المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الى المتجر

didaaa
13-12-2013, 07:31
السلام عليكم
اعذزونى انا احب اتكلم بصراحه
بناء على نصائح الاخوه الافاضل هنا استقريت على شراء كارت فيجا وبلفعل طلبت كارت شاشه Gigabyte R9 280x
من المتجر فا اخبرونى ان الكارت هيكون عندى الامس الخميس وانتظرت طول اليوم محدش جالى ولا حد كلمنى
وخانه بينات الشراء كانت جمبها كلمه المعالجه مش تم الشحن
سؤالى هل ده طبيعى ان يحدث
هل يمكن ان ياتى الكارت اليوم الجمعه ولا يوم عطله
هل زياده اسعار الكروت كما افاد الاخ حنا R9 290x ..R9 290..R9 280x هو السبب فى التاخير
وهل لو تم تحديث سعر الكارت بلمتجر سينطبق على انا

unexpected
13-12-2013, 10:36
وعليكم السلام
لا تخاف على ما اعتقد انك عندما قمت بشراء البطاقة انت اتفقت على سعرها المعروف وهو 2450 جنية وحتى الان البطاقة في المتجر على نفس السعر
عموما اتصل بهذا الرقم لكي تستفسر منهم

01278968885

didaaa
13-12-2013, 13:29
شكرا لك اخى
وشكرا لمسئولين المتجر
ابلغونى انه تم الشحن ولاكن نظرا للظروف الجويه فتاخرت الشحن واحتمال اخدها بكرا ان شاء الله

sprocketgear
13-12-2013, 15:48
والله يا جماعة نصحنا المتجر الف مرة بتغير شركة الشحن المزعومة ارامكس او امثالها الى شركات شحن تعرف قيمة الوقت وقيمة العملاء زى ميديل ايست
لكن لا حياة لمن تنادى , بقى الاسهل ان الواحد ياخد مواصلة لحد فرع المتجر وينجز نفسه

zezo52xmax
13-12-2013, 15:56
شكرا لك اخى
وشكرا لمسئولين المتجر
ابلغونى انه تم الشحن ولاكن نظرا للظروف الجويه فتاخرت الشحن واحتمال اخدها بكرا ان شاء الله
الف مبروك مقدما اخي الغالي وتتهني بيه ان شاء الله

didaaa
13-12-2013, 20:51
والله يا جماعة نصحنا المتجر الف مرة بتغير شركة الشحن المزعومة ارامكس او امثالها الى شركات شحن تعرف قيمة الوقت وقيمة العملاء زى ميديل ايست
لكن لا حياة لمن تنادى , بقى الاسهل ان الواحد ياخد مواصلة لحد فرع المتجر وينجز نفسه
انا معاك جدا على فكره
انا جربت ارامكس اكتر من سبع مرات
والتعامل بعيد تماما عن الاحترافيه
واكبر مشكله واجهتنى تاخر الشحن

تم الإرسال من جهازي GT-S5300 بواسطة تاباتوك 2

didaaa
13-12-2013, 20:52
[QUOTE=zezo52xmax;2696157]الف مبروك مقدما اخي الغالي وتتهني بيه ان شاء
الله يبارك فيك اخى الكريم

azzelden
13-12-2013, 21:46
بما ان الكارت خرج من المتجر هايوصلك لا تقلق
انا ايضا عندما قمت بطلبه وتم شحنه لى من المتجر وصل بعدها بيومين
وعندما تحدث مع شركة ارامكس لاعرف سبب التاخير اخبرونى ان قيمة الشحنة اعلى من 2000 جنيه
وهو الحد المسموح به تقريبا لتوصيل الشحنة الى المنزل
وان مندوبيين معينين تقريبا البيخرجوا لتسليم الشحنات الاغلى من 2000
بالاضافة ان مدير المتجر الاستاذ ابراهيم حمدى تحدث فى مشاركة سابقة له ان الاسعار لن تزيد
على الكمية الموجودة فى المتجر الى ان تنفذ
وتقريبا اول مرة شئ مثل هذا يحدث فى مصر
لانى اتذكر جيدا عند بداية عام 2013
وارتفاع اسعار الدولار اسعار الهارد وير كانت بترتفع يوميا فى المحلات
والبضاعة اساسا كانت موجودة عندهم اى لم يشتروها على اساس سعر الصرف الجديد

PopHero
13-12-2013, 22:21
ناس محترمه بلفعل
طب دلوقتى الموضوع مع ارامكس
ازاى اقدر اتواصل معاهم

