المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله كبيره جدا

هشام هشام
23-01-2014, 04:39
السلام عليكم انا عارف ان ده ممكن ميكونش القسم الصحيح للموضوع ده بس انا اضطريت اعمله هنا لان التفاعل موجود تقريبا في هذا القسم فقط فربما احد المشرفين او الخبراء يراه ويساعدني , انا كان عندي
galaxy gtx 680 soc و xfx 650 semi modular و cm haf 912 advanced وهارد sshd seagate 1000xt 1tb ورامات 8 جيجا @ 1600 رحت اشتريت البورده ال g1.sniper z87 الجديده الصغيره ام 1500 و برو i7 4770 الراجل ركبهوملي بس محطليش معجون على البرو ومعمليش كابل مانج مينت ولا جربهولي حته لانه قال ايه مش لاقي كونفرت وقالي مادام الكمبيوتر عمل بيب ف الاول يبقى شغال طبعا انا من بلد غير القاهره والسفر صعب خصوصا بكيسه وزنها حوالي 30 كيلو او اقل جبت كابل قبل ما اروح من راديو شاك من ميني اتش دي لاتش دي ب 150 اسمه auvio وده لان كارتي فين ميني اتش دي 3 مخاجر ومخرج display port وشاشتي asus vs278hفيها فيجا واتش دي بس فجبت الكابل وكل حاجه اروح اجرب اشغل كله شغال وميه ميه بس شغال كاضائه انما الشاشه مش متعرفه على اي صوره اي كانت ولا bios ولا غيره هزيت السلك وفكيت واتاكدت منه وجبت كونفرت اتش دي لفيجا ووصلت الشاشه بالكيسه نفسها من غير كارت مفيش قولت اتاكد ان المذر والبرو سلام فكيت الرامات لقيته بيعمل بيب بيب بشكل متواصل اتطمنت انهم شغالين قولت اشيل رامه يمكن ال dual channel معلقه بردو مفيش جربت الشاشه بقى على جهاز تاني شغاله هل ممكن يا جماعه حد يفدني لاني عمري ما هقدر اسافر بيه تاني وكمان ان امش عاوز اروح المحل ده تاني لانه لم يتقن عمله ومشتغلش بضمير رغم ان الناس بتشكر فيه بس ممكن السبب اني كنت شاري حاجات من محل تاني بس ده مش من شانه وكمان مش ذنبي انه مش بيجيب القطع الي عاوزها زي الشاشه دي والباور مكنوش موجودين الا في محل واحد بس ,ارجو الافاده لاني زعلان جدا جدا ده اول جهاز ليا وكمان بحوش بقالي كتير عشان اجيبه وراكنه يجي سنه عشان احوش فلوس واشغله مره واحد

هشام هشام
23-01-2014, 08:13
خلاص يا جماعه لقيت الحل الحمدلله وللعلم عشان لو حد قابلته المشكله المشكله تافهه ولنها غير منصوص عليها في دليل المستخدم بدليل اني لما عملتبحث عن المشكله في النت لقيت ناس كتير الحكايه وما فيها ان الزرار الي جنب الفتح والقفل في الشاشه تدوس عليه عشان تنتقل بين ال ports اذا كان بقى فيجا ولا اتش دي والخ , ممكن تدوني برامج اختبر بيها المعالج وكارت الشاشه اولهارد عشان اتطمن على ادائهم وياريت لو تجيبو معاهم لينك للنتايج الرسميه العاديه

Mr.Fito
23-01-2014, 08:53
لفت نظر اخي الفاضل : المنتدي كله شغال مافيش حاجة اسمها تفاعل هنا والباقي لا كان من الافضل انك تتفضل تكتب موضوعك في قسم المشكلات وحلولها (https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=14)
لان بكل بساطة في مشرفين بكل قسم وبدل الواحد 2 و 5 و 10
ولو فرضا مافيش مشرفين هيردوا عليك في نفس الوقت هتلاقي اعضاء خبراء بيفهموا بردو وبيقدروا يساعدو الناس
علي العموم اتفضل دي نبذة عن بعض البرامج

