المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال للخبراء فى الفرق فى الأداء بين NVIDIA GeForce G630M عن AMD Radeon HD8750M 2GB ؟

red_scorpion1
12-09-2013, 05:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لحيرتى الشديدة بين Dell 5521 و Lenovo Z580

عملى الأساسى هو البرمجة ( VS 2013 + SQL 2014 + Photoshop CS6 ) ولذك ارى اللنوفو أفضل حسب تقارير وأراء الأعضاء

فهل كارت G630M لن يشغل العاب حالية يقوم الكارت الأخر بتشغيلها ( انا بلعب battlefield 3 و NFS و PES ) وهل الفارق شاسع بين الإثنين أم ليس بتلك الدرجة ؟

Unknown_Dragon
12-09-2013, 05:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لحيرتى الشديدة بين Dell 5521 و Lenovo Z580

عملى الأساسى هو البرمجة ( VS 2013 + SQL 2014 + Photoshop CS6 ) ولذك ارى اللنوفو أفضل حسب تقارير وأراء الأعضاء

فهل كارت G630M لن يشغل العاب حالية يقوم الكارت الأخر بتشغيلها ( انا بلعب battlefield 3 و NFS و PES ) وهل الفارق شاسع بين الإثنين أم ليس بتلك الدرجة ؟

ما دام استخدامك برامج يبقى البروسيسور بتاع لينوفو افضل
والفرق فى كارت الشاشة بين الديل ولينوفو بسيط جدا
وممكن تشوف مراجعات كارت الشاشة بتاع الديل ولينوفو وتقارن بينهم

roxxel
12-09-2013, 06:13
بالارقام ال8750 اقوى بحوالي 28% يعني بالارقام BF3 تشتغل مع ال630 على الLOW فقط بسلاسة بينما مع ال8750 تشتغل على الmedium او high.. ولكن انا الاعرفه ان فيه lenovo z580 بكارت 635m وده افضل كثير من ال630m لان الفارق بينه وبين ال8750 حوالي 7% فقط.. وبرضه الاعضاء اصحاب الاجهزة بالكروت دي ممكن يفيدوك بالاداء الحقيقي للكروت..

roby2010
12-09-2013, 06:21
ياريت المواصفات بتاعت كل لابتوب بالظبط لأن في اكثر من نوع لكل واحد فيهم
هل البروسيسور i7 ولا i5 ؟ وايه الموديل بتاعهم بالظبط ؟
حجم الرام في كل منهم كام ؟
لو بتقارن بين i7 3517U و 3612QM يبقى البروسيسور التاني افضل
لكن كارت الشاشة اقل
وطالما شغلك برمجة يبقى الافضل تجيب اللينوفو لأن البروسيسور اقوى في شغل البرمجة وكارت الشاشة هيكون كويس مع الالعاب دي ان شاء الله
انما لو عايز علشان الالعاب يبقى 8750 افضل وبفارق مش قليل
لأن 8730 يساوي تقريباً 640M فما بالك ب8750

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
12-09-2013, 09:04
اخى الكريم رجاء زكر امكانيات الجهازين بالظبط كى يتم اختيار افضل موديل ...

red_scorpion1
12-09-2013, 11:41
طيب هل ممكن حد يدلنى على مكان ألقى فيه الجهاز بكارت 635M إن كان اللنوفو هو الأفضل ؟

بالنسبة للمواصفات الخاصة بالجهازين

18833

هل إيجبت لاب توب شركة موثوقة ؟

AhmedouviX
12-09-2013, 14:22
ال 8750m افضل بفارق كبير 1660 نقطه مقابل 1060 للنفيديا

red_scorpion1
12-09-2013, 14:24
طيب يا جماعة لو حبينا نقول كده من الأخر أدا البروسيسور فى الديل يفرق ؟ % عن اللنوفو ؟

وهل حيكون فى فرق كبير بين شغلى على بروسيسور اللنوفو وبروسيسور الديل بالنسبة للبرامج اللى بشتغل بيها ( VS 2013 - SQL 2014 ) ؟

AhmedouviX
12-09-2013, 14:30
طيب يا جماعة لو حبينا نقول كده من الأخر أدا البروسيسور فى الديل يفرق ؟ % عن اللنوفو ؟

وهل حيكون فى فرق كبير بين شغلى على بروسيسور اللنوفو وبروسيسور الديل بالنسبة للبرامج اللى بشتغل بيها ( VS 2013 - SQL 2014 ) ؟

