المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن افضل هيدفون 5.1 او 7.1 بـ500-850 حنيه للجيمز

الصفحات : [1] 2

ahmedehab95
15-10-2013, 15:55
اعتقد العنوان موضح كل حاجة بس فى حاجة مهمة انا عاوز السماعة لو ينفع تكون True sound surround مش Virtual و تكون ستريو و خلاص لان السماعة للجيمز فقط مفيش استخدام ليها غير الجيمز.

و عايز اعرف هل ال5.1 الTrue احسن ولا الـ7.1 Virtual؟

و ايه رايكو فى الـARCTIC P531 5.1 Headset
SteelSeries 5H V2 USB 7.1 Headset
و مين افضل بينهم؟

AHMED ELNESR
15-10-2013, 23:16
true surrounded 5.1 دي كل ناحية بيبقي فيها 4 سماعات
virtual 7.1 دي بتكون سماعة كل ناحية زي الاستريو وتقريبا الاتنين مش هيفرقوا عن بعض في الصوت المحيطي لان اغلب السماعات دلوقتي virtual
وتقدر تتحكم في عدد قنوات الصوت بتاع السماعة من البرنامج المخصص ليها
steelseries كشركة افضل من arctic في السماعات

ahmedehab95
16-10-2013, 00:36
يعنى فى رأيك اسيب الـTrue و اروح للـVirtual ؟

انا عاوز فى اى لعبة FPS لما يكون واحد ورايا احس انه ورايا مش جمبى يعنى انا لا هسمع اغانى بيها ولا هشوف فيدوهات الا قليل جدا.

و كمان مقلتليش ايه افضل سماعة فى الحدود اللى انا كاتبها دى؟

AHMED ELNESR
16-10-2013, 01:01
بالنسبة للمتوفر في مصر
True surrounded
Cooler Master CM Storm Sirus 5.1 850
650 Cooler Master CM Storm Sirus S 5.1 دي مفيهاش كارت صوت مدمج يعني لازم يكون كارت الصوت عندك يدعم 5.1
500 ARCTIC P531 5.1

Virtual surrounded
800 7.1 Corsair Vengeance 1500
650 SteelSeries 5H V2 USB 7.1
وانواع تانية كتير

True او Virtual
بصراحة انا مجربتش اي حاجة من الاتنين وبحثت كتير عشان اعرف انهي افضل وموصلتش لحاجة :D كل واحد بيشكر في النوع اللي عنده
لكن عرفت ان ال virtual افضل في الاغاني ودي افضل حاجة في انوع ده 7.1 Corsair Vengeance 1500

OmarFearless
16-10-2013, 02:47
للاسف فى حاجة فى القسم دا
انا عامل نفس الاستفسار دا ومختش عقاد نافع
وهجيب بعد العيد ومستنى بس عيب arctic
ان حجمها غريب جدا
والجسم اللى بتحطو على ودنك مصنوع من حاجة زى شمواه

AHMED ELNESR
16-10-2013, 05:50
للاسف فى حاجة فى القسم دا
انا عامل نفس الاستفسار دا ومختش عقاد نافع
وهجيب بعد العيد ومستنى بس عيب arctic
ان حجمها غريب جدا
والجسم اللى بتحطو على ودنك مصنوع من حاجة زى شمواه

ومشكلتها برضه ان وزنها حوالي نص كيلو وال BASS بتاعها ضعيف شوية .. بس ميزتها السعر

ahmedehab95
16-10-2013, 08:30
انا برضو فكرت فى الـArctic تمن كويس و 5.1 و True بس مش عارف هل يستحسن اجيب الـTrue ولا الـVirtual

و كمان فى برنامج Razer Surround بيخليلك السماعات الستريو زى الـVirtual 7.1 تقريبا و مش عارف هل اجيب مثلا سماعات ستريو و تكون نضيفة بـ300 او 350 جنيه مثلا و اجيب كارت صوت خارجى عن طريق الـUSB (لانى بلعب على اللاب كتير جدا ) و هل ده هيدينى تجربة افضل ولا الـArctic او اى True 5.1 افضل؟؟!!

يعنى بجد بفكر اجيب سماعة زى ThermalTake Tt eSports Shock Spin Headphones (https://www.********.com/product.php?id=26141) 350 LE و اشغل معاها كرت صوت USB و اعتقد هتكون كويسة او الافضل كمان مع برنامج Razer Surround و اوفر كمان مش عارف والله الواحد احتار اكتر من الاول بكتير.

