المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مع الهارد

xmenqaz
24-10-2013, 22:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته , انا كان عندي مشكلة كدة و اتمني ان حد يساعدني . انا روحت البيت اتفأجات ان هارد عندي الكمبيوتر مش قاريه اتأكدت من الكبلات لقيتها تمام و عملت ريستارت كذة مرة و برضو مفيش فايدة لحد ما في مرة عملت ريستارت و الهارد ظهر بس كان مبطئ الكمبيوتر جدا و بيقعد يعمل اصوات غريبة !!! و كل 5 ثواني يعلق ! و دلوقتي انا فاصل كبلاته عشان ميهنجش الكمبيوتر , ممكن حد يقولي حل ؟ هو ممكن يكون فيرس ؟

أبو قصي
25-10-2013, 09:47
وعليكم السلام

مبدئياً أخي سأطلب منك تنزيل ونسخ قرص هايرنز الموجود في توقيعي والاقلاع عليه بأداة mini xp ثم فحص الجهاز من الفايروسات والتروجنات.

ثم قم بفحص الهارد بواسطة اداة hdd regenerator الموجود بنفس القرص لنتأكد من وجود او عدم وجود قطاعات تالفة في الهارد.

ان كان بإمكانك الاقلاع من الهارد الى الويندوز فسأطلب منك صورة لتبويب Health و Error scan ببرنامج HD Tune.

xmenqaz
25-10-2013, 23:01
وعليكم السلام

مبدئياً أخي سأطلب منك تنزيل ونسخ قرص هايرنز الموجود في توقيعي والاقلاع عليه بأداة mini xp ثم فحص الجهاز من الفايروسات والتروجنات.

ثم قم بفحص الهارد بواسطة اداة hdd regenerator الموجود بنفس القرص لنتأكد من وجود او عدم وجود قطاعات تالفة في الهارد.

ان كان بإمكانك الاقلاع من الهارد الى الويندوز فسأطلب منك صورة لتبويب Health و Error scan ببرنامج HD Tune.
طيب انا عندي hirens بس نسخة 15.0 تنفع ؟؟

xmenqaz
26-10-2013, 00:32
دلوقتي انا جربت ادخل ع mini xp بس الجهاز مش قارئ الهارد خااالص , اعمل ايه ؟

أبو قصي
26-10-2013, 08:56
سأطلب منك شبك الهارد على جهاز آخر مع الانتباه الى ضرورة وضع الجمبر في حالة slave ليكون ثانوي (في حالة ان الهارد IDE).

ثم الاقلاع على الهارد السليم وفحص الهارد المتضرر .

في حال لم يتم التعرف على الهارد أنصحك بإرسال الهارد الى فني ليقوم بفحص البورد الخاص بالهارد.

xmenqaz
26-10-2013, 15:53
اخي يرجي توضيح ما هو وضع الجمبر في حالة slave , اسف ف انا خبرتي ف الهاردوير ضعيفة

أبو قصي
26-10-2013, 19:00
اخي يرجي توضيح ما هو وضع الجمبر في حالة slave , اسف ف انا خبرتي ف الهاردوير ضعيفة

في حال كان الهارد IDE وليس SATA ستجد قطعه بلاستيكية بجوار مدخل الكيبل في الهارد, قم بوضع هذه القطعه بوضعية slave كما في الصورة:

https://www.overclock.net/attachments/hard-drives-storage/128964d1257969148-need-some-help-fast-please-07-optical-jumper.jpg

في الصورة الجمبر موضوع على Master انت ضعه على slave.

xmenqaz
26-10-2013, 20:40
لا انا بصيت ملقتش لا ماستر و لا slave و لا اي حاجة