المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شراء موبايل اندرويد جديد مصر

mahmoud20070
02-11-2013, 00:50
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخوانى الكرام احتاج شراء موبايل جديد واستخدامى عليه كالاتى هو قراءه كتب واحتاج لكاميرا عاليه الوضوح ويفضل طبعا يكون باخر اصدار اندرويد جيلى بين للتطبيقات لانى احب استخدمها اريد شراءه من مصر القاهره

انا للعلم عندى حاليا نوكيا n70 واستخدمه فى كل شئ تتخيلوه قراه كتب وسماع صوتيات ومشاهده فيدوهات وايضا كاميرات ال 2 ميجا بيكسل برغم انه ضعيفه لكن اصور بها فيديو وصوت ممتازين لكنه الان فى حاله لا يرسى لها لذلك قررت شراء جديد

قد وضعت ميزانيه حوالى 1000 جنيه الى اخر شئ 1200 لكن لو اقل يكون افضل وبعد بحث احضرت لك مجموعه من الهواتف اتمنى تخيرونى بين الافضل منهم من حيث شاشته الكبيره الواضحه والكاميرا العاليه الجوده و يستحمل العمل والشغل وتكون ذاكرته الداخليه لا بأس به لان لن اشترى كارت ميمورى خارجى

Sony Xperia tipo Dual Sim

Samsung Galaxy Y Duos S6102

Sony Xperia E Dual C1605

LG Optimus L3 II E430

Samsung Galaxy Young S6312

Alcatel OT-5035D

صراحة كنت محدد الى سعر 1000 جنيه لكن الهاتف الاخير المسمى الكاتل هذا عجبنى جدا فهو شاشته كبيره والكاميرا تبعه 5 ميجا بيكسل والنظام عليه هو اندرويد جيلى بين اخر اصدار فاجد ممتاز جدا لما احتاجه لكن صراحه لم اسمع عن شخص اشترى اندرويد بهاتف الكاتيل كما انى لا اعرف عيوبه ومميزاته فما رايكم انتم مع العلم السعر صعب ان يزيد عن 1200 كحد اقصى وان شاء الله اخر الاسبوع هذا او بدايه القادم ساكون شاريه باذن الله

HerOIraK
02-11-2013, 21:08
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ,,

أخي العزيز أنصحك بهاتف Alcatel X Pop 5035 .. الحرف D يرمز الى وجود شريحتين ..
لانه بشاشة كبيرة وجميلة وجيدة للقراءة أو تصفح الانترنت أو للالعاب وحجمها 4.5 انش .. وكاميرة 5 ميغا بكسل وبتصوير HD ..
ذاكرة عشوائية 512 ميغابايت فهي كافية ان شاء الله للاستخدام الخفيف والمتوسط وقد تواجد بعض التعليق عند الاستخدام الثقيل ..
معالج ثنائي النواة بسرعة 1 جيجاهرتز ونظام الجلي بين 4.1 ..
بكل هذه المواصفات تجعله الافضل من بين الهواتف الاخرى من نفس الفئة السعرية ..

سوف تواجه صعوبات في ايجاد أكسسوارات للجهاز بسبب عدم انشار منتجات الشركة في انحاء مصر ..

مبروك مقدما .. وبالتوفيق ان شاء الله ..

mahmoud20070
02-11-2013, 21:54
اشكرك استاذى الكريم على الرد طيب بالنسبه للتعليق وكذا يعنى لو قمت بلعب جيمز عليه او تنزيل تطبيقات لان احب التطبيقات هل سوف يتعبنى

وبالنسبه للاكسوار انا ممكن بالكثير اشترى له كارت ميمورى جديد

بالنسبه للتاتش قرات لاحد الاخوه هنا لا اتذكر قال انه واجهه فيه مشكله فى التاتش فهل هذا عيب فى الجهاز ؟؟؟

ومشكور على ردك مره اخرى استاذى الكريم

HerOIraK
03-11-2013, 08:05
في الجيمز او التطبيقات مفيش مشاكل ان شاء الله ..
انا اقصد اذا قمت بفتح اكثر من تطبيق في وقت واحد ..

انا اقصد بالاكسسوارات .. الجراب .. سكرين بروتكتور .. مثل هذه الاشياء ..

أنا لم أجرب الهاتف .. ولكنى جربت الي أقل منه وهو m pop لاحضت فيه ثقل في اللمس .. لا أقصد ان اللمس سيء مثل الهواتف القديمة ..

