المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله missing operation system windows 8.1

Amer81
18-02-2014, 00:29
السلام عليكم

اخواني عندي مشاكل بجهازي وهو نوع لاب توب توشيبا satellite C850-B379
Part NO : PSCBWV - نظام الويندز الي نازل ع الجهاز / إنجليزي windows 8.1

المشاكل :
1- عند بدء التشغيل رساله missing operation system
حاولت اني أبدء التشغيل عن طريق سي دي الويندز يبدأ ولما ادخل وأقسم الهارد يقولي مو مسموح لان الملف يمكن ميلان او حيت ملي قريب عموما أتجاهل الخطوة واضغط إكمال يبدأ وفجاه تجيني رساله خطا ورقم طويل

2- لما اضغط F12 وأستخدم الري كفري للهارد وير تجيني شاشه بيضاء ونقاط سوده

نفسي القي حل واعرف وين المشكلة واحد من أصحابي يقولي يبغالك هارد وير جديد انا خبرتي جداً قليله في الموضوع وماني عارف كيف أتأكد انه العارد وير تألف او في حل اخر ؟؟؟

شاكر ومقدر لكم اهتمامكم

Amer81
18-02-2014, 01:55
السلام عليكم

اخواني عندي مشاكل بجهازي وهو نوع لاب توب توشيبا satellite C850-B379
Part NO : PSCBWV - نظام الويندز الي نازل ع الجهاز / إنجليزي windows 8.1

المشاكل :
1- عند بدء التشغيل رساله missing operation system
حاولت اني أبدء التشغيل عن طريق سي دي الويندز يبدأ ولما ادخل وأقسم الهارد يقولي مو مسموح لان الملف يمكن ميلان او حيت ملي قريب عموما أتجاهل الخطوة واضغط إكمال يبدأ وفجاه تجيني رساله خطا ورقم طويل

2- لما اضغط F12 وأستخدم الري كفري للهارد وير تجيني شاشه بيضاء ونقاط سوده

نفسي القي حل واعرف وين المشكلة واحد من أصحابي يقولي يبغالك هارد وير جديد انا خبرتي جداً قليله في الموضوع وماني عارف كيف أتأكد انه العارد وير تألف او في حل اخر ؟؟؟

شاكر ومقدر لكم اهتمامكم

Black foxer
18-02-2014, 02:13
وعليكم السلام اخي الكريم

حضرتك مجربتش تصطب نسخة تانية ؟؟

Amer81
18-02-2014, 02:54
النسخة الي عندي اصليه وجديدة ونزلتها علي نفس الجهاز اول مره واشتغلت كويس بس طاح الجهاز طيحه خفيفة واشتغل عادي بس بعد فتره فقلته ما رجع اشتغل والي كتبته تحت حاصل معاي الحين :(

والجديد اني لما أبدء التشغيل من السي دي يفتح معاي ويوديني علي صفحة تنزيل الويندز من جديد ولما أبدا التقسيم صار ياخد وقت طويل وبس اخلص وأقوله تسطيب يعطيني علامه خطا وأرقام :(

Amer81
18-02-2014, 03:16
النسخة الي عندي اصليه وجديدة ونزلناه علي نفس الجهاز اول مره واشتغلت كوسي بس طاح الجهاز طرحه خفيفة وبعد فتره فقلته ما رجع اشتغل والي كتبتها تحت حاصل معاي الحين :(

Amer81
19-02-2014, 04:55
شكرًا .. خلاص الأفضل أوديه لفني مختص !!! ٣ ايام بدون إفادة :(

Black foxer
19-02-2014, 12:10
شكرًا .. خلاص الأفضل أوديه لفني مختص !!! ٣ ايام بدون إفادة :(

طيب حضرتك اصبر بس

اولا نسخة ويندوز 8 بها الكثير من المشاكل مقارنة بويندوز 8.1 لو كنت تريد النسخة كلمني على الياهووو هديلك النسخة الاصلية

تاني حاجة احتمال يكون فيه حاجة في الهارد او فيه فايروس لان كدة النسخة بتسقط على علطول

وممكن يكون عيب تعريف اي قطعة من قطع جهازك

Amer81
20-02-2014, 01:30
لما أحط سي دي الويندز يشتغل بس أوصل لصفحة تنزيل الويندز يعلق وادا بدون سي دي علي طول تجيني رساله missing operation system
حشتري هارد ديسك جديد واجرب انا خائف ان المشكلة مو من الهاردفابغي أتأكد عشان ادا مو منه اشتري جهاز جديد وافتك المشكلة انا بأمريكا واحتاج لأب توب ظروري عشان شغلي وكدا

Black foxer
20-02-2014, 01:46
لما أحط سي دي الويندز يشتغل بس أوصل لصفحة تنزيل الويندز يعلق وادا بدون سي دي علي طول تجيني رساله missing operation system
حشتري هارد ديسك جديد واجرب انا خائف ان المشكلة مو من الهاردفابغي أتأكد عشان ادا مو منه اشتري جهاز جديد وافتك المشكلة انا بأمريكا واحتاج لأب توب ظروري عشان شغلي وكدا

فين صفحة تنزيل الويندوز دي ؟؟؟ ممكن صورة

وممكن حضرتك يكون البوت مش مظبوط ولازم تخلي الهارد ديسك الاول في القراءة للبوت من البيوس