المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عتااااااااااب علي الاداره

الصفحات : [1] 2

as-ks
24-10-2013, 15:31
والله انا زعلان جدا جدا من الاداره ومن فريقها ليه الاهتمام قل جدا جدا في المنتدي ليه مثلا الموقع ميدخلش في منافسه زي موقع tom hardware وغيره شوفوا موقع توم ومراجعته علي طول مهتمين وبينزلوا المراجعات في اسرع وقت معلش هنا عشان نستني مراجعه لي حاجه بيجيلي شلل عمال ما تنزلوا المرجع(ملوحظه انا بنتظر المرجعات هنا لنها رائعه جدا وبتخليك تفهم كل حاجه ) يعني مثلا انتوا ذكرتوا ان كارت r9-290 x موجود عندكم من زمان وفي المخازن والشركه ليكم سخه عشان تعلموا ليه مراجعه يعني البطاقه موجوده لديكم بالفعل ليه التاخير في المراجعه المواققع عمال تنزل مراجعات والاعضاء بينقلوا المرجاعت امال انتوا رحتم فيييييييييييييييييييييين مستنين ايه مش بس الكرت ده ده في حاجات تانيه متير موقع توم مثلا بينزل علي طول مرجعات وتقيمات المنتدي اسمه عرب (هاردوير) من اسمه باين لما لما تيجي تدخل وتلاقي مفيش فهرس للمراجعات ولا تنظيم الصراحه تتنخق من الموقع ممعلش الحق ميزعلش حد وانا نفسي الموقع يبقي حاجه كبيره ويكون علي مستوي عالي جدا منتظر ارائكم وللوكنت اقدر اعمل تصويت بس للاسف مش بعرف اعمله :)

Saudi_2014
24-10-2013, 15:38
شكرااا يا غالى علي المشاركه ;)

as-ks
24-10-2013, 15:42
شكرااا يا غالى علي المشاركه ;)
طيب انتا موافقني الرائ ولا لا

as-ks
24-10-2013, 16:00
44 مشاهده ولا واحد رد اذا كان موافقني الراي او لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:(

soul_
24-10-2013, 16:05
كلام سليم فريق المراجعات المفروض يكون له دور اكبر من الدور الحالي بكثير وبما ان الكرت موجود لديهم المفروض المراجعه تكون نازله مثل اي موقع تقني من المواقع الاجنبيه الي نزلت المراجعات

المتمرد11
24-10-2013, 16:11
السلام عليكم
لاتغضب يا اخى اعتقد ان الموضع بسيط فعند توفر هاردوير مقدم من الشركات او الوكلاء
لعمل مراجعات عليه فلاتجد تاخير من الموقع
وكان هناك اعلان من فتره بسيطه لمن يحب حضور عمل مراجعه على بعض كروت AMD الحديثه
وهذه مراجعه لهم
https://arabhardware.net/reviews/hardware/graphic-crads/19901-amd-radeon-r9-280x-r9-270x-review.html

as-ks
24-10-2013, 16:39
السلام عليكم
وهذه مراجعه لهم
https://arabhardware.net/reviews/hardware/graphic-crads/19901-amd-radeon-r9-280x-r9-270x-review.html

حبيبي انا مش متعصب ولا حاجه انا بس مضايق زعلان ثم انا مش قصدي علي 280 ولا 270 انا اقصد 290x اللي المواقع كلها عماله تنزل في مرجعات والموقع هنا مجرد بس انه بينقلها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثم التاخير ده مش بس في الكرت في حاجات تانيه كتير اي موقع اجنبي مجرد انك تكب اسم اي شي عايز مراجعه عنه فوره بتلاقيه مراجعه له وانتا عارف المواقع اللي بتعمل كده بس مش اكتر ثم انبه الموقع اسمه عرب هارد وير
يعني متخصص في الهاردوير وانا واحد من الناس اللي بحب اشوف مراجعاته المفروض الاداره تكون زكيه شويه كمان وتنبه انها الموقع العربي الوحييييييييييييييييييييييييييييييييييييد اليي بيقدم خدمات مثل دي بس انا حاسس انهم مش منتبهين

as-ks
24-10-2013, 16:46
وعلي فكره لو تتذكر ان العضو محمد اراهيم كان عامل موضوع عشان الاعضاء تتوقع سعر الباطقه وذكر بالموضوع ان البطاقه موجوده بالفعل في المخازن لكن في انتاظر سعرها الرسمي