AHMED ELNESR
16-10-2013, 12:50
انا برضو فكرت فى الـArctic تمن كويس و 5.1 و True بس مش عارف هل يستحسن اجيب الـTrue ولا الـVirtual

و كمان فى برنامج Razer Surround بيخليلك السماعات الستريو زى الـVirtual 7.1 تقريبا و مش عارف هل اجيب مثلا سماعات ستريو و تكون نضيفة بـ300 او 350 جنيه مثلا و اجيب كارت صوت خارجى عن طريق الـUSB (لانى بلعب على اللاب كتير جدا ) و هل ده هيدينى تجربة افضل ولا الـArctic او اى True 5.1 افضل؟؟!!

يعنى بجد بفكر اجيب سماعة زى ThermalTake Tt eSports Shock Spin Headphones (https://www.********.com/product.php?id=26141) 350 LE و اشغل معاها كرت صوت USB و اعتقد هتكون كويسة او الافضل كمان مع برنامج Razer Surround و اوفر كمان مش عارف والله الواحد احتار اكتر من الاول بكتير.

انا بستعمله برضه Razer Surround :D بس مجربش حاجة True 5.1 عشان اقدر اعرف الفرق ومحتار زيك بالظبط
بس كارت الصوت ال USB هيكون سعره من 900-1000 الافضل تكون هيدفون بكارت صوت مدمج معاها
من رايي جرب Razer Surround مع اي سماعة استيريو عادية عندك وشوف هتحس بفرق ولا لا لو لقيتو مش نافع هات حاجة True Surrounded

ahmedehab95
16-10-2013, 22:45
والله انا جربته لمدة طويلة و هو اكيد احسن من الستريو العادى لكن برضو مش كافى للجيمز الـFPS يعنى لو واحد ماشى ورايا مش هقدر اعرف فين بالظبط ممكن ورايا من اليمين او من الشمال او ورايا بالظبط و هكذا يعنى , المشكلة انى زيك مجربتش الـ5.1 الـTrue قبل كده و مش عارف هل هتفرق جامد عن الـVirtual او برنامج زى ده ولا لأ , المشكلة ان مفيش اى عضو هنا قالنا عن تجربته.
يعنى المشكلة هنا مش بس انك تجيب تمن الحاجة لأ ده انت كمان هتحتار بين نوعين مختلفين , خايف اجيب الـTrue تطلع اى كلام و مش كويسة او اجيب الـVirtual و تطلع كانها ستريو و تكون فلوسى راحت على الفاضى.

AHMED ELNESR
17-10-2013, 00:52
والله انا جربته لمدة طويلة و هو اكيد احسن من الستريو العادى لكن برضو مش كافى للجيمز الـFPS يعنى لو واحد ماشى ورايا مش هقدر اعرف فين بالظبط ممكن ورايا من اليمين او من الشمال او ورايا بالظبط و هكذا يعنى , المشكلة انى زيك مجربتش الـ5.1 الـTrue قبل كده و مش عارف هل هتفرق جامد عن الـVirtual او برنامج زى ده ولا لأ , المشكلة ان مفيش اى عضو هنا قالنا عن تجربته.
يعنى المشكلة هنا مش بس انك تجيب تمن الحاجة لأ ده انت كمان هتحتار بين نوعين مختلفين , خايف اجيب الـTrue تطلع اى كلام و مش كويسة او اجيب الـVirtual و تطلع كانها ستريو و تكون فلوسى راحت على الفاضى.

انا نفسي برضه اجيب هيدفون بصوت محيطي ومحتار جدا ومعرفش حد جربها برضه وخايف اجيب حاجة واندم اني جبتها لاني مش هدفع فيها قليل
وشفت مراجعات كتير للسماعات virtual و true
virtual ناس بتقول انها متفرقش وناس بتقول انها مش زي true
لكن من رايي ان razer هيبقي زي البرامج اللي مع السماعات ال Virtual
السماعة اللي لقيتها True وافضل من Arctic وسعرها كويس Rosewill RHTS-8206 بس مش موجودة في مصر تقريبا مش هينفع غير انها تتشحن من بره
واللي موجودة في مصر True مفيش غير cooler master - Arctic وفي logitech بس اسعارها عالية جدا