لا شكر على واجب أخي العزيز ..

mahmoud20070
05-11-2013, 00:40
طيب استاذى الكريم اخر معذره لو اتعبتك معى اترك القائمه التى بالاعلى قد حدثتها بهواتف اخرى فقولى ما افضلهم وزودت سعر الشراء الى 2200 جنيه

Samsung I8262 Galaxy Core (Dual Sim)
Samsung S7272 Galaxy Ace 3 DUOS
Samsung i8190 Galaxy S3 (S III) Mini

اعتقد ان الاخير هذا يعتبر افضلهم هل هذا صحيح اذا لو تعرف عيوب له ياريت تذكرها لانى شراء باذن الله هذا Samsung i8190 Galaxy S3 (S III) Mini فما رايك فيه وما هى عيوبه لان اطلعت على احد مواقع التى تعطى تفاصيل الهواتف وراى الاعضاء وجدت اعضاء يشتكون منه وان جودت الشاشه هى VGA

انظر هنا استاذى الكريم

https://www.unlimit-tech.com/blog/?p=87954

واخرون يقولون ان صوته منخفض والاهم بطاريته تنتهى بسرعه وهذا لن يصلح معى لانى كل عملى ع الهاتف طوال اليوم

فما رايك انت استاذى الكريم ولو تعرف موبايل افضل منه وبنفس السعر او اعلى قليلا اذكرها لى واعتذر على الازعاج

mammoth
05-11-2013, 18:40
يمكنك وضع سامسونج جراند ف المقارنه "" لسه كان ب 2250 على موقع سوق ولكنه خلص""
وطالما كل شغلك عليه فاعتد انك لازم تتاكد"اذا كانت الخاصيه دى تهمك" ان الخطين دول اكتيف .. يعنى لو بتتكلم ف الخط الاول مثلا التانى يكون شغال .. مش مغلق
والاخ هيرو جزاه الله خيرا يفيدك ف الموضوع ده ان شاء الله

HerOIraK
05-11-2013, 21:32
طيب استاذى الكريم اخر معذره لو اتعبتك معى اترك القائمه التى بالاعلى قد حدثتها بهواتف اخرى فقولى ما افضلهم وزودت سعر الشراء الى 2200 جنيه

Samsung I8262 Galaxy Core (Dual Sim)
Samsung S7272 Galaxy Ace 3 DUOS
Samsung i8190 Galaxy S3 (S III) Mini

اعتقد ان الاخير هذا يعتبر افضلهم هل هذا صحيح اذا لو تعرف عيوب له ياريت تذكرها لانى شراء باذن الله هذا Samsung i8190 Galaxy S3 (S III) Mini فما رايك فيه وما هى عيوبه لان اطلعت على احد مواقع التى تعطى تفاصيل الهواتف وراى الاعضاء وجدت اعضاء يشتكون منه وان جودت الشاشه هى VGA

انظر هنا استاذى الكريم

https://www.unlimit-tech.com/blog/?p=87954

واخرون يقولون ان صوته منخفض والاهم بطاريته تنتهى بسرعه وهذا لن يصلح معى لانى كل عملى ع الهاتف طوال اليوم

فما رايك انت استاذى الكريم ولو تعرف موبايل افضل منه وبنفس السعر او اعلى قليلا اذكرها لى واعتذر على الازعاج

نعم S3 mini افضلهم .. وبحسب مراجعة موقع تقنية بلا حدود و موقع phonearena فأن البطارية جيدا جدا وتصمد الى يوم تقريبا ..

ولكني أرشحلك هاتف HTC Desire 500 .. رفم اني لم اجربه ولكن المراجعات التقنية تبشر بالخير ..
مواصفاته جيدا جدا .. من معالج رباعي النواة وذاكرة عشوائية 1 جيجا .. الى الكاميرة 8 ميغابكسل ..
وتصميمه الجميل .. ونظام الجلي بين 4.12 ..
سعره تقريبا 2400 جنيه مصر ..

