المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع مفتوح للنقاش محتار اجمع كيسة ولا اشترى كيسة اوريجنال برجاء مشاركة الجميع

mostafateama
25-01-2014, 21:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياجماعة الموضوع طويل شوية فمعلش استحملونى الموضوع يتلخص فى انى محتار اجمع (مزربورد- رامات -بورسبلاى - وبرسيسور)واناعندى كيسة وهارد ودفيدى فالجهاز التجميع حيكون كالتالى

cpu : core i3 2120

motherboard : H61-s2p

ram : 4GB ddr3 1333MHZ

harddisk :250 western digital ده اللى عندى

powersupply : hec 350 watt

case : lenovo m58e دى برده عندى

اما الجهاز الاوريجنال اللى محتار اجيبه هو dell optiplex 390 mini tower وامكانيته كالتالى وده رابط للكيسة https://www.dabs.com/products/dell-optiplex-390-intel-core-i3-2100-3gb-250gb-dvd---rw-windows-7-professional---64-bit-7JNS.html

cpu : core i3 2120

motherboard : H61

harddisk: 250 WD original

ram: 3GB ddr3 1333MHZ

powersupply: 265 watt original

ما الاحسن التجميعة ولا الجهاز الاوريجنال ولماذا ؟ شكرا مقدما للجميع

mohammed.radi
25-01-2014, 21:37
و الله يا أخي من ناحيه اقتصاديه , أكيد التجميعه أفضلك

mostafateama
25-01-2014, 21:45
و الله يا أخي من ناحيه اقتصاديه , أكيد التجميعه أفضلك

شكرا على ردك اخى الكريم لو من الناحية الاقتصادية الاثنين يعملوا نفس الثمن تقريبا ولكن ايهما افضل فى الاداء والناحية العملية انا اميل للكيسة الاوريجنال فى انتظار راى باقى الاعضاء

OMEGA
25-01-2014, 21:46
على حسب استخدامك

OMEGA
25-01-2014, 21:49
لو استخدامك مايل للالعاب يبقى هات تجميع لو استخدامك عادى هات اوريجنال بس اتاكد ان مفيش حد غير فية حاجة .

mostafateama
25-01-2014, 21:49
على حسب استخدامك

شكرا لمرورك اخى الكريم استخدامى للجهاز العاب ونت وكده كده جبت التجميعة او الجهاز الاوريجنال ساحضر كرت شاشة خارجى
ولماذا تفضل التجميع فى حالة الالعاب

OMEGA
25-01-2014, 21:53
بس انا مش متاكد من حكاية الكارت الخارجى للاوريجنال لانى كان عندى واحدة hp جبتلها كارت 5450 عرف الشاشة ولم يعرف الصوت ؟؟؟؟؟

OMEGA
25-01-2014, 22:00
بس بصراحة الاوريجنال عملى جدا جدا جدا ..وبيستحمل

mostafateama
25-01-2014, 22:23
بس لو جينا نقارن بين التجميعة والاوريجنال هيظهر الاتى
1-ان البرسيسور اللى فى التجميعة اقوى بفرق بسيط جدا عن الموجود فى الاوريجنال
2-ان المزربورد الموجودة فى التجميعة تفرق عن الموجودة فى الاوريجنال فى ان الموجودة فى التجميع بتشيل رامات اب تو 16 جيجا ام الموجودة فى الاوريجنال اب تو 8 جيجا بس ده انا مش شايفه فرق يستحق التغير للتجميعة وذلك لان ال8 جيجا اكثر من كافية
3-ان الرامات الموجودة فى التجميع 4 اما الموجودة فى الاوريجنال 3 جيجا دى سهلة اغير التلاتة بقطعة اربعة جيجا
4-طبعا الهاردين نفس المساحة ولكن اللى فى الاوريجنال اسرع

وعامة انا فى انتظار راى باقى الاعضاء

mostafateama
26-01-2014, 02:33
up up

مناع
26-01-2014, 07:49
لو نظرنا الى مواصفات الجهازين سنجد انهما من الفئه الابتدائيه مع محدوديه الامكانيه للترقيه.
ولو اردت اضافة بطاقه رسوميات الى اى من الجهازين ستجد ان خياراتك محدوده فى الفئه دون المتوسطه من البطاقات والتى لا تحتاج الى تغذيه اضافيه ، وخاصة فى الجهاز الاصلى Dell :confused:

محمد البرديسى
26-01-2014, 08:34
التجميع هيكون افضل لك وهيكون فرق السعر افضل فى التجميع

mostafateama
26-01-2014, 17:05
لو نظرنا الى مواصفات الجهازين سنجد انهما من الفئه الابتدائيه مع محدوديه الامكانيه للترقيه.
ولو اردت اضافة بطاقه رسوميات الى اى من الجهازين ستجد ان خياراتك محدوده فى الفئه دون المتوسطه من البطاقات والتى لا تحتاج الى تغذيه اضافيه ، وخاصة فى الجهاز الاصلى Dell :confused:

