المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفيه اصلاح عيب فى كارت HD 3850 GIGABYTE

moon_heart
25-09-2013, 23:53
انا عندى كارت HD 3850 GIGABYTE لقيته بيعمل خطوط بالطول سوده كده واول ما يخش على الويندوز يعمل ريستارت مش عارف ده عيب ايه يا ريت حد يفيدنى وكمان اصلحه فين ؟

mahmoud4578
26-09-2013, 00:04
فك الكارت من الكيسه وشغلها من غيره وشوف المشكلة لسه موجوده ولا لا لو اتشالة يبقى حاول تنضف مكان الكارت فى البورده وفى الكارت جرب كده لو منفعش قول وبأذن الله فى حل تانى

moon_heart
26-09-2013, 10:39
فك الكارت من الكيسه وشغلها من غيره وشوف المشكلة لسه موجوده ولا لا لو اتشالة يبقى حاول تنضف مكان الكارت فى البورده وفى الكارت جرب كده لو منفعش قول وبأذن الله فى حل تانى
الف شكر على ردك .... بس انا فعلا نقلت الكارت فى كيسه تانيه وعمل نفس المشكله يا ريت تقولى اتصرف ازاى

neztiti
26-09-2013, 11:02
اخي على الاغلب الكرت خلاص انتهى وبعوضك ربنا

moon_heart
26-09-2013, 12:42
فيه ملحوظه حصلت انى لما نقلته على جهاز تانى كان عليه ويندوز xp معملش ريستارت ودخل على الويندوز بس فضلت الخطوط السوده اللى بالطول مع العلم ان الكارت لسه متعرفش على الويندوز
فهل ده يفيد بحاجه بالنسبه لتصليح الكارت ... وهل ممكن اوديه مركز صيانه معتمد مثلا ؟

Abreimann
26-09-2013, 17:55
يؤسفنى اقول انه فى أغلب الأحوال لما الحكاية دى تظهر فى كارت، دى معناها ان عمره الافتراضى خلاص انتهى تقريبا، يعنى لما يعمل خطوط طولية أو عرضية أو تشوهات أو ألوان غريبة يبقى خلاص.. وعموما لو تحب ممكن تديه فرصة أخيرة وتوديه مركز صيانة محترم.. وممكن والله أعلم تطلع مشكلة فى مكثف أو دايرة طاقة ممكن تتغير
بس اعمل حسابك ان الكارت فعلا قديم جدا.. ع العموم جرب ولعل وعسى.. بس حتى لو اتصلح اعمل حسابك من دلوقت انك تجيب كارت جديد.. إنشالله حتى يكون مستعمل بس يبقى حديث وعنده فترة خدمة متوقعة تكون طويلة

amr_elmasry
26-09-2013, 19:26
اخى فى هذه الحالة يكون الكرت قد تلف و ممكن توديه للصيانة لكن و على ايه البطاقة ضعيفة جدا جدا يستحسن ان تشترى بطاقة جديدة

moon_heart
26-09-2013, 23:02
شكرا على ردودكم اوى بس انا عارف ان الكارت قديم بس الغريب انه كان مشغل كل حاجه وعلى درجه جرافيك مش قليله ..
ليه بس طلب اخير ممكن تقولولى مكان كويس اصلحه فيه ؟