المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مفترق الطرق

ahmed_el_emam
19-07-2006, 19:19
معلش يا جماعه انا محتاج منكم المساعده و خوصا من الاخ قاهرى
انا محتار ادرس برمجه و خصوصا لغا الجافا و لا شبكات و خصوصا انى عندى خبره نوعا ما فى الشبكات يا ترى مين المطلوب اكتر جافا و لا شبكات ؟

و لو عندى امنيه انى اشتغل مدرب فى احد مراكز التريب المشهوره يا ترى اعمل ايه علشان اوصل لده ؟؟؟؟؟؟؟
معلشى يا جماعه انا عايز رد و مساعده بسرعه لانى بجد محتار جدا و محتاج احدد اى طرق اسلك علشان اوصل لذاتى
يا ريت المساعد بسره وشكرااااااااااا ليكم كلكم

anoir_eq
19-07-2006, 20:33
السلام عليكم
جافا أو J2EE
مطلوب أكثر من الشبكيات عندنا بالمغرب لا أعرف جيدا ما يحدث في مصر

lumark_s
19-07-2006, 20:54
معلش يا جماعه انا محتاج منكم المساعده و خوصا من الاخ قاهرى
انا محتار ادرس برمجه و خصوصا لغا الجافا و لا شبكات و خصوصا انى عندى خبره نوعا ما فى الشبكات يا ترى مين المطلوب اكتر جافا و لا شبكات ؟

و لو عندى امنيه انى اشتغل مدرب فى احد مراكز التريب المشهوره يا ترى اعمل ايه علشان اوصل لده ؟؟؟؟؟؟؟
معلشى يا جماعه انا عايز رد و مساعده بسرعه لانى بجد محتار جدا و محتاج احدد اى طرق اسلك علشان اوصل لذاتى
يا ريت المساعد بسره وشكرااااااااااا ليكم كلكم

السلام عليكم

أخي الفاضل كلا الخياران لا يمتان لعضهما البعض سوى أنهما يصنفان ضمن ال Information Technology فلا تخلط بينهما.

الشبكات هي علم واسع لا حدود له، منها الشبكات السلكية ومنها الشبكات اللاسلكية، وكلاهما مطلوبان في السوق لو تخصصت في مجال معين.

ال Java هي إحدى لغات البرمجة الحديثة لعمل ال Scripts وهي مستعملة في كل مكان، في أجهزة الخلوي، في أجهزة الحاسوب .. وتعمل على جميع أنظمة التشغيل.

لو أردت التخصص في في ال Java ستفتح عليك أبواب أخرى مثل لغات البرمجة و تصميم المواقع وغيرها.

لا أحد يستطيع هنا أن يقرر بالنيابة عنك مالذي ترغب بدراسته، أنت فقط من يمتلك القدرة على القرار، ولكن وظيفتنا أن نشرح لك الفرق بين كل من المجاليين المذكورن، وأنت تقرر حسب ميولك وحسب مقدرتك الذهنية، ولكن لا أحد ينكر على الإطلاق كثرة الطلب على مصممي ال Java نظراً لقلتهم في الأسواق العالمية.

وكذلك ال Networking علها طلب كبير أيضاً كونه لا تخلو شركة أو دائرة أو مؤسسة من الشبكات والمهندسيين الذين يقومون بصيانة وتسيير هذه الشبكات، ولكن مؤخراً أصبح الطلب أكثر على الشهادات التخصصية في الشبكات، كونه يوجد العديد ممن يحملون شهادات المستوى الأول في الشبكات وقلة أعداد الذين يحملون شهادات المستوى الثاني والثالث أو مايسمى مستوى المحترفين.

أتمنى أن أكون قد أفدت والسلام عليكم

zcc
19-07-2006, 21:28
نصيحتي إنك تبعد عن التدريس لأن هالمهنة بتجيب المرض.

ahmed_el_emam
20-07-2006, 15:57
شكرا ليكم كلكم يا جماعه على اهتمامكم الكبير ده و يا ريت تستحملونى للاخر ولكم جزيل الشكر

بس عندى شويه اسئله كمان يا ريت تكملوا جميلكوا ده و تساعدونى فى اجابتها

دلوقتى انا قرت احدد اول سلمه ليه و اخترت الشبكات لان ليه فيها ممكن تقولوا خبره نوعا ما بس على حسب فهمى هناك شبكات سلكيه ولا سلكيه ...
يا ترى سلم الشهادات الخاصه بالشبكات اللا سلكيه ايه؟
ومتنسوش ان هدفى الاساسى هو التريس لانى بعشقوا بالرغم من انه يجيب المرض على رأى الاخ zcc:Big: