المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم , بور لكارت R9 280X , GTX 770

الصفحات : [1] 2

bedoo
31-10-2013, 17:10
السلام عليكم

انا عاوز اسم بور يشغل كروت 770 و 280X تمام يعني كرت واحد من الاتنين طبعا

ويكون في الحجات دي

1- سعره مش غالي اوي
2-بيدي قوته الحقيقية
3-يستحمل حجات كتيرة زي هاردات كتيرة و هكذا
4-كفائته تكون مش بتقل الا بعد مكدة كبيرة يعني مثلا 5 سنين على الاقل

فياريت تقولولي على نوع كويس يكون في الامكانيات اللي فاتت دي فقط انا طالب الاسم فقط
وشكرا مقدما

Dr_Hema2017
31-10-2013, 17:32
أنا من رأيي تجيب باور مش أقل من 750 وات علشان ينفعك أكتر للمستقبل ان شاء الله...شوف الباورات دي و اختار اللي يناسبك
XFX ProSeries XXX Edition 750W PSU Semi Modular (Bronze) 900 L.E
SeaSonic M12II Bronze 750W 80 PLUS PSU 900 L.E
CORSAIR CX750M 750w 80 PLUS Bronze Modular PSU 850 L.E
و لو الميزانية مش هتكفي ممكن تجيب ده
XFX ProSeries XXX Edition 650W PSU Semi Modular (Bronze) 700 L.E

bedoo
31-10-2013, 17:40
لالالالالا مش عاوز حاجة تنفع اكتر يعني مثلا عاوز حاجة مثلا يعني تنفع كرت مثلا GTX 770 فقط مع طبعا بقى مثلا هاردات كتيرة 4 تيرا بقى و الكلام ده ومراوح وكده انما بعد كده لما اجي اغير الكرت ان شاء الله هغير البور اكيد
فايه البور المناسب بقى ؟
+ كمان ياريت كفائته متكنش بتقل ولا وات عن المطلوب يعني الكرت بيحتاج 550 وات انا بقول 600 علشان لو حبيت ازود هاردات او حاجة فانا عاوز حاجة تشتغل 600 كاملين لمدة 4 سنين على الاقل وتكون بتدي القوة كاملة مش اقل
وتكون في ميزانية كويسة كده
وشكرا مقدما

Dr_Hema2017
31-10-2013, 17:48
لالالالالا مش عاوز حاجة تنفع اكتر يعني مثلا عاوز حاجة مثلا يعني تنفع كرت مثلا GTX 770 فقط مع طبعا بقى مثلا هاردات كتيرة 4 تيرا بقى و الكلام ده ومراوح وكده انما بعد كده لما اجي اغير الكرت ان شاء الله هغير البور اكيد
فايه البور المناسب بقى ؟
+ كمان ياريت كفائته متكنش بتقل ولا وات عن المطلوب يعني الكرت بيحتاج 550 وات انا بقول 600 علشان لو حبيت ازود هاردات او حاجة فانا عاوز حاجة تشتغل 600 كاملين لمدة 4 سنين على الاقل وتكون بتدي القوة كاملة مش اقل
وتكون في ميزانية كويسة كده
وشكرا مقدما
خلاص يبقى تجيب ده
و متجبش أقل من كدا يمكن تحب تزود حاجة أو تكسر السرعة....و الباور ممتاااااز و من شركة محترمة طبعا

bedoo
31-10-2013, 18:07
حلو اوي
السعر اولا كويس وانا ده كان اقصى سعر للبور
لكن عدة اسئلة عنه يا جماعة علشان اطمن 100%
هل البور ده بيدي ال650 وات كاملين ؟؟؟!!!
هل يعش معايا 4 سنين بدون كا كفائته تقل وات واحد حتى ؟؟؟ ولا كفائته بتقل برضه :(

bedoo
31-10-2013, 18:10
وكمان ايه البورات التانية غير ده اللي شبيها للمواصفات اللي انا عاوزها ؟؟؟؟؟ وتكون لا تزيد عن 700 ج برضه