Mohamad Ayman19
24-10-2013, 16:55
وعلي فكره لو تتذكر ان العضو محمد اراهيم كان عامل موضوع عشان الاعضاء تتوقع سعر الباطقه وذكر بالموضوع ان البطاقه موجوده بالفعل في المخازن لكن في انتاظر سعرها الرسمي
انا بالفعل في إنتظر البطاقة ان تتاح لشرائهاا

as-ks
24-10-2013, 17:07
انا بالفعل في إنتظر البطاقة ان تتاح لشرائهاا
لكن هل انتا موافقني في الراي ولا لا شوف مشاركتي عشان تاخد فكره انا بتكلم عن ايه ومشتكر في زيارتك

Sherif.Attia
24-10-2013, 17:08
السلام عليكم
وهذه مراجعه لهم

رد جميل

as-ks
24-10-2013, 17:09
رد جميل
طيب انتا موافقني في الموضوع ولا لا

Mohamad Ayman19
24-10-2013, 17:18
ي نحن لا نعرف ادارة عرب هاردوير بخصوص المراجعات ربما لم يحالفها الحظ في إنشاء مراجعة خاصة بها كما ان الكارت لن يتاح الان بالرغم من انهم كانو سيعرضوة للبيع بمجرد الاطلاق الرسمي الا ان هناك شئ قد جعل الامور تتاخر قليلا فلنترك الرد من الادارة لتوضح الامور :)

as-ks
24-10-2013, 17:21
ي نحن لا نعرف ادارة عرب هاردوير بخصوص المراجعات ربما لم يحالفها الحظ في إنشاء مراجعة خاصة بها كما ان الكارت لن يتاح الان بالرغم من انهم كانو سيعرضوة للبيع بمجرد الاطلاق الرسمي الا ان هناك شئ قد جعل الامور تتاخر قليلا فلنترك الرد من الادارة لتوضح الامور :)
يا استاذ محمد انا مش بتكلم عن الكارت خاصه انا بتكلم عن المراجعات عامه اهتمامها ضعيييييييييف جدا
ادخل علي موقع tom hardware او غيرها من المواقع وانتا تعرف وشوف كميه المراجعات اللي بيعلموها لقطع الهاردوير المختلفه

لمفروض الاداره تكون زكيه شويه كمان وتنبه انها الموقع العربي الوحييييييييييييييييييييييييييييييييييييد اليي بيقدم خدمات مثل دي بس انا حاسس انهم مش منتبهين

hussien2700
24-10-2013, 17:54
بوص أنا معاك في الكلام دي موقع عرب هاردوير كان أفضل من كده وياريت يرجع زي الأول دي غير أنا المشرفين ناس متزة ومحترمه
أنا متابع عرب هارديور من زمان بس مكنتيش بشارك بس أنا لو بصيت من تاريخ تسجيليل هتعرف أني متابع لة من زمان وهو كان الأولو أفضل من كده بكتير جدا
كان زمان الموقع بيقدم أفكار جديده وخباياه كتير
المقصود من النقد يا جماعة أن أداء الموقع يرجع زي الأول يعني دي وكلاء كتير عرفين من هو موقع عرب هاردير (أول موقع عربي متخصص في الهاردير )