مبروك مقدما .. بالتوفيق ان شاء الله ..

mahmoud20070
05-11-2013, 21:58
مشكور استاذى الكريم على تعبك معى

HerOIraK
05-11-2013, 22:02
هذا واجبي اخي العزيز

Sent from my ALCATEL ONE TOUCH 997D using Tapatalk

mido hamdy
06-11-2013, 01:26
أخى الكريم اذا استخدامك العاب وبرامج كتير وتصفح نصيحة حاول تزود الميزانية وخد Sony Xperia SP بسعر 2500 جنيه بدون ضمان .
الموبايل يناطح الموبايلات العملاقة زى S4 , Xperia Z , HTC One , Iphone 5 . وبالنسبة لسعره ده لا يوجد منافس ليه نهائى
وخلى بالك اهم شئ هى شريحة المعالج وليس عدد الأنوية ( فهاتف HTC Desire 500 معالجه قديم جدا وبيستهلك طاقة من البطاية اكتر
ودقة تصنيعه عالية أى توجد سخونة مع الأستخدام بجانب المعالج الرسومى الضعيف مع الألعاب )
وعلى فكره موبايل Sony Xperia SP تفوق فى بعض الأختبارات على iphone 5 , Xperia z وواخد تقييمات عالية جدا وتقريبا منعدم المشاكل .

mahmoud20070
08-11-2013, 01:03
مشكور اخى الكريم ميدو بس فيه مشكلتين موضوع من غير ضمان ده مش مريحنى انا كنت ممكن بنفس السعر اللى حددته اجيب واحد قوى جدا بس فضلت ده عليه عشان بضمان

المشكله التانيه انه سونى وانام ش عارف ليه مرتاح لسامونج اكتر الكل بيشكر فيه ويقولوى مثلا كاميرا السامسونج ال 5 ميجا افضل من ال 8 ميجا فى نوكيا مثلا كوضوح وكده عموما

انا حضطر اجل الموضوع قليلا لاخر الشهر باذن الله بسبب ظروف طارئه ومين عارف يمكن التليفون اللى اخترته ده يرخص او يطلع حاجه بنفس السعر اقوى وربنا

مشكورين يا شباب على تعبكم

mido hamdy
08-11-2013, 02:44
مشكور اخى الكريم ميدو بس فيه مشكلتين موضوع من غير ضمان ده مش مريحنى انا كنت ممكن بنفس السعر اللى حددته اجيب واحد قوى جدا بس فضلت ده عليه عشان بضمان

المشكله التانيه انه سونى وانام ش عارف ليه مرتاح لسامونج اكتر الكل بيشكر فيه ويقولوى مثلا كاميرا السامسونج ال 5 ميجا افضل من ال 8 ميجا فى نوكيا مثلا كوضوح وكده عموما

انا حضطر اجل الموضوع قليلا لاخر الشهر باذن الله بسبب ظروف طارئه ومين عارف يمكن التليفون اللى اخترته ده يرخص او يطلع حاجه بنفس السعر اقوى وربنا

مشكورين يا شباب على تعبكم

مين اللى قال الكلام ده ؟ سونى شركة من الشركات الرائده زيها زى سامسونج و ال جى واتش تى سى . بل بالعكس سونى اضمن لأن سامسونج خلاص

هى اللى مسيطرة على السوق عشان كدة لما خدت سمعة جامدة فيه موبايلات كتير بتنزل بمشاكل وشوفت ناس كتير كان معاها S3 وباظ منها بعد فترة الضمان

وكانوا بيبيعوا الموبايل تقطيع . وكمان معظم موبايلاتها بتتصنع من البلاستيك الخفيف . عموما الموبايل Xperia SP لو بالضمان تمنه 2700 .

evo2022
08-11-2013, 20:21
اخي محمود لو موضوع شرحتين دة مش فارق معك يبقي انصحك بلوميا 520 افضلهم و سعرة رخيص جدا و قريبا هينزل منة المعدل و بنفس السعر تقريبا حوالي 1200 جنية
اما عن كاميرا النوكيا هي تحصل علي افضل جوائز في التصوير وافضل كاميرا هتلاقيها في نوكيا سواء في عدد البكسل او حساس الاضائة و افتحت الكاميرا او عدد العدسات
اما لو في حدود 2200 انصحك 720 خاصة انة بكاميرا ممتاز جدا جدا سواء كانت الكاميرا الخلقية او الكاميرا الامامية ممتازة جدا افضل من اي هاتف في سعرة و بشاشة جميل جدا بنسبة لسعر و بطارية 2000 امبير هو الافضل في سعر

mido hamdy
09-11-2013, 02:11
اخي محمود لو موضوع شرحتين دة مش فارق معك يبقي انصحك بلوميا 520 افضلهم و سعرة رخيص جدا و قريبا هينزل منة المعدل و بنفس السعر تقريبا حوالي 1200 جنية
اما عن كاميرا النوكيا هي تحصل علي افضل جوائز في التصوير وافضل كاميرا هتلاقيها في نوكيا سواء في عدد البكسل او حساس الاضائة و افتحت الكاميرا او عدد العدسات
اما لو في حدود 2200 انصحك 720 خاصة انة بكاميرا ممتاز جدا جدا سواء كانت الكاميرا الخلقية او الكاميرا الامامية ممتازة جدا افضل من اي هاتف في سعرة و بشاشة جميل جدا بنسبة لسعر و بطارية 2000 امبير هو الافضل في سعر

هو مين بس بيشترى موبايل بنظام الويندوز العقيم ؟ انته عارف ان نسبة الويندوز فى سوق الموبايلات 7% فقط وان الأندرويد هو رقم واحد بنسبة 80 % !

