المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص تاب p1000 سامسونج اصلي

الصفحات : [1] 2

سيد حسن 1
25-02-2014, 02:39
انا هشتري التاب بكرا وانا واخدة من قريبي استعمله يوم اشوفه التاب p 1000 سامسونج اصلي في الكاميرا انا لما اصور مش عارف اكبر او اصغر الصورة يعني خاصية الزوم هو مفيهاش خاصيه الزوم ولا ايه ؟ + هو احسن شاحن له ايه يعني كام فولت او امبير ؟ لان عندي شاحن مش عارف مكتوب تقريبا 240 فولت اللي هو صورته دي تقريبا حلو ولا فيه احسن منه لان حاسس انه مش بيشحن بسرعه وبيسخن هو بيشحن البطارية كامله في كام ساعه تقريبا ؟
+ معلش اسفستارين اخرين هو انا ايقونة التسجيل مش ظاهره عندي مش عارف اسجل تسجيل صوتي
معلش استفسار اخر ايه رائيكم في الجهاز دا من حيث الاستخدام والتحمل هو بالف جنية مستعمل اشتريته كويس ولا ايه ؟

Saddik Rayan
25-02-2014, 11:05
أخي بالنسبة للزووم جرب بزر تخفيض و تعلية الصوت
الجهد الكهربائي الخارج من الشاحن الموصل بالكهرباء للجهاز الخاص بك يجب ان يكون 5v -2A
و لا تستخدم شاحن حهده الكهربائي أكبر أو أقل من الشاجن الأصلي لانه يضر بجهازك على المدى الطويل و القصير

سيد حسن 1
25-02-2014, 14:30
أخي بالنسبة للزووم جرب بزر تخفيض و تعلية الصوت
الجهد الكهربائي الخارج من الشاحن الموصل بالكهرباء للجهاز الخاص بك يجب ان يكون 5v -2A
و لا تستخدم شاحن حهده الكهربائي أكبر أو أقل من الشاجن الأصلي لانه يضر بجهازك على المدى الطويل و القصير

هو اعتقد اصلي ومكتوب عليه 2 امبير هل دا كويس ؟
انا سالت حد قالي هو مفيهوش زوم
بس انت ايه رائيك يا غالي من حيث الجهاز انا شغال معايا كويس بس بيقولوا عليه قديم انا كنت محتاج طريقه او كود اعرف به مدة الاستخدام لحسن يكون تعبان
وخاصيه تسجيل الصوت ؟

Saddik Rayan
25-02-2014, 16:41
هو اعتقد اصلي ومكتوب عليه 2 امبير هل دا كويس ؟
انا سالت حد قالي هو مفيهوش زوم
بس انت ايه رائيك يا غالي من حيث الجهاز انا شغال معايا كويس بس بيقولوا عليه قديم انا كنت محتاج طريقه او كود اعرف به مدة الاستخدام لحسن يكون تعبان
وخاصيه تسجيل الصوت ؟
الشاحن كويس
اذا جربت ازرار تعلية و تخفيض الصوت و لم يعمل زووم فيكون لا يوجد فيه زووم و التابلت و للاسف لا يوجد كود للخاصية دي

أرسلت من GT-I8190 بإستخدام تاباتلك

Saddik Rayan
25-02-2014, 16:47
بالنسبة لتسجيل الصوت ابحث في قائمة البرامج يوجد برنامج يكون ملحق بالسوفتوير الاصلي اسمه مسجل الصوت اذا لم يكن موجود قم بتنزيل برنامج اسمه
iRig recorder

سيد حسن 1
25-02-2014, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الكرام هو تاب p1000 قديم شوية انا اشتريته مستعمل وعلي النظام القديم 2.2 تقريبا هل يوجد ضرر لعمل روت وتحديث الاندرويد ؟
ولا اخليه كدا افضل ؟
وما فائدة الروت الجديد او الحديث بمعني اصح ؟

سيد حسن 1
25-02-2014, 23:23
معلش لكثرة الاسئلة يا غالي بس ربنا يكرمك ويرزقك يارب بقدر تعبك معايا
طيب ليه الشاحن بيسخن ؟ وما هيا ساعات الشحن الطبيعية يعني كام ساعه المفترض يشحن ؟
وهل لازم اشحنه قبل ما تفصل ولا لازم استعمله لغاية ما تبقي 0% وهل فيه ضرر لو شحنته واشتغلت عليه وهو بيشحن يعني اعطيني ملخص لحكاية البطارية والمحافظة عليها واضرارها الخ
وممكن اخر شئ معلش لاني لسه مشتري الجهاز اعرف كيفية اغلاق البرامج اللي بتشتغل في الخلفيه وتنقص البطارية ؟