soul_
31-10-2013, 18:19
خلاص يبقى تجيب ده
و متجبش أقل من كدا يمكن تحب تزود حاجة أو تكسر السرعة....و الباور ممتاااااز و من شركة محترمة طبعا
+1 ده احسن باور ممكن تلاقيه نوعيته ممتازه جدا ولو ميزانية سامحه تشتريه مدورش على باورات تانيه مش هتلاقي احسن منه

bedoo
31-10-2013, 19:11
يعني ده بيدي 650 وات كاملين و كفائته مش بتقل بمرور الزمن ؟ مع العلم اني سعات بشغل الجهاز 48 ساعة واكتر كفائته ثابتة مش بتقل يعني ممكن يعيش 4 سنين ولا ايه ؟

soul_
31-10-2013, 19:27
يعني ده بيدي 650 وات كاملين و كفائته مش بتقل بمرور الزمن ؟ مع العلم اني سعات بشغل الجهاز 48 ساعة واكتر كفائته ثابتة مش بتقل يعني ممكن يعيش 4 سنين ولا ايه ؟

على فكره اخي لا يوجد باورات تعطيك الكفائه المكتوبه عليها مثلا 650 واط لا يعطيك 650 واط ولكن لما يكون الباور اصلي ومختوم بشهادة 80plus مثل باورات xfx تعطيك 85% او اكثر من كفائتها وهذه هيه كفائه الباورات الاصليه بعكس باورات التجاريه كفائتها بتكون قليله جدا من ناحية الكفائه بتقل مع الزمن فهي تقل في جميع الباورات ولكن الاصليه بتقل بعد فتره طويله جدا جدا من الزمن يعني مثلا 5 سنين واكثر عشان كده احيانا بينصحو الناس يشترو باور زيادة عن حاجتهم وفي حالتك انت باور xfx 650 واط كافي جدا ولا داعي للقلق وممكن يعيش 4 سنين بالراحه

snow leopard
31-10-2013, 20:18
على فكرة خد الكلام دا من مجرب هات اعلى باور وافضلهم لانو هيقعد معك فترة طويلة من وجهة نظرى زيو زى الشاشة ومن وجههه نظر لو بتحدث جهازك وجايب حاجات جديدة هتعوز باور اكبر وبالتالى هتنسف الميزانية التحديث فى المستقبل افضل باور ليك ويعيش مستريح وصدقنى الغالى تمنو فيه xfx pre 750 watt ابو 900 جنيه دا باور فوق الممتاز جد وهيخدم معاك فترة طويلة وانت ميستريح

bedoo
02-11-2013, 22:00
طيب كده العضو snow leopard نصحني بالبور ده

Thermaltake Smart SE 730w PSU
فهل هو افضل ولا ده ؟

من حيث انه يستحمل فقط كرت زي 770 من نفيديا او gtx 860 أللي لسة هينزل لمدة 4 سنين بدون مشاكل وبعد كده ابقى اغير البور ان شاء الله بس برضه اي افضل ويعيش 4 سنين مستريح و كمان كفائته متاثرش ع الجهاز و ايه اللي بيدي كفائة اكبر ؟

bedoo
06-11-2013, 11:59
طيب كده العضو snow leopard نصحني بالبور ده

Thermaltake Smart SE 730w PSU
فهل هو افضل ولا ده ؟

من حيث انه يستحمل فقط كرت زي 770 من نفيديا او gtx 860 أللي لسة هينزل لمدة 4 سنين بدون مشاكل وبعد كده ابقى اغير البور ان شاء الله بس برضه اي افضل ويعيش 4 سنين مستريح و كمان كفائته متاثرش ع الجهاز و ايه اللي بيدي كفائة اكبر ؟

????????????????

soul_
06-11-2013, 13:26
????????????????

