المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أهل الخبرة !!!

TigerKing2
05-01-2014, 12:05
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

أولاً دي مواصفات الجهاز الحالي ،،
MB: Gigabyte H61
Cpu: Inter I5 3450
Ram: 2*4GB
Vga: sapphire 7870 XT 2GB
Case : thermaltake black edit
Power : thermaltake-550

ثانياً : الموضوع او الطلب ..

كانت محتاج نصيحتكم ،، قرأت في المنتدي عن فكرة دمج الجي فورس مع الاتي اي للاستفادة من خاصية الفيزيكس ،،
طب انا دلوقتي عندي كارت geforce 460 ti msi hawk و كانت بفكر اجيب بورده غير اللى عندي و ابيع اللى عندي و ادمج الكارتين،، و لكن الحاجة اللى محتار فيها ،، هي خاصية الفيزيكس محتاج اى كارت يدعمها وخلاص ،، و ابيع 460 hawk ده و اجيب حاجة اقل ،، للتوفير من ناحية الطاقة و الفلوس ،،، و كمان اي نوع البورده اللى المفروض اجيبها علشان العملية تنجح ،،و اهم حاجة تكون في ميزانية 500 جنيه مثلاً

كمان لو هابيع البورده H61 ابيعها على كام هنا ؟؟؟
هي فاضل فيها سنة ضمان تقريباً

شكراً جداً ليكم ....

Ahmed Elbrbry
05-01-2014, 12:14
اذا كان استخدامك للجهاز فى الالعاب
فالالعاب التى تحتاج للفيزكس قليلة
اما اذا كنت تنجز بعض الاعمال التى تحتاج الى تطبيقات تستخدم الفيزكس
يبقى كارت نفيديا كفاية

و فى الحالتين الافضل انك تبيع الكارتين و تجيب كارت واحد من نفيديا
لتوفر استهلاك الطاقة و ايضا الحرارة الناتجة من كارتين
بالاضافة للحيز الذى يشغله كارتين داخل الصندوق

unexpected
05-01-2014, 13:59
وعليكم السلام
اذا كنت تريد الفيزكس عشان الالعاب
من رايي لا حاجة لكل هذا العناء صحيح الفيزكس جميل مع الالعاب التي تدعمها لكن الالعاب التي تدعمها قليلة
ومع كل هذا ستحتاج ايضا ان تقوم بتغير اللوحة وتغير الباور بواحدة قوتة اعلى في حال ركبت بطاقتين

TigerKing2
05-01-2014, 18:42
طيب لو بيعت الكارتين اجيب ايه ؟؟
ولو عايز ابيع الباور و البوردة و كارت الشاشة جي فورس واجيب كارت شاشة اقل ﻻستخدمه في الفيزيكس اجيب ايه بردو و بتكلفة كام تقريباً

شكراً جداً لحضرتكم

TigerKing2
05-01-2014, 19:33
أيه رأيكم لو بعت الاتنين و جاتبت ASUS Geforce GTX 760 DCU II OC 2GB GDDR5 ؟

هيكون افضل ؟؟
ولا اجيب النسخة الجيجابت احسن

ويعني ايه اختصار DCU ???

Ahmad Rady
05-01-2014, 20:23
هي اختصار لاسم تنقبية التبريد المستخدمة مع البكطاقة وهي DirectCU والبطاقة جيدة جدا ولو إني أرشحك النسخة الـ 4 جيجا Gigabyte GeForce GTX 760 OC 4GB GDDR5 Windforce 3X rev. 2.0 اذا كنت ناوي على ان فيديا فقط وسعره حوالي 2500 جنيه.
ولو ناوي تغير لحاجة اعلى ومش فارق معاك ان فيديا من ايه ام دي يبقي الافضل هو SAPPHIRE DUAL-X R9 280X 3GB GDDR5 OC BATTLEFIELD 4 EDITION بـ 2450 جنيه تقريبا ومعاه باتل فيلد هدية.

TigerKing2
05-01-2014, 20:34
شكراً جداً ليك يا أستاذ أحمد ،، انا فعلاً عايز اجيب جي فورس علشان المميزات اللى فيه ،، زي الفيزيكس ،، والالعاب اللى بلعبها معظمها بتشتغل بالفيزيكس ،، و لكن اشمعنا حضرتك اقولت Ati ؟؟
انا بحاول ابيع الكروت اللى عندي دلوقتي علشان اجيب كارت شاشة اعلى ،، و بقيت محتاااار جداً من الجي فورس وAti و لكن بالتجربة شايف ان الجي فورس احسن ،، خصوصاً ان في الالعاب كتير بدعمه ،، عكس ati

Ahmad Rady
05-01-2014, 20:37
العفو أخي :)
كل الألعاب بتعمل على كلا الماركتين بدون مشاكل؛ وبالنسبة لألعاب الفيزكس فهي قليلة؛ وليه قلت AMD لانه سعره 280X مقابل اداءه في مقابل سعر وأداء الـ 760 اعلى؛ لكن بطاقة 760 النسخة الـ 4 جيجا لازالت من افضل الخيارات المتاحة والفارق بينها وبين النسخة الـ AMD مش بشع.

TigerKing2
05-01-2014, 21:14
شكرا جداً للتوضيح ... و شكلي هاجبب الجي فورس ... مع الاعتراف بقوة ati ... هاجيب النسخة الجيجا بيت أفضل صح ؟

Ahmad Rady
05-01-2014, 21:18
شكرا جداً للتوضيح ... و شكلي هاجبب الجي فورس ... مع الاعتراف بقوة ati ... هاجيب النسخة الجيجا بيت أفضل صح ؟

النسخة الجيجابايت افضل علشان حجم الرام بتاعتها اكبر من الأسس بالضعف؛ وده هامل مهم جدا وخصوصا لو ها تلعب على اعدادات عالية ودقة مرتفعة مثل 1080 ...

TigerKing2
05-01-2014, 22:13
فعلاً محتاجه علشان عندي شاشة 26... ﻻني بشتغل مصصم في الاساس..

بجدمش عارف اشكرك زي والله العظيم ...شكراً جداً

Ahmad Rady
05-01-2014, 22:58
فعلاً محتاجه علشان عندي شاشة 26... ﻻني بشتغل مصصم في الاساس..

بجدمش عارف اشكرك زي والله العظيم ...شكراً جداً

لا شكر على واجب؛ كلنا إخوة؛ وتحت أمرك في استسفار :)