Sherif.Attia
24-10-2013, 18:14
أخى الفاضل ليس الأمر أنى معك أو لا
على حد ما أعرف والله أعلم بأن هناك منتديات تشترى حق المراجعات من الشركات المصنعه فيكون لها ترخيص بذلك الأمر وأن المراجعات لها تاريخ طرح ليس بأى وقت وأيضاً بترخيص من الشركه المصنعه للبطاقه .
وأخيراً أخى الفاضل إذا كنت تريد أن ترى مراجعه لبطاقه رسومات لم تطرح ولم تعلن الشركه عن وقت طرحها فعليك بشرائها أولاً ونحن بمصر ولسنا بجوار الشركه المصنعه لهذه البطاقه .
لا تغضب فالأمر لا يدعى غضبك هكذا

snow leopard
24-10-2013, 18:41
انا مش فاهم انتو مش بتحبو الحقيقة ليه ليس يييا جماعة انا مسجل فى عرب هاردوير من 5 الى 6 سنين فاتو والله والله عرب هاردوير كان بيعمل موتمرات فى فنادق وكان العضو محمد الجوهرى الله يمسه بالاخير واعضاء لا اتذكر اسمها لكن لها فضل كبير والله اللى شوفوتو من 4 او 5 سنين يخللينى احزن لنهاردة لمنتدى قايم على 14 او 15 عضو فى قسم كروت الشاشة مثلا بس الصراحة ارجو الاهتمام بالمنتدى مش معنى المنتدى جاب مراجعة لكرت انو كدا تمام لازم ان نطور من نفسنا الحق مبيزعلش محدش يفتكر ان الكلام اننا نعيب فى المنتدى احنا والله بنحب المنتدى

Dr.Hsen
24-10-2013, 19:52
راعي الحاله الاقتصاديه و الظروف اللي البلد فيها بقالنا 3 سنين !!!

as-ks
25-10-2013, 11:52
معلش انا مش بسال عن الكرت خاصه انا بتكلم عن المرجاعات عامه ولو كان فيه لو ذره اهتمام كان واحد من الاداريين دخل ورد او عبر حتي

Ibrahim.Hamdy
25-10-2013, 13:31
أشكرك على على الموضوع وحرصك ان يكون عرب هاردوير دائماً في المقدمة
دعني اشرح لك بعض الأمور التي تخفى عن الكثيرين ، الحمدلله عرب هاردوير هو الآن أكبر موقع عربي في الأمور التقنية وخاصة الهاردوير وبدون اي منافس ، وتتم دائماً دعوتنا الى أكبر المؤتمرات وأخرها مؤتمر AMD ف هاواي وتفضل شخص من عرب هاردوير بالسفر وتغطية الحدث ولعلكم لاحظتم متابعتنا الشديد لإطلاق هذه البطاقة وحرصنا مع فريق AMD الشرق الأوسط على توفيرها بمجرد الإطلاق

أما بخصوص القطع هناك قسمين في كل شركة واحد يدى المبيعات Sales والآخر التسويق Marketing اذا كنت تقوم بالبيع فانت تتعامل مع قسم المبيعات كالتوكيلات ومتجر عرب هاردوير واذا كنت تتعامل في التوسيق كعرب هاردوير المنتدى والبوابة فتتعامل مع التوسيق ويكون هناك تنسيق بين القسمين باستمرار
عند اطلاق اي بطاقة تكون هناك نسخ متوفرة كعينات والتي تاتي من قسم التسويق لأنها عملية تسويقية ويقوم بتوزيعها طبقاً للتخطيط وأكثر المناطق في العالم مبيعاً من معلومات قام المبيعات بتزويده بها ، فمثلاُ هناك سمعة سيئه على الوطن العربي نحاول اصلاحها بسب ان معظم التوكيلات لا تاتي ببطاقات High End مما يجعل الشركات لا تقوم بعمل تزيع لها في المنطقه وكذالك المبيعات فأتذكر ان قام احد الأشخاص بوضع طلب خاص بخصوص التيتان وعندما راسلنا النبيعت قالوا لنا لا يوجد قطع لمنطقتكم (فالأمور لا تسري كما يظن البعض هي قطع للبيع فقط الموضوع أكبر من ذالك) ولكن حاولنا الا ان حصلنا على القطع وقمنا ببيع 8 قطع تيتان على ما اتذكر واثبتنا لهم اننا قادرين على بيع هذه القطع وجيجاابيات للبطاقات الرسومية هي أكثر الشركات تعاوناً معنا وهي تختلف على اللوحات الأم بالمناسبة ولذالك قام مكتب AMD الشرق الأوسط بتخصيص قطع للـ 290X للبيع وهذه تعتبر خطووه ممتازه فأمازون لم يحصل عليها بعد ولا موقع NewEgg من نوع جيجابايت وانما حصلنا عليها نحن ونفذت منذ قليل الكمية
وبهذا نستطيع اقناع الشركات لاحقاً بأننا قادرين على البيع والتسويق لهذه المنتجات العالية ، ونحن بالفعل طلبنا قطعة لمراجعة ولم يصلنا رد الى الآن في موعد توفرها الينا

