المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد تنصيب ويندوز 7 & XP و لينكس أوبنتو فشو الترتيب يلي لازم نصب الأنظمة فيه

أبو يحيى MHM
08-02-2014, 10:30
بدي نصب XP على D بعدين أبنتو على E بعدين سيفن على C
يعني بدي خلي السفن الأساس فيا ترى بيتعرف على أوبنتو ؟

هي أول تجربة مع لينكس لي فيا ريت تساعدوني

H E S H A M
08-02-2014, 12:50
يوجد كثير من الرامج تفعل ذالك ,, ولكنى لا اتذكر غير 1 فقط . فأنتظر باقى الاعضاء ..
والبرنامج : easyBCD :)

أبو يحيى MHM
08-02-2014, 18:57
يوجد كثير من الرامج تفعل ذالك ,, ولكنى لا اتذكر غير 1 فقط . فأنتظر باقى الاعضاء ..
والبرنامج : easyBCD :)

يعني اذا ما اشتغل بوت اللينكس مع XP & 7 هاد البرنامج بخليه يشتغل ؟

mohammedhan
08-02-2014, 20:27
لازن تحط النسخه الاقدم الاول يعنى حط ال xp على الc الاول وبعدين حط win7 على ال d مثلا وبعدين حط linux على اى partition تانى بعد كده

البعد الخامس
15-02-2014, 06:02
السلام عليكم

من وجه نظرى البسيطه

كلامك صح لان ابنتو يقدر يشوف XP وويندوز 7 بيشوف الابنتو عادى واكيد بيشوف XP

بس المشكله هنا لو ويندز 7 وقع هتكون مشكله لانك هتفقد الدخول على الــ3 انظمة ولازم تنزل الويندوز

لكن لو كان الابنتو اخر نظام تشغيل ينزل على الجهاز هيكون التحكم فى البوت والاختيار بين الانظمة من الابنتو

وهو اكثر اماناً واستقراراً ولن تجد مشكله اذا وقع اى من انظمة ميكروسوفت بكل بساطه هتلاقى باقى الانظمه شغال

والاهم بعد ما تنزل الويندوز عادى تقدر تدخله فى البوت تانى من برنامج او اسطوانه اللينكس

لو هتنزل الابنتو اخر حاجة يفضل خلي ليه برتشن ال C ولو معملتش يبقى عادى

SamoxBlackxRose
15-02-2014, 07:31
لازن تحط النسخه الاقدم الاول يعنى حط ال xp على الc الاول وبعدين حط win7 على ال d مثلا وبعدين حط linux على اى partition تانى بعد كده
عملت الموضوع ده قبل كده و اشتغل تمام

Sent via calculator

Eng Ahmed Samir
17-02-2014, 13:57

كلام مضبوط :)

abdilra7eem
17-03-2014, 16:38
نصيحتي: اثبت على نظام واحد. وإن كنت تحتاج لأنظمة متعددة، فاثبت على أحدها كنظام أساسيّ، واستخدم البقية في نظام وهمي على VirtualBox

ĐřąЌǿ
10-07-2014, 17:00
زى ما قالولك ولو عايو تتمته لكل مميزات النظام كما لو كان على فيزيائى نصب VMware full work station وفعله ونصب أدواته