :)
fe so2al m3lash hal el saturation lamma ye3la we kaman el brightness byeasar 3la el battery ?!!
la2enno mrae7ny geddan lamma 3le bas 5aief yknon leh ta2ser 3la el battery !
a5er 7aga a7eb ashkork mara tania we asef law el franco t3bk bas wallhy lsa el windows msh 3leh arabic pack !!
Thx alot :)

magoo_2003
08-11-2013, 18:53
استاذ AhmedMagnifico (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11308995)

اية رأيك بعد ما اشتغلت على الجهاز ؟؟
واخبار كارت الشاشة و كلام الناس الى بتقوله علية ؟

AhmedMagnifico
08-11-2013, 23:19
انا شغال على الجهاز من امبارح بس :D
بس لحد الان الجهاز محترم جداً شكل انيق جداً جداُ
شغله عالى ومش بتسمعله صوت خالص فى الاستخدام العادى الا بعد فتره ممكن تسمع تكته خفيفة جداً جداً وبتختفى بسرعة لان الجهاز كله قطعة واحده ودى ميزة من وجهة نظرى المتواضعة :)
الصوت نقى جداً جداً ومميز لابعد الحدود ولو سمعته هتفهم كلامى :)
الشاشة فعلاً بتكون باهته بس لما بتزود السطوع زى ما تفضل الاستاذ mora وشرح بتلاقى العملية اتظبطت على الاخر وكل متزود طبعاً هتلاقى الشاشة بقت اجمل واكثر سطوعا بس معرفش دا بياثر على البطارية ولا ا وفى انتظار اجابته :)
الالعاب لسه لحد مجربتش والله حاجه لما اجرب حاضر هقولك على النتيجة
واما الحرارة فحدث ولا حرج الجهاز تقريباً مش بيسخن حتى مع الاستخدام الطويل لكن دا بالنسبة للشغل العادى تصفح ونقل ملفات وكلام من دا :)
اخر حاجه موضوع ان البطارية والرام built in دى انا مش شايفها عيبة بل بالعكس بتقلل من صوت اللاب لدرجة انك مش بتسمعه تقريباً فى العادى
وانا حاولت التغلب على الموضوع دا فى الرام بانى جبت اللاب 6 جيجا رام بدل 4 والبطارية مع الحفاظ والتشغل على الكهرباء بدل البطارية اكيد بتدوم لمدة اطول
ع العموم لو حابب تجيب اللاب انا شايفه لحد الان لاب محترم جداص وكويس وسعره كويس :)
بالتوفيق ان شاء الله :)

mora21
09-11-2013, 01:52
بص يا احمد موضوع الالوان والسطوع دي مش بيتأثر علي البطارية لانك لما هتشتغل تصفح عادي اكيد مش محتاج السطوع العالي هيبقي افضل للبطارية لو انك تخفضة من الزر
2- لما تشتغل العاب خليك على الشاحن عشان الجيمز بحتاج طاقة عالية
3- افضل برنامج تشتغل علية للافلام vlc ومش محتاح تشغل اللاب على الكهرباء عشان مش محتاج طاقة عالية زي الجميز
4- سطب برنامج energy managment ,وبعدين حدد مستوي الطاقة اللي انت عايز تشتغل علية افضل واعلى حاجة هي star اقوي من high
5- محتاج اي تعريف لللاب او في مشكلة في تعريف النيفيديا قولي وانا معاك
6- للعلم انا دايما بشغلة على كارت سات عشان الجزيرة hd نقاء صوت وصورة عالي جدا
7 - على فكرة 6 رام بياخد من البطارية اكتر طبعا من 4 رام بس اكيد كل ما كان اللاب اعلى كل ما كان اقضل لاي يوزر
8 - اللاب مالوش فعلا صوت وكمان درجة الحرارة تكاد تكون معدومة بس بردة هت لة مروحة تبريد اسفل اللاب في الصيف بس عشان الجميز

arsenal_henry
09-11-2013, 07:57
بالنسبه لموضوع السطوع للشاشه مع البطارية يُفضل طبعاً تخفيضها بقدر الامكان لانها من اكثر العوامل اللي بتسحب طاقة من البطارية .. ومبروك عليك الجهاز :) ..