المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص كارت شاشه 650 و الرامات في الرندر علي برنامج فاينال كت

elmohnds
02-11-2013, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مواصفات جهازي

Dell Precision T7400 2x Quad Core 3.0GHz Xeon X5450 12m cache

Intel Processors: DUAL (2) Intel Xeon Quad Core 3.0GHz 1333MHz FSB 12MB Cache

Memory: 8GB PC2-5300 667MHz DDR2 ECC Full Buffered Memory

Hard Drive: Hard Disk 1000 GB 7200 rpm sata

Power Supply: Single Power Supply1000 Watt

Integrated Features: DVD, Front Bezel, Intel GB NIC, USB

VIDEO CARD: Gtx 650 ASUSS 1GB

انا بشتغل علي برامج فاينل كت و افتر افيكت و برمير واحيانا فوتوشوب

المشكله ان الجهاز في الرندر في الفاينل كت بيطول الي حد ما رغم ان فيه جهاز اقل منه في المواصفات

ويعتبر اسرع الجهاز الي اقل منه مواصفاته

بروسيسور واحده فقط i7 لكن لا اعرف موديله ورمات 8 جيجا ddr3

و كارت شاشه gtx 570

مش كدا يبقي انا جهازي اقوي لان جهازي 2 بروسيسور الكارت احدث ولا ايه

سؤالي انا نويت التحديث لكن بمبلغ صغير معايا 500 جنيه

امامي خيارين اما شراء رامات 16 وتبديل الرامات الي عندي وسألت لقيتهم ب 500 فرق

اما تغير كارت الشاشه مع العلم اني حاولت تغيره و اشتريت amd 6970

لكن لم يعمل عند تركيب باور 6 بن و 8 بن الي موجودين في الكيسه الجهاز لا يعمل نهائي مجرد المراوح تلف وتوقف بسرعه
عند تركيب 2 باور 6 بن الجهاز يعمل لكن الكارت ينور نور احمر والشاشه لا تعمل

مش عارف ليه الباور الي في الكيسه 1000 وات اصلي اصلي من نوع dell الي جي في الجهاز

كل ما اقول لاي شخص الباور 1000 ومشغلش الكارت يقولي الباور مش اصلي مع انا بفهم في الاجهزه الاستيراد ده فعلا الي جي معاها

المشكله برضو ان مفوش غير مكان واحد للمخرج الي بيركب فيه المحول لل 8 بن فدي برضو مشكله كنت ممكن اركبله ادبتور لكن فيه مخرج واحد بس مش 2 او 4

بجد مش عارف

سؤالي هل ازود الرامات ولا اجيب كارت gtx 660

مع العلم اني محتاج كارت يكون 256 بت مش 192 ولا 128

وانا لقيت 660 مش 256 لا لقيته 128

ايه الي هيفرق معايا في الرندر الرامات ولا الكارت

وايه مشكله الباور صراحة محتار جدا مصدقت لقيت كارت اتعرف علي الماك بدون مشكله هل لو اشتريت وصله بتزود عدد وصلات الباور العادي الي بيركب عليه المحول وركبتها في الوصله الي خارجه من الباور الي عندي بكدا اقدر اركب 8 بن يعني انا كان عندي باور زمان بردو مفهوش غير مخرج واحد للهارد اشتريت وصله ركبتها فيها وخرجتلي تانين هل دي تنفع او يكون فيه وصله تركب علي باور الساتا لاني عندي مخارج ساتا كتيييييير لان حاسس ان العيب في مخر 8 بن الي في الباور

للعلم تم تجربة كرتين لم يتعرفو علي الماك وهم 560 و 560 تي اي للاسف الفئة السادسه هي التي تعمل بكفائه

Ahmad Rady
02-11-2013, 17:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مواصفات جهازي

Dell Precision T7400 2x Quad Core 3.0GHz Xeon X5450 12m cache

Intel Processors: DUAL (2) Intel Xeon Quad Core 3.0GHz 1333MHz FSB 12MB Cache

Memory: 8GB PC2-5300 667MHz DDR2 ECC Full Buffered Memory

Hard Drive: Hard Disk 1000 GB 7200 rpm sata

Power Supply: Single Power Supply1000 Watt

Integrated Features: DVD, Front Bezel, Intel GB NIC, USB

VIDEO CARD: Gtx 650 ASUSS 1GB

انا بشتغل علي برامج فاينل كت و افتر افيكت و برمير واحيانا فوتوشوب

المشكله ان الجهاز في الرندر في الفاينل كت بيطول الي حد ما رغم ان فيه جهاز اقل منه في المواصفات