الأمر الآخر ما ذكره الأخ Snow في الحقيقة عرب هاردوير الآن أقوى بمراحل عن السابق والأخ الجوهري كان يدير فري قالمراجعات لفتره وانتهت وانا نفس الشخص الذي كان يقوم باداةرا لقطع المطلوبه وطلبها ، فلا يوجد فارق كبير فقط أضف عليه حالة بلادنا العربية ووالأزمات الإقتصادية المتتالية وانخفاض كبير في عمليات البيع عن السابق وبالتالي من البديهي للشركات تقلق العينات لانها عملية عرض وطلب مالم يكن هناك طلب كبير من هذه المنطقه فلماذا تكلف الشركة نفسها وترسل بطاقه هذا هو منقطهم الذي نحاول تغييره

أتمنى ان تكون قد وصلتك الفكره ولا تلقي اللوم على إدارة عرب هاردوير فما وصلنا له الآن بفضل الله هو تقدم كبير واضف على ذالك محاربتنا من الكقر من التوكيلات في مصر هنا والإساءه الينا عند الشركات الأم ليقوموا بمنعهم من ارسال العينات لنا (رغم انها دعايه لهم ) بسبب تميزنا في ايصال القطع الغير متوفره في السوق ومشاركاتهم السوق

نحن لا نتجاهل اي رسائل ولم يقم في يوم من الأيام بارسال اي رسالة لي وتجلهلتها رغم انشغالي الشديد ولكن انا داماً سعيد بالتوجد هنا بين الأعضاء لأن بدايتي كانت من هنا وهو المكان الوحيد الذي يجمعنا جميعاً

snow leopard
25-10-2013, 13:38
يا استاذى عتابنا من حبنا للمنتدى وبالصراحة كلامك اقنعنى فعلا السوق العربى ليس بالقوة المطلوبة بس فى تحسن جاى اكيد قريب

snow leopard
25-10-2013, 13:39
على العموم يكفى رد الادارة ومصارحة الاعضاء بالحقيقة والتفاعل مع اعضائها

Ibrahim.Hamdy
25-10-2013, 13:39
أشكرك وردي كان ليس عتاب عليكم فأنا مقدر تماماً موقفكم ورغبتكم في تميز الوقع دائماً
ونحن نعمل دائماً على ذالك

Ibrahim.Hamdy
25-10-2013, 13:47
هناك شئ طريف آخر نواجهه دائماً
راجع هذا على الفيس بوك
https://www.facebook.com/ArabhardwareStore/posts/580816098650283?comment_id=66046836&offset=0&total_comments=5&notif_t=feed_comment

بالفعل البطاقة كانت موجوده في نسخ محدوده لا تتعدى الـ 3 قطع ونفذت والأخ محمد أيمن كاتب موضوع منذ قليل انه كان واحد ممن طلبوا البطاقه
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=367382

والآن الأخوه من قاموا بالرد يقوموان بالتشكيك ان عرب هاردوير حصل على البطاقة اصلا ويدعون انها قصة من وحي الخيال :) فلا أعرف لماا بعض الناس يحملون كره لعرب هاردوير فمن قاموا بالرد منهم اثنين يعملون في توكيلات ومواقع أخرى للمراجعات لم باتوا باي قطعة من هذا الجيل ولا قاموا بعمل مراجعة واحده :)
فمن الطبيعي ان يكون هذا حالنا طالما حملنا كره دائم لبعض والتخوين ونظريات المؤامرة هي التي دائماً تسيطر علينا :)