الخلاصة :D هتكون cooler master صوتها في الاغاني مش هيبقي حلو جدا لكن هتبقي جامدة في الالعاب وينفع توصل 7.1 بالبرنامج الخاص بيها
لو لاب توب لازم يكون فيها كارت صوت مدمج يعني هتكون دي
Cooler Master CM Storm Sirus 5.1 لو التانية هتحتاج كارت صوت
لكن لو جهاز ديسكتوب ممكن اللي مفيهاش كارت صوت بس لازم المذربورد يكون فيها كارت مدمج محترم ينفع ليها

Wisha
17-10-2013, 01:02
أنا برده بقالي فترة بدور في نفس الموضوع وفي الآخر قررت اني مشتريش حاجة لاني موصلتش لرأي محدد :)

ahmedehab95
17-10-2013, 12:27
الصراحة بعد المراجعات الطويلة اللى قراتها
Cooler Master CM Storm Sirus 5.1 هى افضل اختيار لان فى السوق المصرى الاختيارات الـTrue قليلة جدا جدا جدا جدا
:ah34:
و السماعة دى من مراجعتها هى محترمة جدا و كافية لاستخدامات جيمر مش واحد محب للاغانى و كده لان انا اخرى اسمع اغانى على الموبيل لكن فى الجيمز الصوت يفرق جدا يعنى من المراجعة دى https://www.expertreviews.co.uk/headphones/1289098/cooler-master-cm-storm-sirus-5-1 (https://www.expertreviews.co.uk/headphones/1289098/cooler-master-cm-storm-sirus-5-1) هتلاقيه قايل "...The CM Storm Sirus 5.1 sounds far better than any virtual surround sound system, and it's brilliant for hardcore gamers..." و هو ده اللى انا عاوزه مش سماعة Audiophile.

يعنى خلاصة التدوير و اللف و القراءة الكتيرة CM Storm Sirus 5.1 افضل شئ مطروح فى السوق حاليا على العموم هستنى شوية بعد العيد و بعديها هجيبها لعل و عسى تكون فى اختيارات مختلفة لو مفيش و حسيت ان الانتظار مش هيفيد ( و اخرى استنى 3 شهور بالكتير ) يبقى خلاص هتوكل على الله و هجيبها و ربنا يسهل وقتها.

OmarFearless
17-10-2013, 18:11
ألـ CM Storm Sirus
عيبها مفهاش كارت مدمج يعنى هتحتاج كارت محترم تشغلو عليها
والاركتك عيبها فقط ال حجم
عموما ال true احسن فى التحكم
وانا قررت هجيب ال الاركتك ان شاء الله
والاركتك مطروحه فى السوق من 2010
ولسه موجوده لانها افضل اختيار فى الفئه السعريه بتاعتها

AHMED ELNESR
17-10-2013, 18:50
ألـ CM Storm Sirus
عيبها مفهاش كارت مدمج يعنى هتحتاج كارت محترم تشغلو عليها
والاركتك عيبها فقط ال حجم
عموما ال true احسن فى التحكم
وانا قررت هجيب ال الاركتك ان شاء الله
والاركتك مطروحه فى السوق من 2010
ولسه موجوده لانها افضل اختيار فى الفئه السعريه بتاعتها

Cooler Master CM Storm Sirus 5.1 دي فيها كارت صوت مدمج في وحدة التحكم
Cooler Master CM Storm Sirus S 5.1 دي مفيهاش

the elve
17-10-2013, 19:01
انا عندى الاركتيك رووووووووعه بصراحه كنت بقول دى صينى و معفنه بس لما جبتها و لعبت BF3 WE BF4 BETA حسيت انها بتقدم Value عاليه جدا و للعلم انا مجرب ال Tt sports زباااااااااااااااله اسف فى اللفظ باظت منى بعد شهرين بقى سماعه شغاله والتانيه بتقطع و على فكره ال Arctic ال Bass بتاعها حلو جدا وانا والله مجرب يعنى مثلا لو انت راكب دبابه فى لعبه bf3 صوت المحرك بيعمل عندك Vibration فىى السماعه الخلفيه اللى عندك و قيس بقى على كده كل حاجه لو مثلا بتتفرج على مسلسل اجنبىى او فيلم وفى حد فى الخلفيه بيتكلم غير الشخصيه اللى عليها الكاميرا بيجيبلك الصوت جاى منين بالظبط انا شايف ان عيبها انها مش محتويه الاذن و مغطياها لانها صغيره بالنسبه لحاجات تانيه كتييييييييير و ممكن تتعب الاذن لو قعدت كتييييييير اوى لكن كا quality اديها 9 من 10 والله بصراحه جامده جدا جدا و مكنتش متخيل انى ممكن فى يوم اشترى حاجه صينى وتقدملى value عاليه كده >>>> وده رايى بمنتهى الصراحه :)

