المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفاسار بخصوص الشاشة"SyncMaster Sumsung s22b300 22

مصطفى_ظيمة
08-10-2013, 21:47
بسم الله الرحمن الرحيم
هذا أول موضوع لى فى هذا المنتدى الرائع

الموضوع باختصار
انا كان عندى شاشاة "View Sonic LCD 19 وبعيدن الشاشة باظت
المهم اشتريت شاشة "SyncMaster Sumsung s22b300 LED 22 ماليزى الصنع
المهم شغلت الشاشة وبعدين لقيت السطوع بتاع الشاشة عالى جدا مقارنة بالشاشة الـ View Sonic خاصة مع الصفحات البيضاء مثل الفايسبوك لدرجة انه بيضايقنى فى عينى
مع ملاحطة ان إضاءة الغرفة مش قوية
السؤال هنا :
1. هل السطوع ده عادى فى الشاشات الـ LED زى ما قالى واحد صديقى علشان درجة النقاء أم يعتبر عيب فى الشاشة
2. هل يرتبط كفاءة عمل الشاشة مع نوع كارت الشاشة عندى ( نوع كارت الشاشة عندى GeForce 8400 GS 513 MB )
3. ماهى المسافة المناسبة بين العين وبين هذا النوع من الشاشات
4. ماهى أفضل الاعدادت لضبط الشاشة للمحافظة على الرؤية المناسبة
اعتذر عن كثرة الأسئلة
ولكن اعذرونى الموضوع بدأ يضايقنى نفسياً
وشكرا مقدما لكل من يتفضل بمساعدتى فى الرد على اسئلتى
تحياتى

Eng A7MED
08-10-2013, 23:51
الشاشة ده ممتازة اخى الكريم
وهى كانت عندى ولسة بيعها للتحديث بأكبر
ردا على جميع اسألتك فى جملة واحدة مفيدة
انتا تقدر تتحكم فى نسبة السطوع والالوان ودرجة الوضوح بها من خلال قائمة التحكم بالشاشة وزيادة السطوع ليس له علاقة بالكارت
تقدر تتحكم بها حسب راحتك الشخصية حاول ضبط الاعدادات مرة واحدة وسترتاح لها كثيرا
موفق ان شاء الله

مصطفى_ظيمة
09-10-2013, 00:30
الشاشة ده ممتازة اخى الكريم
وهى كانت عندى ولسة بيعها للتحديث بأكبر
ردا على جميع اسألتك فى جملة واحدة مفيدة
انتا تقدر تتحكم فى نسبة السطوع والالوان ودرجة الوضوح بها من خلال قائمة التحكم بالشاشة وزيادة السطوع ليس له علاقة بالكارت
تقدر تتحكم بها حسب راحتك الشخصية حاول ضبط الاعدادات مرة واحدة وسترتاح لها كثيرا
موفق ان شاء الله

طب سؤال اخر اخى الكريم
1. هل كان يحدث لك حرقان فى العين او صداع من طول النظر إليها ... المفروض ان ده ما يحصلش فى الشاشات الـ LED
2. من أين اشتريتها .. عذراً على هذا التطفل ؟ ولكن أحس انى خدعت فيها لان مثيلتها اللى باشوفهم على اليوتيوب بيعرضوها من دول اخرى تغيلفيها او تعليبها مختلف
تحياتى

Eng A7MED
09-10-2013, 01:20
طب سؤال اخر اخى الكريم
1. هل كان يحدث لك حرقان فى العين او صداع من طول النظر إليها ... المفروض ان ده ما يحصلش فى الشاشات الـ LED
2. من أين اشتريتها .. عذراً على هذا التطفل ؟ ولكن أحس انى خدعت فيها لان مثيلتها اللى باشوفهم على اليوتيوب بيعرضوها من دول اخرى تغيلفيها او تعليبها مختلف
تحياتى
اطلاقا يا أخى لم يحدث لى تعب بالعين او صداع ولكن حاول ان تبعد عن الشاشة مسافة لا تقل عن واحد متر وتقليل نسة الاضاءة النابعة منها
انا اشتريت الشاشة من مصر "المهندسين" شارع جامعة الدول العربية.
واول ما اشتريتها كانت محتاجة اعادة ضبط الالوان ونسبة السطوع .
لا داعى للقلق او الشك
اى حد بيشترى حاجة جديدة بيقلق شوية
وحاول ان تتخلص من الحيرة والشك
منها حاول ضبطها فقط واذا لاحظت عليها اى حاجة غير مؤلوفة غير اللى ذكرته مسبقا ابقى بلغنا وان شاء الله نلاقى ليك حل

B0jA
02-04-2014, 02:04
طيب انا المتصفح عندى بيعرض المواقع مش بحجم الشاشة,الفيس بوك مثلا بيكون فى نص الشاشة وبقيت الشاشة فاضية(بيضاء)
ازاى اعرض كل حاجه بحجم الشاشة؟؟؟

Eng A7MED
15-04-2014, 21:57
طيب انا المتصفح عندى بيعرض المواقع مش بحجم الشاشة,الفيس بوك مثلا بيكون فى نص الشاشة وبقيت الشاشة فاضية(بيضاء)
ازاى اعرض كل حاجه بحجم الشاشة؟؟؟
وانتا على اى موقع حتى الفيس دوس بأستمرار على ctrl + حرك بكرة الماوس ، هتلاقى تحسن فى الصورة....