المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة فى صيانة لاب ... عاااااااااااااااجل الله يخليكوا

ahmed_BF4
24-12-2013, 01:12
السلام عليكم
انا لابى كان فى الضمان ورجع
نوعه HP Pavilion G6 - 2160se
ورجع الحمدلله نفس الداتا عليه و نفس نوع البروسيسور و كل حاجة معاادا حاجة واحدة غريبة
لما بدخول ع البيوس BIOS
بلاقى موديل اللاب بدل HP Pavilion G6 بلاقى HP Presario 17 notebook PC
حد عارف ايه ده ؟؟

ahmed_BF4
24-12-2013, 06:10
ايه ياجدعان محدش عنده فكرة ؟؟ عايز اعرف الضامان بينصبوا ولا ايه النظام ؟؟

himaalex
24-12-2013, 06:24
ازاى ودول موديلين مختلفين نهائي طبعا ارجعلهم افهم القصة دى ايه

arsenal_henry
24-12-2013, 13:18
هي المشكلة كان لها علاقة بالبوردة ؟ واتصل بيهم واستفسر عن الموضوع ده ..

ahmed_BF4
24-12-2013, 17:53
هي المشكلة كان لها علاقة بالبوردة ؟ واتصل بيهم واستفسر عن الموضوع ده ..

اه كان ليها مشكلة مع البوردة لان الاب مكنش بيفتح كان بيفصل باور بعد ثانيتن من محاولة فتحه ... انا برده شكيت انهم غيرو البورده ... لكن لما راجعت الامكانيات وخصوصا كارت الشاشة لانه مدمج ع البوردة مينفعش يتغير لقيت كل حاجة زى ما هى ..
Imtel HD Graphics 4000
AMD Radeon HD 7670M
وللاسف انا جايبه من محل هو اللى بيوديه الضمان انا مش بتاعمل معاهم مباشرة

kogi2010
24-12-2013, 21:07
هم غالبا شحنولك بايوس جديد

ahmed_BF4
24-12-2013, 22:17
هم غالبا شحنولك بايوس جديد

اه ع فكرة ده الاحتمال الاقرب خصوصا ان فيرجن البيوس عندى بقى F09 وانا لما دخلت على موقع اللاب لقيت اقدم حاجة منزلبنها F12
لكن فى مشكلة هل تعتقد ان انا لو حدثت البيوس ممكن تتحل .. المشكلة هى
ان فى حرف (الكاف) فى الكيبورد معلق بيخلى النسخة تصفر وانا بفتح اللاب كان حدبيدوس عليه بسرعة ورا بعض ... ولما افتح النسخة وافتح اى ملف كتابة الاقيه بيكتب لوحده ولازم ادوس على اى حرف تانى ف الكيبورد علشان يبطل .. لكن لو حبيت استخدمه بعد كده فى الكتابه مش شغال ... حاجة غريبة جدا
انا شغال بكيبورد يو اس بى حاليا .. هل ممكن لو حدثت البيوس المشكلة دى تتحل ولا دى مشكلة البوردة بتاعة الكيبورد ؟؟ مع العلم انه كان رياح الضمان الكيبورد شغالة تمام

kogi2010
25-12-2013, 01:36
اه ع فكرة ده الاحتمال الاقرب خصوصا ان فيرجن البيوس عندى بقى F09 وانا لما دخلت على موقع اللاب لقيت اقدم حاجة منزلبنها F12
لكن فى مشكلة هل تعتقد ان انا لو حدثت البيوس ممكن تتحل .. المشكلة هى
ان فى حرف (الكاف) فى الكيبورد معلق بيخلى النسخة تصفر وانا بفتح اللاب كان حدبيدوس عليه بسرعة ورا بعض ... ولما افتح النسخة وافتح اى ملف كتابة الاقيه بيكتب لوحده ولازم ادوس على اى حرف تانى ف الكيبورد علشان يبطل .. لكن لو حبيت استخدمه بعد كده فى الكتابه مش شغال ... حاجة غريبة جدا
انا شغال بكيبورد يو اس بى حاليا .. هل ممكن لو حدثت البيوس المشكلة دى تتحل ولا دى مشكلة البوردة بتاعة الكيبورد ؟؟ مع العلم انه كان رياح الضمان الكيبورد شغالة تمام

انا شايف ان ده مشكله ممكن تتحل بتحديث البايوس لاخر اصدار عندك عالموقع بس محتاجة مخاطرة شوية لانى مجربتش انى انزل بايوس لاى لاب اتشحنله بايوس فى صيانة فمش عارف العمليه هتنجح ولا لا بس انت ممكن تاخد الريسك وتعملها و امرك لله بس متنساش تحط الشاحن فى اللاب والبطارية تشحنها كاملة و تقفل اى برنامج شغال وتسيب عملية التسطيب شغاله ولو هتاخد ساعة لحد ما يرستر لوحده
وان شاء الله العملية تنجح وميحصلش اى حاجة تانى

ahmed_BF4
25-12-2013, 04:54
انا شايف ان ده مشكله ممكن تتحل بتحديث البايوس لاخر اصدار عندك عالموقع بس محتاجة مخاطرة شوية لانى مجربتش انى انزل بايوس لاى لاب اتشحنله بايوس فى صيانة فمش عارف العمليه هتنجح ولا لا بس انت ممكن تاخد الريسك وتعملها و امرك لله بس متنساش تحط الشاحن فى اللاب والبطارية تشحنها كاملة و تقفل اى برنامج شغال وتسيب عملية التسطيب شغاله ولو هتاخد ساعة لحد ما يرستر لوحده
وان شاء الله العملية تنجح وميحصلش اى حاجة تانى

شكرا ياكبير ع الرد والاهتمام انا فعلا كنت قررت احدث البيوس ... قولت ممكن يحل مشكلة الكيبورد ... لكن للاسف زى منتا قولت انا خايف تحصل مشكلة لانه مشحونله بيوس فى الصيانة وخصوصا انه مغير موديل اللاب وبقيت محتار احدث انهى بيوس علشان كده هرجعه الضمان وامرى لله