المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحة بخصوص ديل 5520

toni1992
10-11-2013, 12:30
لما جيت اشتريته اتقالى انى اقدر اعلى الرامات ل 8 جيجا بانى ازود رامة كمان 4 جيجا عليه هل ده صحيح و كمان الضمان انتهى من 20 يوم و مشكلتين ظهروا فجأة الاولى بادة على السى حاولت اشيها باتش دى جنيرتور مبتشلش و التانية السخنية العالية اللى بتوصل ل 97 برغم انى مركب كولر
محتاج نصحيتكم لقصى سرعة انا اللاب على شغلى كله وشكرا لتعبكم معايا.
https://im31.gulfup.com/2NhCm.jpghttps://im31.gulfup.com/Y6P2H.jpghttps://im31.gulfup.com/7pfqX.png

toni1992
10-11-2013, 13:49
و حاليا الديفيدى بيفصل يقرأ شوية و يفصل شوية

arsenal_henry
10-11-2013, 14:03
لا انت كده تروح بالجهاز للضمان لان يبدو ان في مشكلة في الهارد وممكن تظهر شاشه زرقا بعد كده ..
واعتقد يوجد مشكله في مروحة الجهاز .. خاصةً ان البرنامج بيظهر سرعة المروحة 0 RPM !!

بالنسبه للرامات فممكن تزودها حتى 8 جيجا مفيش مشاكل ..

toni1992
10-11-2013, 18:26
انا الضمان بتاعى انتهى و كان كويست فلو هيدخل هيتصلح على كم عشان اعمل حسابى و كمان هحتاج اعرف فين ضمان كويست

Ahmed.Elsayed
11-11-2013, 06:48
هل درجات الحرارة فى الضغط أم فى الخمول ؟ وجرب قراءة درجة الحرارة بأكثر من برنامج مثل : hwmonitor و real temp

والجهاز به بعض البادات ممكن عزلها بالطريقة المشروحة فى هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=280072

وحضرتك ساكن فين فى مصر.

toni1992
11-11-2013, 14:27
على وضع balanced اما للبادات فالحل هو عزلها بتقسيم الارد على حسب ما فهمت لانها متشليتش بولا برنامج من اللى اتذكروا فى الموضوع السابق و انا ساكن بالقاهرة و برنامج real temp اقل قرأة عليه 86 و الاعلى 98 بالشكل ده انا هدخله الوكيل و اصلحه على حسابى بس مش عارف هيكلفنى كم الضمان بتاعه كويست بس معرفش نفس اسلوب جاما انى اصلحه على حسابى و لا بعد فترة الضمان و انتهيت الخدمات لغاية هنا اعتقد ان البادات نتيجة قطع الكهرباء المتكرر السريع من فترة لان الجهاز فى فترة قطع الكهرباء اضطريت انزله 4 مرات نسخة بسبب ضياع ملفات منها

Hany Mohamed Nigma
14-11-2013, 22:42
ممكن تروح للوكيل التانى BDL و هايقبل الجهاز مفيش مشكلة واحنا مجربينه وتمام

موجود بالقرب من مول السخاوي بالخليفة المأمون مصر الجديدة روح واسئل هناك هتوصل

بالنسبة للرامات تصل الى 16 جيجا مش 8 بس لو ركبت اتنين 8

الحرارة لو مع الضغط فهي طبيعية لو عندك كارت اوبتيموس Nvidia او ATI فى حالة انك مشغل العاب تقيلة و اللاب محطوط فى مكان غير جيد التهوية وممكن يفصل باور بسبب الحرارة

toni1992
18-11-2013, 20:40
دلوقتى مبيشتغلش غير باسطوانة هيرنز و الحرارة بتوصل ل 101 و الكولر شغال و كارت الشاشة بيفصل الجهاز بيبقى شغال و الحارة مولعة جدا و يبقى فاصل شاشة مفيش اى اضاة طيب دلوقتى ليا سؤالين الاول اعملى حساب ادى ايه فى فلوس عشان انا اول مرة اصلح حاجة فى الوكيل و التانى اخده فى العلبة بتاعته و لا على ايده فى الشنطة و خلاص

Hany Mohamed Nigma
19-11-2013, 07:59
لا هتاخده من غير الكارتونة وهم لما بيستلموه بيدولك البطارية كمان

الفلوس الله اعلى واعلم

الجهاز كدا بيودع ما تشغلوش قبل الصيانة

المشكلة ممكن تكون بسيطة فى مروحة البروسيسور

arsenal_henry
19-11-2013, 08:02
غالباً المشكله في المروحة .. فممكن يغيرها بالكامل وهتكلفك في حدود 100 جنيه او لو امكن اصلاحها او اقتصر الامر على تنضيفها هتكلفك اقل من كده .. بالنسبه لموضوع العلبه فطالما اللاب خرج من الضمان فمش هتفرق معاهم ..

Hany Mohamed Nigma
19-11-2013, 11:22
بالنسبه لموضوع العلبه فطالما اللاب خرج من الضمان فمش هتفرق معاهم ..

الكارتونة مش بتفرق مع الوكيل فى الضمان او خارج الضمان

لانه بيتعامل بالضمان الدولى

لما الضمان الدولي بينتهى بتاخد معاك فاتورة الشراء وهم اما يقبلوها او لا

ساعتها تخاطب موقع ديل الرسمي وهو بيتصرف وبيوجهك لاحد وكلاؤه

حتى لو كنت شاري اللاب من خارج مصر

arsenal_henry
19-11-2013, 12:34
الكارتونة مش بتفرق مع الوكيل فى الضمان او خارج الضمان

لانه بيتعامل بالضمان الدولى

لما الضمان الدولي بينتهى بتاخد معاك فاتورة الشراء وهم اما يقبلوها او لا

ساعتها تخاطب موقع ديل الرسمي وهو بيتصرف وبيوجهك لاحد وكلاؤه

حتى لو كنت شاري اللاب من خارج مصر

الضمان المحلي بيبدأ من تاريخ شراء الزبون للاب .. بمعنى انك ضمانك سنة مع الوكيل ملهاش علاقة بالضمان الدولي ..

Hany Mohamed Nigma
19-11-2013, 13:09
الضمان المحلي بيبدأ من تاريخ شراء الزبون للاب .. بمعنى انك ضمانك سنة مع الوكيل ملهاش علاقة بالضمان الدولي ..

انا بتكلم عن شئ اعلمه تماما و عن تجربة شخصية لى ولزملاء

الكارتونة غير مطلوبة نهائيا

المطلوب هو الجهاز فقط

ويتم مسح ال ( سيرفز تاج Service Tag ) بالماسح الضوئي وبعد التاكد من صحة ضمان الجهاز

يتم التعامل

اما اذا كان الضمان انتهى دوليا يسألك عن الفاتورة ويأخذ منها صورة ضوئية ويرسلها لديل وعند قبولها يتم تمديد الضمان

لا اتكلم الا بعنى اعي وافهم واكون متأكد تماما مما اقول واكتب