المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفية التخلص من القطاعات البطئية ؟

The Viper X
12-12-2013, 01:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي هارد seagate barracuda 2tb

من يوم ما جبته وانا حاسس ان المشاكل مش بتتنتهي مره كابل الساتا وهبوط ف سرعة النقل

كذلك احس ان سرعىة النقل بطئية حيث انها لا تتعدي ال 60 ميجا بايت ؟!

ع العموم انا لما بفتح الجهاز وعندما تفتح الواجهه الرئيسية للويندوز لو حاولت فتح my computer فعندما تظهر لي البارتيشنات اجي مثلا افتح بارتيشن الالعاب تقوم ملفات الالعاب تظهر بالتدريج وليس مره واحده وكذلك الايقونات هذا عند فتح البارتيشن بعد يظهر لي سطح المكتب بحوالي 10 ثواني !!

المهم عملت error scan لم اجد اي اخطاء ولكني عندما فتحت ال speed map وجدت بعد القطاعات البطئية لونها يتراوح ما بين البرتقالي الفاتح والغامق !

فهل يوجد طريقة لاصلاح هذه القظاعات البطئية فلربما تكون هي سبب البطئ ف اظهار الملفات مباشرة ... وكذلك بالنسبة لبقية النتائج ال burst rate يصل الي 330 وال maximum 212 و المتوسط 160 و ال minimum 80

فهل هذه النتائح مرضية وبالنسبة لل access time فهو 16 ms واحسها كبيرة بعض الشئ ام هو طبيعي ؟

وسؤال اخير هل هارد WD caviar blue 1 tb كان سيعطيني اداء افضل من Seagate barracuda 2tb ام لا ؟

واسف علي الاطالة ...

AHMED ELNESR
12-12-2013, 05:40
ايه باقي امكانيات جهازك
وهل جربت تفعل خاصية AHCi
وعموما النتايج كده تعتبر كويسة جدا
والالوان دي سرعة الوصول للقطاعات
وهارد ويستيرن الازرق يعتبر مساوي او اقل من السيجيت

hatembomb
12-12-2013, 18:11
اخى الكريم مسالة انك تفتح برتشن كبير اول مرة بعد تشغيل الجهاز فيفتح تدريجيا يعنى مش تظهر الايكونات بمجرد الضغط
فدا طبيعى انما لو كل ما تجى تخش عليه يبقى بطىء فدا اللى مش طبيعى
والهارد جيد جدا
مسالة معدل النقل طالما بتنقل من والى نفس الهارد فاعتقد السرعة مرصية جدا خصوصا لو انت بتستخدم ساتا 2