المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اتوسل اليكم .. انا جيبت اخري !!

sadola
15-12-2013, 18:56
السلام عليكم
انا حقيقي اسف والله على ازعاجكم وتعطيلكم .. بس الموضوع والله بدأ يتعبلي اعصابي لاني على عهد بنفس المشكلة دي قبل كده !!
بالله عليكم ركزوا معايا ........ !
جهازي: Sony vaio
موديل : VPCEB42FM
مواصفات :core I3 - ram 4- intel vga
زمن الشراء : حوالي سنه بالظبط

اللي حصل انه وقع مني على الارض وهو شغال - شوية وسمعت صوت زعيق عالي من الهارد - شوية والجهاز معدش بيفتح ولا يدخل على الويندوز - شوية وقالي hard system failure في شاشة سودة عند بداية التشغيل - حتى المتخصصين معرفوش يلحقولي الـRecovary بتاع اللاب ..

يا دكتوور الهارد انتهى !!
-----------------------------------------------------------------------------
روحت اشتريت هارد جديد من مكان محترم موثوق فيه :

دلوقتي انا الجهاز في ايدي ,

المشكلة : اني سامع صوت
{خروشة بسيطة + تكتكه بسيطه } .. اصوات مش عارف اوصفها , اقل ما يقال عنها انها شوية تكات خفيفة متلاحقه , متزامنه مع لمبه الهارد , اوقات تزيد واوقات تقل , لكن الاصوات دي واطيه جداً جداً (بسمعها بس وانا في اوضتي في هدوء تام)

الملف ده : https://www.dropbox.com/s/dbufzfb4r0ucqwy/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%83%D9%84.rar

فيه تسجيل للصوت اللي بسمعه (في اوقات مختلفه) .. متسجل بموبايل ملزوق في اللاب من تحت , متسجل بابلكيشن قوي ونقي في تسجيله اوي

ارجوكم اسمعوه ينوبكم ثواب عند ربنا ...:o

واهم حاجة ان الصوت اللي هتسمعوه
مش من الاصوات اللي في اللينك ده اطلاقاً مطلقاً :
https://datacent.com/hard_drive_sounds.php

اخدت الجهاز وروحت بيه للمحل , قالي بنبرة متجهمة شوية : ده صوت عادي يا دكتور !! صوت الابرة و و و ......... الخ

- ملحوظة : الجهاز سريع - لا تهنيج

كل الموضوع ان المشكلة دي حصلت معايا قبل كده في جهاز dell inspiron i5 , (اي نعم الصوت ساعتها كان ارذل واعلى من دلوقتي) لكن برده ساعتها المتخصصين قالولي :
اللاب زي الفل ومفيهوش حاجة !

واضطريت ابيع اللاب العظيم ده واشتري المهبب اللي معايا (مع دفع فرق كمان) .... :((
وكل ده عشان الصوت اللي مش مريحني !! ,, واهو الصوت جالي تاني لحد عندي ! :(

ارجوكم قولولي :
- هل من الطبيعي ان الهارد يطلع صوت !؟! ,,
-الاجزاء الميكانيكة اللي جواه (واللي انا مش على درايه كافيه بها) بتطلع صوت وهي بتشتغل !!؟
-ايه حدود الصوت ده , وامته يبقى مؤشر على وجود مشكلة ؟!
-هل الهارد اللي معايا دلوقتي ده سليم مفيهوش حاجة ولا اروح ارجعه .. ؟؟
-اتحسر على الـdell بسبب تخلفي و وسوستي ؟! :(

مع العلم ان لاب والديسامسونج , ومن قلة سماعي لاي صوت منه ساعات كنت بحس انه مطفي اصلا !!!!!!!!!!!!!!
ولابات تانيه كتيرة بشوفها مع صحابي مبسمعلهاش صوت ,, او يمكن انا اللي مببقاش مركز معاها , الله اعلــــــــــم :(

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ

تاني مشكلة وهي مش فارقه معايا اوي , لان بصراحه محدش في مصر لحد دلوقتي من اللي روحتلهم افتولي فيها اي حاجة !!!!! كله بيقولي مش عارف !:confused:

صوت صفاره في اللاب .. :
بسمعها طوول الوقت - بتزيد نسبياً لما بحط اي حاجة USB (فلاشة - ماوس) - مكانها الى حد ما حاسس انه من على يسار اللاب - (مش خارج من السماعة ولا من المروحه)

صوت الصفارة هتلاقوه مضغوط في نفس الملف اللي فيه اصوات الهارد

__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ _______________

حقيقي انا متأسف على الازعاج .. وربنا يجازيكم كل خير على تعبكم في المنتدى المحترم ده , والف شكر بجد على اي رد

DRDeAtH
15-12-2013, 19:06
عادى لو الهارد صوته عادى او واطى
ده بيختلف من انواع الهاردات
وبالنسبه لاصوات بيختلف من جهاز لجهاز ممكن تلاقى جهاز
بنفس مواصفات جهاز تانى بس من شركه تانيه
بس واحد افضل من التانى
من عناصر الانتاج
والبور والبطاريه والخ
بس عادى لو الهارد صوته خفيف

AHMED ELNESR
15-12-2013, 20:24
ارفع صورة لبرنامج HD Tune 5.50 في تبويب Health :)

sadola
17-12-2013, 16:42
ارفع صورة لبرنامج HD Tune 5.50 في تبويب Health :)

اتفضل حضرتك .. ومتشكر مقدماً :)

sadola
17-12-2013, 16:44
عادى لو الهارد صوته عادى او واطى
ده بيختلف من انواع الهاردات
وبالنسبه لاصوات بيختلف من جهاز لجهاز ممكن تلاقى جهاز
بنفس مواصفات جهاز تانى بس من شركه تانيه
بس واحد افضل من التانى
من عناصر الانتاج
والبور والبطاريه والخ
بس عادى لو الهارد صوته خفيف

الف شكر ليك .. يعني فعلاً الهارد ان المفروض بيطلع منه صوت عادي !!!!

SmArTMaTe
17-12-2013, 17:34
لو انت ودنك حساسه للاصوات كدا .. ممكن تجيب هارد ssd هيبقى اغلى شويه واقل في المساحه لكن اسرع بكتير وصامت تماما وبلا اجزاء ميكانيكيه على الاطلاق

AHMED ELNESR
17-12-2013, 18:51
كده الهارد مفيهوش مشاكل ومتقلقش من الصوت عندي بيعمل كده برضه :)

sadola
20-12-2013, 17:58
لو انت ودنك حساسه للاصوات كدا .. ممكن تجيب هارد ssd هيبقى اغلى شويه واقل في المساحه لكن اسرع بكتير وصامت تماما وبلا اجزاء ميكانيكيه على الاطلاق

الف الف شكر ليك بجد

ahmed hero
21-12-2013, 15:48
الاصوات دى عادية يا اخى وممكن تزيد مع دخول الاتربة بالاب لانها هتخلى المروحة متشتغلش بسلاسة .

sadola
24-12-2013, 10:29
الاصوات دى عادية يا اخى وممكن تزيد مع دخول الاتربة بالاب لانها هتخلى المروحة متشتغلش بسلاسة .

الف الف شكر ليك .. الواحد موسوس بطريقة زيادة الظاهر .. بس اي صوت بيطلع بقى بيخنقني والله

خالد النمكي
25-12-2013, 13:20

يمكنه أيضا شراء هارد هجين من نوع سيجيت Seagate SSHD(Solid State Hybrid Drive) SSD
يتميز بوجود مساحة كافية للتخزين مع سرعة ملحوظة ومقاربة لأداء الأقراص الصلبة SSD