المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الكهرباء الساكنة

..Ahmad
13-02-2014, 16:15
كيف تتخلصون من الكهرباء الساكنة فى الجسم قبل البدء فى تركيب الهاردوير لعدم إيذاءه
ما هى أفضل طريقة ؟ بعيداً عن الـWristband لأنى لم أجد ؟
هل من الممكن أن تخبرونى أين أجد شيئ كهذا ؟
كيف أقوم بتسطيح نفسى ؟

منذ فترة أخرجت كارت الشاشة خاصتى من علبته (لم أقم بتركيبه) وقمت بتفحصه ثم أعدته مرة أخرى للعلبة ولم ألمس الـPcb
كل ذلك حدث دون تسطيح نفسى. أنا الآن قلق أنه من الممكن أن أكون قد آذيته ؟ ما رأيكم ؟

أرجو الرد سريعاً لأنى سأقوم بالتركيب الآن

..Ahmad
13-02-2014, 16:29
وهل يحب أن يكون الباورسبلاى بفيشة ثلاثية ؟

nanonona
13-02-2014, 18:24
في رأيي..لا داعي لهذا القلق المبالغ فيه.. انت مجرد لمسك للسيراميك بيفضي أي شحنات ساكنة فانت لو قلقان امسك الكارت وقف على السيراميك بدون أي حذاء وعند تركيب الكارت افصل الكيسة من الكهرباء وامسكها وانت واقف على البلاط لنقل الشحنات الزائدة للأرض عن طريقك.. أنا كانت دايما الكيسة تكهربني لحد ما دقيت مسمار في الأرض وربطته بسلك آخره في الباور صبلاي..

على فكرة وجود فيشة ثلاثية للباور صبلاي مالوش فايدة لأن في الآخر الفيشة في الحيطة اتنين بس.. الغريب ان في ناس يتقولك ان في مصر مش محتاجين أرضي.. أمال الأجهزة بتكهرب ليه الله أعلم؟!

..Ahmad
13-02-2014, 18:42
في رأيي..لا داعي لهذا القلق المبالغ فيه.. انت مجرد لمسك للسيراميك بيفضي أي شحنات ساكنة فانت لو قلقان امسك الكارت وقف على السيراميك بدون أي حذاء وعند تركيب الكارت افصل الكيسة من الكهرباء وامسكها وانت واقف على البلاط لنقل الشحنات الزائدة للأرض عن طريقك.. أنا كانت دايما الكيسة تكهربني لحد ما دقيت مسمار في الأرض وربطته بسلك آخره في الباور صبلاي..

على فكرة وجود فيشة ثلاثية للباور صبلاي مالوش فايدة لأن في الآخر الفيشة في الحيطة اتنين بس.. الغريب ان في ناس يتقولك ان في مصر مش محتاجين أرضي.. أمال الأجهزة بتكهرب ليه الله أعلم؟!
يعنى أفصل الكيسة من الكهرباء وأمسكها دقيقة وأرجعها مكانها
وبعدين ألمس السيراميك أو غطاء الباورسبلاى بإيديا الاتنين دقيقة وبعدين أبدأ التركيب ؟

m_elhdeny
13-02-2014, 18:52
اية ياباشا اللى حضرتك بتقولو ده
مش فاهم اية ده اصلا
سم الله كدة واستهدى بالله
لو على كلامك كدة كانت الدنيا خربت

Sent from my GT-S7562 using Tapatalk

..Ahmad
13-02-2014, 20:41
اية ياباشا اللى حضرتك بتقولو ده
مش فاهم اية ده اصلا
سم الله كدة واستهدى بالله
لو على كلامك كدة كانت الدنيا خربت

يوجد فى جسم الإنسان كهرباء ساكنة وإذا لم يتم التخلص منها قبل تركيب أى نوع من الهاردوير قد تؤذيه وتؤذى الهاردوير
لذلك يبيعون حلقات مطاطية توضع فى المعصم للتخلص من هذه الكهرباء الساكنة لكنى لم أجدها للأسف .....وفتحت الموضوع لأسأل عن طريقة أخرى للتخلص منها

..Ahmad
13-02-2014, 23:35
أريد مزيداً من الآراء , أين أنتم أعزائى

nanonona
14-02-2014, 00:12
بص يا باشا انا جمعت عشرات الاجهزة وقريت كتالوجات كروت الشاشة وعيز اقولك ان كلامك نظريا صح ومكتوب في الكتالوجات لكنه مكتوب على سبيل المبالغة عشان محيصلش حاجه ويضطروا يستبدلوها.. فزي ما قلتلك مجرد الوقوف حافي القدمين على سيراميك اي كهرباء ساكنة في جسمك او في اي الكترونيات انت ماسكها بتروح.. فانت لو قلقان اعمل ارضي للكيسة بسلك زي ما قلت لك.. واقرا اللي كتبتهولك تاني.. وملايين المصريين معندهمش ارضي ولا حاجه بتحصل..

nanonona
14-02-2014, 00:16
يعنى أفصل الكيسة من الكهرباء وأمسكها دقيقة وأرجعها مكانها
وبعدين ألمس السيراميك أو غطاء الباورسبلاى بإيديا الاتنين دقيقة وبعدين أبدأ التركيب ؟

لأ امسك الكارت او الكيسة في نفس وقت الوقوف على سيراميك.. على فكرة احنا بنبالغ اوي ومش بعيد ناس تكون فطست من الضحك وهي بتقرا الموضوع ده..

m_elhdeny
14-02-2014, 01:24
مش للدرجة دى ياباشا الكارت اصلا وهو شغال ومضغوط علية بيحصلة اكتر من كدة ومش بيبوظ
اصلا مستحيل ان الكهربا الساكنة دى تؤذى اصلا

hatembomb
14-02-2014, 11:08
كيف تتخلصون من الكهرباء الساكنة فى الجسم قبل البدء فى تركيب الهاردوير لعدم إيذاءه
ما هى أفضل طريقة ؟ بعيداً عن الـWristband لأنى لم أجد ؟
هل من الممكن أن تخبرونى أين أجد شيئ كهذا ؟
كيف أقوم بتسطيح نفسى ؟

منذ فترة أخرجت كارت الشاشة خاصتى من علبته (لم أقم بتركيبه) وقمت بتفحصه ثم أعدته مرة أخرى للعلبة ولم ألمس الـPcb
كل ذلك حدث دون تسطيح نفسى. أنا الآن قلق أنه من الممكن أن أكون قد آذيته ؟ ما رأيكم ؟

أرجو الرد سريعاً لأنى سأقوم بالتركيب الآن
اخى الفاضل
نعلم تماما ما تتحدث عنه
ولكن هناك مبالغة فيما تقوله الشركات
ان كنت قلقا
افصل الكهرباء عن الكيسة
واضغط زار البور لتفريغ اى شحنات موجودة فى الكيسة
وقف على الارض حافى القدمين
وضع الكيسة على سطح معدنى
واشتبك مع مكونات الحاسوب كيفما يحلو لك