المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج مساعدة في اختيار لابتوب Lenovo y510p أو أي لابتوب HP

enigma575
07-01-2014, 02:33
سالخير يا رجالة :D أنا بقالي سنة بتابع laptops كده وكنت هجيب y500 بس لقيت مشاكل عليه بخصوص touchpad بتاعته المهم , ال y510p نزل مصر أخيرا وكنت عاوز أعرف رأيي الناس فيه وياريت حد يكلمني عن الحرارة وال wifi علشاان سمعت إنها بتفصل وياترى أعرف أجيب النسخة FHD فمصر ؟؟؟؟

ولا افكس من ال y510p وأجيب HP ENVY TOUCHSMART 15 ؟؟ هو اضعف وغالي قوي بس أنا طول عمري بجيب hp و اضمنوا عن lenovo فـمحتاج المساعدة

استخدامي حيكون انترنت games وشغل جرافيكس علشان أنا طالب هندسة معمارية وشكرا :)) أنا جديد معاكم في المنتدى أرجو الافادة

Magdy :)

arsenal_henry
07-01-2014, 10:29
لو عايز جهاز اخف وسمكه اقل وتتنقل بيه اكتر من استخدامك له للألعاب اشتري HP .. ومواصفاته كالتالي ..
Intel® Core™ i7-4700MQ Processor (2.4 GHz, 6 MB cache, 4 cores)
8GB DDR3 RAM
1000GB HDD SATA 5400 rpm
SuperMulti DVD±R/RW with double layer support
HD BrightView LED-backlit Touchscreen (1920 x 1080)
NVIDIA GeForce GT 740M (2 GB DDR3 dedicated)
Windows 8 64-bit

كارت الشاشة اقل من الموجود في اللينوفو .. لكن هيكون كافي لاستخدامك ..

ahmedehab95
07-01-2014, 16:19
سيبك من موضوع اضمن و كده لينوفو شركة ضخمة بتبيع اربع اجهزة فى الثانية يعنى لحد كلمة ثانية دى لينوفو باعت 24 جهاز و انا معايا الـY500 و شغال زى الفل
لو هتقارن ما بين الاتنين فالاتش بى عندو شاشة تاتش و ده اللى مغليه زائد ريزوليوشن اعلى و اخف فى الوزن اما اللينوفو عنده حاجة مهمة جدا فى الجرافيكس و هى الـSSD اللى هتفيدك فى اى شغل جرافيكس و خصوصا فى الـRendering و طبعا كارت الشاشة اعلى بحوالى 19% على اساس مقارنة game-debate (https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1247&gid2=1246&compare=geforce-gt-740m-vs-geforce-gt-750m) هتفرق فى بعض الحاجات
فمن الاخر الـHP شاشة تاتش , اخف فى الوزن , ريزوليوشن اعلى
الـLenovo عندو SSD و كارت شاشة اعلى و ارخص بـ2000 جنيه
اختار اللى يريحك لكن فى الـRendering اللينوفو هيريحك

enigma575
07-01-2014, 17:38
سيبك من موضوع اضمن و كده لينوفو شركة ضخمة بتبيع اربع اجهزة فى الثانية يعنى لحد كلمة ثانية دى لينوفو باعت 24 جهاز و انا معايا الـY500 و شغال زى الفل
لو هتقارن ما بين الاتنين فالاتش بى عندو شاشة تاتش و ده اللى مغليه زائد ريزوليوشن اعلى و اخف فى الوزن اما اللينوفو عنده حاجة مهمة جدا فى الجرافيكس و هى الـSSD اللى هتفيدك فى اى شغل جرافيكس و خصوصا فى الـRendering و طبعا كارت الشاشة اعلى بحوالى 19% على اساس مقارنة game-debate (https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1247&gid2=1246&compare=geforce-gt-740m-vs-geforce-gt-750m) هتفرق فى بعض الحاجات
فمن الاخر الـHP شاشة تاتش , اخف فى الوزن , ريزوليوشن اعلى
الـLenovo عندو SSD و كارت شاشة اعلى و ارخص بـ2000 جنيه
اختار اللى يريحك لكن فى الـRendering اللينوفو هيريحك