الباور ممتاز اخي وكلا الباورين اصليات وبيدوك كفائه عاليه وكلا الباورين هيعيشو معاك 4 سنين دون مشاكل ان شاء الله وبما انهم في نفس الفئه السعريه خذ 730 مع اني شخصيا اثق اكثر بباورات xfx فهي في الاصل تصنيع شركه سيسونيك وباورات سيسونيك لا يعلى عليها
يعني باختصار لو خذت اي باور منهم مش هتندم وهيعيشو معاك لفتره طويله جدا

bedoo
06-11-2013, 13:33
ماشي طيب ايه اللي بيميز سيسونيك يعني ؟ ده اللي عاوز اعرفه ايه ميزة XFX اللي مخلياها جامدة كده وغالية ؟ يعني مواد التصنيع بتاعتها تفرق في حاجة يعني ؟

soul_
06-11-2013, 16:31
ماشي طيب ايه اللي بيميز سيسونيك يعني ؟ ده اللي عاوز اعرفه ايه ميزة XFX اللي مخلياها جامدة كده وغالية ؟ يعني مواد التصنيع بتاعتها تفرق في حاجة يعني ؟
انا شخصيا اخي اقتنعت بباورات xfx من خلال المواقع الاجنبيه والعربيه المختصه بالهارودوير الكثير ينصح بها وبالتأكيد لما تتكلم عن باورات سيسونيك يعني جودة تصنيع عاليه

bedoo
06-11-2013, 17:02
تمام انا فاهم النقطة دي . انا عاوز اعرف ايه الفرق في جودة التصنيع العالية يعني من التانية تفرق في ايه ؟

bedoo
07-11-2013, 15:47
يا جماعة عاوز اعرف ايه الفرق في جودة التصنيع العالية يعني من التانية تفرق في ايه ؟
ياريت حد يجاوب

hamada_n2
07-11-2013, 18:32
يا جماعة عاوز اعرف ايه الفرق في جودة التصنيع العالية يعني من التانية تفرق في ايه ؟
ياريت حد يجاوب

اولا احب اشكرك يا اخى لأن موضوعك افادنى فى اختيار الباور لأنى تقريبا ناوى اجيب كرت من الاتنين الى ذكرتهم
علشان كده انا ان شاء الله ناوى اشترى
لو كان سعره فى اسكندرية كده
اما السبب مع العلم انى مش خبير فى الحاجات دى :p
بس طالما الاخوة قالوا انه كافى للكروت الى ذكرتها فاعتقد انه حيكون كافى برده للكروت القادمة فى المستقبل حتى لو قلت قدرته شوية لأن الكروت نفسها حتكون بدقة تصنيع اقل فاستهلاك الطاقة حيكون اقل وفى الاخر برده الله اعلم بس مجرد حبيت انقل لحضرتك رأيي وشكرا على موضوعك مرة اخرى

bedoo
07-11-2013, 20:59
العفو يا كبير
حاجة بس عاوز اوضحها بس انا دلوقتي مش عاوز بور للمستقبل ولا حاجة انا عاوزه 4 سنين مع كرت زي 280x او 770 فقط لا غير مش اجيال جديدة وكده ...
فعاوز اعرف طالما البورين اللي انا ذكرتهم نفس الشئ يبقى تفرق في ايه لو اخدت اي واحد فاهم ؟ يعني جودة التصنيع دي بتفيد فايه ؟

bedoo
07-11-2013, 22:48
طيب يا جماعة ايه رايكوا في كولر ماستر thunder m 620w ؟ هل هو يكفي 5 سنوات مع كرت 770 او r9 280x بدون مشاكل ولا ايه ؟