Saddik Rayan
26-02-2014, 09:56
لتحديث نظام الأندرويد يمكنك تحديثه من الأعدادات ثم حول ثم تحديث البرنامج

الرووت باختصار هو تفعيل خيارات ال Administrator بالجهاز أي يعطيك خيارات أكثر منها
1- عمل نسخة احتياطية لبياناتك
2- حذف البرامج الأساسية في النظام
3- تنزيل رووم مخصص
4- تعريب جهازك اذا كان غير معرب
لا ضرر من تركيب الرووت لكن يجب توخي الحذر لان أي حركة غلط عند تركيبه الجهاز حيخرب

بالنسبة للشاحن عادي انه يسخن لكن بدرجات حرارة عادية فقط
و عدد ساعات الشحن انت كام ساعة تشحنه حتى يصبح كاملة ؟؟؟؟؟

يوجد تطبيقات كثيرة لاغلاق التطبيقات منها Advanced Task Killer و يمكنك التعرف على طرق الحفاظ على البطارية من خلال موضوعي

أهم الطرق لإطالة عمر البطارية (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=380727)

سيد حسن 1
26-02-2014, 16:28
لتحديث نظام الأندرويد يمكنك تحديثه من الأعدادات ثم حول ثم تحديث البرنامج

الرووت باختصار هو تفعيل خيارات ال Administrator بالجهاز أي يعطيك خيارات أكثر منها
1- عمل نسخة احتياطية لبياناتك
2- حذف البرامج الأساسية في النظام
3- تنزيل رووم مخصص
4- تعريب جهازك اذا كان غير معرب
لا ضرر من تركيب الرووت لكن يجب توخي الحذر لان أي حركة غلط عند تركيبه الجهاز حيخرب

بالنسبة للشاحن عادي انه يسخن لكن بدرجات حرارة عادية فقط
و عدد ساعات الشحن انت كام ساعة تشحنه حتى يصبح كاملة ؟؟؟؟؟

يوجد تطبيقات كثيرة لاغلاق التطبيقات منها Advanced Task Killer و يمكنك التعرف على طرق الحفاظ على البطارية من خلال موضوعي
أهم الطرق لإطالة عمر البطارية (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=380727)
اسف مرة اخري لكثرة الاسئلة اخي الكريم بس علشان انا عملت موضوع علشان متعبش حضرتك كثير فتم غلقه وحسب القوانين اني لازم استمر في موضوعي طلما كل الاستفسارت في حدود نفس التاب
هو يعني ايه البرامج اللي قيد التشغيل والبرامج اللي شغاله في الخلفيه ؟ ممكن تشرحهالي دي يا غالي معلش هل الايقونات اللي موجوده علي سطح الخلفيه دي يعتبر كدا شغاله اصل انا دوست عليهم كلهم دوسه طويلة ثم حذف وحذفتهم كلهم فهل كدا اتمسحوا ولا ايه ممكن تفهماني وايه حكاية قيد التشغيل دي
معلش انا جديد في هذه الميزة انا خلاص اشتريت التابلت الحمد لله وربنا يديني خيره ويكفيني عن شره
انا مفهمتش الحته دي كما أن شحن البطارية من 0% إلى 100% يسمى دورة كاملة و شحنها من 80% إلى 100% خمسة مرات يعادل دورة كاملة
يعني دلوقتي لازم اشحنها قبل ما تبقي 0 في المئه ولا اخليها للاخر ولا ايه بالظبط ممكن افهم الحتة دي من حضرتك ؟
-------
انا الشاحن بتاعي بيسخن شوية بس بيقعد تقريبا من 3 / 6 ساعات او 5 ساعات في الشحن والله اعلم لم الاحظ جيدا فهل هذا طبيعي ؟
-------
ما هيا المساحه الداخلية للتاب دا لاني مش عارف بيقولوا 16 او 32 جيجا وانا مش عارف وفيه اللي بيقول ليس له مساحه داخلية فارجوا المعرفة او طريقة المعرفة من الجهاز
------
كيفية عمل سكرين شوت تصوير لجزء مثلا من الداخل في الشاشه كيف ما هيا الطريقه ؟