هي شركة ضخمة أكيد , بس y500 نزل بعيوب جامدة جدا زي مشاكل wifi و keyboard flex وطبعا touchpad المعروفة فـخايف ألبس في فل y510p , بس أنا عجبني امكانياته جدا وخصوصا إنه ممكن يتزود بـ كارتا كمان ويزيد رامته 16gig بس سؤال أنا حاعمل إيه بـ ssd ؟؟ دول يادوبك 8 gig مايكافوش حتى برنامج autocad وياترى أعرف agebo fullHD

enigma575
07-01-2014, 17:41
لو عايز جهاز اخف وسمكه اقل وتتنقل بيه اكتر من استخدامك له للألعاب اشتري HP .. ومواصفاته كالتالي ..
Intel® Core™ i7-4700MQ Processor (2.4 GHz, 6 MB cache, 4 cores)
8GB DDR3 RAM
1000GB HDD SATA 5400 rpm
SuperMulti DVD±R/RW with double layer support
HD BrightView LED-backlit Touchscreen (1920 x 1080)
NVIDIA GeForce GT 740M (2 GB DDR3 dedicated)
Windows 8 64-bit

كارت الشاشة اقل من الموجود في اللينوفو .. لكن هيكون كافي لاستخدامك ..
أنا فعلا شايف ال hp أنضف كتير وانا متفرقش معايا قوي شاشة touch أو لأ , ولاكن الجهاز نفسه عليه كلام من نحية السخنية والمواد المتصنع منها وبيني وبينك غالي , وأنا سمعت إن حضرتك كان عندك مشكلة في ال lenovo y500 بتاعك , عملت معاه إيه ؟

Unknown_Dragon
07-01-2014, 18:43
هي شركة ضخمة أكيد , بس y500 نزل بعيوب جامدة جدا زي مشاكل wifi و keyboard flex وطبعا touchpad المعروفة فـخايف ألبس في فل y510p , بس أنا عجبني امكانياته جدا وخصوصا إنه ممكن يتزود بـ كارتا كمان ويزيد رامته 16gig بس سؤال أنا حاعمل إيه بـ ssd ؟؟ دول يادوبك 8 gig مايكافوش حتى برنامج autocad وياترى أعرف agebo fullHD

اى جهاز يا باشا فيه عيوب
انته بتشترى جهاز مش ب 15 ألف ولا بتجيب ماك ولا سونى
فكل الشركات سواء ديل او لينوفو او HP او توشيبا او سامسونج ... حتى سونى
هىلاقى فيهم عيوب
بس عيب عن عيب يفرق
مثلا لينوفو بتقول ان التاتش باد فيه مشاكل ... فعلا لينوفو مش متميزة فى التاتش باد فى معظم اجهزتها
بس تعالى ل HP عيبه من العيوب القاتلة اللى مينفعش تتغاضى عنها وهى السخونة الشديدة ومعلش متصدقش اللى يقولك دى كانت مشكلة فى الاصدرات القديمة واتحلت خلاص .. لسه من شهر قريت انهم سحبوا اجهزة كروم بوك بسبب مشكلة سخونة الشاحن لدرجة ممكن تعمل حريقة - كروم بوك تصنيع HP و نظام مدعم من جوجل -
الاتش بى مشهورة بالسخونية الشديدة فى المازر بورد لدرجة تحرق القطع

ده كان مثال عام مش على الاجهزة اللى انته كاتبها خصوصا

وكمان توشيبا .... الخامة زبالة بمعنى الكلمة ... الشاشة زفت .... عيوب قاتلة
وكل شركة هتلاقى فيها عيوب لانك فى الاول والاخر بتشترى جهاز من الفئة المتوسط
اصلا ميفرقش الجهاز ابو 8 ألاف عن ابو 12 ألف غير ان ده فيه عيوب وده شبه مفيهوش

