المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن بوردة مش لاقيها فى مصر .. !

zanofa
24-02-2014, 02:38
صباح الخير ..

فى بوردة مش لاقيها فى مصر خالص و محتاج مساعدتكم .. لانى نفسى اشتريها
و لو هي فعلا مش موجودة .. فى امل انهم ممكن تنزل مصر !؟

انا لقيت منها فئة الـ Z87-D3H و دى بتدعم كسر السرعة و انا كده كده مش استخدم كسر السرعة فى حاجة .. فمش هستفاد بيها .. عشان كده مخترتهاش بس لقيت اختها و دى اللى بدور عليها

GA-H87-D3H (https://arabic.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4491#ov)

تانى استفسار .. بوردات MSI .. من نفس الفئة فئة H87 اللى بتدعم سوكيت 1150 لمعالجات الجيل الجديد من انتل بتتباع فى مصر و لا لاء .. عشان برده مش لاقيها !؟

OMEGA
24-02-2014, 02:45
لماذا هذة البوردة تحديدا ؟؟؟

zanofa
24-02-2014, 03:41
تو
لماذا هذة البوردة تحديدا ؟؟؟

اول حاجة مستريح نفسيا ليها .. و دى حاجة مهمة بالنسبة ليا لما اجى اختار ..

تانى حاجة فئة الـ H87 .. مناسبة اكتر ليا مش اكون محتاج الفئة العليا اووى زى الـ Z87 او الفئة الأدنى زى الـ B85 .. فخير الأمور الوسط
تالت حاجة .. الفئة ديه مش بتدعم كسر السرعة .. و ده اللى انا محتاجه
طيب ليه اخترت النوع ده من الفئة ديه بالذات .. عشان مواصفاتها اللى زيها زى مواصفات الفئة العليا و دى البوردة الوحيدة من الفئة المتوسطة اللى فيها او من الفئة الأدنى اللى فيها
تقنية Ultra Durable™ 5 Plus (https://arabic.gigabyte.com/MicroSite/334/8-series.html) .. و ادخل اقرا عن الجيل الخامس و هتعرف الفرق ما بينها و بين الجيل الرابع .. فلما تشترى بوردة زى ديه يبقى انت جمعت مميزات الفئة العليا فى بوردة لا تدعم كسر السرعة .. ده غير فرق السعر ما بين الفئة المتوسطة و الفئة العليا فرق مش قليل برده .. كنت محتاج بوردة فيها الجيل من الخامس من الحماية بتاع جيجا بايت و تكون من الفئة المتوسطة و سعرها مش غالى و ده اللى لاقيته فى البوردة ديه .. بس للأسف مش لاقيها فى مصر !

OMEGA
24-02-2014, 04:40
لو مش لقيتها فى مصر هاتها من الخارج او ابحث عن بديل

3GRAD
24-02-2014, 05:16
عندك بوردا تانيه h87 مواصفتها اعلي من دي و بتدعم الكسر الطفيف هي asrock fataly h87

Sent from my iPhone using Tapatalk

kingtifass
24-02-2014, 19:44
للتوضيح اخى ما المعالج الذى ستستخدمه
وما ميزانيتك للبورده ؟

zanofa
25-02-2014, 01:59
لو مش لقيتها فى مصر هاتها من الخارج او ابحث عن بديل

للأسف مش موجودة .. و كنت عاوز اشترى من هنا عشان الضمان و عشان لو حصل اى حاجة اعرف اتصرف .. شكلى استنى شريحة H97 مع المعالجات الجديدة من انتل اللى هتستبدل فيها معالجات انتل دلوتقى من جيل الهاسويل !

zanofa
25-02-2014, 02:04
عندك بوردا تانيه h87 مواصفتها اعلي من دي و بتدعم الكسر الطفيف هي asrock fataly h87

Sent from my iPhone using Tapatalk

مبدئيا معنديش خلفية كبيرة عن بوردات ASRock .. غير كده انا مليش فى الكسر و المعالج اللى اجيبه مش بيدعم الكسر

ممكن طيب تقولى مميزاتها .. على الاقل برده اخد خلفية عنها و ممكن اقتنع بالشركة ديه

CrazyGamer
25-02-2014, 02:09
البورده الASRock Fatal1TY H87 Performance بورده جامده جدا جمعت ما بين كل مميزات البوردات ذو شريحه الZ87 في بورد الH87 و سعرها مش غالي اوي و هيا تقريبا موجهه لللاعبين و كمان اداها عالي مقارنتا بباقي البوردات من نفس الشريحه و ده لينك تعرف منو كل حاجه عنها
https://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20H87%20Performance/

zanofa
25-02-2014, 02:13
للتوضيح اخى ما المعالج الذى ستستخدمه
وما ميزانيتك للبورده ؟

الميزانية كحد اقصى للبوردة فقط متعديش الـ 1000 جنية

بص لو انا اشترى قبل شهر 6 يبقى اختيارى للمعالج هيكون 4570 و سمعت ان فى لسة معالج نازل السوق اللى هو 4670 و الفرق ما بينهم 100 جنية .. فمش عارف الفرق يستاهل و لا ايه .. انت شايف ايه !؟

لو اشترى بعد شهر 6 فاشترى المعالجات البديلة Haswell Refresh اللى نازلة بدل المعالجات الحالية من انتل فهيكون اختيارى 4590 او 4690 و كان على حسب موضوعك اللى عملته عن المعالجات ديه فهى تنزل بنفس الاسعار بتاعت المعالجات الموجودة حاليا .. فبرده مش عارف ساعتها اختار ايه بس مش هيخرج عن الاتنين دول و ساعتها اشترى بوردة بشريحة H97 .. مع المعالجات ديه .. !