Saddik Rayan
26-02-2014, 17:14
اسف مرة اخري لكثرة الاسئلة اخي الكريم بس علشان انا عملت موضوع علشان متعبش حضرتك كثير فتم غلقه وحسب القوانين اني لازم استمر في موضوعي طلما كل الاستفسارت في حدود نفس التاب
هو يعني ايه البرامج اللي قيد التشغيل والبرامج اللي شغاله في الخلفيه ؟ ممكن تشرحهالي دي يا غالي معلش هل الايقونات اللي موجوده علي سطح الخلفيه دي يعتبر كدا شغاله اصل انا دوست عليهم كلهم دوسه طويلة ثم حذف وحذفتهم كلهم فهل كدا اتمسحوا ولا ايه ممكن تفهماني وايه حكاية قيد التشغيل دي
معلش انا جديد في هذه الميزة انا خلاص اشتريت التابلت الحمد لله وربنا يديني خيره ويكفيني عن شره
انا مفهمتش الحته دي كما أن شحن البطارية من 0% إلى 100% يسمى دورة كاملة و شحنها من 80% إلى 100% خمسة مرات يعادل دورة كاملة
يعني دلوقتي لازم اشحنها قبل ما تبقي 0 في المئه ولا اخليها للاخر ولا ايه بالظبط ممكن افهم الحتة دي من حضرتك ؟
-------
انا الشاحن بتاعي بيسخن شوية بس بيقعد تقريبا من 3 / 6 ساعات او 5 ساعات في الشحن والله اعلم لم الاحظ جيدا فهل هذا طبيعي ؟
-------
ما هيا المساحه الداخلية للتاب دا لاني مش عارف بيقولوا 16 او 32 جيجا وانا مش عارف وفيه اللي بيقول ليس له مساحه داخلية فارجوا المعرفة او طريقة المعرفة من الجهاز
------
كيفية عمل سكرين شوت تصوير لجزء مثلا من الداخل في الشاشه كيف ما هيا الطريقه ؟

البرامج التي تعمل بالخلفية انت لا تراها و هي غير الايقونات
افضل معدل لشحن البطارية هو بين الصفر و 30% لان كل دورة شحن تقصر من عمر البطارية
وقت الشحن عندك طبيعي جدا
لعمل تصوير للشاشة لجميع اجهزة سامسونغ هي تكون كالتالي ..
اضغط على زر البور و الهوم باستمرار و مع بعض
المساحة الداخلية يمكن ان تتطلع عليه من موقع gsm arena و ذلك بكتابة اسم جهازك في مربع البحث داخل الموقع

سيد حسن 1
26-02-2014, 17:23
طيب البرامج اللي قيد التشغيل دي اعملها ايقاف هو بيقولي ممكن يكون فيها ضرر لو قعدت اعملها ايقاف هل ممكن تقف فعلا وتبوظ ولا تشتغل تاني ولا عادي ممكن اعملها ايقاف ولا لا هل هيا بتاخد من استهلاك البطارية ؟
هل الايقونات اللي علي سطح التاب دي زي الهاتف او الموسيقي او او بيتاخد من استهلاك الهاتف حتي لو مشغلتهاش ؟
--------
لا يوجد الا ثلاث ازرار لدي زر الباور + تعلية الصوت والطوتيه فقط وليس لدي زر الهوم

Saddik Rayan
26-02-2014, 17:40
طيب البرامج اللي قيد التشغيل دي اعملها ايقاف هو بيقولي ممكن يكون فيها ضرر لو قعدت اعملها ايقاف هل ممكن تقف فعلا وتبوظ ولا تشتغل تاني ولا عادي ممكن اعملها ايقاف ولا لا هل هيا بتاخد من استهلاك البطارية ؟
هل الايقونات اللي علي سطح التاب دي زي الهاتف او الموسيقي او او بيتاخد من استهلاك الهاتف حتي لو مشغلتهاش ؟
--------
لا يوجد الا ثلاث ازرار لدي زر الباور + تعلية الصوت والطوتيه فقط وليس لدي زر الهوم

انت متعملش ايقاف قم بتنزيل برنامج لغلق البرامج في الخلفية
و قم بتنزيل برنامج لاتقاط الصورة اسمه
screenshot assistant