soul_
07-11-2013, 23:00
يا بيدو انت محسسني انك عاوز تصنع باور مش تشتري هههههههههه حكاية دقة تصنيع الباورات دي عاوزه مهندس كمبيوتر وعنده خبره كمان في الباورات عشان يشرحلك الباور ده يفرق عن التاني ايه في الدوائر الالكترونيه والخامات المصنع منها الباور
احنا بنفيدك في حاجات بنتعلمها مع الخبره اما حكاية ده يفرق عن التاني في جودة التصنيع زي ما قولتلك الباورين حاصلين على شهادة 80 بلس ومصنفين ضمن الباورات الاصليه وانت طلبك سهل عاوز باور يخدمك 4 سنين على الاقل والباورين يقدرو يقومو في المهمه دي بكل سهوله ومن ناحية جودة التصنيع باورات سيسنونيك خصوصا xfx معروفه بجودة تصنيعها العاليه ودي حاجه اتعلمتها من المواقع الاجنبيه والخبراء في حكاية الباورات بس مضنش في حد يقدر يفيدك الباور ده مصنوع ازاي وجودة تصنيعه عاليه ازاي لان دي عاوزه حد متخصص

bedoo
07-11-2013, 23:05
يا بيدو انت محسسني انك عاوز تصنع باور مش تشتري هههههههههه حكاية دقة تصنيع الباورات دي عاوزه مهندس كمبيوتر وعنده خبره كمان في الباورات عشان يشرحلك الباور ده يفرق عن التاني ايه في الدوائر الالكترونيه والخامات المصنع منها الباور
احنا بنفيدك في حاجات بنتعلمها مع الخبره اما حكاية ده يفرق عن التاني في جودة التصنيع زي ما قولتلك الباورين حاصلين على شهادة 80 بلس ومصنفين ضمن الباورات الاصليه وانت طلبك سهل عاوز باور يخدمك 4 سنين على الاقل والباورين يقدرو يقومو في المهمه دي بكل سهوله ومن ناحية جودة التصنيع باورات سيسنونيك خصوصا xfx معروفه بجودة تصنيعها العاليه ودي حاجه اتعلمتها من المواقع الاجنبيه والخبراء في حكاية الباورات بس مضنش في حد يقدر يفيدك الباور ده مصنوع ازاي وجودة تصنيعه عاليه ازاي لان دي عاوزه حد متخصص
ايوة ماشي انا مش بتكلم في النقطة دي دلوقتي
انا بسال دلوقتي عن بورين تانيين عاوز اعرف يعيشوا 5 سنوات مع كرت 280 ومراوح كثيرة وهاردات ولا لا ؟
الاول Cooler Master GX650 650w Bronze Certified PSU
الثاني Cooler Master
thunder m 620w ؟
ما الافضل فيهماو هل اي حد منعم يقدر يقوم المهمة اللي انا عاوزها ولا لا انه يعيش 5 سنوات مع كرت 770 او r9 280x ومراوح وهاردات كتيرة طبعا هل قدر اي منهم ولا لا وايه افضلهم ؟

soul_
07-11-2013, 23:11
ايوة ماشي انا مش بتكلم في النقطة دي دلوقتي
انا بسال دلوقتي عن بورين تانيين عاوز اعرف يعيشوا 5 سنوات مع كرت 280 ومراوح كثيرة وهاردات ولا لا ؟
الاول Cooler Master GX650 650w Bronze Certified PSU
الثاني Cooler Master
thunder m 620w ؟
ما الافضل فيهماو هل اي حد منعم يقدر يقوم المهمة اللي انا عاوزها ولا لا انه يعيش 5 سنوات مع كرت 770 او r9 280x ومراوح وهاردات كتيرة طبعا هل قدر اي منهم ولا لا وايه افضلهم ؟

ايوه يا غالي مفيش مشكله مع باور 650 اصلي استهلاك الهارد والمراوح قليل جدا انا من ناحيتي برشحلك xfx وبرضه لو اشتريت كولر ماستر 650 هيبقى تمام اما 620 انساه لانك بتقول هتركب مراوح وهاردات كتير

bedoo
07-11-2013, 23:41
اهم حاجة يعيش 5 سنوات ولا لا ؟؟؟ وهو هيبقى مليان على اخره يعني الجهاز كله هيبقى مستهلكه وده بيقلل من عمره الافتراضي صح ولا ايه ؟
كمان معلش علشان البور مش موجود في السوق المصري كتير فايه كمان البور المشابه له ؟

