المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب نصيحة من حضراتكم

الفارس الثالث
19-12-2013, 15:01
السلام عليكم كل عام وحضراتكم بخير
اولا: انا جبت كارت شاشة gigabyte hd7750 oc 1g ddr5 وبوردة p75 والشاشة اللى عندى samsung 20 inch
ملاحظ نغمشة بسيطة فى الشاشة وعملت مشاركة فى المنتدى وافدتونى بان اغير الباور بواحد اصلى فجبت corsair c600m بقودة 600w من المتجر
هو طبعا ممتاز وغير التجارى خالص.
بس مازالت النغمشة زى ماهى وهى شبة الاهتزاز اللى بيبقى فى الشاشة لما يكون فى محمول جنب الشاشة ويرن يعمل زى خطوط تطلع وتنزل بس بسيطة
انا جربت الكيسة بتاعتى على شاشة samsung 23 inch full hd بس على كابل الفيجا والنغمشة شبة اختفت.
وانا قريت فى المنتدى ان كابل ال dvi افضل فى الصورة من الvga فهل لو جبت كابل dvi النغمشة هتختفى مع العلم ان المخرج فى الشاشة اللى عندى vga.

ثانيا: انا عندى رامات 4 جيجا هل فى طريقة لوزودت الرامات استعملها فى زيادة رامة وامكانيات الكارت.

ثالثا: فى برنامج الكارت امكانية كسر سرعة الكاررت AmdOverdrive مثلا الGPU اكثر من 880 ميجاهرتز الى 1060 والميمورى كلوك لغاية 1350ميجاهرتز فهل العب فى الخاصية دى ولاتؤثر على الكارت وهل هتضيف فعلا.

وشكرا خالص واسف على الاطالة

bisotiger
19-12-2013, 15:16
ممكن تكون النغمشة دى من شاشتك 20 بوصه
عشان انت بيقول جربت الكيسه ع شاشه 23 والنغمشة اختفت يبقى العيب من شاشتك
وربنا يااخى يكرمك وتتحل مشكلتك :)

الفارس الثالث
19-12-2013, 16:00
شكرا لحضرتك على الرد
بس انا عندى كارت قديم hd 4350 وجربتة على الشاشة شغالة حلو خالص مفيش النغمشىة دى خالص

unexpected
19-12-2013, 18:44
وعليكم السلام
هل لو قمت بمسح تعريف البطاقة النغمشة تبقى موجودة؟؟

ثانيا: انا عندى رامات 4 جيجا هل فى طريقة لوزودت الرامات استعملها فى زيادة رامة وامكانيات الكارت.
المفروض البطاقة عندك تدعم DX11.2 واحد خصائص تقول ان البطاقة ممكن تأخد من حجم رامات الجهاز لو كانت بحاجة الى رام اكبر لكن في الوقت الحالي لا توجد لعبة تستفيد من هذا الامر وطبعا شرط يتوفر لديك نظام 8.1

ثالثا: فى برنامج الكارت امكانية كسر سرعة الكاررت AmdOverdrive مثلا الGPU اكثر من 880 ميجاهرتز الى 1060 والميمورى كلوك لغاية 1350ميجاهرتز فهل العب فى الخاصية دى ولاتؤثر على الكارت وهل هتضيف فعلا.
موضوع كسر السرعة يحتاج الى عدة اختبارات وتجارب لكي تضمن ان الكسر مستقر ويحتاج رفع فولت البطاقة وترددها وتردد الذاكرة

الفارس الثالث
20-12-2013, 14:23
انا مسحت تعريف الكارت النغمشة اختفت بس فى زى تموجات بسيطة غير ملحوظة