الفكرة انك متقولش انا متعود على شركة معينة او مبحبش شركة معينة
شوف الجهاز اللى انته عايزه وعيوب وميزاته وهتعرف تتعامل مع العيوب دى ولا لأ
عموما لينوفو شركة جميلة جدا ورأى الشخصى اجهزتها افضل اجهزة موجودة دلوقتى فى السوق وبتحقق معادلة السعر مقابل الاداء
انا معايا Z580 و تمام

My Regards

enigma575
07-01-2014, 18:44
أنا طبعا بنسبة 90% هجيب ال lenovo علشان سعره وامكانياته بس محتاج تشجيع من الاعضاء :D

kogi2010
07-01-2014, 18:50
اى جهاز يا باشا فيه عيوب
هىلاقى فيهم عيوب
بس عيب عن عيب يفرق
مثلا لينوفو بتقول ان التاتش باد فيه مشاكل ... فعلا لينوفو مش متميزة فى التاتش باد فى معظم اجهزتها
بس تعالى ل HP عيبه من العيوب القاتلة اللى مينفعش تتغاضى عنها وهى السخونة الشديدة ومعلش متصدقش اللى يقولك دى كانت مشكلة فى الاصدرات القديمة واتحلت خلاص .. لسه من شهر قريت انهم سحبوا اجهزة كروم بوك بسبب مشكلة سخونة الشاحن لدرجة ممكن تعمل حريقة - كروم بوك تصنيع HP و نظام مدعم من جوجل -

عموما لينوفو شركة جميلة جدا ورأى الشخصى اجهزتها افضل اجهزة موجودة دلوقتى فى السوق وبتحقق معادلة السعر مقابل الاداء
انا معايا Z580 و تمام

My Regards

كلامك مظبوط جدا وشكلك راجل فاهم
بس تسمحلى اقولك ان حرارة ال HP دلوقتى اقل من ال Z580
انا كان معايا ال Z580 جهاز ممتاز جدا جدا بس حرارتة بتوصل ساعةاللعب ل90 درجة وغالبا بسبب كارت الشاشة
مع العلم ان البروبوك معايا ساعة اللعب بيوصل ل 84 درجة يعنى مفرقتش كتير
نيجى لشركة تانية زى الديل
انا كان معايا برضه ال5521 بس بعته
وكان حرارته بتوصل فى لعبة زى باتل فيلد ل 80 درجة بالاضافة لصوت المروحة المزززززعج جدا جدا ساعة اللعب
يعنى لو قارنا الاجهزة ده كلها ساعتها اقدر اقولك ان الحرارة مش مشكله اطلاقا لانها مشكلة عامة فى لابات الفئة المتوسطة
ولو هتقول سونى فحتى السونى كان بيسخن معايا اكتر من اللينوفو بس خاماته ممتازة جدا
لكن مشكلة زى التاتش باد او خامات التصنيع الزباله ده انا شايف ان ملهاش حل وصعب انك تتعايش معاها
حتى لما تيجى تبيع اللاب والمشترى يلاقى اللاب متخربش ومتجرح والتاتش باد داخلة لجوة زى ال y580 معتقدش انه هيشتريه ولا ايه

enigma575
07-01-2014, 18:55
اى جهاز يا باشا فيه عيوب
هىلاقى فيهم عيوب
بس عيب عن عيب يفرق