شكرا على مرورك اخى الكريم وممكن اغير الباور الى باور احترافى 400 او 500 واط حتى يلائم البطاقات الرسومية

mostafateama
26-01-2014, 17:10
التجميع هيكون افضل لك وهيكون فرق السعر افضل فى التجميع

شكرا على مرورك اخى الكريم ولكن ليه التجميع افضل من الاوريجنال والسعر حسبته واحد فى الجهازين مع ملاحظة ان الاوريجنال عملى عن التجميعة
وعلى العموم انا فى انتظار راى باقى الاعضاء

ashraf_shivo
26-01-2014, 17:13
بص يا اخي الكريم الاوريجنال افضل بس ده في كونه جديد وده هيبقي صعب لانه لو جديد هيكون مكلف
............................
بس المشكله ان كل الاوريجنال الموجود في السوق او معظمه بيكون متغير منه حاجات او ملعوب فيه
ف هي دي المشكله
ثانيا بالنظر في المواصفات انصحك بالتجميع كونه جديد وهتستمتع بالضمان وهتبقي ضامن انك او مستخدم ليه
ده غير ان مواصفاته افضل بالنسبة للرام والبوردة
..............................
نصيحتي التجميع

mostafateama
26-01-2014, 17:30
بص يا اخي الكريم الاوريجنال افضل بس ده في كونه جديد وده هيبقي صعب لانه لو جديد هيكون مكلف
............................
بس المشكله ان كل الاوريجنال الموجود في السوق او معظمه بيكون متغير منه حاجات او ملعوب فيه
ف هي دي المشكله
ثانيا بالنظر في المواصفات انصحك بالتجميع كونه جديد وهتستمتع بالضمان وهتبقي ضامن انك او مستخدم ليه
ده غير ان مواصفاته افضل بالنسبة للرام والبوردة

برجاء مشاركة الجميع

.............................
نصيحتي التجميع

شكرا على مرورك اخى الكريم طب لو الجهاز الاوريجنال مش متغير فيه حاجة يكون كده كويس اما حالته فهى ممتازة اما بالنسبه للرامات هى 3 ودى سهله ازودها اخليها 4 اما البورده فهى مشابه للبوردة الجيجابايت ال h61الاختلاف ان البوردة الجيجابايت اب تو 16 جيجابايت رامات اما البوردة الاوريجنال اب تو 8 جيجا بايت رامات ودى مش مشكلة اعتقد ان 8 جيجا رامات اكثر من كافية للالعاب واللى شددنى جامد للاوريجنال انه عملى والقطع متوافقة
برجاء مشاركة الجميع

ashraf_shivo
26-01-2014, 17:40
شكرا على مرورك اخى الكريم طب لو الجهاز الاوريجنال مش متغير فيه حاجة يكون كده كويس اما حالته فهى ممتازة اما بالنسبه للرامات هى 3 ودى سهله ازودها اخليها 4 اما البورده فهى مشابه للبوردة الجيجابايت ال h61الاختلاف ان البوردة الجيجابايت اب تو 16 جيجابايت رامات اما البوردة الاوريجنال اب تو 8 جيجا بايت رامات ودى مش مشكلة اعتقد ان 8 جيجا رامات اكثر من كافية للالعاب واللى شددنى جامد للاوريجنال انه عملى والقطع متوافقة
..........................
هو الاوريجنال افضل طبعا كونه ان شركة معتمده هي اللي قامت بتجميعه واداوءه سيكون جيد وتوافقه جيد جدا
...........
لكن المشكلة كما ذكرت هو انك تكون ضامن ان الجهاز يكون جديد ودي بقي راجعة ليك انت لو ضامن ان الجهاز جديد
يبقي توكل علي الله

mostafateama
26-01-2014, 19:38
..........................
هو الاوريجنال افضل طبعا كونه ان شركة معتمده هي اللي قامت بتجميعه واداوءه سيكون جيد وتوافقه جيد جدا
...........
لكن المشكلة كما ذكرت هو انك تكون ضامن ان الجهاز يكون جديد ودي بقي راجعة ليك انت لو ضامن ان الجهاز جديد
يبقي توكل علي الله

هو الجهاز حالته ممتازة يعنى اتوكل على الله واجيب الجهاز الاوريجنال فى انتظار مزيد من الاراء

mostafateama
27-01-2014, 01:23
up up

mostafateama
27-01-2014, 21:55
up up

mostafateama
28-01-2014, 21:27
اين الردود ياشباب

mostafateama
29-01-2014, 14:00
اين الردود ياشباب