المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى الطابعه من خلال برنامج remote desk top

el3shry
30-11-2013, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخوة الكرام
جزاكم الله كل خير

مبدئيا انا فى عندى سيرفر للشركة بتاعتى فى القاهرة وبدخل علية من خلال الremot desk top
والحمد لله بدخل على السيرفر فى القاهرة من اى مكان وما فيش مشكله

دلوقتى بقى عندى موضوع البرنتر دة مفروض ان انا دلوقتى على السيرفر فى القاهرة طب وبشتغل على ملفات ورد
ودلوقتى عايز اطبع الملفات دى عندى على البرنتر بتاعتى اللى انا شغال بيها وانا فى فرع الاسكندرية مثلا
يعنى

السيرفر فى القاهرة
وانا داخل عليه من اسكندريه وعايز اطبع ملفات على البرنتر بتعتى
وطبعا مش عارف اطبع اى حاجه

والموضوع مهم جدا جدا جدا
ممكن نعرف ايه الحل وجزاكم الله كل خير

hampoka
08-12-2013, 08:27
الموضوع بسيط جرب تشير البرنتر وتخليها الديفولت الهي بتاعت الاسكندرية عشان لما تدخل فرع القاهرة تطبع عليها تطبع عليها في الاسكندرية موضوع ايزي اخي الكريم.

merozq
19-12-2013, 23:34
حضرتك وانت فاتح كونسول الريموت ديسك توب بتودس علي show option وبعدين بتختار local resources وبتعلم علي علامة الصح جمب كلمة printers وبعد كدا بتعمل كونكت عادي وبكدا البرنترات اللي عندك في الاسكندرية هتظهر في السيرفر عادي اللي في القاهرة

el3shry
06-01-2014, 00:16
حضرتك وانت فاتح كونسول الريموت ديسك توب بتودس علي show option وبعدين بتختار local resources وبتعلم علي علامة الصح جمب كلمة printers وبعد كدا بتعمل كونكت عادي وبكدا البرنترات اللي عندك في الاسكندرية هتظهر في السيرفر عادي اللي في القاهرة
فعلا انا بكون مختار local resourses وبكون مختار البرنتر والدريفرز االى انا محتاجها تيجى تطبع بقى مش تلاقى البرنتر دى ومش بلاقيها

وبيتهيالى فى موقع ميكرو سوفت technet فى حاله زى دى بس مش عارف اطبقها

el3shry
06-01-2014, 00:17
فعلا جربت كده وبرضه نفس المشكله معايا

الموضوع بسيط جرب تشير البرنتر وتخليها الديفولت الهي بتاعت الاسكندرية عشان لما تدخل فرع القاهرة تطبع عليها تطبع عليها في الاسكندرية موضوع ايزي اخي الكريم.