انا معايا Z580 و تمام

My Regards

شكرا على الرد المحترم و عندك حق في كل كلمة , أنا فعلا عندي HP ومات فجأة غالبا سخنية , أنا عجبني y510p حضرتك عندك فاكرة سعره كام دلوقتي ومتوفر ولا لأ ؟

enigma575
07-01-2014, 18:59
كلامك مظبوط جدا وشكلك راجل فاهم
بس تسمحلى اقولك ان حرارة ال HP دلوقتى اقل من ال Z580
انا كان معايا ال Z580 جهاز ممتاز جدا جدا بس حرارتة بتوصل ساعةاللعب ل90 درجة وغالبا بسبب كارت الشاشة
مع العلم ان البروبوك معايا ساعة اللعب بيوصل ل 84 درجة يعنى مفرقتش كتير
نيجى لشركة تانية زى الديل
انا كان معايا برضه ال5521 بس بعته
وكان حرارته بتوصل فى لعبة زى باتل فيلد ل 80 درجة بالاضافة لصوت المروحة المزززززعج جدا جدا ساعة اللعب
يعنى لو قارنا الاجهزة ده كلها ساعتها اقدر اقولك ان الحرارة مش مشكله اطلاقا لانها مشكلة عامة فى لابات الفئة المتوسطة
ولو هتقول سونى فحتى السونى كان بيسخن معايا اكتر من اللينوفوبس خامات ممتازة جدا
لكن مشكلة زى التاتش باد او خامات التصنيع الزباله ده انا شايف ان ملهاش حل وصعب انك تتعايش معاها
حتى لما تيجى تبيع اللاب والمشترى يلاقى اللاب متخربش ومتجرح والتاتش باد داخلة لجوة زى ال y580 معتقدش انه هيشتريه ولا ايه

بس حضرتك الكلام ده ممكن يكون في موديلات معينة , لكن مثلا HP ENVY TOUCHSMART 15 ده المفروض لابتوب محترم وغالي , تقريبا ملوش لازمة في ال gaming علشان بيسخن جدا

enigma575
07-01-2014, 19:04
هوا el-touchpad كمان بتدخل ل جوه ؟ :D ده أنا معايا dell حقير و ال touchpad لسة فمكنها :D لكن بصراحة مغلباني وبتتحرك لوحدها وحالتها زفت وأصلا dell زفت , بيسخن و يطفي لوحده من كتر السخونية (overheat )
حتى ال XPS15

kogi2010
07-01-2014, 19:20
بس حضرتك الكلام ده ممكن يكون في موديلات معينة , لكن مثلا HP ENVY TOUCHSMART 15 ده المفروض لابتوب محترم وغالي , تقريبا ملوش لازمة في ال gaming علشان بيسخن جدا

لابات التاتش عموما مبتكونش متصممة للجيمز
بس مش ده الفكرة
الفكرة انك متكتفش نفسك فى موديل معين وتقول هو ده
لا اقرا عنه وشوف اراء الناس ايه
اللينوفو شركة ممتازة جدا لكن لازم تشوف انت هتقدر تتعايش مع مشكلة التاتش باد ده ولا لا
مش بعد كام اسبوع تجرى عالضمان
لكن انت ممكن تعمل حل وسط برضه
تجيب ماوس وايرلس نوع محترم ( يغضل مايكروسوفت ) تمنه 150 جنيه
وتحاول تبعد عن التاتش باد على قد ما تقدر وبكده هتحافظ عليها

kogi2010
07-01-2014, 19:22
هوا el-touchpad كمان بتدخل ل جوه ؟ :D ده أنا معايا dell حقير و ال touchpad لسة فمكنها :D لكن بصراحة مغلباني وبتتحرك لوحدها وحالتها زفت وأصلا dell زفت , بيسخن و يطفي لوحده من كتر السخونية (overheat )
حتى ال XPS15

ههههههههه اها التاتش باد بتدخل لجوة وكان معمول عنها مواضيع كتير اوى اول ما الناس اشترته
وده اللى خلانى مفكرش فى اللاب ده واشتريت البروبوك
التاتش باد بتاعته حمارة شغل وبقالها 4 شهور شغاله ومتحركتش من مكانها او اداءها قل
ومشكلتك موجوده فى الديل كتير وبرضه موجوده فى السونى اكتر موضوع حركة التاتش باد ده

