المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الفرق بين كارتين شاشه بيشغلوا نفس اللعبه على الالترا

_Khaled
08-12-2013, 13:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا كنت عاوز اعرف ايه الفرق بين كارتين بيشغلوا نفس اللعبه على الالترا
يعنى مثلا لو كارت r7-260x وكارت r9-270x بيشغلوا لعبه ما على الالترا ولتكن مثلا Call of duty ghost يبئا ايه لزمه دفع 600 جنيه فرق (الكارتين دول كمثال ولكن انا اقصد بشكل عام يعنى مثلا نفيديا 760 و770 وهكذا)
الخلاصه:يعنى لو اى كارتين بيشغلوا نفس اللعبه على الالترا وواحد اغلى من التانى يبئا ايه لزمه دفع فلوس اكتر وفى النهايه انا هحصل على نفس النتيجه وهيا تشغيل اللعبه على الالترا

mark_over_mars
08-12-2013, 13:09
فيه كذا حاجة ..
الرزوليوشن .. و الجملة المشهورة higher is better
اعدادات اضافية زي ال AA بدرجاتها
خواص زي ال 3D , physx و حمل زيادة علي الكارت ..
و الأهم من اللي فوق ده كله أنه بالنسبة للعبة اللي نزلت النهاردة طيب اللعبة اللي هتزل بكره و اللي هتنزل بعد بكره ؟ :)

kingtifass
08-12-2013, 13:22
من رايئ الشخصى .. انه يمكنك اللعب بكرت متوسط فى التكلفة معظم الالعاب وممكن تصل نسبة تلك الالعاب الى اكثر من 80% من معظم الالعاب التى صدرت الى اليوم .. على اعدادات مرتفعة
ولكن يوجد الكثير مما يحتاجوا ان ياتو بافضل كرت موجود بغض النظر عن التكلفة .. او انهم يتضايقون اذا كانت اللعبة تعمل بشكل (فى نظرهم) غير مثالى
وكذلك هناك بعض الالعاب المحورية التى تنتجها شركات الالعاب لتقوم بتعجيز كل الكروت المتاحة ولتستفز المستهلكين الى شراء كرت اعلى
فان عالم الالعاب مثل البحر .. غير متوقع .. لا يمكن التاكد اذا كان كرتك سيصمد سنتين او سنة فى عالم الالعاب المتغير فى كل اصدار من نفس اللعبة (الا اذا امتلكت اقوى كرت تنتجه الشركات المصنعة) خصوصا اذا كنت تريد ان تجرى وراء شبح (أعلى الاعدادت)

riad208
08-12-2013, 13:57
من رايئ الشخصى .. انه يمكنك اللعب بكرت متوسط فى التكلفة معظم الالعاب وممكن تصل نسبة تلك الالعاب الى اكثر من 80% من معظم الالعاب التى صدرت الى اليوم .. على اعدادات مرتفعة
ولكن يوجد الكثير مما يحتاجوا ان ياتو بافضل كرت موجود بغض النظر عن التكلفة .. او انهم يتضايقون اذا كانت اللعبة تعمل بشكل (فى نظرهم) غير مثالى
وكذلك هناك بعض الالعاب المحورية التى تنتجها شركات الالعاب لتقوم بتعجيز كل الكروت المتاحة ولتستفز المستهلكين الى شراء كرت اعلى
فان عالم الالعاب مثل البحر .. غير متوقع .. لا يمكن التاكد اذا كان كرتك سيصمد سنتين او سنة فى عالم الالعاب المتغير فى كل اصدار من نفس اللعبة (الا اذا امتلكت اقوى كرت تنتجه الشركات المصنعة) خصوصا اذا كنت تريد ان تجرى وراء شبح (أعلى الاعدادت)

unexpected
08-12-2013, 14:35
وعليكم السلام
بأختصار اخي النتيجة ليست واحدة لانة بكل بساطة البطاقة الافضل تعطيك فريمات اكثر وعندما ترتفع الفريمات تصبح العبة سلسلة اكثر صحيح انة اغلب الذين يلعبون لو معهم على الاقل 30 فريم سيكون الاداء جيد
لكن من يملك بطاقة مثلا تقدم 40 فريم ليس مثل الشخص الذي معة بطاقة تقدم 29 او 30 فريم لانة بكل بساطة عند الانفجارات او الازدحام او اطلاق النار المكثف ستجد ان صاحبة الفريما 29 او 30 يعاني من بعض التقطيع بعكس من لدية بطاقة تقدم لة 40 فرم
اضافة على هذا الكلام لكل بطاقة وسعرها اداء محدد مثلا من قام بشراء بطاقة GTX 580 منذ 3 سنين حتى الان يلعب كل الالعاب على اعلى اعدادات مع البعض منهم يقوم بتقليل شيئ بسيط فيهم لكي يستمتع لكن من لدية بطاقة GTX 550 TI مثلا ولدية دقة 1080 تجد انة اصبح يعاني مع الكثير من الالعاب ولا يستطيع تشغيلها على اعلى اعدادات
خلاصة الكلام القناعة كنز لا يفنى :)

_Khaled
09-12-2013, 18:07
شكرا جدا ليكوا على الردود
هوا فيه حاجه طب لو كارت بيشغل اللعبه على الالترا ب 40 فريم وكارت تانى اعلى بيشغل على الالترا 70 فريم ايه الفرق ال انا هحسوا وكدا كدا اللعبه هتبقى تمام اوى على 40 فريم ايه لزمه ال 30 فريم الزياده دول
تانى حاجه عاوز اعرف هوا ايه الفرق اما اشغل لعبه على الميديم او الهاى او الالترا طالما هيا مش بتهمج على الوضع ال شغاله عليه ايا كان ايه هوا