المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيب واضح عند تشغيل Mantle ويوجد صورة توضح الفرق بين الصورة مع DX11/Mantle

unexpected
05-02-2014, 20:05
السلام عليكم

قبل ايام معدودة اصدر باتش المنتل الذي كان ينتظرة الجميع وظهر التعريف الخاص لهذة التقنية
واليوم يصدر احد المواقع المشهورة خبر عند وجود فرق في جودة الصوة عند تفعيل لعبة BF4 مع المنتل وعند تفعيلها مع DX11
وطبعا كما يظهر في المقارنة ان الجودة عند تشغيل العبة مع BF4 مع DX11 افضل من عند تشغيلها مع المنتل
الصورة على اليمين هي مع المنتل والصورة التي على اليسار هي مع DX11
للتوضيح لننظر ونركز على جودة الغيوم والمناظر البعيدة او حتى ستلاحظ ايضا مع المنتل الون باهت قليلا

عموما الشركة تقول انة من الممكن حل المشكلة مع التعريفات القادة

arrow92
05-02-2014, 20:17
انا برده قولت كده خصوصا ان التعريف لسه بيتا
وكمان الالدايركت اكس
اول نسخه ليه خالص كان فيها مشاكل ومع الوقت بقه افضل اعتقد المنتل هياخد وقته عقبال ما يبقا افضل
تسلم على الموضوع

snow leopard
05-02-2014, 20:56
احب اقووول مفيش حاجة ببلاش

mahmoudkamall
05-02-2014, 21:48
شكرا حنا
اعتقد ان الموضوع هياخد وقت علشان يقدروا يخرجولنا اداء مقنع مع المانتل

rsamir
05-02-2014, 23:52
بالفعل اخى التعريف الجديد لم يقدم جديد غير الاسم ولكن نامل فى القريب العاجل ان يتم تحسين الاداء
وقد عرض موقع bit tech مراجعة اليوم يوضح سوء الاداء مع المانتل.

21166
رابط المراجعة هنا (https://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/02/05/amd-mantle-bf4-performance/3)

Black foxer
05-02-2014, 23:59
الف شكر يا كبير دايما بتجيبلنا الاخبار الحلوة ومش اي خبر

هههههههههه احسن الواحد فرحان في AMD قال ايه عاوزة تقلد نيفيديا وتعمل خاصية خاصة ليها هتفشل زي كل مرة :D

الشتيمة حرام والله

eyes of hell
06-02-2014, 00:49
اللي انا مش فاهمه ليه amd لازم تتسرع وتنزل الحاجه من غير اختبارات دقيقه دا مفيش غيرها لعبه واحده اللي بتدعم المنتل ويوم ماينزل يبقي فيه عيب ؟؟؟؟؟؟؟

Black foxer
06-02-2014, 01:19
اللي انا مش فاهمه ليه amd لازم تتسرع وتنزل الحاجه من غير اختبارات دقيقه دا مفيش غيرها لعبه واحده اللي بتدعم المنتل ويوم ماينزل يبقي فيه عيب ؟؟؟؟؟؟؟

انا عاوزك تهدي نفسك كدة مش علشان لعبة تحرق دمك

علشان تعرفوا قيمة نيفيديا :D

hagag
06-02-2014, 01:28
نيفيديا اللى نزلت تعريفات وخربت كروت كتيره جدا على مستوى العالم

hagag
06-02-2014, 01:29
اما المانتل فهى تقنيه حديثه قابله للتطوير

Black foxer
06-02-2014, 01:30
نيفيديا اللى نزلت تعريفات وخربت كروت كتيره جدا على مستوى العالم

الحمد لله ان حضرتك الي قولت تعريف ( يعني مش تقنية ) تاني حاجة الكروت الي حصلها اضرار اتغيرت بروضو نيفيديا الاصل :D

وانا بهزر مش اكتر احسن حد يدخل يشد ولا حاجة

soul_
06-02-2014, 02:04
الحمد لله ان حضرتك الي قولت تعريف ( يعني مش تقنية ) تاني حاجة الكروت الي حصلها اضرار اتغيرت بروضو نيفيديا الاصل :D