DoDZz38
07-01-2014, 19:33
لابات التاتش عموما مبتكونش متصممة للجيمز
بس مش ده الفكرة
الفكرة انك متكتفش نفسك فى موديل معين وتقول هو ده
لا اقرا عنه وشوف اراء الناس ايه
اللينوفو شركة ممتازة جدا لكن لازم تشوف انت هتقدر تتعايش مع مشكلة التاتش باد ده ولا لا
مش بعد كام اسبوع تجرى عالضمان
لكن انت ممكن تعمل حل وسط برضه
تجيب ماوس وايرلس نوع محترم ( يغضل مايكروسوفت ) تمنه 150 جنيه
وتحاول تبعد عن التاتش باد على قد ما تقدر وبكده هتحافظ عليها
بص انا معاك ان التاتش باد وحشة بس مش للدرجة الى انت متخيلها انا معايا الy510p الشئ الوحيد الى مضايقنى ودا السبب الاساسى الى بيخلى التاتش باد تدخل لجوا هو ان الزرار الشمال والزرار اليمين ملهمش غير كليك واحد بس في نص التاتش باد وانت اول مابدوس عليه يمين بيدوس كليك يمن ولو دست شمال هيدوس شمال موضع انها بتدخل لجوا دا لان الزار محطوط في نص التاش باد من تحت خالص فلو دوست شمال اوى مفيش حاجة غير فراغ علشان كدا بيخوش لجوا واليمين نفس الحكاية غير كدا التاتش باد زى الفل فكل حاجة وزى العسل

kogi2010
07-01-2014, 19:42
بص انا معاك ان التاتش باد وحشة بس مش للدرجة الى انت متخيلها انا معايا الy510p الشئ الوحيد الى مضايقنى ودا السبب الاساسى الى بيخلى التاتش باد تدخل لجوا هو ان الزرار الشمال والزرار اليمين ملهمش غير كليك واحد بس في نص التاتش باد وانت اول مابدوس عليه يمين بيدوس كليك يمن ولو دست شمال هيدوس شمال موضع انها بتدخل لجوا دا لان الزار محطوط في نص التاش باد من تحت خالص فلو دوست شمال اوى مفيش حاجة غير فراغ علشان كدا بيخوش لجوا واليمين نفس الحكاية غير كدا التاتش باد زى الفل فكل حاجة وزى العسل

ماهى نفس المشكله اللى كانت فى ال Y580 بس يمكن على اقل شوية
بس الفكرة ليه شركة عملاقة زى ده تعمل لاب ملوش حل بامكانيات ممتازة وتحط تاتش باد زباله زى ده
والمفروض انها واجهت مشاكل فى المبيعات و استبدال كتير فى الموديل اللى فات
انا بحترم لينوفو جدا بس بحترم اكتر الشركة اللى تريح عملائها ومتكررش غلطها
عندك الاتش بي سحبت الكروم بوك لمجرد ان حرارته زادت
و كمثال بعيد عن الموضوع
ميكروسوفت واجهت مشاكل فى مشغل اقراص الاكس بوكس ون الجديد وعرضت على كل العملاء انهم يبدلو اجهزتهم اللى فيها مشاكل مجانا
اهتمام الشركة بالعملاء مكسب ليها مش خسارة

enigma575
07-01-2014, 22:40

طيب اشتريه ولا لأ ؟ ولو لأ أجيب بداله إيه حاجة قوية برده زيه بعيوب اقل ؟ أنا معنديش مانع خالص أجيب ال y510p وياترى أعرف اجيبه بشاشة FHD 1080P` ؟؟

وياترى سعره كام دلوقت ومتوفر ولا لع :D وشكرا على المتابعة

DoDZz38
07-01-2014, 22:49
طيب اشتريه ولا لأ ؟ ولو لأ أجيب بداله إيه حاجة قوية برده زيه بعيوب اقل ؟ أنا معنديش مانع خالص أجيب ال y510p وياترى أعرف اجيبه بشاشة FHD 1080P` ؟؟

وياترى سعره كام دلوقت ومتوفر ولا لع :D وشكرا على المتابعة
بص انا قتلك على عيبوه شوف انت هتعرف تتعايش معاه ولا لع :D انا بالنسبالى كنت جايبه وعامل حسابى على ان التاتش بادى هتبقى اوسخ من فرده الشبشب الزنوبه:D بس بصراحة طلعت احسن مما كنت متخيل بس بصراحة التاتش باد كبيرة اوى يعنى تقدر لو مشيت بعرضها تجيب الماوس من يمين الشاشة لشملها بصراحة يعنى كبيرة

enigma575
07-01-2014, 22:52
بص انا قتلك على عيبوه شوف انت هتعرف تتعايش معاه ولا لع :D انا بالنسبالى كنت جايبه وعامل حسابى على ان التاتش بادى هتبقى اوسخ من فرده الشبشب الزنوبه:D بس بصراحة طلعت احسن مما كنت متخيل بس بصراحة التاتش باد كبيرة اوى يعنى تقدر لو مشيت بعرضها تجيب الماوس من يمين الشاشة لشملها بصراحة يعنى كبيرة

تمام :D ربنا يخليك :D تقدر تقولي هو متوفر ولا لأ و بكام دلوقتي :D ؟ بالمناسبة أنا سمعت إن في نسخ نزلت مصر بس مش نفس البروسيسور إنت البروسيسور بتاعك 4700 ؟؟ Haswell صح ؟
بيسخن معاك :D ؟ شاشته نضيفة :D ؟ أنا نفسي اجيبه FHD

enigma575
07-01-2014, 22:55
حاجة اخيرة , إيه رأيك في ال wirless بتاعه ؟؟؟ أنا سمعت إن wifi بيتقطع كتير وعذاب حصل معاك حاجة كده ؟

Intel Centrino Wireless N-2230 - 802.11 b/g/n Wi-Fi connectivity ??

DoDZz38
07-01-2014, 23:07
تمام :D ربنا يخليك :D تقدر تقولي هو متوفر ولا لأ و بكام دلوقتي :D ؟ بالمناسبة أنا سمعت إن في نسخ نزلت مصر بس مش نفس البروسيسور إنت البروسيسور بتاعك 4700 ؟؟ Haswell صح ؟
بيسخن معاك :D ؟ شاشته نضيفة :D ؟ أنا نفسي اجيبه FHD
انا قلبت الدنيا على FHD بس ملقتهاش ممكن لو استنيت تنزل انا بصراحة مقدرتش استنى اكتر من كدا (3 شهور بالحمام والكباب :D) الواير لس شغال زى الفل واصلا الواى فاى ضعيف ونيلة ومع ذلك بيلقط في اى حته في الشقة ونزلت من عليه حبه تعريفات على برامج وشويه حبشتكنات في حدود 1.3 جيجا نمت صحيت لقتهم نزلوا يعنى انا لو شايف فيه عيب يبئى التاتش باد هو عيب بالنسبالى انا ممكن واحد تانى متفرقش معا ان التاتش باد بزرار واحد مش اتنين ويشفها على انها ميزة كلها وجهات نظر برده :D انا اشترينة من كمبيومى وعليه سيريال ناروتو فرى لمدة سنه ب7499 فقط لاغير:D حكاية نسخ مش نفس البروسيسور دى بصراحة انا لما جبته واطمنت ان كل حاجة فيه مظبوطة قلت اشطه تمام ومتبعتش بقى لو عايز ممكن اديلك رقم الموديل بالظبط علشان لو هتشترى هو 8رام ,دى في دى i74700Qm ,هارد sshd 1tb+8gb وبس اتمنى انى اكون افدتك

checo4lamor
07-01-2014, 23:50
بص ياباشا انا مقرتش الكومنتات كلها بس فى الوقت الى انت بتقرر فيه تجيب لينوفو الجهاز ده زمانه خلص من السوق اصلا ده الجهاز داخل مصر يوم 1/1/2014 و اعتقد ان حاليا مفضلش منه اى جهاز فى لسوق انا خلاص الحمد لله حجزته و بعون الله بكره هستلمه و انا مستنيه من زمان و حوار التوتش اسكرين ده فاكس لانى معلش مشم شارى موبيل ده لاب عشان اطلع بجسمى و اتسعمل التاتش اسكرين ده هيبقا موضوع مولم اصلا يعنى الاوبشن مش هستخدمه كلنا بنحب نستخدم الجهاز و احنا ظهرنا مفرود غير كده ال 510 انضف فى كرت الشاشة و ارخص و كمان فيه امكانية ترزود كرت الشاشة كمان بالفرق ال 2000 جنيه دول اجيب رامات و اجيب الكرت الاضافى و يبقا معايا جهاز خارق 5 سنين لقدام شوف مرجعات فى الالعاب عاملة ازاى و التاتش باد دى اساسا بالنسبالى ملهاش لزمة مش بتنزلى من زور مفيش احلى من الموس العادى فى التحكم احلى بكتير

DoDZz38
08-01-2014, 00:25
لا انت فاهم غلط ال8 جيجا دول مش هار ssd لو حده غير الهارد الاساسى هم الاتنين هرد واحد بمعنى هو هارد مهجن بيتكون من هارد عادى hdd و هارد تانى SSD دا واحد تيرا و التانى 8 بكدة هو بيبئى هارد HDD بس بنفس سرعة الSSD بص اللينك بتاع الهارد وقرا الFEATUERS وانت تفهم قصدىhttps://www.seagate.com/internal-hard-drives/laptop-hard-drives/laptop-solid-state-hybrid-drive/?sku=ST1000LM014#features

enigma575
08-01-2014, 00:49
انا قلبت الدنيا على FHD بس ملقتهاش ممكن لو استنيت تنزل انا بصراحة مقدرتش استنى اكتر من كدا (3 شهور بالحمام والكباب :D) الواير لس شغال زى الفل واصلا الواى فاى ضعيف ونيلة ومع ذلك بيلقط في اى حته في الشقة ونزلت من عليه حبه تعريفات على برامج وشويه حبشتكنات في حدود 1.3 جيجا نمت صحيت لقتهم نزلوا يعنى انا لو شايف فيه عيب يبئى التاتش باد هو عيب بالنسبالى انا ممكن واحد تانى متفرقش معا ان التاتش باد بزرار واحد مش اتنين ويشفها على انها ميزة كلها وجهات نظر برده :D انا اشترينة من كمبيومى وعليه سيريال ناروتو فرى لمدة سنه ب7499 فقط لاغير:D حكاية نسخ مش نفس البروسيسور دى بصراحة انا لما جبته واطمنت ان كل حاجة فيه مظبوطة قلت اشطه تمام ومتبعتش بقى لو عايز ممكن اديلك رقم الموديل بالظبط علشان لو هتشترى هو 8رام ,دى في دى i74700Qm ,هارد sshd 1tb+8gb وبس اتمنى انى اكون افدتك

ربنا يخليك :D أكيد طبعا افادتني وشجعتني أكتر على اللابتوب ده واعتقد إني حشتريه إن شاء الله بعد امتحاناتي في الأجازة :D ويارب الاقيه لأن أكيد حيكون عليه طلب وربنا يباركلك فيه :D لو في جديد حقولك علطول