انت هتشتري انهي نسخه ال i5 ولا ال i7 ؟

AhmedouviX
12-09-2013, 14:38
شفتلك ال System Requirements علي موقع مايكروسوفت لل فيجوال ستوديو .. كل النسخ بروسيسور الديل قادر عليها و الجهازين امكانياتهم اعلي من المطلوب يعني الديل او اللينوفو ف البروسيسور هيشتغل معاك تمام و SQL كل الي مطلوب سوفت وير بس

مصادر

https://www.microsoft.com/visualstudio/eng/products/2013-editions
https://www.microsoft.com/en-eg/download/details.aspx?id=39269

اشتري الجهاز الي انت مرتاحله اي بروسيسور ف الجهازين هيشغل شغلك حلو من غير فرق في الاداء يعني الاتنين ممتازين

كده المقارنه بالنسبه ليك انا شايف انك تقررها علي اساس الالعاب و دي هيبقي في فرق كبير بين الديل و اللينوفو لصالح الديل خصوصا مع الالعاب الي جايه كمان لان الكارت الديل جديد و مبني علي معماريه جديده اسرع بكتير من الكروت القديمه

للعلم الينوفو جاي بكارت فيجا جديد و هوا 635m و ده ميفرقش حاجه عن ال 630m

مصادر للفيجا

https://community.futuremark.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+GT+635M/review
https://community.futuremark.com/hardware/gpu/AMD+Radeon+HD+8750M/review
https://community.futuremark.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+GT+630M/review

red_scorpion1
12-09-2013, 14:42
شفتلك ال System Requirements علي موقع مايكروسوفت لل فيجوال ستوديو .. كل النسخ بروسيسور الديل قادر عليها و الجهازين امكانياتهم اعلي من المطلوب يعني الديل او اللينوفو ف البروسيسور هيشتغل معاك تمام و SQL كل الي مطلوب سوفت وير بس

مصادر

https://www.microsoft.com/visualstudio/eng/products/2013-editions
https://www.microsoft.com/en-eg/download/details.aspx?id=39269

اشتري الجهاز الي انت مرتاحله اي بروسيسور ف الجهازين هيشغل شغلك حلو من غير فرق في الاداء يعني الاتنين ممتازين

كده المقارنه بالنسبه ليك انا شايف انك تقررها علي اساس الالعاب و دي هيبقي في فرق كبير بين الديل و اللينوفو لصالح الديل خصوصا مع الالعاب الي جايه كمان لان الكارت الديل جديد و مبني علي معماريه جديده اسرع بكتير من الكروت القديمه

متشكر جدا يا ابو حميد بس انا محتار هل اجيب I7 عشان يبقا معايا ممتاز لقدام والا I5 حيكون نفس الفكرة لو جبته برده ؟

roxxel
12-09-2013, 14:46

الجهازين هيشغلو البرامج عادي اكيد ولكن لو بتسأل عن فارق الاداء مبين المعالجين فدي صور توضح الفارق :
https://gyazo.com/9de9813a4d21ae94094f6742a13dae95
https://gyazo.com/0ebfa0a272f93bd4bd995898d8d14ed4

وفالاخر لو يهمك الالعاب اكتر من اداء البروسيسور يبقى الdell ولو يهمك اداء البروسيسور فالبرامج الثقيلة اكتر يبقى الlenovo..

AhmedouviX
12-09-2013, 14:47
متشكر جدا يا ابو حميد بس انا محتار هل اجيب I7 عشان يبقا معايا ممتاز لقدام والا I5 حيكون نفس الفكرة لو جبته برده ؟

لو هتجيب i5 يبقي ابعد عن الديل و جيب اللينوفو .. و مفيش شك ان i7 افضل اكيد و هيعيش فتره اطول يعني عشان تبقي ف الامان لو معاك فلوس لل i7 اشتريه

متنساش ان البروسيسور ف الديل الترا يعني موفر للبطاريه ممكن توصل ل 6-7 ساعات بالراحه و حراره قليله تكاد تكون معدومه ف الاستخدام العادي و الجهاز نفسه اخف و اقل سمك من باقي النوت بوك ( الترا بوك كبير بمواصفات اعلي ) بس بروسيسور اللينوفو اقوي مفيش شك ,, انا عدلت عالرد الي فوق جبتلك مصادر و مقارنه لكروت الشاشه عشان تقارن و تقرر الي انت عايزه .. اللينوفو و الديل جهازين ممتازين من اعلي الاجهزه ف الميزانيه دي و شراء اي جهاز منهم ميعتبرش خساره ابدا

roxxel
12-09-2013, 14:57
تصحيح: فعلا الbenchmarks وضحت ان مفيش فرق بين الgt630m والgt635m ومصدري الاول لم يكن دقيق :ah7: كده انصحك بالdell لو يهمك الالعاب..