شكرا اخي حنا لاحظت تغير الجرافيك في اللعبه في الملتي بلاير والاداء اصبح اقل ايضا بالنسبه لي
اخ فوكس كويس انك قولت انك بتهزر لانك اكيد عارف ان التعصب لاي شركه مهما كانت ممنوع في المنتدى المهم انا مش فاهمك شو المشكله بوجود عيب في تقنيه حديثه العهد بالعكس هذا شئ طبيعي جدا
هل عمرك سمعت عن تقنية حديثه بمجرد صدورها كانت خالية من الاخطاء والعيوب وتعمل بشكل ممتاز على جميع الاجهزه هذا مستحيل لا بد من مرور وقت واجراء تجارب اكثر لتتحسن التقنيه مع مرور الزمن وخاصة اننا بنحكي عن تقنية خاصة بكروت الشاشه ستعمل على ملاين الاجهزه وكل جهاز يختلف بمواصفاته عن جهاز اخر

Bull And Bear
06-02-2014, 02:13
الف شكر يا كبير دايما بتجيبلنا الاخبار الحلوة ومش اي خبر

هههههههههه احسن الواحد فرحان في AMD قال ايه عاوزة تقلد نيفيديا وتعمل خاصية خاصة ليها هتفشل زي كل مرة :D

الشتيمة حرام والله

انا عاوزك تهدي نفسك كدة مش علشان لعبة تحرق دمك

علشان تعرفوا قيمة نيفيديا :D

ياخي شكلك فان متعصب لشركة نفيديا حتي النخاع , و الكلام هذا ما ينفع في المنتديات (احتفظ بوجهات نظرك لنفسك وتناقش بهدوء) لان كل الكلام الي حضرتك كاتبو مراح يقدم ولا يأخر ...........
و كل شيء جديد معرض للفشل علي سبيل المثال تعريف 320.18 في نفيديا ناس كتير كان عندها سيت اب مجنون 4 كروت تيتان بوضعية SLI وكل كارت كانت قيمتة 1000 دولار تقريباً
و عندما اصدرت التعريف كل الكروت انحرقت بما فيهم كارتي اما الكروت التي استطاعت النجاة من التعريف حصل فيها تشوهات في الصورة و تعليق في رامات الكارت و غيرة ..
كل شيء معرض للفشل ، و ان نجحت تقنية ما فستصب في مصلحتنا و مصلحة الاخوة اللاعبين و سيرتقي عالم الالعاب بالتقنيات الجديدة و الابداع للافضل
و ستظهر تقنيات جديدة منافسة و ستتطور اكثر و اكثر ........
فدع عنك التعصب بعيداً وتناقش بهدوء نقاش هادف,, اخي القصة مش مستاهلة :)

ثانياً اخي من اين لك مصدر خبر ان نفيديا بدلت الكروت التي اتلفها تعريف 320.18 عشان اروح ابدل كروتي ؟
هل تقصد هذا الخبر NVIDIA تقرر دفع تعويض للمتضررين فيما يخص المعالجات الرسومية المعطوبة في ""الأجهزة المحمولة (https://arabhardware.net/news/tech/20323-nvidia.html)"" ؟؟
هذا للاجهزة المحمولة فقط و ليس لأي شخص في العالم إنما فقط لأي كندي كان من سوء حظه شراء حاسوب محمول معين مصنوع من قبل
Apple, Compaq, Dell, HP أو Sony بين نوفمبر من عام 2005 وفبراير من عام 2010
و اعتقد انك فهمت الموضوع بشكل عكسي

Black foxer
06-02-2014, 02:38
شكرا اخي حنا لاحظت تغير الجرافيك في اللعبه في الملتي بلاير والاداء اصبح اقل ايضا بالنسبه لي
اخ فوكس كويس انك قولت انك بتهزر لانك اكيد عارف ان التعصب لاي شركه مهما كانت ممنوع في المنتدى المهم انا مش فاهمك شو المشكله بوجود عيب في تقنيه حديثه العهد بالعكس هذا شئ طبيعي جدا
هل عمرك سمعت عن تقنية حديثه بمجرد صدورها كانت خالية من الاخطاء والعيوب وتعمل بشكل ممتاز على جميع الاجهزه هذا مستحيل لا بد من مرور وقت واجراء تجارب اكثر لتتحسن التقنيه مع مرور الزمن وخاصة اننا بنحكي عن تقنية خاصة بكروت الشاشه ستعمل على ملاين الاجهزه وكل جهاز يختلف بمواصفاته عن جهاز اخر