soul_
08-11-2013, 00:59
اهم حاجة يعيش 5 سنوات ولا لا ؟؟؟ وهو هيبقى مليان على اخره يعني الجهاز كله هيبقى مستهلكه وده بيقلل من عمره الافتراضي صح ولا ايه ؟
كمان معلش علشان البور مش موجود في السوق المصري كتير فايه كمان البور المشابه له ؟
من ناحية هيعيش 4 او 5 سنوات هيعيش ان شاء الله وكله بامر الله ومهما يقلل من عمره الافتراضي مش هيقل معاك عن 5 سنين ان شاء الله مع الاخذ بعين الاعتبار العيوب المصنعيه احيانا الباور بيكون فيه عيب مصنعي وده قليل جدا واصلا بيكون معاه كفاله ولو فيه عيب مصنعي تستبدله بكل بساطه
من ناحية البديل عندك بدائل ومتوفره في متجر عرب هارودير وانت ساكن في مصر على ما اضن الشراء هيكون سهل جدا
Corsair VS Series VS650 / 650W (https://store.arabhardware.net/hardware/power-supplies/corsair-vs-series-vs650-650w.html)

Thermaltake Smart SE 730w / 730W (https://store.arabhardware.net/hardware/power-supplies/thermaltake-smart-se-730w-730w.html)

Corsair CX750M / Builder Series / 750W (https://store.arabhardware.net/hardware/power-supplies/corsair-cx750m-builder-series-750w.html)

bedoo
08-11-2013, 01:15
اسف ياباشا كنت فاكرك ساكن في مصر
انا ساكن في مصر اه وبالنسبة للبور ممكن اجيب الاولاني بسبب سعره الجميل بس ياريت يطلع محترم لاني بخاف من البورات اللي سعرها بيكون قليل كده

bedoo
08-11-2013, 01:44
اخر حاجة بقى معلش البور corsair cx 600 كويس برضه ولا ايه ة؟

معلش دي اخر حاجة في الموضوع

soul_
08-11-2013, 14:12
اسف ياباشا كنت فاكرك ساكن في مصر
انا ساكن في مصر اه وبالنسبة للبور ممكن اجيب الاولاني بسبب سعره الجميل بس ياريت يطلع محترم لاني بخاف من البورات اللي سعرها بيكون قليل كده

متجبش الباور الاول يا بيدو عشان مش حاصل على شهادة 80plus بس الباورين التانين في كويسين يعني عندك الباورات دي اختار منها

Thermaltake Smart SE 730w / 730W (https://store.arabhardware.net/hardware/power-supplies/thermaltake-smart-se-730w-730w.html)

Corsair CX750M / Builder Series / 750W (https://store.arabhardware.net/hardware/power-supplies/corsair-cx750m-builder-series-750w.html)
باور corsair cx 600 مش انصحك بيه لانك بتقول هتركب هاردات ومراوح ف 650 واط كويس لاستخدامك

الحوت
08-11-2013, 14:13
لو تقدر تجيب هذا
https://www.corsair.com/en/power-supply-units/gs-series-power-supply-units/gs-series-gs700-80-plus-bronze-certified-power-supply-2013-edition.html

افضلك وخصوصا انه مع كسر سرعه رح يساعدك

bedoo
08-11-2013, 16:20
لا مش هكسر سرعة
تمام يبقى كده الخيارات اللي قدامي ومناسبة ليا حسب التوفر في محلات معينة والسعر هي

Cooler Master GX650 650w Bronze Certified PSU

Corsair VS Series VS650M 650w PSU

CORSAIR CX600M 600w 80 PLUS Bronze Modular P
اي واحد فيهم يظبط صح ؟ + التالت اللي انا سالت عليه ومحدش جاوبني ياريت حد يقولي كويس ولا ايه اللي هو

CORSAIR CX600M 600w 80 PLUS Bronze Modular PSU
لان سعره كويس ومتوفر

وفي واحد مشغل عليه كرت R9 290X كمان