enigma575
08-01-2014, 00:51
لا انت فاهم غلط ال8 جيجا دول مش هار ssd لو حده غير الهارد الاساسى هم الاتنين هرد واحد بمعنى هو هارد مهجن بيتكون من هارد عادى hdd و هارد تانى SSD دا واحد تيرا و التانى 8 بكدة هو بيبئى هارد HDD بس بنفس سرعة الSSD بص اللينك بتاع الهارد وقرا الFEATUERS وانت تفهم قصدىhttps://www.seagate.com/internal-hard-drives/laptop-hard-drives/laptop-solid-state-hybrid-drive/?sku=ST1000LM014#features
شكرا !!!! :D أنا كنت فاهم غلط , بس فهمت دلوقتي و ده موضوع مهم جدا حوار ال ssd ده :D شكرا :)

enigma575
08-01-2014, 00:54
بص ياباشا انا مقرتش الكومنتات كلها بس فى الوقت الى انت بتقرر فيه تجيب لينوفو الجهاز ده زمانه خلص من السوق اصلا ده الجهاز داخل مصر يوم 1/1/2014 و اعتقد ان حاليا مفضلش منه اى جهاز فى لسوق انا خلاص الحمد لله حجزته و بعون الله بكره هستلمه و انا مستنيه من زمان و حوار التوتش اسكرين ده فاكس لانى معلش مشم شارى موبيل ده لاب عشان اطلع بجسمى و اتسعمل التاتش اسكرين ده هيبقا موضوع مولم اصلا يعنى الاوبشن مش هستخدمه كلنا بنحب نستخدم الجهاز و احنا ظهرنا مفرود غير كده ال 510 انضف فى كرت الشاشة و ارخص و كمان فيه امكانية ترزود كرت الشاشة كمان بالفرق ال 2000 جنيه دول اجيب رامات و اجيب الكرت الاضافى و يبقا معايا جهاز خارق 5 سنين لقدام شوف مرجعات فى الالعاب عاملة ازاى و التاتش باد دى اساسا بالنسبالى ملهاش لزمة مش بتنزلى من زور مفيش احلى من الموس العادى فى التحكم احلى بكتير

ياريت مايكونش خلصان ومعتقدش إني حستنى ال FHD وعندك حق حوار touchscreen ده لسة شوية عليه بس هو عالفكرة حلو جدا لو إنت بصتله بصة مختلفة وبطريقة استخدام تانية حتلقيه ليه متعته , وشكرا :D , بخصوص ال touchpad أكيد طبعا كلنا بنحب نستخدم ماوس بس ده مش معناه إني اشتري لابتوب ناقص :D بس إن شاء الله مايكونش فيه حاجة ! :D

enigma575
08-01-2014, 02:09

ربنا يخليك :D أكيد طبعا افادتني وشجعتني أكتر على اللابتوب ده واعتقد إني حشتريه إن شاء الله بعد امتحاناتي في الأجازة :D ويارب الاقيه لأن أكيد حيكون عليه طلب وربنا يباركلك فيه :D لو في جديد حقولك علطول

mahmoudelesher
08-01-2014, 23:59
حاليا جيب Probook 4540s ب 5400 ج وفية الانفي 17 من غير تاتش مناسب بس غالى أوى

enigma575
09-01-2014, 11:24
حاليا جيب Probook 4540s ب 5400 ج وفية الانفي 17 من غير تاتش مناسب بس غالى أوى

امكانيات ال probook ضعيفة وال انفي 17 سمعت عليه كلام بخصوص الحرارة شكرا على الرد :)

arsenal_henry
09-01-2014, 11:38
أنا فعلا شايف ال hp أنضف كتير وانا متفرقش معايا قوي شاشة touch أو لأ , ولاكن الجهاز نفسه عليه كلام من نحية السخنية والمواد المتصنع منها وبيني وبينك غالي
هو من ناحية الخامات فسلسلة Envy تعتبر من الاصدارات العالية من HP غير سلسلة Pavilion او Probook ..

, وأنا سمعت إن حضرتك كان عندك مشكلة في ال lenovo y500 بتاعك , عملت معاه إيه ؟
الجهاز ده مش معايا :rolleyes:، جايز تقصد حد تاني ..