المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] هل اسعار قطع الهاردوير بمصر تأثرت بالوضع السياسي والاقتصادي ؟

the-storm
19-10-2013, 22:17
السلام عليكم
اريد شراء جهاز كمبيوتر جديد ولابتوب وبعض القطع ...بس مش مستعجل يعني ممكن استنى شهر او شهرين او حتى اكثر...هل السوق حاليا نازل ولا لأ ؟
يعني اشتري الوقتي ولا الاسعار متوقع تنزل بشكل كبير بسبب الوضع في البلد ؟
اي معلومات وشكرا

mando7610
19-10-2013, 22:36
شوف يا اخى السبب هو أرتفاع سعر الصرف للدولار مقابل الجنيه المصرى بمعنى القوه الشرائيه للجنيه المصرى بتقل و عليه بتزيد الاسعار .... و مش بس أسعار الحاسب بل أى شىء يتم أستيراده من خارج البلد بيرتفع ثمنه و بالنسبه للوضع السياسى الحالى فهو بالتأكيد بيأثر سلباً على الاقتصاد ... و لكن عند نزول معماريه جديده سواء من المعالج أو كارت الشاشه المعماريه الأقدم منه بتقل ثمنها وعليه لو انت مش مستعجل استنى مش هتخسر حاجه أو أنك تتجه الى المستعمل ....

Dr.Hsen
20-10-2013, 00:28
المشكله مش في اننا نستنا او نشتري علي طول
المشكله هي "جشع" التجار اللي بيبقو واصل لهم الرسايل البضاعه من بره بسعر قليل و يجي يبيع بسعر اعلي مع زيادة سعر الدولار وهو كده بيبقا كسبان 30% ! وازيد !!
و اللي سعره بيعلي مش بينزل ابدأ لحد ميخلص كله من السوق !!!

الرامات مثلا .. كنج ستون بقت قليله في الاسواق ودي مشكله عند الشركه نفسها
يقوم التجار معلين اسعار باقي الانواع تبع زيادة شركه واحده اللي هي الكنج ستون
واسعار الرامات من بعد الموضوع ده ارتعت الضعف !
انا كنت مشتري رام 4 جيجا كنج من سنه ونص ب90 جنيه دلوقتي وصل سعرها ل300 جنيه !
والكلام ده لان ليا صاحب عنده محل هاردوير وكنت معاه من ساعة مفتحه من سنه وشوفت اللي التجار عملوه فيه نصببب علنيييييييييي

ومن الملاحظ ان الدولار سعره بينزل بمعدل رائع ومع كده الاسعار في زياده وده بسبب عدم رقابة الاسواق مش في الكمبيوتر بس لألأ ده في كل حاجه

راسماليتهم طلعت عين ابونا :D

himaalex
20-10-2013, 00:41
المشكله هي "جشع" التجار اللي بيبقو واصل لهم الرسايل البضاعه من بره بسعر قليل و يجي يبيع بسعر اعلي مع زيادة سعر الدولار وهو كده بيبقا كسبان 30% ! وازيد !!

والكلام ده لان ليا صاحب عنده محل هاردوير وكنت معاه من ساعة مفتحه من سنه وشوفت اللي التجار عملوه فيه نصببب علنيييييييييي

ومن الملاحظ ان الدولار سعره بينزل بمعدل رائع ومع كده الاسعار في زياده وده بسبب عدم رقابة الاسواق مش في الكمبيوتر بس لألأ ده في كل حاجه

هو فيه جشع من التجار بلا ادنى شك .بس مش ده السبب الوحيد حضرتك جبت مثال الرامات
1333 ابتدى يوقف تصنيعها فى الصين علشان كده ابتدت تغلى لان السوق عندنا متاخر نوعا ما عن الاسواق العالمية وانظر الى باص 800 انهاردة اقل سعر ليها 2 جيجا 245 وده لان التشيب الرئيسي بقى قليل جدا تصنيعه

the-storm
21-10-2013, 00:16

يعني انا عاوز اشتري رامة 4 جيجا فيه امل تنزل ولا ايه ؟
كمان عاوز اشتري كارت 7750 ..
هل الاسعار هتقل ولا هتزيد
يعني مش هنستفيد بحاجة من الانقلاب ووجع القلب اللي في البلد دا ..!!

Ibrahim.Hamdy
21-10-2013, 12:33
للأسف لا أخفي عليكم ان الوضع العام في البلد يؤثر بشكل كبير وخاصة ارتفاع سعر الدولار وللأسف يستغل الكثير من التجار هذه الفرصة ليكون وقت المكسب وكما سمعتها بأذني من أحد التجار الكبار في السوق عند ارتفاع الولار وقال لي هذا وقت المكسب وكان سعيد به جدا رغم انه من الأشخاص المتدينين ولكن ما يفعله ليس شئ من الدين ولا الإسلام.
الأمر الثاني هو نقص البضاعة بشكل كبير نظراً لخوفهم من هبوط سعر الدولار فسيكون خطر كبير على بضاعته التي قام بشارءها بوقت ارتفاع الدولار ويجب بيعها بسعر منخفض

نحاول هذه الأسام في عرب هاردوير بتوفير القطع من أسواق خارجية بالتنسيق مع المصنعين بالخارج وهذا ما حدث في نزول بطاقات جديده والحمدلله كانت بأسعار تنافسية جدا
ومازال هناك العديد من الأسعار الجديدة التي ستنخفض في خلال أيام على المتجر

بالنسبة للأخ الذي يسأل على بطاقة 7750 هي متوفرة على متجر عرب هاردوير بسعر جيد وهو 700 جنيه
https://store.arabhardware.net/hardware/video-cards/gigabyte-gv-r775oc-1gi-radeon-hd-7750-1gb-128-bit-gddr5-pci-express-3-0-x16-hdcp-ready-video-card.html