المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في شراء مازربورد و معالج

Unknow !
24-01-2014, 18:01
بسم الله الرحمن الرحيم

انا محتار بين بوردتينH61 و GA-F2A55M-DS2 ‏(rev. 1.2)‏ مكتوب في جيجا بايت ان H61 بتتوافق مع المعالجات الحديثة i7,I5,i5 etc ونفس الشئ مع A55 مكتوب انهات تتواف مع الجيل القادم للبروسيسور وفي المازربورد دة بالذات في نقطة مش فهمها يعني مكتوب Dual graphic card او ما اشبه لذلك و مكتوب ايضا ان متوافق مع DirectX 11 يعني بأختصار انا عاوز أعرف المازر فيها كارت مدمج ؟ ولا لأ
واهم شئ المستقبل انهي يعيش معي اكثر
ثانيا انا قررت اشتري معالج كويس بس معرفش انواع اوي بس انا شفت الـ A8 لقيتوتوا كويس جدا معالج رباعي وبه كارت مدمج يمشيني لحد ما اشتري كارت خارجي
https://shop.amd.com/us/All/Detail/Processor/AD660KWOHLBOX?SearchFacets=category%3AProcessor#De tails

ولو حد عندوا شئ احسن في حدود 600: 800 ياريت يكتبها
وسؤال أخر لوسمحتم معلش انا معاية الـ G41 و رام 2 جيجا بايت وايضا 2بروسيسور دوال كور Dual Core واحد 3.00GHz والتاني 2.66GHZ وفي راجل عاوزهم كلهم بـ 250 جنيه مصري معرفش دة سعرهم ولا ايه ؟! :ah26:

بس كدا :)

ashraf_shivo
24-01-2014, 19:47
اخي الكريم البوردة h61 تدعم المعالجات انتل intel
ام البوردة f2a55a هذه تدعم معالجات ايه ام دي amd
ف الاثنين مختلفين طبعا لان انتل intel تختلف تماما عن ايه ام دي amd
انا عن نفسي انصحك ب giga byte h61 s2p بسعر 400
مع المعالج intel g2030 3.00 cashe 3m بسعر 410
الاجمالي 810

ashraf_shivo
24-01-2014, 19:51
في البوردة H61 كارت الجرافيك مدمج في المعالج وليس في البوردة
ام في البوردة الاخري F2A55A كارت الجرافيك مدمج في البوردة وهو HD 8000/7000 وهو جيد

Unknow !
24-01-2014, 20:12
اخي الكريم البوردة h61 تدعم المعالجات انتل intel
ام البوردة f2a55a هذه تدعم معالجات ايه ام دي amd
ف الاثنين مختلفين طبعا لان انتل intel تختلف تماما عن ايه ام دي amd
انا عن نفسي انصحك ب giga byte h61 s2p بسعر 400
مع المعالج intel g2030 3.00 cashe 3m بسعر 410
الاجمالي 810

اخي انا أعرف ان لكل بورد منهما نوع معالج خاص بهم وارجوك توضحلي سبب اختيارك لـ H61

في البوردة H61 كارت الجرافيك مدمج في المعالج وليس في البوردة
ام في البوردة الاخري F2A55A كارت الجرافيك مدمج في البوردة وهو HD 8000/7000 وهو جيد

هذا الذي أريده انا أريد شئ جيد للالعاب لحين شراء كارت خارجي
ورأيك في المعالج a8 ؟ وهل أشتري أي معالج دلوقتي ؟ و ابقا اشتري الـ A8 مع الكارت ؟ ..

ashraf_shivo
24-01-2014, 20:33
اخي الكريم افضل لك H61 لانك في المستقبل هتشتري كارت شاشة خارجي
وبالتالي لن يفيدك في شيء الكارت المدمج ب اللوحة 7000/8000 الذي ب اللوحة F2A55A لانك سوف تحضر كارت شاشة خارجي
وللتوضيح الكروت المدمجة باللوحة مهما كانت تبقي ضعيفة امام الالعاب الموجودة الان
لهذا افضل لك h61 لانها لاتحتوي علي كارت مدمج انما الكارت المدمج يبقي في المعالج
وايضا افضل لك H61 لان في المقارنات بين المعالجات ذو المقبس LGA 1155 وبين المعالجات ذو المقبس FM2
تتفوق المعالجات ذو المقبس lga 1155

Unknow !
24-01-2014, 21:33
يعني البورد المدمج مش بيركب عليه كارت خارجي ؟

HOSSAM.12
24-01-2014, 23:29
لا يركب عليه عادي
هو فقط وضحلك ان الكرت المدمج سواء في المعالج او في اللوحة
ماتحتاجوش بعد شراء كارت خارجي
لذلك الافضل احضار H61

kingtifass
25-01-2014, 12:57
اخى هل ميزانيتك الكليه للمنصة ايه ؟؟ وما القطع التى ستشتريها
وملحوظة الكرت الرسومى المدمج فى معالجات APU لشركة AMD افضل من معالج انتل المذكور واذا كانت الميزانية محدوده فان معالج APU سيكون خيار مناسب لافضل اداء مع الالعاب