Ibrahim.Hamdy
13-12-2013, 22:48
نعم ستصل الشحنة بالسعر القديم وبالعرض ايضاً
بالنسبة لشركة ارامكس هي افضل شركة تتعامل في امور التوصيل لمواقع التجارة الإلكترونية الشركات الأخرى مثل ميدل ايست غير مجهزة لتقوم باستقبال كمية معينة من الشحنات وتفير لنا نظام نقوم بالتتبع من عليه
ولذاك هي نفس الشركة التي تستخدمه الاموقع اأخرى المشهورة مثل سوق وجوميا ونفسك وغيره
بالنسبة لموضوع الـ 2000 جنيه نظراً للسرقات وحالة البلد الغير مستقرة وضعوا هذا القانون لأن مندوبي الشركات يتعرضون للسرقة باستمرار للأسف وبعضهم يتم اختطافه ونعلم حوادث حدثت معنا بالفعل ولكن تمكنا من اخذ اسثتناء نظراً لحكم العمل معهم حالياً
الأمر الآخر بخصوص التوصيل ، نقول داماً للعملاء ان التوصيل في خلال 7 ايام عمل وهو حد اقضى وما تقوم به الآن ارامكس عندما يكون لدينا شحنة تبذل قصارى جهدها لتقوم بايصالها في اليوم التالي بمشارة وهو وقت قياسي جدا لا يحدث في اي شركة اخرى حتى لو في أسوان ، انا مثلاً قمت بطلب بعض الأشياء من امااون والى الآن تعدت المدة المفترض الإيصال فيها وتجاوزت 10 ايام ، فأمور الشحن في العالم كله له الكثير من الظروف والحسابات

mido salah
13-12-2013, 23:16
نعم ستصل الشحنة بالسعر القديم وبالعرض ايضاً
بالنسبة لشركة ارامكس هي افضل شركة تتعامل في امور التوصيل لمواقع التجارة الإلكترونية الشركات الأخرى مثل ميدل ايست غير مجهزة لتقوم باستقبال كمية معينة من الشحنات وتفير لنا نظام نقوم بالتتبع من عليه
ولذاك هي نفس الشركة التي تستخدمه الاموقع اأخرى المشهورة مثل سوق وجوميا ونفسك وغيره
بالنسبة لموضوع الـ 2000 جنيه نظراً للسرقات وحالة البلد الغير مستقرة وضعوا هذا القانون لأن مندوبي الشركات يتعرضون للسرقة باستمرار للأسف وبعضهم يتم اختطافه ونعلم حوادث حدثت معنا بالفعل ولكن تمكنا من اخذ اسثتناء نظراً لحكم العمل معهم حالياً
الأمر الآخر بخصوص التوصيل ، نقول داماً للعملاء ان التوصيل في خلال 7 ايام عمل وهو حد اقضى وما تقوم به الآن ارامكس عندما يكون لدينا شحنة تبذل قصارى جهدها لتقوم بايصالها في اليوم التالي بمشارة وهو وقت قياسي جدا لا يحدث في اي شركة اخرى حتى لو في أسوان ، انا مثلاً قمت بطلب بعض الأشياء من امااون والى الآن تعدت المدة المفترض الإيصال فيها وتجاوزت 10 ايام ، فأمور الشحن في العالم كله له الكثير من الظروف والحسابات

يعني يا باشا انا هعوز اشتري جهاز ب 6400 تقريباً في شهر 3 او 4 الجي

فا اقصي حاجاة تكون بي 2000 يعني لازم اشتري الجهاز علي ثلاث او اربع مرات ولا اية ؟

Ibrahim.Hamdy
13-12-2013, 23:39
لقد ذكرت لكم اننا نجحنا في اخذ اسثناء من شركة ارامكس لعرب هاردوير.. ويتم التنسيق معكم من خلال خدمة العملاء :)

hagag
13-12-2013, 23:46
طب انا لو اشتريت r9 280x من المتجر هل التوصيل مجانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولو مش مجانى التكلفه كام؟

Ibrahim.Hamdy
13-12-2013, 23:56
أخي الفاضل اذا كان هناك عرض الشحن امجاني فسيكون مجاني ان لم يكن فلن يكن مجاني :)
بالنسبة لتكلفة الشحن تفرق على حسب مكان تواجدك برجاء استخدام المتجر نفسه لحساب التكلفة لكم انا لا استطيع حسابها او التواصل مع خدمة العملاء
للأسف بطاقات 280X نفذت اليوم بعد الطلبات العديده على ان يتم توفيرها مره أخرى في خلال ايام ولكن بسعر جديد نظراً لارتفاع الأسعار العالمية

PopHero
14-12-2013, 18:22
لخد انهارده مجاليش الكارت مع انى طلبه من يوم الاربعاء

أرسلت من GT-S7562 بإستخدام تاباتلك

gouba
14-12-2013, 22:39
انا طلبت الكرت من المتجر ويعتبر وصلني تاني يوم بس لاني طلبتة يوم الخميس وكان الجمعه والسبت اجازة
ارسلوة الاحد ويوم الاتنين انا رحت لارامكس فرعهم الاساسي لاني عارف انهم هيوصلوة تاني يوم واخدت الكرت ودفعت الفلوس

بس حصل معايا موقف من الكرت وكن فكرتة بايظ بس بعد مكالمة الدعم الفني وضحلي ان البيوس ممكن يكون السبب لذلك حدثتة لاخر اصدار والكرت شغال تمام الحمد لله وبيجيب في كريسس 32-35 علي حسب

لذلك الف شكر للمتجر لسرعه التوصيل

بس في استفسار هل في كود ل never steel down ولا العرض ده كان مع كروت الفئة ال 7