المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار مهم جدا بخصوص شراء كارت شاشة

RVD150
03-11-2013, 21:26
اية الفرق بين r9 290x gigabyte و r9 290x Sapphire

يعنى اية الفرق لو جبت gigabyte او sapphire ياريت الرد بسرعة ومين الافضل و افضل في اية

unexpected
03-11-2013, 22:25
مع النسخ القياسية لا يوجد فرق يذكر فقط اختلاف اسماء الشركات وليس اكثر لكن في حال ظهور نسخ احترافية ممكن يكون الاختلاف في التبريد ونسبة الكسر :)

محمد البرديسى
03-11-2013, 23:01
الافضل sapphire

RVD150
03-11-2013, 23:22
يعنى في فرق في الاداء ولا اية بضبط عشان اعرف ياريت و الافضل مين و لية
تانى حاجة انا سمعت ان نسخة السافير مش هاتنزل مصر اصلا مش عارف لية و المتوفر جيجا بيت من خلال عرب هارد وير بس و مش هاينزل مصر في السوق برضو

snow leopard
03-11-2013, 23:35
السافير الاحترافى ياتى مكسور بنسيبة 10 فى المية مصنعيا عن النسخ القياسية + امكانية الكسر وتبريد اكثر من رائع تستطيع تعطيك مجمل اداء لايقل عن 20الى 25 فى المية عن النسخ الاصلية

unexpected
03-11-2013, 23:40
السافير الاحترافى ياتى مكسور بنسيبة 10 فى المية مصنعيا عن النسخ القياسية + امكانية الكسر وتبريد اكثر من رائع تستطيع تعطيك مجمل اداء لايقل عن 20الى 25 فى المية عن النسخ الاصلية
كما اعرف حتى الان لا يوجد نسخ احترافية من سفاير
وانما الموجود حاليا نسخ قياسية من جيجابايت وسفاير وتحمل نفس المواصفات
https://www.techpowerup.com/gpudb/b2458/sapphire-r9-290x.html
https://www.techpowerup.com/gpudb/b2456/gigabyte-r9-290x.html

snow leopard
03-11-2013, 23:44
بتكلم عن الاحترافى القادم من سافير ولست احدد نسخة منو بتكلم فى المجمل

mask_of_fear
03-11-2013, 23:44
الفوارق تكون في التبريد

RVD150
04-11-2013, 03:16
يا جماعة انا بتكلم عن النسخة العادية مش الاحترافية عشان انا اصلا مش هاشترى النسخة الاحترافية بتبقى غالية و ممكن تتحرق في اى وقت كمان عشان بتسخن بسرعة
انا بتكلم عن النسخة القياسية اففضل حاجة فيها اية سافير ام جيجا بيت ولية و هل بيبقى في فرق في الاداء ام لا انا بتكلم عن كارت R9 290X هو دة ان شاء الله هاجيبو ارجو الرد بلييز مع السبب

unexpected
04-11-2013, 06:38
يا جماعة انا بتكلم عن النسخة العادية مش الاحترافية عشان انا اصلا مش هاشترى النسخة الاحترافية بتبقى غالية و ممكن تتحرق في اى وقت كمان عشان بتسخن بسرعة
انا بتكلم عن النسخة القياسية اففضل حاجة فيها اية سافير ام جيجا بيت ولية و هل بيبقى في فرق في الاداء ام لا انا بتكلم عن كارت R9 290X هو دة ان شاء الله هاجيبو ارجو الرد بلييز مع السبب
موضوع انها بتحترق بسرعة هذا ليس صحيح
لكن اجابة على باقي الاستفسار لا يوجد فرق في النسخ القياسية الموجودة حاليا ولا في الاداء ولا حتى في التبريد

Dr_Hema2017
04-11-2013, 08:49
مين قالك ان النسخ الاحترافية بتسخن بسرعة ؟؟....لا طبعا دي الميزة فيها هي التبريد الاحترافي الرائع و قابلية الكسر هي فعلا بتكون أغلى شوية من النسخ القياسية بس بتكون أفضل في الأداء و أفضل بمرااااحل في التبريد خصوصا مع الكارت ده لإن درجة حرارتو وصلت ل 94 درجة و دا رقم كبير جدا أما مع النسخ الاحترافية مش هتعدي 75 درجة ان شاء الله علشان كدا انصحك تستنى النسخ الاحترافية و خصوصا نسخة Sapphire Toxic دايما بتكون أفضل من باقي الشركات بس معرفش هتنزل إمته......و حاجة مهمة كمان إيه مواصفات جهازك بالتفصيل و نوع الباور و قوته ؟

