تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : 3 اسباب كافية للابتعاد عن لاب توب lenovo y510p

DoDZz38
13-11-2013, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا الكلام دا انا عارف انو هيزعل ناس ياما حبين الجه دا وانا اولهم:D بس هنعمل
ايه دى حقيقة فعلا هخش فى الموضوع بسرعة علشان مطولش عليكم
السبب الاول : الجهاز المعروف عنه انو بيجى برمات DDR3L ودى بتفرق عن الddr3 العادية
انها بتسحب طاقه اقل وبتشتغل بنفس الكفائه ودى ميزه حلوه فى حاجتين اولا استهلاك اقل فى الطاقة بمعنى بطارية اطول
تانى حاجة حرارة اقل ودا بيحسن من اداء الجهاز ككل ولكن فى معظم الاجهزة الy510p بتيجى بddr3
العادية مش الموفرة مع ان الموقع مكتوب فى المواصفات انو DDR3L
لينك: https://shop.lenovo.com/us/en/laptops/ideapad/y-series/y510p/
الموقع الاصلى زى مانتو شيفين كاتب DDR3L
مع ذلك الينك دا فى منتدى notebook بقولوا العكس:eek:
https://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/720343-ideapad-y510p-76.html
تانى سبب: دى مشكلة عويسة بصراحة وهى ممكن متكنش مشكلة بس هى فعلا مشكلة :D
المهم الجهاز على الموقع الرسمى النسخة الى منغير اى حاجة الى هى اقل موديل فى منه نوعين
الاول بفيجا 750m والموديل التانى بفيجا 755m فحين ان الموديل التانى الفيجا الى فيه بتتفوق
بحوالى 5%-10% الا ان الموديلين بنفس السعر انا دورت كتير وقليل وفى الاخر وصلت للخلاصة الى هى
اولا الكارت 755m لا يدعم خاصية الsli بناء على كلام نفيديا us بس نفديا uk ولينوفو بيقولوا
ان الكارت بدعم الsli ومع ذلك عمرنا مشفنا الكارت دا ودا دليل ان الكارت مبيدعمش ودى مصيبة ازاى
جهاز مصمم خصيصا لخاصية الsli مفهوش sli بس انت ممكن تتفادا كل دا بانك تشترى النسخة الى ب750m
مططمعش فى ال10% علشان متلبس :D يعنى انا قلت ابلغ برده
السبب التالت : دا الكارثة فعلا الجهاز مكتوب على الموقع انو جاى ببروسيسور 4700qm@2.4
ودا فعلا المعالج الى كان بينزل بيه فى الاول وبعدها بدئنا نشوف حاجة تانية الجهاز بقى بيجى
بمعالج 4702qm@2.2 يعنى اضعف من الاصلى بتاعه ودا هيأثر على اداء الجهاز فى الالعاب
الميزة فى المعالج دا انو بيوفر فى الطاقة عن الاصلى لانه بيطلب حوالى 37watt والاصلى 47watt
يعنى بطارية اطول وحرارة اقل بس على حساب البروفمنس بتاع الجهاز ودا اينك من موقع لينوفو ذات نفسه
https://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad-Y-U-V-Z-and-P-series/Y510P-Lenovo-Cheating-Customers-by-Using-a-Slower-CPU-Than/td-p/1153105/page/2
طبعن فى ناس بتقول انا شارى جيمنج لابتوب وعارف وانا بشترى ان بطاريته مش هتبقى قد كدا وحرارته نفس الكلام يعنى الى بيشترى جيمنج لابتوب مبيحطش فى دماغه الحجات عيب لينوفو بتعمل كدا دا اشمه غش للعميل ودحك عليه
دى بصراحة الجهاز عجبنى جدا بس
مش عارف ليه لينوفو بتعمل كدا اتمنى ان تكون كل الاخطاء دى اتعدلت
اعتقد انى خلصت:ah4:

Saudi_2014
13-11-2013, 20:16
مشكور علي المعلومات يا غالي

unbeatable97
13-11-2013, 21:21
مشكور على المعلومات

ahmedehab95
13-11-2013, 23:18
هو صح الكلام ده بس من امتى و احنا بنقارن اللابتوبات اللى ليها موديلات هنا باللى بره , الـY500 انا جايبه بـ7000 جنيه يعنى المفروض 1000$ يعنى من حقى النسخة الـFHD لكن طبعا اللى فمصر وقت ما جبته هى HD فمتحاولش تقارن ما بين اللابتوبات هنا و بره هما هنا حرامية بطريقة قذرة جدا هنعمل ايه بقى بيجيبولنا حاجات فرز رابع :(

thexman_2050
13-11-2013, 23:57
انا كدة كدة كنت هجيب لاب y500 بس طبعh لما خلص اطريت استنى y510p غصب عنى حتى لو مفيش فرق بينه وبين y500 هشترية .. لانى مفيش بيدل غيروه فى السوق بيقدم نفس اداء لاب لينفو

ومقارنة ب y500 الرمات هيا هيا DDR3
والبرسسور اللى فى y510 بيعلى لحد 3.2GHZ بخاصية Boost Processo واعتقد 3.2 كويسة جدا للألعاب مش وحشة برضوه بالإضافة لمعمارية هاسويل الجديدة اللى هترفع من اداء البرسسور ايضا
ومشكلة كارت الفيجا اشترى الجهاز اللى نازل بكارت 750 وريح دماغك

