المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حد يلحقني لحل المشكلة دي مقبلتهاش قبل كدا شاشة موت بس مش الشاشة الزرقاء دي شاشة

ahmedake2
14-10-2013, 03:11
يا جماعة ونبي حد يلحقني لحل المشكلة دي مقبلتهاش قبل كدا شاشة موت بس مش الشاشة الزرقاء دي شاشة بتطلع فاجئة كدا في حالات معينة مشغل فيديو في اليوتيوب او الفيس بوك مشغل فيديو hd في الكمبيوتر تطلع الموضوع ده للعلم الدريفات محدثها اخر اصدار من موقع الشركة

و مشغل الفلاش اخر اصدار و الجافا اخر اصدار و الشوك ويف اخر اصدار و جوجل كروم و فير فوكس اخر اصدار و الويندوز واخد ابديت sp1 اخر تحديث و النت فيرم ورك اخر اصدار و كله اخر اصدار انا مش فاهم بتيجي ليه الشاشة دي بتيجي فيها خطوط بلعرض و بطول في الحالات اليذكرتها فقط
علي فترات طويلة يعني ممكن بعد 7 ساعات او 5 ساعات استهلاك كمبيوتر تيجي الويندوز 7 64x ولمه الشاشة دي تيجي حلها واحد بس اطفي الكمبيوتر غير كدا مفيش خروج منها لانك مش شايف حاجة خالص غير خطوت شبه اتاري زمان لمه تحط شريط اتاري ويطلع بايظ ويجيب معاك خطوط
للعلم كارت الفيجا الخارجي واقف عندي بسبب البور سبلاي عيز يتغير وشغال بلكارت الداخلي الي جاي مع المازر بورد الحركة دي مكنتش عندي خالص لوله في مره سطبت برنامج اسمه jetboost البرنامج كان شغال معيه كويس وبيدين سرعة حلوه و بيقفل خصائص في الويندوز ملهاش لازمة
ولمه تخبص حجتك تدوس علي استوب يرجع كل حاجة زي ما كانت جيت انا دخلت في الخصائص بتاعت البرنامج لقيتو ممكن يحول السيمز بتاع ويندوز 7 الي كلاسك الابيض القديم ويديني سرعة رحت عملت كدا وشغلت البرنامج وعينكوم ما تشوف الي النور الشاشة ضربت خطوط مربعات و مثلثات
رسترت الكمبيوتر ونفس المشكلة كل ما افتح الويندوز ثواني قليل وتضرب شاشة بخطوت دخلت السيف مود ارجع اعدادات البرنامج تاني زي ما كانت و دخلت من الويندوز نفس المشكلة دخلت السيف مود تاني قولت اشيل البرنامج وحذفتو ودخلت طبعي تاني نفس المشكة المهم قولت خلاص مفيش حل غير ويندوز غيرت الويندوز و بقي يفتح تمام مفيش اي مشاكل و مسطيتش البرنامج ده تاني بقت تيجي الشاشة الي فيها الخطوت في حالت بسيطة الي ذكرتها فوق وانا مشغل فيديو يوتيوب او مشغل فيديو عالي الجودة علي الكمبيوتر و كل 5 ساعات او 7 ساعات من استهلاكي للكمبيوتر كدا تقريبا البرنامج ده ملوش ذنب في المشكلة دي لان المفروض انا مغير ويندوز معلهوش اي برنامج غير الاساسيات فقط و التحديثات يعني كدا في مشكلة في الجهاز هيه الي عمله كدا ايه هي الله و اعلم ياريت حد يساعدني علشان مخنوق من الشاشة دي و الاكتر من كدا اني مش عارف اصور المشكلة و ارفعها لحد يشفها لان الو ما بتحصل بتعمل شلل تام للكمبيوتر

Super Computer
14-10-2013, 10:37
الرجاء كتابة مواصفة الجهاز واذا كان هناك عملية overclock او لا .
والرجاء ان تكتب لنا الكود الذي يظهر في الشاشة الزرقاء ان حدثت.

اذا كان الجهاز يعمل طبيعيا بدون اي overclock، او لم تقدر على قراءة الكود الخاص بالمشكلة ، ابدا بهذه الخطوات البسيطة:

1- تحديث البيوس على حسب نوع لوحتك، وتجربة الويندوز بنسخة جديدة " يجب ان تتأكد انها نظيفة" ثم قم بتجربة العمل به فقط بالبرامج الاساسية، حتى يتم التأكد من عدم وجود اي مشكلة تتعلق بالنظام او الفيروسات.

2- تأكد من وضعية القرص الصلب الخاص للنظام على ان لا يحتوي على badsector اطلاقا، وخاصة القطاعات الاولى منه.

3- لو استمرت المشكلة ستبدأ الان بالبحث عن مشاكل تتعلق بالهاردوير بشكل أعمق، وابدأ بالرامات وعبر برنامج memtest86 وتجده هنا:
https://pcsupport.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=pcsupport&cdn=compute&tm=8&f=10&su=p284.13.342.ip_p504.6.342.ip_&tt=4&bt=5&bts=71&zu=http%3A//www.memtest86.com/
البرنامج يعمل قبل اقلاع الويندوز ، فقم بتجهيز USB على ان تقلع مع الكمبيوتر مع هذا البرنامج وتجد الخطوات في الموقع او الجوجل وهي سهلة جدا.

4- تأكد من الوصلات والكابيلات داخل الكمبيوتر على ان يكون كل شيء سليما.

5- لا تنسى فحص درجات الحرارة للقطع اثناء العمل خاصة على الفيديو والالعاب وغيرها.

riad208
14-10-2013, 14:57
ممكن تكون التحديثات أخـي الكريم بالدرجة الأولى ميكروسوفت أقرت بهذا+ممكن التعاريف بالدرجة الثانية

جرب تنزل نسخة ويندوز جديدة و تلغي التحديثات و جرب و رد لنا الخبر ..أستبعد أن يكون عيب هاردوير