ويعتبر اسرع الجهاز الي اقل منه مواصفاته

بروسيسور واحده فقط i7 لكن لا اعرف موديله ورمات 8 جيجا ddr3

و كارت شاشه gtx 570

مش كدا يبقي انا جهازي اقوي لان جهازي 2 بروسيسور الكارت احدث ولا ايه

سؤالي انا نويت التحديث لكن بمبلغ صغير معايا 500 جنيه

امامي خيارين اما شراء رامات 16 وتبديل الرامات الي عندي وسألت لقيتهم ب 500 فرق

اما تغير كارت الشاشه مع العلم اني حاولت تغيره و اشتريت amd 6970

لكن لم يعمل عند تركيب باور 6 بن و 8 بن الي موجودين في الكيسه الجهاز لا يعمل نهائي مجرد المراوح تلف وتوقف بسرعه
عند تركيب 2 باور 6 بن الجهاز يعمل لكن الكارت ينور نور احمر والشاشه لا تعمل

مش عارف ليه الباور الي في الكيسه 1000 وات اصلي اصلي من نوع dell الي جي في الجهاز

كل ما اقول لاي شخص الباور 1000 ومشغلش الكارت يقولي الباور مش اصلي مع انا بفهم في الاجهزه الاستيراد ده فعلا الي جي معاها

المشكله برضو ان مفوش غير مكان واحد للمخرج الي بيركب فيه المحول لل 8 بن فدي برضو مشكله كنت ممكن اركبله ادبتور لكن فيه مخرج واحد بس مش 2 او 4

بجد مش عارف

سؤالي هل ازود الرامات ولا اجيب كارت gtx 660

مع العلم اني محتاج كارت يكون 256 بت مش 192 ولا 128

وانا لقيت 660 مش 256 لا لقيته 128

ايه الي هيفرق معايا في الرندر الرامات ولا الكارت

وايه مشكله الباور صراحة محتار جدا مصدقت لقيت كارت اتعرف علي الماك بدون مشكله هل لو اشتريت وصله بتزود عدد وصلات الباور العادي الي بيركب عليه المحول وركبتها في الوصله الي خارجه من الباور الي عندي بكدا اقدر اركب 8 بن يعني انا كان عندي باور زمان بردو مفهوش غير مخرج واحد للهارد اشتريت وصله ركبتها فيها وخرجتلي تانين هل دي تنفع او يكون فيه وصله تركب علي باور الساتا لاني عندي مخارج ساتا كتيييييير لان حاسس ان العيب في مخر 8 بن الي في الباور

للعلم تم تجربة كرتين لم يتعرفو علي الماك وهم 560 و 560 تي اي للاسف الفئة السادسه هي التي تعمل بكفائه

وعليكم السلام؛

رجاء طرح موضوع بخصوص التعريفات في قسم الماك والأخ أحمد SadSmile سيساعدك هناك فهو خبير؛ لأن تعريفات الفئة الرابعة والخامسة والسادسة أصلا مدمجة في النسخة بداية من 10.8

بالنسبة لجهازك والجهاز الآي سفن؛ بكل تأكيد الآي سفن أسرع وأفصل من جهازك رغم انك معالجين؛ لأن جهازك سوكت 771 وده سوكت قديم بتقنية قديمة.

بالنسبة لـ الرندر بيعتمد بشكل أساسي على البروسسور + كارت ثم في المقام الأخير حجم الرام "وسرعتها بالتاكيد"؛ لذا مع لو جهازك بـ 16 جيجا رام باس 667 او 800 أداء راماتك الـ 16 أقل من أداء 8 جيجا باس 1600 او 1333 لانها الأخيرة اسرع

بالنسبة للبطاقة الـ 6970 والباور؛ الباور أصلي لكن خرج الـ 6 بن فيه لا يكفي للبطاقة وبالتالي لن تعمل ... لان الباور صمم ايام زمااااان لبطاقات لا تستهلك كم طاقة مثل البطاقات الحديثة

بالنسبة للتحديث؛ يفضل تحديث الجهاز ككل وليس الرام ... باخر كور آي سفن ...

بالنسبة لـ البطاقة الـ 660 سواء كانت 192 او 256 بت هذا لا يدل بشكل أساسي على أداءه؛ وعموما البطاقة أهم من الرامات ...

مشكلة الباور وعدم وجود 8 بن فيه يفضل شراء تحويله أصلية والتجربة؛ لأن خالد صاحبك جاب واحدة مش اصليه وشاطط :D

اخيرا يفضل في الاستفسار عن الماك الرجوع لقسم الماك ... :)

youssef401
02-11-2013, 20:28
انصحك اخي أن تقوم بريندر عن طريق كرت الشاشة وإستغلال تقنية الكودا التي توجد في كرت إنفيديا وهي تقنية لاتتواجد في كروت AMD أدخل أخيعلى اليوتوب وكتب في البحت After Effects Cuda Rendring وستجد الكثير من المقاطع التي تشرح لك كيفية تفعيل هدا وسترى فرق كبير إن شاء الله وأنا شخصيا رغم إمتلاكي المعالج جيد أستعمل الكودا في البرامج التي تدعمها مثل Vray RT و برامج adoobe

after effects - adobe premiere pro - photoshop... كل هده البرامج تستفيد من تقية الكودا لاكن برنامج final cut لاأعرف أخي هل أصبح يدعم هده التقنية أم لا.