المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إزاي اختبر كارت الشاشة؟؟

rayfire
06-01-2014, 06:49
السلام عليكم ورحمة الله

يا ريت تدلوني علي أفضل برامج لعمل اختبار لكفاءة كارت الشاشة

وإيه أهم الأمور اللي الواحد يخلي باله منها لما يشتري كارت شاشة مستعمل

وشكرا

mohammed shindy
06-01-2014, 15:48
السلام عليكم
أنا إشتريت كارت شاشة مستعمل و لكن الحمد لله الكارت طلع تمام و فوق ما كنت أتخيل:D ، و نصيحتي عند شراء كارت شاشة مستعمل أولاً أنك تقرأ عن إمكانيات الكرت و مدى مناسبة سعره ، و كمان تقارن بينه و بين الكروت الأخرى ، و عند الشراء بص للكارت كويس:ah46: ( من غير كسوف ) شوف فيه أثار هباب أو حرق و المكثفات منتفخة و لا مظبوطة ، و المروحة سليمة و لا بتطلع صوت ،
و أخيراً لما تشتري الكرت ركبه على جهازك و شغل لعبة جامده عليه و شوف الفرق ، بالتوفيق:cool:

Dr_Hema2017
06-01-2014, 16:07
في موضوع مثبت اسمو (دليلك لاختيار الكارت الرسومي) شوفو هيفيدك كتير

محمد البرديسى
06-01-2014, 16:08
السلام عليكم
أنا إشتريت كارت شاشة مستعمل و لكن الحمد لله الكارت طلع تمام و فوق ما كنت أتخيل:D ، و نصيحتي عند شراء كارت شاشة مستعمل أولاً أنك تقرأ عن إمكانيات الكرت و مدى مناسبة سعره ، و كمان تقارن بينه و بين الكروت الأخرى ، و عند الشراء بص للكارت كويس:ah46: ( من غير كسوف ) شوف فيه أثار هباب أو حرق و المكثفات منتفخة و لا مظبوطة ، و المروحة سليمة و لا بتطلع صوت ،
و أخيراً لما تشتري الكرت ركبه على جهازك و شغل لعبة جامده عليه و شوف الفرق ، بالتوفيق:cool:

كلام سليم اخى والضغط على الكرت ومرقبة درجة الحرارة الا تتعدى 80 درجة اقصى شى

unexpected
06-01-2014, 16:38
وعليكم السلام
تأكد من عدم وجود مكثفات منتفخة وبعدها ممنك تضغط على البطاقة ببرامج الضغط لمدة نصف ساعة او ساعة وتأكد ان الحرارة جيدة وتأكد عدم وجود تجمد في الجهاز اثناء الضغط (موضوع الحرارة ممكن يختلف على حسب التبريد عندك داخل الكيسة لكن غالبا يجب ان تكون مقبولة)
وبعدها جرب تلعب اكثر من لعبة لمدة ساعة كاملة مثل كرايسس 3 BF4

rayfire
06-01-2014, 18:52
شكرا للجميع طيب ايه افضل برنامج للضغط

Ahmad Rady
07-01-2014, 02:00
برنامج FurMark لمدة ربع او نصف ساعة + لعبة قوية مثلما قال أخي حنا ...