AhmedouviX
12-09-2013, 15:01
تصحيح: فعلا الbenchmarks وضحت ان مفيش فرق بين الgt630m والgt635m ومصدري الاول لم يكن دقيق :ah7: كده انصحك بالdell لو يهمك الالعاب..

انا عايز اوضح حاجه بخصوص الكارت الجديد و البروسيسور الجديد

البروسيسورات الجديده جايه برقم 3537u 3632qm و القديمه 3517u 3612qm .. البروسيسورات الجديده هيا نفسها القديمه مع كسر سرعه 100 ميجا هيرتز و ده فرق لا يذكر و انتل نزلتهم عشان بالبلدي كده تغير من طعم السوق يعني غرض تجاري بحت

نفس الحوار مع الكارت النفيديا 630m 635m لا يوجد فرق يذكر

red_scorpion1
12-09-2013, 15:01
لو هتجيب i5 يبقي ابعد عن الديل و جيب اللينوفو .. و مفيش شك ان i7 افضل اكيد و هيعيش فتره اطول يعني عشان تبقي ف الامان لو معاك فلوس لل i7 اشتريه

متنساش ان البروسيسور ف الديل الترا يعني موفر للبطاريه ممكن توصل ل 6-7 ساعات بالراحه و حراره قليله تكاد تكون معدومه ف الاستخدام العادي و الجهاز نفسه اخف و اقل سمك من باقي النوت بوك ( الترا بوك كبير بمواصفات اعلي ) بس بروسيسور اللينوفو اقوي مفيش شك ,, انا عدلت عالرد الي فوق جبتلك مصادر و مقارنه لكروت الشاشه عشان تقارن و تقرر الي انت عايزه .. اللينوفو و الديل جهازين ممتازين من اعلي الاجهزه ف الميزانيه دي و شراء اي جهاز منهم ميعتبرش خساره ابدا

بارك الله فيك يا احمد
بس اخر سؤال معلش انا لما بلعب يعنى وده مش على طول بلعب ( NFS - battlefield 3 - Delta force ) هل دول على اللينوفو يكونم شغالين زى الفل والا حيكون فيهم مشاكل ؟

AhmedouviX
12-09-2013, 15:07
بارك الله فيك يا احمد
بس اخر سؤال معلش انا لما بلعب يعنى وده مش على طول بلعب ( NFS - battlefield 3 - Delta force ) هل دول على اللينوفو يكونم شغالين زى الفل والا حيكون فيهم مشاكل ؟

يشتغلوا يا باشا اكيد علي اي جهاز بس متتوقعش اداء حلو عالي و ميتقارنش بالراديون amd

لو مش هتستخدم العاب جيب اللينوفو

red_scorpion1
12-09-2013, 15:19
يشتغلوا يا باشا اكيد علي اي جهاز بس متتوقعش اداء حلو عالي و ميتقارنش بالراديون amd

لو مش هتستخدم العاب جيب اللينوفو

انا عارف انك اكيد زهقت منى ( بس معلش استحملنى يا برنس )

طبيعى مش حينفع نقارن بس يعنى هل اى لعبة من الالعاب دى حتكون بطيئة على اللنوفو او تهنج او كده ؟

الفكرة انى بحاول اوصل ان اللاب اللى اجيبه يكون فى افضل حاجة على قد ما اقدر بس اللى فهمته من كلامك ومن خلال بحثى فى المنتدى ان البرامج اللى بشتغل بيها ححصل على افضل اداء واستجابة لها على البروسيسور الموجود على جهاز اللنوفو خاصة انى بشتغل على برامج تصميم ومعالجة البيانات.

وبما ان اللعب مش حيكون دايما ولا كل يوم اعتقد يبقى اللنوفو أفضل فى الحالة دى - هل وجهة نظرى صح ؟

AhmedouviX
12-09-2013, 15:25

طبيعى مش حينفع نقارن بس يعنى هل اى لعبة من الالعاب دى حتكون بطيئة على اللنوفو او تهنج او كده ؟

الفكرة انى بحاول اوصل ان اللاب اللى اجيبه يكون فى افضل حاجة على قد ما اقدر بس اللى فهمته من كلامك ومن خلال بحثى فى المنتدى ان البرامج اللى بشتغل بيها ححصل على افضل اداء واستجابة لها على البروسيسور الموجود على جهاز اللنوفو خاصة انى بشتغل على برامج تصميم ومعالجة البيانات.

