المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى شاشة asua VX238

Hazem Hazem
02-10-2013, 15:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إزيكم ياجماعه يارب تكونو بخير وأفضل حال
دلؤتى أنا بواجه مشكله غريبه من نوعها بصراحه ومش عارف العيب فين أنا حاليا شارى الشاشه لسا جديده مبقلهاش شهر المهم العيب إنى لما بتنقل من hd1 إلى hd2 بيحصل زى الفيديو أدناه عارفين إنتو التلفزيونات القديمه لما مش بيكون فيها إرسال مش بتجيب شاشه بيضه منقطه بإسود كدا دا إلى بيحصل باذات لما أكون بقلب لوصلة الكومبيوتر وهوا hd وأنا بستخدم كابل hd aviuo الأصلى وموصل على الشاشه كل الوصلات الفيجا دا لجهاز قديم بسيبه يعمل داونلوود وpc جديد والمعالج بتاعه i5 3570 ومفيش كارت شاشه خارجى أنا شغال بالكارت المدمج حاليا وhd2دا لps3 والحمد لله مش بيحصل معاه مشاكل هيا كانت الشاشه عملة كدا مع ps3 مره واحده بس ومكنتش بتجيب خلفيه بيضا والحكايه دى بتحصل مش على طوول بالصدفه كدا تكون تمام وفجأه وأنا بتقل بس لpc الجديد بتعمل زى الفيديو ولازم أفصل الشاشه وأشغله تانى علشان تجيب صوره وأنا محتار جدا ومش عارف العيب من الشاشه طيب لو العيب من الشاشه الحكايه دى مش بتحصل غير بالصدفه كدا مش على طوول ولو جيت أرجعها لماكسيمم علشان الضمان ممكن متعملش كدا وتشتغل تمام أنا زهقان وزعلان جدا من الموضوع ده ومش عارف أعمل إيه https://l.yimg.com/qn/dvd4arab_images/smile1/35.gif

https://www.youtube.com/watch?v=CXPsCFT4LSY

Mr.pOPo
02-10-2013, 18:42
انا عندى نفس الشاشة.. و اعتقد انك لازم تضغط على Menu الشاشة لما تيجى تنقل من HDMI 1 ل 2 و تختار انهى واحد الشاشة تعرضهولك.

انا مجربتش قبل كدا ان اشغل جهازين على الشاشة فعلشان كدا مش هعرف افيدك اذا كانت الشاشة دى بتيجى فعلاً اثناء الانتقال من واحد للتانى و لا لأ.

لكن اعتقد ان الامر طبيعى، يمكن علشان الجهاز قديم و لا حاجة، و الله اعلم.

Hazem Hazem
02-10-2013, 19:38
انا عندى نفس الشاشة.. و اعتقد انك لازم تضغط على Menu الشاشة لما تيجى تنقل من HDMI 1 ل 2 و تختار انهى واحد الشاشة تعرضهولك.

انا مجربتش قبل كدا ان اشغل جهازين على الشاشة فعلشان كدا مش هعرف افيدك اذا كانت الشاشة دى بتيجى فعلاً اثناء الانتقال من واحد للتانى و لا لأ.

لكن اعتقد ان الامر طبيعى، يمكن علشان الجهاز قديم و لا حاجة، و الله اعلم.
شكرا ليك جدا على مشاركتك وردك إن شاء الله خير