RVD150
04-11-2013, 20:05
شكرا جدا على الاهتمام دة
انا اللى فهمتة ان النسخة الاحترافية افضل بكتييييير من العادية طيب فرق الفلوس بيبقى في حدود كام ؟؟؟؟؟؟

تانى حاجة انا دلوقتى عندى كارت 4850 sapphire اعرف منين انو قياسى ام احترافى اية اللى بيميز دة عن دة

و من الاخر

انا عايز اجيب كارت r9 290x و دلوقتى كل الناس بتقول النسخة الاحترافية افضل بكتير من القياسية ؟؟؟
تانى حاجة الناس بتقول r9 290x انى اصدار يعنى اية اصدار اصلا انا مش فاهم انا اول مرة اسمع عن حاجة اسمها اصدار
اخر حاجة اعرف منين ان النسخة دى احترافية ام لا

معلشى انا الاسئلة بتاعتى كتير بس انا عايز افهم ؟

unexpected
04-11-2013, 20:42
شكرا جدا على الاهتمام دة
انا اللى فهمتة ان النسخة الاحترافية افضل بكتييييير من العادية طيب فرق الفلوس بيبقى في حدود كام ؟؟؟؟؟؟

تانى حاجة انا دلوقتى عندى كارت 4850 sapphire اعرف منين انو قياسى ام احترافى اية اللى بيميز دة عن دة

و من الاخر

انا عايز اجيب كارت r9 290x و دلوقتى كل الناس بتقول النسخة الاحترافية افضل بكتير من القياسية ؟؟؟
تانى حاجة الناس بتقول r9 290x انى اصدار يعنى اية اصدار اصلا انا مش فاهم انا اول مرة اسمع عن حاجة اسمها اصدار
اخر حاجة اعرف منين ان النسخة دى احترافية ام لا

معلشى انا الاسئلة بتاعتى كتير بس انا عايز افهم ؟
يوجد لبطاقة 4850 اكثر من نسخة يجب تحديد اسمها كامل لكي نعرف اذا كانت مكسورة او لا
بخصوص البطاقة R9 290X المفروض النسخ الاحترافية افضل في الحرارة وافضل في الاداء لانها تأتي مكسورة لترددات اعلى من النسخ العادية
وبالنسبة الى اصدارات البطاقة R9 290X يوجد حاليا اكثر من نسخة واحدة مثلا معها لعبة BF4 واخرى بدون لعبة ويوجد العديد من هذة البطاقات من عدة شركات لكن الموجودة حاليا نسخ قياسية وليست مكسورة ولا حتى بتبريد احترافي

RVD150
05-11-2013, 05:48
طيب معلشى الموديل كامل دة بيبقى مكتوب فين بضبط انا مكتوب على العلبة بتاعت الكارت sapphire 4850hd بس كدا فين بقيت الموديل بقى ازاى اعرف يعنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تانى حاجة انا اللى فيهمتو ان النسخة القياسية دى مش حلوة و يجب الانتظار للنسخة الاحترافية صح؟؟ بصراحة انا كنت ناوى اجيب الكارت اللى نازل معاة لعبة باتيل فيلد

تالت حاجة هى بتفرق كام فلوس بين النسخة الاحترافية و النسخة القياسية

RVD150
05-11-2013, 16:50
يا جماعغة ياريت حد يفهمنى ازاى اعرف النسخة دى احترافية ام قياسية اعرف منين ياريت حد يفهمنى وحدة وحدة يعنى لو احترافية بيبقى مكتوب عليها اية و فين بضبط و لو قياسية برضو بيبقى مكتوب اية و فين

و بتفرق في الفلوس في حدود كام كتير يعنى ولا في حدود 200 او 300 جنية

RVD150
05-11-2013, 23:01
ما حد يرد عليا يا جدعان بقى بلييييييييييييييييز

RVD150
05-11-2013, 23:13
يا جماعة انا اللى فهمتو ان النسخة الاحترافية افضل بكتير من النسخة العادية تمام ؟؟؟؟؟؟
انا عايز اعرف ازاى اعرف ان النسخة دى احترافية ام عادية ؟؟؟؟؟؟؟
و بتفرق كام فلوس بين الاحترافية و العادية 200 او 300 جنية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اخر حاجة من رايكم مين الافضل جيجا بيت ولا سافير؟؟؟؟؟؟؟؟
ولو في افضل بيبقى افضل بكام في %؟؟؟؟؟؟؟

ياريت حد يرد على الاسئلة كولها بعد اذنكم و بسرعة