سيد حسن 1
26-02-2014, 17:51
طيب الايقونات دي لما بحطها ممكن تستهلك من البطارية ولا لا يا غالي ؟
وممكن شرح لاحسن برنامج غلق البرامج اللي في الخلفيه علشان انا بنزلهم ومش بعرف الاعدادات لاني مش بعرف انجليزي كويس هههه

Saddik Rayan
26-02-2014, 17:56
طيب الايقونات دي لما بحطها ممكن تستهلك من البطارية ولا لا يا غالي ؟
وممكن شرح لاحسن برنامج غلق البرامج اللي في الخلفيه علشان انا بنزلهم ومش بعرف الاعدادات لاني مش بعرف انجليزي كويس هههه

لا متستهلكش من البطارية و يوجد داخل موضوعي برنامج مع الشرح و هو بالغة العربية

سيد حسن 1
26-02-2014, 18:06
اي موضوع يا غالي ؟ معذرا

Saddik Rayan
26-02-2014, 18:30
اي موضوع يا غالي ؟ معذرا

يوجد موضوع في توقيعي تحت المشاركة دي اسمه اهم الطرق لاطالة عمر البطارية

سيد حسن 1
26-02-2014, 18:55
يوجد موضوع في توقيعي تحت المشاركة دي اسمه اهم الطرق لاطالة عمر البطارية

ولكن دا لـ بطء في عملية شحن الموبايل او لما الموبايل يخرف
وليس حذف الايقونات او اغلاق التطبيقات المخفيه ولا ايه ؟
صح دا اللي في همته من الموضوع

Saddik Rayan
26-02-2014, 18:57
ولكن دا لـ بطء في عملية شحن الموبايل او لما الموبايل يخرف
وليس حذف الايقونات او اغلاق التطبيقات المخفيه ولا ايه ؟
صح دا اللي في همته من الموضوع

يوجد في نهاية الموضوع برنامج لغلق التطبيقات

سيد حسن 1
26-02-2014, 22:26
يوجد في نهاية الموضوع برنامج لغلق التطبيقات

تمام يا غالي اسف انا لقيته ولكن لقيت رابط تحميل له ولكن انجليزي للاسف
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.advancedprocessmanager (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.advancedprocessmanager)
هو دا الافضل ام
Advanced Task Killer
ام ماذا ؟
---------
وهل البرامج دي بتاثر علي تطبيق
DU Battery Saver
لان اللي فهمته من الشرح بتاع برنامج البطارية دا انه بيحذف او بيشيل ايقونات او حاجات خافيه وكدا
فمش ممكن ياثروا علي بعض او يحصل خلل لقدر الله ؟

Saddik Rayan
27-02-2014, 08:28
تمام يا غالي اسف انا لقيته ولكن لقيت رابط تحميل له ولكن انجليزي للاسف
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.advancedprocessmanager (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.advancedprocessmanager)
هو دا الافضل ام
Advanced Task Killer
ام ماذا ؟
---------
وهل البرامج دي بتاثر علي تطبيق
DU Battery Saver
لان اللي فهمته من الشرح بتاع برنامج البطارية دا انه بيحذف او بيشيل ايقونات او حاجات خافيه وكدا
فمش ممكن ياثروا علي بعض او يحصل خلل لقدر الله ؟
البرنامجين متقاربين في الأداء و لو حتنزل DU battary sever مش حيحصل مشكلة

سيد حسن 1
27-02-2014, 16:45
تم حذف الرد اللي كتبته يا غالي الرجاء الرد عليا في الاستفسار الاول اللي قبل التاثير

linux.egypt
27-02-2014, 16:58
تم حذف الرد اللي كتبته يا غالي الرجاء الرد عليا في الاستفسار الاول اللي قبل التاثير
تم الحذف لأن السؤال مكرر و الأخ صديق قام بالرد عليه ..
إذا كان لك إستفسار جديد قم بوضعه و نحن نجيب ..

سيد حسن 1
27-02-2014, 17:29
تم الحذف لأن السؤال مكرر و الأخ صديق قام بالرد عليه ..
إذا كان لك إستفسار جديد قم بوضعه و نحن نجيب ..