أولا برامج عرض تفاصيل حول كرت الشاشة :

GPU-Z v0.7.0

GPU Shark 0.6.9

GPU Caps Viewer 1.18.0

CUDA-Z 0.7.181

ثانيا برامج أختبار والضغط على كرت الشاشة :

FurMark 1.10.6

MSI Kombustor 2.5.2

GpuTest 0.4.0

PhysX FluidMark 1.5.2

Surface Deformer Benchmark 1.0.4

Soft Shadows Benchmark 1.5.4

ثالثا برامج اختبار الهارد

HD Tune

انما النتائج تقدر حضرتك تصور النتائج بتاعتك كلها وتكتب موضوع في القسم المخصص له في المنتدي وهتلاقي تجاوب كبير جداً

OMEGA
23-01-2014, 11:09
لفت نظر اخي الفاضل : المنتدي كله شغال مافيش حاجة اسمها تفاعل هنا والباقي لا كان من الافضل انك تتفضل تكتب موضوعك في قسم المشكلات وحلولها (https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=14)
لان بكل بساطة في مشرفين بكل قسم وبدل الواحد 2 و 5 و 10
ولو فرضا مافيش مشرفين هيردوا عليك في نفس الوقت هتلاقي اعضاء خبراء بيفهموا بردو وبيقدروا يساعدو الناس
علي العموم اتفضل دي نبذة عن بعض البرامج

أولا برامج عرض تفاصيل حول كرت الشاشة :

GPU-Z v0.7.0

GPU Shark 0.6.9

GPU Caps Viewer 1.18.0

CUDA-Z 0.7.181

ثانيا برامج أختبار والضغط على كرت الشاشة :

FurMark 1.10.6

MSI Kombustor 2.5.2

GpuTest 0.4.0

PhysX FluidMark 1.5.2

Surface Deformer Benchmark 1.0.4

Soft Shadows Benchmark 1.5.4

ثالثا برامج اختبار الهارد

HD Tune

انما النتائج تقدر حضرتك تصور النتائج بتاعتك كلها وتكتب موضوع في القسم المخصص له في المنتدي وهتلاقي تجاوب كبير جداً +1

m_elhdeny
23-01-2014, 11:39
يارجالة انى حشترى من نفء الشركة حاجات وهى
مزر جيجا بايت b85
بروسيسور هاسويل core i7 4770
كارت شاشة جيجابايت جيفورس 760
وباور تيرملتيك

تنصحونى اعمل اية وخاصة ان انا الحاجات دى حتتبعتلى شحن ومش حجربها غير لما تيجلى يعنى لما اكلم الشركة اقولهم يحطول المعجون ويجربوا القطع وﻻ ااعمل اية

Sent from my GT-S7562 using Tapatalk

hatembomb
23-01-2014, 20:10
يارجالة انى حشترى من نفء الشركة حاجات وهى
مزر جيجا بايت b85
بروسيسور هاسويل core i7 4770
كارت شاشة جيجابايت جيفورس 760
وباور تيرملتيك

تنصحونى اعمل اية وخاصة ان انا الحاجات دى حتتبعتلى شحن ومش حجربها غير لما تيجلى يعنى لما اكلم الشركة اقولهم يحطول المعجون ويجربوا القطع وﻻ ااعمل اية

لو بتعرف تركب القطع
ركبها انت وطلعها من الاكياس المتبرشمة بتاعتها

m_elhdeny
23-01-2014, 20:25
مش بعرف بس فى محل صيانة حيركبهم
بالنسبة للبروسيسور بيجى معاه معجون وﻻ ﻻ

hatembomb
23-01-2014, 20:34
مش بعرف بس فى محل صيانة حيركبهم
بالنسبة للبروسيسور بيجى معاه معجون وﻻ ﻻ