Mohamad Ayman19
25-10-2013, 13:55
هناك شئ طريف آخر نواجهه دائماً
راجع هذا على الفيس بوك
https://www.facebook.com/ArabhardwareStore/posts/580816098650283?comment_id=66046836&offset=0&total_comments=5&notif_t=feed_comment

بالفعل البطاقة كانت موجوده في نسخ محدوده لا تتعدى الـ 3 قطع ونفذت والأخ محمد أيمن كاتب موضوع منذ قليل انه كان واحد ممن طلبوا البطاقه
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=367382

والآن الأخوه من قاموا بالرد يقوموان بالتشكيك ان عرب هاردوير حصل على البطاقة اصلا ويدعون انها قصة من وحي الخيال :) فلا أعرف لماا بعض الناس يحملون كره لعرب هاردوير فمن قاموا بالرد منهم اثنين يعملون في توكيلات ومواقع أخرى للمراجعات لم باتوا باي قطعة من هذا الجيل ولا قاموا بعمل مراجعة واحده :)
فمن الطبيعي ان يكون هذا حالنا طالما حملنا كره دائم لبعض والتخوين ونظريات المؤامرة هي التي دائماً تسيطر علينا :)

الحمد لله اني لحقتها اشكرك يا استاذ ابراهيم علي ارشادك لي في الشراء وطبعا معتقدش ان متجر حيضيع سمعتة في الضحك علي الناس بسهولة فطبعا ياريت نتاكد من الي بنقولة قبل ما نحكم علي حد وشكرا :D

Ibrahim.Hamdy
25-10-2013, 13:59
لا تقلق أخ محمد سيتهمونك بعد قليل انك تابع لنا وان موضوعك مزيف :D ان هذا الأكونت هو اكونت ليس اصلا باسم ثاني وباقي تفاصيل نظرية المؤامره للفنان عمرو مصطفى ههههههه

Mohamad Ayman19
25-10-2013, 14:01
لا تقلق أخ محمد سيتهمونك بعد قليل انك تابع لنا وان موضوعك مزيف :D ان هذا الأكونت هو اكونت ليس اصلا باسم ثاني وباقي تفاصيل نظرية المؤامره للفنان عمرو مصطفى ههههههه

ههههههههههههههههههههههههه لا لا دنا معروف هنا المنتدي ولي حبايبي :P

خليهم يموتو بغيطهم :D :D

as-ks
25-10-2013, 14:03
والله انا محرج منك جدا يا استاذ ابراهيم بس انا والله مكنتش متعصب ولا حاجه انا كنت بدي راي عادي وانتا وضحتلي كل حاجه الان وسوال اخر
انا ناوي اشتري r9-270x toxic امتي هلاقيها في المتجر بالله عليك الكارت ده كتير عاوزينه والنسخه دي بالذات لانها تعتبر اعل ينسخه منتظر ردك

Ibrahim.Hamdy
25-10-2013, 14:14
أشكرك أخي as-ks على الرد انا عارف انك طاتب الموضوع من وافع حبك للمنتدى مش اكتر وانا فعلا سعيد بالمناقشه دي عشان في الآخر اما يكون مع الشركات دي في تابوان والإمارات بعرض عليهم كلامكم ولينكات المواضيع دي اثبات ان الناس عايزه الحاجاه دي

بالنسبه لـ Sapphire سننتظر التوكيل في مصر الى ان يقوم باحضار الشحنة الخاصه به

as-ks
25-10-2013, 14:31
والله انتا راجل محترم جدا وانا سعيد بسرعه ردك ويا ريت بس تنتبه لنقطه قويه وفي صالحكم انكم المنتدي الوحيد العربي اللي متخصص بالهاردير في الشرق الاوسط وانكم المرجع الاول في الشرق الاوسط ويا ريت تقول لي امتي تقريبا هتوصل البطاقه اللي
r9-270x toxic يعني بعد اسبوع مثلا او شهر وشكرا ليك مره اخري