بس اهم من كل دول يارب السعر يكون زى y500 لانى عارف التجار ... قمة الجشع فيهم

كان ودي
14-11-2013, 00:48
فعلا التجار هم من يلعبون بالاجهزة
بعض التجار هداهم الله وخصوصآ الوكلاء للشركات يقمون بطلب اجهزة بمواصفات اقل من التي طرحت بالشركة والمصيبة يباع بسر اغلي من سعر الشركة وهو بمواصفات اقل
وبعض التجار يقمون بستبدال القطع الداخلية للجهاز وكثير منهم يقلل من الرامات مثل مكتبة جرير لدينا باالسعودية تجد الجهاز علي الموقع الرسمي ب 8 قيقا رام وتجدة معروض لدية 4 قيقا ويخبرك اذا تريد اضافة رام للجهاز ادفع!!!

arsenal_henry
14-11-2013, 09:30
موضوع الرامات ممكن كما قال الاعضاء تلاعب من التجار والوكلاء في الدول .. بالنسبه للمعالج فلو الجهاز مشحون من الشركة وعليه ملصق بمكونات الجهاز كاملة ومكتوب انه مزود بالمعالج i7-4702 يبقى من حق المشتري يرجع الجهاز لانه مش من المواصفات اللي هو طالبها .. اما لو كان الجهاز مكتوب عليه انه مزود بمعالج i7-4700 وطلع بعد تشغيله مزود بمعالج 4702 يبقى دي عيب من شركة لينوفو نفسها ونصب علني ..

DoDZz38
14-11-2013, 23:58
مشكور علي المعلومات يا غالي
الله يخليك اخى اشكرك

مشكور على المعلومات
اشكرك ياخى

DoDZz38
15-11-2013, 00:03
بصوا ياجماعة بعيدا عن نصب التجار الى عمرنا ماهنخلص منه انا بكلم على ناس اشترت الجهاز من موقع لينوفو نفسه يعنى الجهاز جاى بكرتنتوا من الاخر ولقى فيه ان الرام متغير والبروسيسور دا يبئى نصب علنى زى مالاخ arsenal_henry قال الموضوع بسيط الشركة (لينوفو) بتستهبلنا :D

DoDZz38
15-11-2013, 00:17
انا كدة كدة كنت هجيب لاب y500 بس طبعh لما خلص اطريت استنى y510p غصب عنى حتى لو مفيش فرق بينه وبين y500 هشترية .. لانى مفيش بيدل غيروه فى السوق بيقدم نفس اداء لاب لينفو

ومقارنة ب y500 الرمات هيا هيا DDR3
والبرسسور اللى فى y510 بيعلى لحد 3.2GHZ بخاصية Boost Processo واعتقد 3.2 كويسة جدا للألعاب مش وحشة برضوه بالإضافة لمعمارية هاسويل الجديدة اللى هترفع من اداء البرسسور ايضا
ومشكلة كارت الفيجا اشترى الجهاز اللى نازل بكارت 750 وريح دماغك

بس اهم من كل دول يارب السعر يكون زى y500 لانى عارف التجار ... قمة الجشع فيهم
بص اولا انا لو القى ريحة الy500 كنت جيبته من غير تردد بس المشكله انى مش لقيه تانى حاجة 2.4جيل تالت اقوى من2.2 جيل رابع بحوالى 4%-5% تالت حاجة هم كانو جيبين مكونات الجهاز جيل رابع انتل وجيل سابع نفيديا علشان يحولو يتغلبوا على مشكلة البطارية الى بتخلص بسرعة
(تقريبا 2:40) وعلشان كدا من ضمن الحجات الى اتعدلت كانت الرام برضه فانت لو الجهاز نزل هنا فرضا هيبدأ من(7500-8000) بالزمة بقى قلى هيبى ايه الفرق فى الفلوس دى بينه وبين الy500 ب7200 هتقلى الفيجا؟؟ هتدفع (500-800) جنى علشان فرق 10% والباقى بتنجان مخلل :D

DoDZz38
15-11-2013, 00:21
هو صح الكلام ده بس من امتى و احنا بنقارن اللابتوبات اللى ليها موديلات هنا باللى بره , الـY500 انا جايبه بـ7000 جنيه يعنى المفروض 1000$ يعنى من حقى النسخة الـFHD لكن طبعا اللى فمصر وقت ما جبته هى HD فمتحاولش تقارن ما بين اللابتوبات هنا و بره هما هنا حرامية بطريقة قذرة جدا هنعمل ايه بقى بيجيبولنا حاجات فرز رابع :(
انا بكلم عن اقل موديل من مويلات الy510p الى هو تقريبا ب800$ انا بكلم عن عيوب فى الجهاز ذات نفسه اى ان كان الموديل اظن انها وصلت :)

DoDZz38
15-11-2013, 19:02
ياجماعة بالله عليكم لو نزل الy510p وحد شافيه يبلغنى انا اعرف ان الاجهزة بتنزل مصر الاول وبعدها اسكندرية وانا من اسكندرية فلو حصل ونزلت مصر حتى هاروح فالى يعرف اى خبر عنه ياريت يفدنا بيه