المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال للمحترفين ارجو الرد بخصوص هل يعمل ال r280 مع تحديث البيوسf10

mahmoudkamall
21-12-2013, 17:22
طبعا كانت مشكلتى فى البورد ال Gigabyte GA-P61A-D3 socket 1155 هى مشكلة تحديث البيوس وبعد تحديث البيوس الكارت اشتغل
لكن بتظهر مشكلة خطوط لو عملت ريستارت سواء من الزرار او من الويندوز عادى ممكن تحصل من اول ريستارت وممكن اتنين او تلاته المهم انها بتظهر ومتكررة السؤال
ومش موضوع تعريفات لان الخطوط بتظهر من بره خالص خالص اثناء شعار البورد اللى هو جيجا بايت

فعايز اعرف هل سيعمل الكارت مع تحديث البيوس f10

لان اللى عندى نسخة f11
ده لينك البوردة من موقع جيجا بايت وهى rv2
https://www.gigabyte.jo/products/product-page.aspx?pid=4074#ov

unexpected
21-12-2013, 17:57
قبل كل شيئ تأكد ان البطاقة سليمة وجربها على جهاز اخر اضافة على ذلك ذكرت لك من قبل انة يجب توفير باور بقوة اعلى من الموجود عندك ليس من الضروري يكون هو سبب المشكلة لكن الافضل تغيرة
بخصوص البيوس انت لديك احدث واحد لماذا تريد ان ترجع الى الاصدار القديم

بن بوزيد
21-12-2013, 17:58
يعني ترجع البيوز للاصدار الاقدم لا اضن ان المشكلة من البيوز واضن انها من الكرت نفسها وتقدر تجرب على كمبيوتر اخر وتتاكد

اما ارجاع البيوز الى اصدار اقدم لن يفيد في شيء فقط سترجع المشكلة التي من اجلها حدثو البيوز وتقدر تعرف سبب التحديث

واذا كانت المشكلة فعلا من المذبورد استنى شوي يمكن ينزلو تحديث جديد

mahmoudkamall
21-12-2013, 18:07
قبل كل شيئ تأكد ان البطاقة سليمة وجربها على جهاز اخر اضافة على ذلك ذكرت لك من قبل انة يجب توفير باور بقوة اعلى من الموجود عندك ليس من الضروري يكون هو سبب المشكلة لكن الافضل تغيرة
بخصوص البيوس انت لديك احدث واحد لماذا تريد ان ترجع الى الاصدار القديم

انا الكارت اشتغل عندى بالفعل ولسه بجربه مع الالعاب بس شغال تمام
موضوع الباور اكيد بس مش دلوقتى علشان الميزانية لا تسمح
موضوع البيوس انا بتحصل معايا مشكلة خطوط ونغمشة ومربعات عند عمل ريستارت من زارا الكيسة بتظهر كتير ومن الريستارت العادى بالويندوز بتظهر بس قليل فكنت عايز اجرب اغير البيوس يمكن تكون مشكلة البيوس بتاع البوردة مثلا لكن عايز اتاكد ان البيوس رقم f10 هيقبل الكارت لو مش هيقبله يبقى مش هغير نسخة البيوس بالتاكيد

انا بس عايز حل لمشكلة الريستارت دية بيظهر خطوط ومربعات لو استخدمت كابل hdmi وغيرت الككابل بواحد تانى نفس المشكلة
ولو كابل dvi بتحصل ان الشاشة متفتحش لو عملت ريستارت ولازم اعمل اكتر من ريستارت علشان يشتغل

المشكلة دية تكررت مع اعضاء اخرين منهمم الاخ gouba وعلى كلامه هى تقريبا اتحلت مع تغير التعريف بس هى المشكلة بتحصل من بره خالص عند شعار البوردة والفتح فاعتقد انه ملهاش علاقة بالتعريف
ارجو من حضرتك يا حنا ومن اصدقائنا بالمنتدى البحث عن المشكلة دية علشان اعرف هى مشكلة سوفت وير عادى والا هى مشكلة بالكرت ؟؟

mahmoudkamall
22-12-2013, 01:35
انا عايز اعرف بس يا جماعة هل البيوس اللى رقمه F10 للبوردة
Gigabyte GA-P61A-D3 socket 1155
ريفيجن 2
هل يستطيع ان يجعل الكارت يقوم ويقرا عادى

بن بوزيد
22-12-2013, 07:09
لا اضن ولكن تقدر تجرب ولكن متنساش ترجع الاعدادات مثلما كانت قبل تحديث البيوز خصوصا لو مفعل

ahci حتى يشتغل الويندوز بشكل طبيعي ولو انت مش مفعلها من قبل لا تفعلها