المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص البروسيسور

drahmedsakr
28-10-2013, 01:31
السلام عليكم اخواني
ممكن حضرتكم تفيدوني ايه الاحسن للالعاب
بروسيسور Amd A4 or A6
ولا انتل I3 or I5 ايهما احسن في السرعه والاداء للالعاب والتصفح
انا محتار بين الانتل وو AMD ياريت تفيدوني بخبراتكم وشكراااا

المتمرد11
28-10-2013, 02:33
السلام عليكم
برجاء ذكر باقى مكونات جهازك
من كارت شاشه وحجم الشاشه والباور وموديل اللوحه الام بالكامل
وذلك ليستطيع الأعضاء مساعدتك

drahmedsakr
28-10-2013, 02:50
بالنسبه لباقي مكونات الجهاز الرامات 4 جيجا وكارت شاشه AT 5450 الياور سبلاي كولر ماستر 400 وات الشاشه acer 20

AHMED ELNESR
28-10-2013, 05:42
I5 احسن واحد

drahmedsakr
28-10-2013, 20:11
لو سمحتوا ياجماعه انا عاوز اعرف لو A6 هيكون كويس وسريع خصوصا في الالعاب الجديده
وهو بيكافي ايه في الانتل لانه سعره كويس بالمقارنه بالانتل خصوصا انه مزود بكارت شاشه تقريبا 7600
وكفائه ايه في الالعاب العاليه وشكرااا

أحمد معوض
28-10-2013, 20:59
وهو بيكافي ايه في الانتل لانه سعره كويس بالمقارنه بالانتل خصوصا انه مزود بكارت شاشه تقريبا 7600

الافضل تحديد اقصى سعر يمكن ان تنفقه فى المعالج وما هى مكونات الجهاز ...

من فضلك ايضا الافضل ان تذكر موديل المعالج بالكامل فمثلا هناك معالجات a6 ثنائية وثلاثية ورباعية النواة ......

المتمرد11
29-10-2013, 08:45

لو حضرتك هتعتمد على معالج الرسومات المدمج لتشغيل الالعاب يبقى خليك مع معالجك a6 والافضل تقول الميزانيه
اما لو هتجمع جهاز للالعاب بكارت شاشه خارجى غير 5450 يبقى حضرتك تختار الكارت وكما قال اخى احمد معوض حدد الميزانيه والقطع المراد شرائها
وان شاء الله ستجد المساعده من الاعضاء

drahmedsakr
29-10-2013, 09:42
الف شكر لكم اخواني
ايه رايكم اني اجيب A6 وافضل بالكارت 5450 هل الكارتين مع بعض هيحصل بينهم دمج ويعلوا من الكفاءه الكليه للهم والجهاز عندي هيقرأ الكارت ايه 5450 ولا 7600
الكارت عندي power color radeon hd 5450 up to 2.5gb hyper memory
وبالنسبه للبروسيسور هل هيكون سريع مع الالعاب هو تقريبا اربعه كور يعني سرعته عاليه وادائه هيكون عالي مش كده
معلش انا بس مش عارف ايه نظام AMD ومحتج نصيحتكم وبالذات في موضوع الدمج بين الكارتين ده
وبالنسبه للميزانيه عاوزها معقوله يعني حدود 1000-1200 ج

أحمد معوض
29-10-2013, 16:12
الف شكر لكم اخواني
ايه رايكم اني اجيب A6 وافضل بالكارت 5450 هل الكارتين مع بعض هيحصل بينهم دمج ويعلوا من الكفاءه الكليه للهم والجهاز عندي هيقرأ الكارت ايه 5450 ولا 7600
الكارت عندي power color radeon hd 5450 up to 2.5gb hyper memory
وبالنسبه للبروسيسور هل هيكون سريع مع الالعاب هو تقريبا اربعه كور يعني سرعته عاليه وادائه هيكون عالي مش كده
معلش انا بس مش عارف ايه نظام AMD ومحتج نصيحتكم وبالذات في موضوع الدمج بين الكارتين ده
وبالنسبه للميزانيه عاوزها معقوله يعني حدود 1000-1200 ج

اخى الكريم اذا اردت ان تفعل خاصيةAMD Radeon™ Dual Graphics يجب ان يكون الكارت الخارجى من سلسلة Radeon HD 6000 ، وبحد اقصى كارت HD 6670 .....
لكن المهم ان تذكر موديل البروسيسور بالكامل لانه مهم فى تفعيل تلك المهمة ، وعدم الاكتفاء فقط بذكر اسم A6 .....

سؤال اخر هل الميزانية المحددة شاملة بطاقة خارجية وبروسيسور وماذربورد ، ام ماذا ؟

drahmedsakr
29-10-2013, 21:54
اخى الكريم اذا اردت ان تفعل خاصيةAMD Radeon™ Dual Graphics يجب ان يكون الكارت الخارجى من سلسلة Radeon HD 6000 ، وبحد اقصى كارت HD 6670 .....
لكن المهم ان تذكر موديل البروسيسور بالكامل لانه مهم فى تفعيل تلك المهمة ، وعدم الاكتفاء فقط بذكر اسم A6 .....

سؤال اخر هل الميزانية المحددة شاملة بطاقة خارجية وبروسيسور وماذربورد ، ام ماذا ؟
الف شكر اسناذ احمد علي ردك انا مش عارف اسم البروسيسور بالكامل ممكن اتاكد من الاسم واقولهولك ان شاء الله
بس هو ممكن تفعيل خاصيةAMD Radeon™ Dual Graphics مع نوع الكارت بتاعي علي انواع تانيه من ال A6
وبالنسبه للميزانيه هي لشراء بروسيسور وماذربورد فقط وكنت اتمني الاكتفاء بالكارت اللي عندي لو هينفع يشتغل علي خاصيةAMD Radeon™ Dual Graphics
وشكراا علي متابعتك

أحمد معوض
29-10-2013, 22:16
الف شكر اسناذ احمد علي ردك انا مش عارف اسم البروسيسور بالكامل ممكن اتاكد من الاسم واقولهولك ان شاء الله
بس هو ممكن تفعيل خاصيةAMD Radeon™ Dual Graphics مع نوع الكارت بتاعي علي انواع تانيه من ال A6
وبالنسبه للميزانيه هي لشراء بروسيسور وماذربورد فقط وكنت اتمني الاكتفاء بالكارت اللي عندي لو هينفع يشتغل علي خاصيةAMD Radeon™ Dual Graphics
وشكراا علي متابعتك

ارى ان الافضل لك ان تبيع الكارت وتشترى تجميعة كويسة AMD APU وسيعطى اداء افضل من الكارت حتى مع معالج من فئة A6

التجميعة هى

AMD A8-6600K Richland 3.9GHz FM2 Quad-Core 950 L.E

ASUS A88XM-A Socket FM2+ Motherboard 800 L.E

المجموع 1750

ميزة هذه التجميعة انها تحتوى على معالج رباعى النواة من الجيل الثالث من المعالجات المسرعة Richland APU ، بمعالج رسومى مدمج HD 8570D .....
الماذر بورد من احدث شريحة A88X التى سيكون بامكانك مستقبلا الترقية الى الجيل الرابع الى المعالجات المسرعة Kaveri APU ....

فى حالة الميزانية لا تسمح من الممكن ان نقترح تجميعة اخرى ....