تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : اداء بطىء جدا لكارت الشاشة

abo_zahran
28-10-2013, 08:55
بسم الله الرحمن الرحيم
اشتريت انا من ثلاث اسابيع كمبيوتر جديد
مواصفاته كالآتى
cpu : amd fx 8530
m.b: gigabyte 970 d3
Rams : 2 x 8 gb
Graphic card: sapphire hd 5450
H.D : 3 Tb segate

والباور سبلاى تجارى جاى مع الكيسة الرخيصة ولم اشترى اى مبرردات
واكتفيت بالمبرد الذى يأتى مع البروسيسور
وايضا كارت الشاشة واحدي جيجا up to بدون مروحة وانا اشتريته قولت لمده شهر مثلا حتى ينزل الاصدارات الجديدة من ati واشتريها

طبعا انا غلطان انى لم اشترى فى البداية باور سبلاى احترافى يتماشى مع الامكانيات
فأول ما شغلت الجهاز الباور سبلاى طلع من داخله دخان وضوء فقمت سحبت الباور وباز الباور كده
فنزلت اشتريت كمان باور سبلاى تجارى وركبته ولاحظت ان الباور يعمل ومروحته تعمل ولكن لا يظهر اى شىء على الشاشة اى لا يوجد داتا
فقمت واخد الكيسة الضمان والخص قام بتفكيك القطع وتركيبها ثانية واشتغل الجهاز واشتريت باور سبلاى جديد احترافى
المهم اخذت الجهاز جربته فى البيت لقيت ان البروسيسور مروحته بتلف جامد وعامله ضوضاء فقمت بتوطية لفات المروحة من 5000 الى 3500
ووجدت حرارة كارت الشاشة عالى تصل الى 65 فى حالة الخمول و 75 فى حالة الجيمز والضغط
نيجى بقى لأداء الجهاز عامة
فالاداء كويس ولكن فيه تهنيج بسيط سعات عموما
أما بالنسبة للأداء فى الجيمز
فالأداء زبالة فعدد الفريمز لا يتعدى 8 فريمات فى اى لعبة
فقمت بتوطية الاعدادات فى الجيمز لأقل اعدادات ولكن مثلا فى gta iv اللعبة الفريمات فيها برده لا يتعدى 8 فى الثانية وكذلك لعبة pes 2014 , fifa 2014 تقيلة ,وايضا far cry 3 كل دول على اقل اععدادات لكنهم بطاء
وجربت العاب اخرى كنت اعتاد العبها على جهازى القديم ( intel dual core - ati hd 4350 - 4 gb rams ) بسلاسة ولكنها اشتغلت هنا ببطء شديد
السؤال هنا هل الباور سبلاى كده اثر على البوردة او على كارت الشاشة ولا ميأثرش طلاما هما شغالين
يعايز اعمل فحص باى برامج على البوردة وكارت الشاشة لاكتشاف العيب فين
لانى عملت 3 نسخ ويندوز وعملت سكان بالكاسبر والنود وعملت سكان لل malware وحدثت كارت الشاشة لاخر تحديث وحدثت بيوس البوردة

Ťắќľắḿḿ
28-10-2013, 09:29
السلام عليكم
اولاً اخي لا بد من اخبارنا بالمعلومات التالية:
1-ما هو نوع البور و ما هي قوته بالوت
2-ما هي دقة الشاشة التي تستخدمها و باي تعريف
3-نوع الويندوز المستخدم
مبدئياً كرت الشاشة ضعيف جداً و لا يتماشى مع امكانات الجهاز.و بالنسبة للبوردة و المعالج فاغلب الظن انهما يعملان جيداً

abo_zahran
28-10-2013, 10:19
مزود الطاقة من نوع crosair
Model : gs 700 w
الشاشة 23 بوصة hp ips , والريزلوشن 1920x 1080
وبتعريف ati 13.9.
استخدم الآن ويندوز 7 x64

نوفل 2010
28-10-2013, 11:21
كارت الشاشة ضعيف جدا حدث لاعلى ولن تجد مشكلة باذن الله

Saudi_2014
28-10-2013, 11:31
كارت شاشه بتاعك دا منتهي جداااااا .... اشتري على الاقل HD 7770

H_KIMO
28-10-2013, 11:43
ده كرت شاشة تلعب عليه وعايز اداء كمان ؟

محمد البرديسى
28-10-2013, 11:56
العيب فى كارت الشاشة ضعيف قوى الافضل لك شراء 6670 مع الباورالموجد لديك وهيكون فى فرق كبير او حدد ميزانية للتغير الكارت والباور وممكن ترشيح افضل من كدة

M o h a m a d
28-10-2013, 14:51
مشكلتك يا اخي مع كرت الشاشة فهو ضعيف جدا اما باقي مواصفات جهازك فهي قوية وتستطيع تركيب كرت من الفئة العلية
حدد ميزانيتك للكرت لننصحك بالأفضل

abo_zahran
29-10-2013, 14:00
شكرا يا جماعة على التفاعل انتوا كده طمنتونى على البوردة
طيب انا ميزانيتى فى كرت الشاشة اللى هشترية بإذن الله 1000 ريال سعودى فانتوا ترشحولى ايه من الكروت يعيش معايا وقت اطول ويناسبنى فى الجيمز والمونتاج والثرى دى ( الريندر ) وهل لو انتظرت الكروت الجديدة من ايه ام دى هل هتفرق فى السرعة والاداء بالميزانية اللى انا طارحها ولا الفرق مش كبير ؟
وهل لو عملت كروسفاير بين الكرت القديم والجديد هتزود اداء ؟

snow leopard
29-10-2013, 14:07
هات كرت 270 X بس يكون 2 جيجا مش واحد وبالنيبة للكروس فاير لازم يكون الكرتين شبه بعض تمام

abo_zahran
29-10-2013, 17:23
طيب كروت ايه ام دى الجديدة دى اجيبها منين فى المملكة العربية السعودية عشان مش لاقيها وانا موجود فى المنطقة الشرقية ولا ينفع اشتريها من بره وازاى الطريقة لو يمكن

KEEMO24
29-10-2013, 17:34
طيب كروت ايه ام دى الجديدة دى اجيبها منين فى المملكة العربية السعودية عشان مش لاقيها وانا موجود فى المنطقة الشرقية ولا ينفع اشتريها من بره وازاى الطريقة لو يمكن

تقدر تسئل الاعضاء في هذا الموقع
https://www.adslgate.com/dsl/index.php

الان الاعضاء الموجدين هنا اكثرهم مصرين