مش انت شايف برده كده صح و لا رأيك ايه !؟

CrazyGamer
25-02-2014, 02:55
انا زن رأي استنا 6 اسهر و جيب ال Haswell Refresh حيكون جامد جدا و الفرق مش حيكون كبير و كمان ممكي يرخص الي موجود الان... فيبقا عندك بدلين يا تجيب HASWELL REFRESH او تجيب haswell عادي و حيكون رخص ما الاحدث له

zanofa
25-02-2014, 03:18
انا زن رأي استنا 6 اسهر و جيب ال Haswell Refresh حيكون جامد جدا و الفرق مش حيكون كبير و كمان ممكي يرخص الي موجود الان... فيبقا عندك بدلين يا تجيب HASWELL REFRESH او تجيب haswell عادي و حيكون رخص ما الاحدث له

ما ده اللى بفكر فيه .. ان استنى الجديد و استنى البوردات الجديدة بس لسة مخدتش قرار

3GRAD
25-02-2014, 07:19
H87 بتاع الجيل القادم هيجي كمان 10 شهور و مش هيككون فدق اداء كبير

kingtifass
25-02-2014, 12:05
الميزانية كحد اقصى للبوردة فقط متعديش الـ 1000 جنية

بص لو انا اشترى قبل شهر 6 يبقى اختيارى للمعالج هيكون 4570 و سمعت ان فى لسة معالج نازل السوق اللى هو 4670 و الفرق ما بينهم 100 جنية .. فمش عارف الفرق يستاهل و لا ايه .. انت شايف ايه !؟

لو اشترى بعد شهر 6 فاشترى المعالجات البديلة Haswell Refresh اللى نازلة بدل المعالجات الحالية من انتل فهيكون اختيارى 4590 او 4690 و كان على حسب موضوعك اللى عملته عن المعالجات ديه فهى تنزل بنفس الاسعار بتاعت المعالجات الموجودة حاليا .. فبرده مش عارف ساعتها اختار ايه بس مش هيخرج عن الاتنين دول و ساعتها اشترى بوردة بشريحة H97 .. مع المعالجات ديه .. !

مش انت شايف برده كده صح و لا رأيك ايه !؟

اخى من رايى .. مادام وصلت الى ميزانية معالج i5 4670 فانه سعره قريب جدا من النسخة الداعمة للكسر 4670K (تقريبا فرق اقل من 50 جنيه) واذا لم تقم بكسر سرعة المعالج الان .. فالخيار متواجد فى اى وقت تستطيع عمل ذلك بدون تغيير اى من قطع المنضة
ومادام وصلت الى ميزانية للبورده 1000 جنيه .. فممكن تحضر بورده للعمل مع المعالج الداعم للكسر وهى z87x HD3 وستكون المنصة على تلك الحالة افضل من الخيارات الاخرى من رايى
فهل الميزانية تسمح اخى لشراء القطع السابقة ام لا ؟ لاقتراح عليك قطع اخرى متوافقه مع الميزانية اذا كانت الاجابة بلا

zanofa
26-02-2014, 03:03
H87 بتاع الجيل القادم هيجي كمان 10 شهور و مش هيككون فدق اداء كبير

على كلام kingtifass (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=113357) .. قال ان الجيل ده هينزل فى اخر ابريل !

راجع كده الموضوع ده
اخر التسريبات للمعالجات المحدثة من جيل الهاسويل (Haswell Refresh) (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=373694)

zanofa
26-02-2014, 03:10
اخى من رايى .. مادام وصلت الى ميزانية معالج i5 4670 فانه سعره قريب جدا من النسخة الداعمة للكسر 4670K (تقريبا فرق اقل من 50 جنيه) واذا لم تقم بكسر سرعة المعالج الان .. فالخيار متواجد فى اى وقت تستطيع عمل ذلك بدون تغيير اى من قطع المنضة
ومادام وصلت الى ميزانية للبورده 1000 جنيه .. فممكن تحضر بورده للعمل مع المعالج الداعم للكسر وهى z87x HD3 وستكون المنصة على تلك الحالة افضل من الخيارات الاخرى من رايى
فهل الميزانية تسمح اخى لشراء القطع السابقة ام لا ؟ لاقتراح عليك قطع اخرى متوافقه مع الميزانية اذا كانت الاجابة بلا

بص الموضوع مش موضوع فلوس .. و الميزانية تسمح و كل حاجة
الموضوع كله ان انا مش استخدم كسر السرعة و لا بفكر خالص فيه .. فليه اشترى معالج بيقبل كسر السرعة و بوردة نفس الكلام اذا كنت انا مش استخدمهم خالص .. معاك طبعا انه هيفرق فى الاداء من غير ما اكلف نفسى بس انا مليش فى كسر السرعة و مش حابب ان اعمل كده .. فالاجابة على سؤالك هتكون الميزانية متاحة بس مش لكسر السرعة !

تانى حاجة انت شايف استنى المعالجات الجديدة سواء 4590 او 4690 بتاعت انتل مع الشريحة الجديدة للبوردة اللى هى H97 و لا اشترى دلوقتى .. كده كده انا مش مستعجبل انا معايا لحد نهاية السنة يعنى ممكن اشترى فى اى وقت

انت لو مكانى هتستنى و لا هتشترى دلوقتى ..

شبلالي محمد
26-02-2014, 10:10
اخي الكريم اذا كنت غير مستعجل من الافضل الانتظار H97 ولكن الاسعار سوف تكون مرتفعة والانتظار حتى اخر السنة