Unknow !
25-01-2014, 14:51
الميزانية 600 جنيه مع العلم اني هبيع منصة كاملة G41 وياريت تقلي المنصة تجيب كام عشان واحد عرضها عليا بـ 250 معرفش دة قليل ولا ايه ؟ وواحد في المنتدى بيقلي اقل شئ 400 جنيه والله أعلم ( مواصفات المنصة في أول مشاركة) , انـا مذكرتش معالج انتل انا كاتب ايه رأيكم في A8 ودة AMD + انا هشتري المعالج في شهر 5 انشاء الله و انا معاية معالج Amd ماشي حالو ويمشي على A55 لحد ما اشتري الـ معالج يعني انا أريد ان اشتري رام وماذربورد

Unknow !
25-01-2014, 19:52
يا أخواني انـا لمـا نزلت سوق العصر الاسكندرية معظم البياعين بيقولولي متغيرش البورد واشتري كارت خارجي قلتلهم طيب في المستقبل المعاللجات الجديدة مش هتركب و كبيرو C2D بيقولولي بدل في كارت خارجي المعالج مش بيفرق والله أعلم ارجو النصيحة يا أخواني وايضا أريد ان أعرف شئ (((جميع))) كروت الشاشة أسعارها في النازل في سوق العصر محرم بك يعني أغلى كارت عندهم بـ 450 جنيه غير أسعار النت والكروت كلها من الجيل الخامس 5xxx او 6xxx وبقولهم دة على النت في كروت بـ 2500 و أكتر بيقولولي لأ كل دة مش مهم الكرت الي انا مدهولك 2 جيجا وجامد وحبة كلام ....
معرفش بقا انا نزلت مخطط عاوز ايه بالظبط رجعت البيت مش عارف حاجة و اتلغبط مش عارف بقا كلام مين صح ؟؟؟؟ ارجوكم الرد سريعا عشان فعلا انا محتاج نصيحة من حد فاهم الحكاية ديه ....

Unknow !
26-01-2014, 13:43
للرفع لو سمحتم حد يرد عليا

ashraf_shivo
26-01-2014, 17:04
يا أخواني انـا لمـا نزلت سوق العصر الاسكندرية معظم البياعين بيقولولي متغيرش البورد واشتري كارت خارجي قلتلهم طيب في المستقبل المعاللجات الجديدة مش هتركب و كبيرو C2D بيقولولي بدل في كارت خارجي المعالج مش بيفرق والله أعلم ارجو النصيحة يا أخواني وايضا أريد ان أعرف شئ (((جميع))) كروت الشاشة أسعارها في النازل في سوق العصر محرم بك يعني أغلى كارت عندهم بـ 450 جنيه غير أسعار النت والكروت كلها من الجيل الخامس 5xxx او 6xxx وبقولهم دة على النت في كروت بـ 2500 و أكتر بيقولولي لأ كل دة مش مهم الكرت الي انا مدهولك 2 جيجا وجامد وحبة كلام ....
معرفش بقا انا نزلت مخطط عاوز ايه بالظبط رجعت البيت مش عارف حاجة و اتلغبط مش عارف بقا كلام مين صح ؟؟؟؟ ارجوكم الرد سريعا عشان فعلا انا محتاج نصيحة من حد فاهم الحكاية ديه ....
..................................
لا طبعا يا اخي الكلام ده غلط طبعا
كروت الشاشة بتبدا من 300 جنيه الي 9000 جنيه
ايوه متستغربش في كروت ب ثلاث مائة جنيه وفيه ب تسعة الاف جنيه
والفروق بينهم بتبقي كالتالي اولا فئة ضعيفة وفئة متوسطة وفئة عالية
ول كل كارت سعره الخاص ومش شرط عشان 2 جيجا يبقي كارت جيد لان مش ده المقياس اللي بيحدد اداء كارت الشاشة
اللي بيحدد اداء كارت الشاشة الشريحة اللي فيه ورقمها وهي من اي فئة
زي كده لما تيجي تقارن عربية فيات 128 وعربية بي ام دبليو
دي عربية ودي عربية بس شوف دي بكام وشوف دي بكام
الخلاصة الكلام اللي قالوه ليك البائعين .. يا اما عايزين يبيعو او مش فاهمين
........................
نصيحتي ليك طالما الميزانية 600 جنيه فقط
اشتري كارت شاشة خارجي من فئة جيدة وانصحك بالكارت SAPPHIRE 7730 1G GDDR5

