المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل توصيل molex لكارت يأخذ اتنين 6pin غير منصوح به؟

whiteknights
07-11-2013, 10:21
سمعت انه غير مفضل توصيل molex لكارت شاشة يأخذ 6pin connector x2 فى حال ان كان الباور مفهوش غير واحد بس..هل هذا صحيح؟ و ما الأضرار التى قد تحدث؟.

Ahmad Rady
07-11-2013, 10:54
هذا الأمر يختلف بحسب خرج الباور نفسه واحتياجات الطاقة الخاصة بالبطاقة؛ وعمومًا الأفضل أن لا تستخدمها ...

whiteknights
07-11-2013, 11:48
هذا الأمر يختلف بحسب خرج الباور نفسه واحتياجات الطاقة الخاصة بالبطاقة؛ وعمومًا الأفضل أن لا تستخدمها ...

مشكور..بس انا عاوز افهم اكثر فى هذه المسألة..فا عندى سؤالين..ماذا يحدث لو وصلت واحد 6pin فقط لكارت شاشة يأخذ اتنين؟ هل لن يعمل؟
السؤال الثانى..تقريبا عندى فى الباور وصلة 6pin ..و وصلة اخرى 8pin ..ينفع اشيل اتنين pin من وصلة ال 8 و بكده يبقا معايا 6pinx2 ؟ و محتاجش للموليكس

الحوت
07-11-2013, 11:51
مشكور..بس انا عاوز افهم اكثر فى هذه المسألة..فا عندى سؤالين..ماذا يحدث لو وصلت واحد 6pin فقط لكارت شاشة يأخذ اتنين؟ هل لن يعمل؟
السؤال الثانى..تقريبا عندى فى الباور وصلة 6pin ..و وصلة اخرى 8pin ..ينفع اشيل اتنين pin من وصلة ال 8 و بكده يبقا معايا 6pinx2 ؟ و محتاجش للموليكس

في حاله توصيل واحده بس لن يعمل الكرت اصلا
والبن تأتي على هيئه 6+2 ولا داعي لقطعها

hema_14
07-11-2013, 13:48
لا يا اخى لا تقطع الكابل 8 بن لانك هتحتاجه فيما بعد لان معظم الكروت القويه بتحتاج وصله 8 بن انت ممكن تصنع وصله 6 بن اخرى انك تجيب باور قديم وتقطع الكابل بتاعه الى بيركب فى المازر بورد وتوصله بس لازم تاخد بالك من الارضى والكهربا لازم يكونوا متوصلين صح عشان ميعملكش مشكله عندى جهاز عليه كارت gtx 9800+ عامله وصلتين 6 بن عن طريق باور قديم وشغلين كويس

whiteknights
07-11-2013, 16:45
لا يا اخى لا تقطع الكابل 8 بن لانك هتحتاجه فيما بعد لان معظم الكروت القويه بتحتاج وصله 8 بن انت ممكن تصنع وصله 6 بن اخرى انك تجيب باور قديم وتقطع الكابل بتاعه الى بيركب فى المازر بورد وتوصله بس لازم تاخد بالك من الارضى والكهربا لازم يكونوا متوصلين صح عشان ميعملكش مشكله عندى جهاز عليه كارت gtx 9800+ عامله وصلتين 6 بن عن طريق باور قديم وشغلين كويس

مشكور اخى..هحاول اعمل بطريقتك..بس اذا وجدتها صعبة..ما رأيك فى توصيل موليكس بكارت الشاشة؟ هل هو شىء خطير؟ اذا كان الباور عندى 500 وات ماركة Thermaltake و كارت الشاشة HD 7870 بيحتاج 180 وات

hema_14
07-11-2013, 21:50
الموليكس هو هو نفس الطريقه الى انا قولتلك عليها دا لو مش موجود موليكس ومفيش منه خطر ولا حاجه يا اخى بدام مزود الطاقه عندك كويس وقوى