وبما ان اللعب مش حيكون دايما ولا كل يوم اعتقد يبقى اللنوفو أفضل فى الحالة دى - هل وجهة نظرى صح ؟

لا عادي براحتك و احنا قلنالك من الاول لو استخدامك كله برامج و برمجه خدلك اللينوفو يعني وجهه نظرك صح و وجهه نظرنا ان برامج شغلك هتشتغل علي الجهازين بسهوله باداء ممتاز فالفارق كارت الشاشه و ده الديل كسبه لكن بما انك مرتاح للينوفو توكل علي الله دي فلوسك و لازم تشتري الي انت مرتاح ليه و مبروك مقدما

roxxel
12-09-2013, 15:33

الالعاب هتشتغل على الاتنين ولكن الفرق بيكون هي هتشتغل بسلاسة على Low ولا medium ولا high والفرق مبينهم بيكون جودة اللعبة من حيث الجرافكس يعني لو اللعبة بتعلق معاك على الMedium هتشتغل كويس لما تخليها على الLow فلو ميهمكش يكون جودة الالعاب عالية وانت بتلعب يبقى هات اللينوفو..

red_scorpion1
12-09-2013, 16:01
اشكركم جميعا

عشان انا عارف ان كده كتير وبتعبكم معايا هل شغل vs 2013 + sql 2014 على اللنوفو حيكون اسرع عن الديل والا الاتنين البرامج حتشتغل عليهم بدون اى فارق نهائيا ؟

احمد جبت الخلاصة الصراحة من خلال كلامك يعنى انا ممكن احسبها بحسبة بسيطة ساعتها لو البرامج على الاتنين حتشتغل بنفس الأداء والفارق حيكون تقريبا معدوم او مش ححس بيه يبقى ساعتها الديل أفضل عشان كارت الشاشة مستقبلا أفضل

AhmedouviX
12-09-2013, 16:07
اشكركم جميعا

عشان انا عارف ان كده كتير وبتعبكم معايا هل شغل vs 2013 + sql 2014 على اللنوفو حيكون اسرع عن الديل والا الاتنين البرامج حتشتغل عليهم بدون اى فارق نهائيا ؟

احمد جبت الخلاصة الصراحة من خلال كلامك يعنى انا ممكن احسبها بحسبة بسيطة ساعتها لو البرامج على الاتنين حتشتغل بنفس الأداء والفارق حيكون تقريبا معدوم او مش ححس بيه يبقى ساعتها الديل أفضل عشان كارت الشاشة مستقبلا أفضل

الاتنين هيشتغلوا باداء ممتاز لان المواصفات المطلوبه الجهازين معديينها بكتير جدا جدا .. شخصيا معايا جهاز بالمعالج الي ف i7u و شغال بال vmware انظمه وهميه من غير مشاكل او بطئ او تعليق .. زي النظام الاساسي بالظبط و معتقدش ان البرامج الي انت هتشتغل بيها حريقه عتاد زي ال vmware

علي فكره بالنسبه لشغلك لو قلقان من الاداء تقدر تركب هارد SSD في المستقبل للنظام و ساعتها شغلك هيبقي اسرع اضعاف اضعاف اي جهاز تاني بمواصفات قويه و ده الي انا ناوي اعمله ان شاء الله و ساعتها اقدر اعيش بالجهاز سنين :D

red_scorpion1
12-09-2013, 16:15
الاتنين هيشتغلوا باداء ممتاز لان المواصفات المطلوبه الجهازين معديينها بكتير جدا جدا .. شخصيا معايا جهاز بالمعالج الي ف i7u و شغال بال vmware انظمه وهميه من غير مشاكل او بطئ او تعليق .. زي النظام الاساسي بالظبط و معتقدش ان البرامج الي انت هتشتغل بيها حريقه عتاد زي ال vmware

علي فكره بالنسبه لشغلك لو قلقان من الاداء تقدر تركب هارد SSD في المستقبل للنظام و ساعتها شغلك هيبقي اسرع اضعاف اضعاف اي جهاز تاني بمواصفات قويه و ده الي انا ناوي اعمله ان شاء الله و ساعتها اقدر اعيش بالجهاز سنين :D

يارب تعيش بيه سنين وسنين :D

خلاص انا حتوكل على الله واجيب الديل طالما كده كده البرامج على ده او ده مش حتفرق فى الشغل نهائيا

AhmedouviX
12-09-2013, 16:18
يارب تعيش بيه سنين وسنين :D

خلاص انا حتوكل على الله واجيب الديل طالما كده كده البرامج على ده او ده مش حتفرق فى الشغل نهائيا

مبروك مقدما يا باشا و انصحك ف المحل تبقي تشوف الجهازين قدامك برضه انا عارف في الوقت ده الاوضاع بتختلف تماما زي ما حصل معايا كده كنت هجيب سامسونج و جبت جهاز مختلف ف الاخر من غير مادور عنه اصلا عالنت :D