المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص الكارت gigabyte gtx 760 2 gb ddr5 ارجو الرد ضرورى جدا

alselk2010
26-09-2013, 19:21
السلام عليكم عندى سؤال مهم ارجو الرد عليه انا ناوى باذن الله اشترى كارت شاشة gigabyte gtx 760 2 GB DDR 5 REV 2 وعندى مازربورد g41-s2pt ورامات 4 جيجا DDR3 وبروسيسور 3Ghz E5700 pentium 4 هل الكارت ده يشتغل على هذة المازبورد مؤقتا بس لحد ما اشترى مازبورد وبروسيسور اعلى ان شاء الله " على المدى البعيد " وهل هيحصل مشاكل عند تركيبه على المازبورد g41
؟؟؟؟ ارجو الرد ضرورى

Saudi_2014
26-09-2013, 20:31
صعب جدااا بل مستحيييل كارت جبار مثل هذا يركب عليه بروسيسور بنتيوم 4

unexpected
26-09-2013, 20:43
وعليكم السلام
بطاقة 760 مع معالج بنتيوم 4 حرام لانها ستكون راكبة داخل الجهاز لكن بدون فائدة+ تحتاج لباور اصلي
ويفضل تغير المنصة بالكامل وبعدها التفكير في البطاقة

alselk2010
26-09-2013, 20:49
وعليكم السلام
بطاقة 760 مع معالج بنتيوم 4 حرام لانها ستكون راكبة داخل الجهاز لكن بدون فائدة+ تحتاج لباور اصلي
ويفضل تغير المنصة بالكامل وبعدها التفكير في البطاقة
ان شاء الله ساقوم بتغيير الجهاز ولكن فى وقت لاحق عشان الميزانية لكن انا عايز اجيب الكارت مع الباور corsair cx600 عشان اقدر اشغل الالعاب عموما لحد ما اغير الجهاز لانى ممكن اطول شويه فهل هيحصل مشاكل للكارت مع المازبورد ولا هيشتغل بكفاءة الجهاز عادى لحد ما يتم تغيره وشكرا جدا على ردك والبروسيسور dual core مش بانتيم عادى

M o h a m a d
26-09-2013, 21:22
وعليكم السلام
معالجك أخي حيعمل عنق زجاجة كبير للكرت
الكرت دا يحتاج الى معالج رباعي من الأجيال الأخيرة مثل i5 2400 مع لوحة بشريحة H61 ليشتغل الكرت بكل قوته طبعا مع باور أصلي بقوة 500W على الأقل

alselk2010
26-09-2013, 21:40
وعليكم السلام
معالجك أخي حيعمل عنق زجاجة كبير للكرت
الكرت دا يحتاج الى معالج رباعي من الأجيال الأخيرة مثل i5 2400 مع لوحة بشريحة H61 ليشتغل الكرت بكل قوته طبعا مع باور أصلي بقوة 500W على الأقل
اعلم اخى الكريم ان الكارت مش هيعمل بكامل طاقته حضرتك انا بسال اذا كان هيشتغل باى كفاءة لحد بس ما غير الجهاز عشان تغير الجهاز هياخد منى وقت وعايز اجيب الكارت عشان الميزانية متصرفش منى فان شاء الله اجيبه هو والباور فلو هيحصل مشاكل هجيبه واركنه لحد بقا ما غير الجهاز ولا هيقرا عادى معايا على المازبورد فركبه على الكيسه لحد ما غيرها فتنصحونى بايه وجزاكم الله خيرا على ردودكم

mohamedmasrawe
27-09-2013, 17:30
نصيحة لو هتجيبه متركبوش لانه ظلم صراحة للكارت والاستفادة الي هتستفيدها قليلة جدا مع الكارت وهيبقى استهلاكك للكارت بدون فائدة
او انك تستنى شوية وساعتها تجيب الجهاز بالكامل ووقتها يكونكماننزلت معمارية جديده ويبقى الخيارات امامككثيرة

Maikeru
27-09-2013, 17:54
ان شاء الله ساقوم بتغيير الجهاز ولكن فى وقت لاحق عشان الميزانية لكن انا عايز اجيب الكارت مع الباور corsair cx600 عشان اقدر اشغل الالعاب عموما لحد ما اغير الجهاز لانى ممكن اطول شويه فهل هيحصل مشاكل للكارت مع المازبورد ولا هيشتغل بكفاءة الجهاز عادى لحد ما يتم تغيره وشكرا جدا على ردك والبروسيسور dual core مش بانتيم عادى

لازِم تغيّر الماذربورد و البروسيسور و الباورسبلاي و الكيسة و الرام لتردُد 1333 أو على حَسب الماذربورد اللي هتشتريها قبل ما تفكَّر إنك تجيب كارت زي دة.
الكمبيوتر الأول، بَعد كِدة الكارت لاحقاً.

bedoo
27-09-2013, 21:52
بص انا فاهم انت قصدك ايه انت لو عاوز تجيب الكرت اعتقد يركب عادي لكن هيشتغل كأنه كرت اقل بكثيييييييير زي مثلا 5450 من ايه ام دي
بالنسبة للالعاب صعب يشتغل مع المعالج ده بس ممكن تشغل بعض الالعاب على اقل اعدادات بالكرت ده بس انت كده كده هتبقى فاقد كتيييييييير جدا من قوته
الى حين ما تجيب البوردة + معالج مثل اي فايف 3470 ويشتغل بكامل قوته ان شاء الله

alselk2010
27-09-2013, 23:30
بص انا فاهم انت قصدك ايه انت لو عاوز تجيب الكرت اعتقد يركب عادي لكن هيشتغل كأنه كرت اقل بكثيييييييير زي مثلا 5450 من ايه ام دي
بالنسبة للالعاب صعب يشتغل مع المعالج ده بس ممكن تشغل بعض الالعاب على اقل اعدادات بالكرت ده بس انت كده كده هتبقى فاقد كتيييييييير جدا من قوته
الى حين ما تجيب البوردة + معالج مثل اي فايف 3470 ويشتغل بكامل قوته ان شاء الله
جزاك الله خيرا هذا هو قصدى فعلا وجزاكم الله خيرا على ردكم على