النظام سلس وتمام لكن ملهوش فايدة وحاجات كتير ناقصة واهمها مفيش File Manager ومفيش Equalizer رسمى وNotification Center ليست بالمستوى

ولا يمكن تنصيب اى تطبيقات او العاب من خارج المتجر ( اى لا يمكنك الأستفادة من البرامج المدفوعة المهكرة مجانا زى الأندرويد وiOS )

لا يوجد قص ولزق ونسخ للملفات بالأضافة الى البرامج الشهيرة التى توجد على الاندرويد نسخة الويندوز منها مستواها سئ جدا وناقصة الكثير من المميزات .

وفقا لكل ما سبق فأن ويندوز فون هو اسوأ نظام تشغيل ( وجهة نظرى ) مع انى قبل كدة كنت بستخدم موبايل بنظام ويندوز 6.5 القديم وكان فيه كل شئ

مايكروسوفت بترجع خطوات للخلف ولا تتقدم للأمام .

evo2022
21-06-2014, 14:53
هو مين بس بيشترى موبايل بنظام الويندوز العقيم ؟ انته عارف ان نسبة الويندوز فى سوق الموبايلات 7% فقط وان الأندرويد هو رقم واحد بنسبة 80 % !

النظام سلس وتمام لكن ملهوش فايدة وحاجات كتير ناقصة واهمها مفيش File Manager ومفيش Equalizer رسمى وNotification Center ليست بالمستوى

ولا يمكن تنصيب اى تطبيقات او العاب من خارج المتجر ( اى لا يمكنك الأستفادة من البرامج المدفوعة المهكرة مجانا زى الأندرويد وiOS )

لا يوجد قص ولزق ونسخ للملفات بالأضافة الى البرامج الشهيرة التى توجد على الاندرويد نسخة الويندوز منها مستواها سئ جدا وناقصة الكثير من المميزات .

وفقا لكل ما سبق فأن ويندوز فون هو اسوأ نظام تشغيل ( وجهة نظرى ) مع انى قبل كدة كنت بستخدم موبايل بنظام ويندوز 6.5 القديم وكان فيه كل شئ

مايكروسوفت بترجع خطوات للخلف ولا تتقدم للأمام .

اولا 7 في المئة و كام شركة بتنتج به دلوقتي بقي فية شركات كتير بتنتج به و حتي المحلية خاصة بعد تحديث WP8.1
بنسبة لمدير الملفات موجود نسخة رسمية من قال ان مافي نسخة رسمية موجوده علي المتجر من ميكروسوفت علي فكرة و بنسبة لمعدل الصوت موجود في الضبط علي فكرة لكن للهواتف الداعمة لدولبي و علي كلامك دة يبقي نظام ابل عقيم جدا جدا
و لا تنتكر اخي ان البرامج علي النظام بيتم تحدثها بشكل سريع لا تتوقع ان يتم اطلاق برنامج لاول مرة يحمل كل مميزات برامج اطلتها من فترة طويل علي انظمه اخري لكن مع التحديثات المسافة بتقل زي ما عدد التطبيقات بيزيد علي المتجر ز ي مخواص النظام بزيد
اما عن برامج الهكر دة لان النظام محمي جيدا و حتي الان لم يتم اختراقة مثل ابل او اندرويد و من الواضح من سؤال صاحب الاستفسار انة شحص يرغم في هاتف منظم و لا يرغم في دخول الي تلك العقيدات اللي هتخلية يفقد بياناتة و يعمل فرمات كل شوية
معلومة موجود برضوا قص ولصق الملفات انت بس يظهر لم تستخدم النظام بعد اول نسخة و لم تتعرف علي الجديد في تحديث WP8.1
في اختلاف كبير جدا بين WM و بين WP لا تقارن بين الاثنين ابدا الان الثاني مبني من الصفر م منبي بشكل مستقر اكتر و صعب اختراقة ان لم يكون مستحيل