OmarFearless
17-10-2013, 22:48

عارف حضرتك بس الميزانيه بتاعت صاحب الموضوع متجبش ال sirus
850 l.e

AHMED ELNESR
17-10-2013, 23:18
عارف حضرتك بس الميزانيه بتاعت صاحب الموضوع متجبش ال sirus
850 l.e

هي هتجيب اخر الميزانية :D

ahmedehab95
17-10-2013, 23:38

ahmedehab95
18-10-2013, 00:22
انا ممكن ادفع الـ850 عادى بس ده مينمعش ان التوفير حلو جدا طبعا , انا عاوز اجيب كذا حاجة تانية لللاب و لو وفرت هجيبهم بالباقى.

انا اهم شئ عندى الجودة بتاعت السماعة يعنى انا لو هدفع اكتر بس هاخد جودة محترمة و تعيش كذا سنة انا موافق لانى عاوز السماعة تعيش معايا على الاقل 3 سنين.

بس انا عاوز اسئلك يا
the elve (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11163367) هو انت جبت السماعة بكام و من امتى , لان اللى قالقنى حاجتين فى الArctic اولا السماعة حجمها كبير و تقيلة و ثانيا انا خايف متعش معايا كتير , على اساس انى مجرب حاجات تانية من Cooler Master و عجبتنى الصراحة لكن الArcitc لسه مجرتلهاش اى منتج قبل كده فمش عارف الصراحة و حاجة كمان هل موضوع انها مبتغطيش ودن المستخدم ده بياثر على اللعب فى العاب الـFPS.

اصل كمان انا شوفت مراجعة فى Tomshardware قايل فيها ان كخامات الStorm Sirus احسن من الـP531
https://www.tomshardware.com/reviews/surround-sound-headset-benchmark,3125-3.html (https://www.tomshardware.com/reviews/surround-sound-headset-benchmark,3125-3.html) هتلاقيه قايل "... Cooler Master amps up the fit and finish compared to Arctic's offering..." و المراجعة متضمنة سماعات كتير ممكن تشوفوها.
برضو كمان الCooler Master جايبه معاها اتنين ear cups زيادة فده انا شايفه حاجة كويسة جدا.

انا شايف ان فى الاخر فى موضوع الArctic ضد الCooler Master الحكم صعب جدا جدا لان الCooler Master ضعف تمن الـArctic تقريبا بينما الـCooler Master عندها مميزات اولا الخامات ثانيا حجم السماعة ثالثا الـEar cups اللى معاها بس بجد 400 جنيه زيادة و اخد شئ مقارب من اللى ب450 فده شئ صعب و انى انزل تحت الميزانية 50 جنيه فده شئ جميل جدا مش عارف الصراحة شكلى هستنى شوية و ربنا يسهل و عايز اعرف رايكو مين يستحسن اشتريه من الاتنين
Cooler Master CM Storm Sirus 5.1

ولا

Arcitc P531 5.1

???
:confused:

OmarFearless
18-10-2013, 01:36
arctic
شركه كويسه وانا مجرب منها كولر 7970
و arctic p311
والمعاجين الحراريه وهى شركه كويسه
بس الكولر ماستر سعرها عالى شويه عموما بتوفيق فى الشراء

simulationgamer
19-10-2013, 03:02
best headphone i ve ever seen is Logitech G930 ,but you will have hard time finding it in egypt ,last price i heard of was around 800 EGP

OmarFearless
19-10-2013, 04:40
و فيه بردو الاسوس
orion pro
بس مش متوفره حاليا وصوت محيطى وهمى الاحسن ال cm storm
من ناحيه الراحه والجوده والخامه لو تقدر هاتها

ahmedehab95
19-10-2013, 13:15
انا شوفت اللوجيتك جى 930 و هى جامدة بس برضو صوت محيطى وهمى و مش موجودة حاليا فى مصر و انا جيمر و مليش فى الحاجات التانية خالص من اغانى و كده
هو فعلا الـCM شكلها احسن اختيار حتى لو على الصوت المحيطى الوهمى الـ7.1 ففى امكانية تحويلها لصوت وهمى 7.1 بس انا برضو هستنى شوية علشان انا محتار لسه الصراحة هل اوفر ولا لأ و على العموم الانتظار مش هيخسر حاجة على امل ان يكون فى حاجة هتتغير فى السوق على بداية 2014

