المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : (موضوع للمناقشه) : أولويات الاستثمار في اجهزه الكمبيوتر

Dr.GM
16-09-2013, 09:18
السلام عليكم و رحمة الله

* لا ادري إذا كان القسم المناسب للنقاش لذا ارجو من المشرفين المساعده في نقل الموضوع إذا كان في المكان الخطأ

ندخل للموضوع :
في رأيك , من له الاولويه في الاستثمار (دفع نسبه اكبر من مبلغ الشراء) من اجزاء الكمبيوتر ؟
- البروسيسور
- الرام
- الهارد
- كارت الجرافكس
- اللوحه الام
-مزود الطاقه
والاهم من هذا , هو لماذا اخترت هذا الترتيب في الاجزاء من واقع خبرتك العمليه ؟

تحياتي

Soteer
16-09-2013, 09:34
البروسيسور

Ťắќľắḿḿ
16-09-2013, 10:22
السلام عليكم

موضوع جيد جدا اخي و مفيد للغاية.و انا من وجهة نظري المتواضعة
مزود الطاقة من القطع التي يجب ان تكون على اعلى مستوة من الجودة و الاعتمادية و هذا يتطلب دفع مبلغ محترم في شرائها المقصود عدم البخل في الصرف على المزود
القطعة الثانية هي كرت الشاشة حيث انه من القطع ذات السعر المرتفع و خاصة كروت الفئة العليا و هي ليست مهمة فقط في الالعاب بل مع ظهور التطبيقات التي تستفيد من GPGPU اصبحت مهمة في برامج التصميم و المحاكاه و فك الشفرات و ضغط الملفات الضخمة
القطعة الثالثة هي المعالج و التبريد الخاص به و لا يخفى على احد اهميته
القطعة الرابعة هي اللوحة الام و الرام و هناك دائماً مبالغة في الصرف على اللوحات الام دون استخدام كامل لمميزاتها
القطعة الخامسة هي التخزين من اقراص صلبة و ضوئية
و اخيراً الكيس و يخضح في الغالب لذوق المستخدم

Dr.Hsen
16-09-2013, 12:05
معلش انا عاوز حضرتك توضح هل للاستخدام الشخصي ولا ع مستوي التجاره كمحل اققصد ؟

M o h a m a d
16-09-2013, 12:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
التركيز على تقوية قطع معينة يأتي على حسب أستخدام الجهاز
لو الأستخدام الأساسي للبرامج والتصميم والرندر حتكون الأولوية
للمعالج ثم الرام ثم كرت الشاشة ثم الهارد أما اللوحة حسب المعالج يتم أختيارها وحسب أحتياج المستخدم لأستغلال مميزاتها
أما الباور فهو طبعا مهم جدا ويتم أختياره حسب كرت الشاشة والمعالج أدا كان هناك كسر للسرعة

ولو الأستخدام الأساسي للألعاب حتكون الأولوية
لكرت الشاشة ثم المعالج ثم الرام والهارد واللوحة والباور كما دكرت سابقا

romance11
16-09-2013, 17:25
موضوع رااااااااااااااائع
انا من وجهة نظرى

اولا :- البروسيسور
وثانيا :- كارت الشاشة
وثالثا :- مزود الطاقة
ورابعا :- الرامات و البوردة
وخامسا :- الهارد ديسك

[Toshiba]
18-09-2013, 06:07
موضوع أكثر من رائع

ويستحق التثبيت لأهميه للأعضاء الجدد

بارك الله فيكم جميعاً

وننتظر آراء الخبراء

kingmanamr
19-09-2013, 15:07
الترتيب يختلف حسب احتياجااتك الاساسية من الكمبيوتر ( العاب - جرافيك ومونتاج - برامج تصميم و- برامج اوفيس و نت )

ويمكنك التواصل معى عبر الهاتف 01003836790 لمعرفة احتياجاتك الشخصية و فى ضوءها نحدد المكونات التى لها اولوية اكثر

HOSSAM.12
19-09-2013, 16:14
موضوع رااااااااااااااائع
انا من وجهة نظرى

اولا :- البروسيسور
وثانيا :- مزود الطاقة
وثالثا :- كارت الشاشة
ورابعا :- الرامات و الهارد ديسك
وخامسا :- البوردة

1+

salah saied
20-09-2013, 08:41
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
التركيز على تقوية قطع معينة يأتي على حسب أستخدام الجهاز
لو الأستخدام الأساسي للبرامج والتصميم والرندر حتكون الأولوية
للمعالج ثم الرام ثم كرت الشاشة ثم الهارد أما اللوحة حسب المعالج يتم أختيارها وحسب أحتياج المستخدم لأستغلال مميزاتها
أما الباور فهو طبعا مهم جدا ويتم أختياره حسب كرت الشاشة والمعالج أدا كان هناك كسر للسرعة

ولو الأستخدام الأساسي للألعاب حتكون الأولوية
لكرت الشاشة ثم المعالج ثم الرام والهارد واللوحة والباور كما دكرت سابقا

AMD user
20-09-2013, 09:40
انا متهيألي انك امفروض بتختار البروسيسور الاول و عليه بتبني كل حاجة يعني بعد اختيار البروسيسور ( بتشوف البروسيسور بيدعم رامات باص كام و سوكت البروسيسور و ع اساسه بتختار الماذر بورد طبعا + احتيجاتك انت ف ماذربورد عايز كام usb 1-2-3 و ماذر بورد دي بتدعم كسر سرعة ولا للبروسيسور فيها كام سلوت x16 و x8 pci ممكن تبقي عايز 2 pci x16 عشان انت حابب cf or sli كمان فيها وير لس ولا ! ساتا III ) يعني بتبقي حسب ازواق و الاحتيجات بعدين رامات بتشوف انت عايز رام اد ايه و باص بتاعها كام و طبعا volt عادي بيبقي مهم ويفضل يكون اقل من 1.5v عشان موضوع لو هتكسر سرعة داه بعدين كارت شاشة بتختار كارت شاشة حسب استخدامك و ريسليوشن ال انت هتسخدمه داه اذا كنت بتلعب العاب او بتسخدم برامج جرافيك او بترندر مثلا ... غير كدا ف ناس كتير بتعتمد ع كارت مدمج بور سبلاي بقا بعد كل داه بتحسب احتياج من البور و تجيب بور سبلاي محترم اصلي و تضيف عليه 100 وات او 50 وات للمستقبل تحسبا لاي حاجة طبعا + نظام تتهوية و كيسة كبل منجيمنت و علي فكرة كل حاجة مرتبطة ببعضيها عشان تعمل حاجة compatible يعني متأثرش ف جاحة من دول و اعدل كافة علي كله

الحوت
20-09-2013, 10:47
ترتيب الي انا شغال فيه
1- مذربورد
2- البروسيسور
3- مزود الطاقه
4- الهارد
5- الرامات
6- الهارد

هذا ترتيبي فقط

Maikeru
20-09-2013, 16:04