وكده كده مش هتخسر الكارت لانه هيبقي معاك حتي لو غيرت المنصة كلها
وهيركب علي المنصة الجديدة

Unknow !
26-01-2014, 19:02
..................................
لا طبعا يا اخي الكلام ده غلط طبعا
كروت الشاشة بتبدا من 300 جنيه الي 9000 جنيه
ايوه متستغربش في كروت ب ثلاث مائة جنيه وفيه ب تسعة الاف جنيه
والفروق بينهم بتبقي كالتالي اولا فئة ضعيفة وفئة متوسطة وفئة عالية
ول كل كارت سعره الخاص ومش شرط عشان 2 جيجا يبقي كارت جيد لان مش ده المقياس اللي بيحدد اداء كارت الشاشة
اللي بيحدد اداء كارت الشاشة الشريحة اللي فيه ورقمها وهي من اي فئة
زي كده لما تيجي تقارن عربية فيات 128 وعربية بي ام دبليو
دي عربية ودي عربية بس شوف دي بكام وشوف دي بكام
الخلاصة الكلام اللي قالوه ليك البائعين .. يا اما عايزين يبيعو او مش فاهمين
........................
نصيحتي ليك طالما الميزانية 600 جنيه فقط
اشتري كارت شاشة خارجي من فئة جيدة وانصحك بالكارت SAPPHIRE 7730 1G GDDR5

وكده كده مش هتخسر الكارت لانه هيبقي معاك حتي لو غيرت المنصة كلها
وهيركب علي المنصة الجديدة

شكرا لردك أخي وانا قريت موضوع في المنتدى عن الفئات في كروت الشاشة بس حبين أتأكد عشان كل البياعين بيقولو كدا عشان كدا قلت أتأكد وبرده ان حابب أني اشتري كارت من الفئة العليا لو أشتريت كارت من الفئة العليا هيبقى في عنك زجاجة عشان كدا انا بقول اني أغير الـ منصة كلها ومحتار بين انتل و AMD ولو انتل H61 كويسة ؟ ولو AMD من أفضل gigabite Fm2 ولا Rokc Fm+ والميزانية ممكن انتظر شهر كمان يجيلي 300 جنيه انشاء الله + فلوس المنصة القديمة وأعلى سعر جايلي حتى الان 350 جنية ولسة هشوف محلات في منطقة تانية بس يا ريت تردو على السؤلين الي فوق ... وشكرا لكم

أحمد معوض
26-01-2014, 22:17
شكرا لردك أخي وانا قريت موضوع في المنتدى عن الفئات في كروت الشاشة بس حبين أتأكد عشان كل البياعين بيقولو كدا عشان كدا قلت أتأكد وبرده ان حابب أني اشتري كارت من الفئة العليا لو أشتريت كارت من الفئة العليا هيبقى في عنك زجاجة عشان كدا انا بقول اني أغير الـ منصة كلها ومحتار بين انتل و AMD ولو انتل H61 كويسة ؟ ولو AMD من أفضل gigabite Fm2 ولا Rokc Fm+ والميزانية ممكن انتظر شهر كمان يجيلي 300 جنيه انشاء الله + فلوس المنصة القديمة وأعلى سعر جايلي حتى الان 350 جنية ولسة هشوف محلات في منطقة تانية بس يا ريت تردو على السؤلين الي فوق ... وشكرا لكم

تنبيه بسيط اخى الكريم اكتب ان شاء الله ..وليس انشاء الله ....بارك الله فيك ...

الخيار يرجع اليك :
اذا كانت منصة انتل :
المميزات المعالج المركزى قوى ومعالج رسومى مدمج ضعيف ، وقادر على تشغيل كروت الشاشة الخارجية الحديثة بشكل جيد جدا ، لكن ماهو نوع المعالج الذى تنوى شرائه ؟

اما اذا كانت المنصة AMD :
المميزات معالج مركزى جيد ومعالج رسومى مدمج جيد ايضا ، وقادر على تشغيل كروت الشاشة الخارجية الحديثة بشكل مقبول .

لكن لاحظ :ان كل هذا يرجع الى نوع المعالج ونوع البطاقة الخارجية حتى نستطيع ان نحكم ما اذا كان هناك عنق زجاجة ولا لا مع البطاقة الرسومية ؟

لكن اهم شئ ان انت تذكر الميزانية النهائية سواء بعت مكونات الجهاز اللى عندك ام لم تبعها ؟

بالنسبة لخاصية الـDual Graphics :
تسمح هذه التقنية للبطاقات الخارجية (المنفصلة) للعمل كخاصية crossfire مع المعالج الرسومى المدمج iGPU فى معالجات الـ APU ..