jonon
19-10-2013, 14:23
يا جماعه كل واحد عمال بتكلم عن انهى احسن .. ومحدش قال نلاقى السماعات دى فييييييييييين ... G930 مش موجوده خالص وسالت النهارده عن cm storm sirus و cm storm sirus s مش موجودين فى ماكسيموم هارديوير ولا فى هاى اند :(
فلو حد يعلرف اجيب منين اى سماعه من التلاتة يقولى منييييييييييييييييين

ahmedehab95
19-10-2013, 14:40
ما انا قولت ان اللوجيتيك مش موجودة لكن الصراحة لسه مدورتش على الـCM
بص انا شايف فعلا الانتظار احسن حل لو مش موجودين او تخلص و تجيب Arctic و دى انا شوفتها فى كذا مكان

OmarFearless
19-10-2013, 21:40
معتقدش ان فى حاجة هتنزل والا كان تم الاعلان عنها
لو الميزانيه تسمح هات طبعا ال cm strom

ahmedehab95
19-10-2013, 22:38
لا مش حاجة جديدة بره انا بتكلم على حاجات قديمة لان لو زى ما
jonon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11230879) قال و الـCM مش موجودة هستنى شوية على ما يجيبو كمية تانية لكن طبعا لو لقيتها هجيبها او هحاول و ربنا يسهل اجيب حاجة من بره بس دى قصة طويلة جدا بالنسبالى فلو ملقيتش الCM هستنى الـ3 شهور دول لو مجتش بقى كمان وقتها خلاص مش هجيبها و اروح للـArctic على طول من غير ما افكر لانها محترمة جدا برضو.

the elve
20-10-2013, 02:28
ARCTIC حلوه طبعا و على فكره انا والله بشدها كل شده و التانيه من غير ما اقصد و بصراحه عايشه معايا لكن ال thermal take باظت فى ساعتها اما بقى بالنسبه للصوت فى الالعاب هى ماسكه حلو اوى على الاذن بس المشكله مش مغطيه يعنى هى ممكن توجع شويه لناس وناس لا لكن طبعا العزل جيد جدا و انا مجربها على العاااااااااااااب كتييييير جدا الصوت بصراحه رووووووووووووعه و اجمل حاجه انه true surround وبيبااااان اوى فى الافلام انا بصراحه راضى عنها جدا برغم قله السعر اللى ساعات الناس بتخاف ليكون ده ليه علاقه بالجوده لكن arctic اثبتت العكس و انا مجرب

OmarFearless
21-10-2013, 05:47
الحمدلله تم شراء الاركتك
كنت هجيب ال cm storm
بس اكدلى ان هيا مش هتيجى قبل اول السنه لو جلهم دفعه تانيه
وفى نفس الوقت اعتتقد كان اخر واحده اركتك جبتها الحمدلله
وصوتها المحيطى جميل جدا
بس فيها عيب صغير ان السلك الواقى بتاعه بلاستيك مش زى cm storm
بس السماعه صوتها كويس جدا فى الالعاب لو غمضت عنيك فى باتل فيلد
بتحس انك فى معركه حقيقه
فعلا السعر مقابل الاداء
وصوتها فعلا قوى لدرجه انى لما اشغل اغانى بسمعها من الصاله

OmarFearless
21-10-2013, 05:51
ARCTIC حلوه طبعا و على فكره انا والله بشدها كل شده و التانيه من غير ما اقصد و بصراحه عايشه معايا لكن ال thermal take باظت فى ساعتها اما بقى بالنسبه للصوت فى الالعاب هى ماسكه حلو اوى على الاذن بس المشكله مش مغطيه يعنى هى ممكن توجع شويه لناس وناس لا لكن طبعا العزل جيد جدا و انا مجربها على العاااااااااااااب كتييييير جدا الصوت بصراحه رووووووووووووعه و اجمل حاجه انه true surround وبيبااااان اوى فى الافلام انا بصراحه راضى عنها جدا برغم قله السعر اللى ساعات الناس بتخاف ليكون ده ليه علاقه بالجوده لكن arctic اثبتت العكس و انا مجرب
فى الحقيقه هى عندى مغطيه بشكل كامل
وكمان فى الحته الشمواه فى كمان باقى من هنا مش عارف انا اللى ودانى صغيره ولا ايه :D

بس موضوع الشد دا خد بالك :D