المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لماذا لا يتم عرض اسعار اجزاء الكمبيوتر من هاردات و بوردات وغيره فى الفترينات؟

hanyfreedom
11-09-2013, 21:32
قريباً سوف يكون لى محل كمبيوتر للشراء والصيانة - وبصراحة ان جديد نوعاً ما فى هذا المجال لأن كل خبرتى هى بعض الاجهزة التى اصلحتها ( SoftWare & HardWare ) لبعض الاشخاص ، فلم يسبق لى ان عملت بمحل كمبيوتر من قبل

ذهبت لمول مشهور فى القاهرة - لا اعرف اذا كان مسموح لى بذكر اسمه ام لا - لكى اشترى بسعر الجملة مجموعة Hard Disks & Mother Boards & RAMs and VAG cards وغير ذلك من القطع الاساسية لتكوين اى جهاز

فوجدت ان الاسعار لا تعرض فى الفترينات وكان عليا ان ادخل فى كل محل حتى اسأل عن سعر كل قطعة منفردة

وبالطبع سألت على قطع معينة لانى لن استطيع الاستفسار عن كل الاسعار

وما وجدته هو انه لا توجد اسعار ثابته وان كل تاجر بيغلي فى قطعة ويرخص فى قطعة اخرى

الاسعار بين كل المحلات التى زورتها بالدور الاول بهذا المول كلها متقرابة نوعاً ما من بعضا البعض لكن بفارق يذكر ... فقد يكون فارق 5 او 10 او 15 او 20 جنيه ، وفى بعض الاحيان النادرة يصل الفارق الى 70 او 90 جنيه

انا عايز حد يشرح لى ..... لماذا هذا الاختلاف فى الاسعار ؟ وهذا هذا له علاقة بعدم عرض الاسعار فى الفترينات ؟

himaalex
11-09-2013, 21:37
اولا علشان تشترى جملة هناك شركات متخصصة للجملة
عدم عرض الاسعار لاجبار الزبون لدخول المحل

hanyfreedom
11-09-2013, 21:43
انا لو سمحت عايز اعرف اسماء هذه الشركات المتخصصة
فى بيع اجزاء الكمبيوتر بالجملة
واى معلومات اخرى عنها لو تقدر .... ابقي جزيل الشكر

himaalex
11-09-2013, 21:48
والله انا اعرف الشركة دى بس
ومتهيالى لو حضرتك بحثت على النت هتلاقى وكان فيه هنا اكتر من اعلان عن شركات الاكسسوار
https://www.delta-computer.net/

thexman_2050
11-09-2013, 23:28
وانا كمان ناوى افتح محل ويهنمى اوى موضوع الشركات دية