لا يا غالي تم الرد علي السؤال الثاني اما السؤال الا فلم يجيب فسؤالي انه لما اجد هذا التطبيق عربي لكن لقيته انجليزي وانا مش بعرف انجليزي اوي
+
بستفسر عن اي برنامج افضل لان لقيت الاخ حاطط في موضوعه برنامج وفي رده هنا برنامج اخر راجع الاستفسار الاول قبل الخط بين الاستفسار الاول والثاني وستلاحظ اخي الكريم

linux.egypt
27-02-2014, 21:08
لا يا غالي تم الرد علي السؤال الثاني اما السؤال الا فلم يجيب فسؤالي انه لما اجد هذا التطبيق عربي لكن لقيته انجليزي وانا مش بعرف انجليزي اوي
+
بستفسر عن اي برنامج افضل لان لقيت الاخ حاطط في موضوعه برنامج وفي رده هنا برنامج اخر راجع الاستفسار الاول قبل الخط بين الاستفسار الاول والثاني وستلاحظ اخي الكريم

أنت لم تذكر كلمة عربي صراحة
عموماً التطبيق بعد التثبيت باللغة العربية و لا تنظر للصور المعلنة فقط ..
بل قم بالتجربة أولاً .

سيد حسن 1
27-02-2014, 23:23
تمام يا غالي طيب اخر استفسار بهذا الخصوص معلش واسف للتكرار انزل اي برنامج واي الافضل ؟
Android Assistant

Advanced Task Killer

يعني الافضل من حيث الاستخدام والتجربة ؟
ولو فيه برامج اخري اقوي وافضل قولي
وياريت تقولي هل هو فعلا بياثر ع الرام والبطارية مع مرور الوقت يعني مثل ما سمعت يضر اكثر ما يفيد ام كلها اشاعات ؟
منتظر ردكـ

سيد حسن 1
01-03-2014, 02:58
اينك يا غالي ولا تنسي سؤالي الثاني هل مثل ما سمعت بها ضرر ؟

linux.egypt
01-03-2014, 03:03
غدا أفيدك بإذن الله بعد إتمام التجربة عمليا. ً

أرسلت من sony xperia c بواسطة تاباتلك

سيد حسن 1
01-03-2014, 03:44
باذن الله وفي انتظاركـ

linux.egypt
02-03-2014, 14:21
أنصحك بتحميل تطبيق clean master
إستخدامه سهل و بسيط و لن تحتاج لغيره بإذن الله
عند إستخدام أي هاتف أو تابلت بنظام أندرويد .. تبقى التطبيقات المستخدمة في الخلفية + ملفات مؤقتة تتسبب في الضغط على الجهاز و تكون عبء على الرام و البروسيسور و تستهلك بعض من الطاقة .. إلى أن نغلقها
و بدلاً من البحث وراء كل ذلك و القيام بعملية المسح و التنظيف يدوياً .. يوفر لك البرنامج أداء ممتاز في عمل ذلك
قم بإغلاق كامل للتابلت بعد إنتهاءك من العمل عليه .. و لا تتركه مفتوحاً طوال الوقت فبذلك تحافظ على أداءه و أداء البطارية بقدر المستطاع ..

رابط التطبيق
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=383322

سيد حسن 1
02-03-2014, 21:47
أنصحك بتحميل تطبيق clean master إستخدامه سهل و بسيط و لن تحتاج لغيره بإذن الله عند إستخدام أي هاتف أو تابلت بنظام أندرويد .. تبقى التطبيقات المستخدمة في الخلفية + ملفات مؤقتة تتسبب في الضغط على الجهاز و تكون عبء على الرام و البروسيسور و تستهلك بعض من الطاقة .. إلى أن نغلقها و بدلاً من البحث وراء كل ذلك و القيام بعملية المسح و التنظيف يدوياً .. يوفر لك البرنامج أداء ممتاز في عمل ذلك قم بإغلاق كامل للتابلت بعد إنتهاءك من العمل عليه .. و لا تتركه مفتوحاً طوال الوقت فبذلك تحافظ على أداءه و أداء البطارية بقدر المستطاع .. رابط التطبيق https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=383322 يعني لا استخدم اخي الكريم برامج الحافظ علي البطارية او مسح الملفات المؤقته ؟ هل هذا البرنامج يمسح تلقائيا التطبيقات المستخدمة في الخلفية + ملفات مؤقتة ؟ يعني ايه اغلق التابلت كاملا بعد الانتهاء ؟ ممكن افهمها دي ؟