انا مش متعصب على فكرة لنفيديا بس لاني بكره اللون الاحمر عموما (غريبة شوية )

انا والله بعمل تجميعات لاصحابي بجبلهم AMD لو كان افضل من Nvidia بس انا حبيت نهزر شوية وكمان علشان واحد صحبي قالي نيفيديا معرفتش تعمل حاجة زي المانتل يحسن من الجرافيك ويرفع الاداء مش زي الفيزكس وانا كتبت كدة لاني عارف انه هيدخل يقرأ الموضوع دا بالذات

انا اسف لكل مشجعي ومستخدمي AMD انا بهزر وربنا

Black foxer
06-02-2014, 02:39
ياخي شكلك فان متعصب لشركة نفيديا حتي النخاع , و الكلام هذا ما ينفع في المنتديات (احتفظ بوجهات نظرك لنفسك وتناقش بهدوء) لان كل الكلام الي حضرتك كاتبو مراح يقدم ولا يأخر ...........
و كل شيء جديد معرض للفشل علي سبيل المثال تعريف 320.18 في نفيديا ناس كتير كان عندها سيت اب مجنون 4 كروت تيتان بوضعية SLI وكل كارت كانت قيمتة 1000 دولار تقريباً
و عندما اصدرت التعريف كل الكروت انحرقت بما فيهم كارتي اما الكروت التي استطاعت النجاة من التعريف حصل فيها تشوهات في الصورة و تعليق في رامات الكارت و غيرة ..
كل شيء معرض للفشل ، و ان نجحت تقنية ما فستصب في مصلحتنا و مصلحة الاخوة اللاعبين و سيرتقي عالم الالعاب بالتقنيات الجديدة و الابداع للافضل
و ستظهر تقنيات جديدة منافسة و ستتطور اكثر و اكثر ........
فدع عنك التعصب بعيداً وتناقش بهدوء نقاش هادف,, اخي القصة مش مستاهلة :)

انا مش متعصب على فكرة لنفيديا بس لاني بكره اللون الاحمر عموما (غريبة شوية )

انا والله بعمل تجميعات لاصحابي بجبلهم AMD لو كان افضل من Nvidia بس انا حبيت نهزر شوية وكمان علشان واحد صحبي قالي نيفيديا معرفتش تعمل حاجة زي المانتل يحسن من الجرافيك ويرفع الاداء مش زي الفيزكس وانا كتبت كدة لاني عارف انه هيدخل يقرأ الموضوع دا بالذات

انا اسف لكل مشجعي ومستخدمي AMD انا بهزر وربنا

eyes of hell
06-02-2014, 05:14
انا مش مع شركه ضد التانيه بس ساعات بحس ان amd ملخبطه
وعلي العموم انا شغال بكارت الشاشه الانتل hd حاليا ولسه مااشترتش كارت جديد
وتحياتي للجميع

riad208
06-02-2014, 09:33
بارك الله فيك أخ حنا على التوضيح.

هذه تجربتي مع المانتل و مع التعريف 14.1 Beta 1.6

مع التعريف 13.12:
-تقطيع واضح في بعض الأماكن من اللعبة و هبوط الفريمات إلى أقل من 30 و في أماكن أخرى تثبت عند 38

مع التعريف 14.1 Beta 1.6 و المانتل :
-زوال التقطيع تقريبا بشكل كامل من الأماكن الذي ذكرتها وثبوت الفريمات من 30 و مافوق و عدم نزولها إلى تحت

عموما أنا عجبني التعريف و ما واجهتني أي مشكلة مع باتل فيلد 4 و خصوصا المانتل حسيت أنه أفضل من DX في الاداء

هذه تجربتي البسيطة مع كارتي 7750 من AMD و شاشتي 17 بوصة و 19 بوصة كالعادة

kingsetif
06-02-2014, 09:48
خطوة جيدة من AMD في انتظار التطوير و مش كل حاجة تكون ناجحة من الوهلة الأولى و لا تنسوا انه إلى اليوم تقنية الفيزكس من NVIDIA الألعاب الي تدعمها تتعد على الأصابع